آیا تابه‌حال مجبور شده‌اید این سؤال را بپرسید که چرا تاج من افتاد؟ پاسخ کوتاه دلیل افتادن تاج دندان این است که باکتری‌ها به‌مرورزمان به دندان شما حمله کردند و از بین نرفتند و برای خود خانه‌ای روی دندان طبیعی زیر تاج ایجاد کردند.

دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد، اگر مشکل بعد از یک یا دو سال ظاهر شود، خود تاج دائمی مشکلی ندارد. حتی مربوط به داشتن عادات نادرست یا صدمات است. در نهایت، باکتری که به دشمن شدید آن تبدیل شده است، باعث سقوط تاج می‌شود. مراجعه به دندانپزشک راه حلی برای این عارضه است. تاج افتاده شما بررسی می‌شود و علت سیاهی دندان بررسی می‌شود.

در پایان روز، دندانپزشک شما با مراقبت‌های حرفه‌ای تمام تلاش خود را می‌کند تا دندان را از انقباض نجات دهد. در صورتی که برای نجات دندان خیلی دیر شود، ممکن است لازم باشد دندان را بکشید.

افتادن تاج دندان

دلیل افتادن تاج دندان و سیاه شدن دندان چه می‌تواند باشد؟

باکتری‌ها دشمن دندان‌های شما هستند، احتمال سیاه شدن دندان شما به این دلیل است که باکتری‌ها از طریق تاج دندانی که به اندازه کافی مهروموم نشده است یا لثه‌ها به ساختار دندان شما می‌رسند. عوامل دیگری برای آسیب دیدن دندان وجود دارد مانند:

  1. عفونت لثه.
  2. پوسیدگی دندان.
  3. دندان نکروزه.
  4. لکه عاج.
  5. رکود لثه.

و برای جلوگیری از همه این دلایل، باید یک روال بهداشتی ثابت داشته باشید، مسواک زدن دندان‌های خود به مدت دو دقیقه، دو بار در روز، نخ دندان کشیدن. این به تنهایی یک سرمایه گذاری برای طول عمر دندان شما است و اگر پوسیدگی به طور کامل از بین نرود، حداقل کنترل آسیب و جلوگیری از حفره وجود خواهد داشت.

دلیل 1: عفونت لثه:

عفونت لثه بارها توسط بیماران دندانپزشک ذکر شده است. این موضوعی است که باید زیر ذره بین باشد؛ زیرا عمدتاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و در کنار دلایل دیگر مانند استرس یا بی خوابی شبانه یا انتخاب نامناسب رژیم غذایی و حتی استرس است.

بیشتر بخوانید
بلیچینگ ارتودنسی چگونه است؟

علائم:

  • درد در لثه
  • تب احتمالی
  • بوی بد دهان

 

دلیل 2: پوسیدگی دندان:

گرفتن روکش دندان یک گزینه توصیه شده است، اما این به این معنی نیست که تضمینی برای عدم پوسیدگی وجود دارد. اگر  باکتری زیر تاج دندان شما بنشیند، دندان را به خانه تبدیل می‌کند و تکثیر می‌شود. در نهایت از دندان شما تغذیه می‌کند و رنگ دندان را تیره‌تر می‌کند. مورد نادری وجود دارد که می‌توانید پس از نصب روکش‌های دندانی دچار پوسیدگی شوید.

 

دلیل 3: دندان نکروزه:

باکتری شبیه مار است. می‌تواند از درون به دندان  شما کمین کند و قلب دندان را خفه کند و در نهایت باعث شود که از عملکرد خود باز بماند. این عمدتاً به دلیل پوسیدگی درمان نشده است؛ بنابراین دندان عمیق‌تر و عمیق‌تر حفر می‌شود تا زمانی که به پالپ برسد.

یعنی دیگر خونی به دندان مرده نمی‌رسد و گردش خون ندارد و یکی از نشانه‌ها مشاهده دندان تیره به رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره است. منجر به از بین رفتن بافت‌های اطراف دندان و همچنین لثه‌ای که آن را احاطه کرده است می‌شود. و راه حل چنین مواردی کشیدن دندان یا تمیز کردن کانال ریشه است.

لکه‌های عاج

دلیل 4: لکه‌های عاج:

لکه‌های عاج به دلایل زیادی ایجاد می‌شوند، نه لزوماً بهداشت بد دهان، بلکه شامل موارد زیر نیز می‌شوند:

 

1.سبک زندگی و مصرف شیرینی:

مصرف شیرینی‌ها چه مواد جامد و چه مایعات می‌تواند به شدت بر سلامت دندان شما تأثیر بگذارد. لکه‌ها می‌توانند به طور تخریبی ایجاد شوند و ممکن است توسط پلاک ایجاد شوند.

2.عدم رعایت روتین در بهداشت دهان:

ناآگاهی در تمیز کردن دندان دلیل اصلی ایجاد لکه است. ممکن است یک لکه خارجی باشد، اما در نهایت، باکتری در دندان فرو می‌رود.

3.صدمات:

 ضربه مشت به صورت یا تصادفی مانند تصادف اتومبیل، عمدتاً یک تکان ناگهانی ممکن است از داخل دندان را تحت تأثیر قرار دهد. که یک لکه داخلی به جا می‌گذارد. به عبارت دیگر لکه داخلی دندان به این معنی است که لکه از داخل است. این را نمی‌توان به سادگی مانند لکه‌های بیرونی (لکه‌های خارجی) پاک کرد. آسیب‌هایی که لکه‌های داخلی دندان را به جا می‌گذارند نیاز به درمان دندانپزشکی دارند و اگر قابل نجات نباشد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان و جایگزینی با ایمپلنت باشد.

بیشتر بخوانید
چرا نباید از کشیدن دندان بترسید؟

رکود لثه و افتادن روکش

دلیل 5: رکود لثه:

تحلیل رفتن لثه زمانی است که ریشه دندان شما به دلیل کمبود بافت لثه در معرض دید قرار می‌گیرد و می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

 

1.  مسواک زدن بیش از حد دندان‌ها:

مسواک زدن روزانه به طور مداوم باعث کاهش و عقب نشینی لثه‌ها می‌شود و حتی روی مینای دندان تأثیر منفی می‌گذارد.

2. سیگار کشیدن:

مصرف نیکوتین راه‌های مختلفی را طی می‌کند که به خودی خود منجر به تحلیل لثه می‌شود. لایه‌های لثه را که ریشه دندان را در معرض دود قرار می‌دهد از بین می‌برد و همچنین باعث تغییر رنگ لثه‌های اطراف دندان می‌شود.

3.ژنتیک:

رکود لثه از ریشه‌های خانواده نیز می‌گذرد، حتی اگر هیچ بیماری یا بهداشت دهان و دندان بدی نداشته باشید. برای درمان افراد ممکن است نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و شستشوهای مخصوص برای از بین بردن باکتری‌ها داشته باشند یا ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

دندان سیاه بوی نامطبوع غیر قابل تحملی  دارد:

سفر باکتری‌ها به این صورت است. به محلی برای نشستن در دهان، ترجیحاً روی دندان، راه پیدا می‌کند، اگر مدتی در آنجا بماند به پلاک چسبنده روی دندان تبدیل می‌شود و همیشه قابل مشاهده نیست. سپس راه خود را در عمق دندان فرو می‌کند و باعث پوسیدگی می‌شود. منشأ بوی نامطبوع عجیب و غریب است.

در سناریویی دیگر، باکتری زیر لثه نزدیک ریشه دندان می‌نشیند و به پلاک تبدیل می‌شود، که باعث ایجاد پاکت‌های لثه می‌شود، که به تنهایی می‌تواند بوی عجیبی هم باشد که هم شما و هم شخصی را که با او صحبت می‌کنید ناراحت کند. با یک مراجعه ساده به دندانپزشک برای انجام جرم گیری و پلنینگ ریشه و به عبارت دیگر تمیز کردن حرفه‌ای می‌توان از آن جلوگیری کرد یا آن را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید
خشکی دهان

اگر تاج افتاده است و چیزی از دندان باقی نمانده است:

اگر تاج افتاده است و چیزی از دندان باقی نمانده است:

اگر باکتری حریص دندان شما را در بر گرفته باشد و در تمام دندان‌های طبیعی شما تکثیر شده باشد، باعث شل شدن تاج می‌شود تا اینکه از بین برود و باکتری برنده شود. اگر هیچ دندانی در زیر تاج خود باقی نمانده است، قرار دادن روکش روی یک ناحیه خالی، حتی در مطب دندانپزشک، غیرممکن است. دندانپزشک شما باید راه حل دیگری برای حفظ لبخند شما ارائه دهد. حتی اگر ساختاری از دندان باقی مانده باشد؛ اما به دلیل حفره‌ها کمی آسیب دیده باشد، روکش‌ها دیگر گزینه‌ای برای درمان دندان شما نیستند.

برای اینکه تاج شما به عقب برگردد، نیاز به سطح و مقدار کافی دندان دارد. این به معنای یک دندان سالم است که از یک عاج پوشیده شده با مینای دندان تشکیل شده است تا از پالپ محافظت کند. در نتیجه، گزینه‌های مختلفی را خواهید داشت که دندانپزشک شما ممکن است طبق این سناریو پیشنهاد دهد، یا بریج دندان یا ایمپلنت.

 

اگر تاج افتاده است و دندان سیاه شده است چه باید کرد:

اگر تاج دندان شما افتاده است، باید توجه بیشتری به رعایت بهداشت داشته باشید و از رژیم غذایی سخت جویدنی خودداری کنید. با آب نمک گرم بشویید تا باکتری‌ها را تا حد امکان از بین ببرید، یک فنجان آب با یک قاشق چای خوری نمک. با وجود رنگ دندان‌هایتان، باید وضعیت خود را با دندانپزشک خود بررسی کنید و در اسرع وقت یک قرار ملاقات داشته باشید.

اگر قرار است به هر دلیلی چند روز طول بکشد تا قرار ملاقات شما با دندانپزشک باشد، از خوردن غذای سفت و جویدنی خودداری کنید. به غذاهای نرم پایبند باشید و حتماً تا حد امکان از نوشیدنی‌ها یا تنقلات شیرین دوری کنید. در صورت شستشو، از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید و از نوشیدن آن نیز خودداری کنید، به لثه‌ها و دندان‌های شما آسیب می‌رساند و وضعیت شما را بدتر می‌کند.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.