در این مقاله جامع ترین نکات مراقبت های پس از کامپوزیت دندان را نوشته ایم که با مطالعه و به کارگیری این نکات می توانید کامپوزیت های خود را برای مدت بیشتری سالم نگه دارید پس با ما همراه باشید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یکی از راه‌های اصلاح طرح لبخند و ترمیم عیوب دندانی است که برای حفظ طولانی‌تر آن باید انجام شود. از آنجایی که کامپوزیت ها مانند دندان های طبیعی انسان هستند، باید مانند دندان های طبیعی خود از آنها مراقبت کنیم که شامل نکات مراقبت کوتاه مدت و بلند مدت است. در مقاله زیر به طور کامل به توضیح این نکات پرداخته ایم:

مراقبت های کوتاه مدت بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت های حاد پس از نصب کامپوزیت دندان شامل موارد زیر است:

احتیاط در مصرف مواد غذایی تا زمان رفع بی حسی

در صورت نیاز به استفاده از بی حسی موضعی در حین کامپوزیت، پس از اتمام نصب کامپوزیت ها تا زمانی که بی حسی دندان از بین نرود، باید در جویدن و خوردن غذاهای سفت احتیاط کرد، زیرا در این مدت فردی که انجام می دهد. سفتی غذاها را احساس نمی کند و نحوه صحیح گاز گرفتن را نمی داند و می تواند با فشار زیاد به کامپوزیت ها آسیب برساند. توصیه می شود برای جلوگیری از آسیب به کامپوزیت ها، غذاها و مایعات نرم و سرد تا زمان از بین رفتن بیهوشی مصرف شود.

برطرف کردن ایرادهای کامپوزیت

اگر در روزهای اول هنگام جویدن غذا احساس عجیبی کردید یا متوجه تیزی کامپوزیت شدید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید و این مشکل را با او در میان بگذارید تا مشکل را برطرف کند، زیرا اگر به موقع درمان نشود، ممکن است طولانی شود. -درد و ناراحتی مدت

عدم مصرف غذاهای رنگی

بیشتر بخوانید
تپش قلب بعد از ایمپلنت و علت آن

پس از نصب کامپوزیت تا 24 ساعت از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی خودداری کنید تا تغییر رنگ ندهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

کامپوزیت ها مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت جدی دارند و در صورت نصب باید توصیه های بهداشتی و نگهداری را به دقت رعایت کنید. حتما بعد از غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

مراقبت های بلند مدت بعد از کامپوزیت دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان بعد کامپوزیت

رعایت بهداشت دهان و دندان

اولین و مهمترین مرحله در مراقبت از کامپوزیت ها، بهداشت دهان و دندان است. بنابراین، حتماً روزی دو بار مسواک بزنید و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه مناسب را فراموش نکنید. باقی ماندن ذرات غذا بر روی دندان ها و تشکیل جرم و پلاک روی آنها باعث پوسیدگی دندان و همچنین کاهش عمر کامپوزیت ونیر می شود.

رعایت اصول مسواک زدن

به آرامی، با دقت و بدون تهاجمی مسواک بزنید. زیرا استفاده نادرست از مسواک می تواند باعث عقب نشینی (برخوردگی لثه) و آسیب لثه شود. اگر این اتفاق بیفتد بین آدامس و کامپوزیت فاصله ایجاد می شود و زیبایی آن ها از بین می رود و برای رفع آن باید روکش ها را تعویض کنید.

توجه به رژیم غذایی مناسب کامپوزیت ها

با توجه به رنگ پذیری کامپوزیت ونیر باید در مصرف غذاهای رنگی دقت کرد. مصرف انواع توت ها، سس های رنگی، چای، قهوه، شراب قرمز و سایر نوشیدنی های رنگی و همچنین سیگار کشیدن می تواند بر رنگ کامپوزیت دندان تاثیر بگذارد و به مرور زمان رنگ آن را به زرد یا قهوه ای تغییر دهد. بنابراین توصیه می شود مصرف این عناصر را کاهش دهید و یا پس از مصرف حتما دهان خود را با آب بشویید یا دندان های خود را مسواک بزنید تا از تغییر رنگ کامپوزیت های خود جلوگیری کنید. در صورتی که کامپوزیت ها لکه دار شوند، نمی توان آنها را با روش بلیچینگ سفید کرد و باید پولیش یا تعویض شوند که این امر مستلزم زمان و هزینه اضافی است.

درمان دندان قروچه

بیشتر بخوانید
درمان تیره شدن رنگ دندان پس از تصادف

عاداتی مانند دندان قروچه که در اثر استرس ایجاد می شود و باعث می شود فرد هنگام خواب دندان های خود را به هم فشار دهد و همچنین به دندان آسیب می رساند، بر روی کامپوزیت تاثیر گذاشته و باعث پرپشت شدن یا شکستن لب ها می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، توصیه می شود به دندانپزشک مراجعه کنید و یک محافظ دهان متناسب با دندان های خود تهیه کنید.

درمان دندان قروچه بستگی به جدایی و میزان آسیب دیدگی دندان دارد. در صورتی که قروچه به طور کامل دندان را مورد تخریب قرار داده باشد و باقیمانده ای از دندان باقی نمانده باشد، احتمالاً ترمیمی مانند پرسلان، کامپوزیت یا پرپتیک معدنی برای ترمیم و بازسازی دندان استفاده خواهد شد.

اگر قروچه به حدی عمیق و گسترده باشد که باقیمانده ای از ساختار دندان را دچار آسیب داده باشد و احتمال نفوذ عفونت به داخل دندان وجود داشته باشد، انجام روشی مانند روت کانال برای درمان عمق قروچه و حذف عفونت احتمالی مورد نیاز خواهد بود. در این روش، باز کردن حفره در دندان، پاکسازی عصب و بافت های زنده داخل دندان و پر کردن حفره با مواد مناسب انجام می‌شود.

در برخی موارد، اگر قروچه به طور گسترده دندان را تخریب کرده و ساختار دندان به حدی ضعیف شده باشد که ترمیم موفقیت آمیز نباشد، ممکن است نیاز به استخراج دندان و جایگزینی آن با پروتز دندانی مثل ایمپلنت داشته باشید.

مهمترین چیز برای درمان دندان قروچه مراجعه به یک دندانپزشک متخصص است. او می‌تواند با بررسی وضعیت دندان و ارائه تشخیص صحیح، گزینه‌های درمانی مناسب را برای شما مشخص کند و درمان صحیح را انجام دهد.

بیشتر بخوانید
بهترین کلینیک ایمپلنت دندان در تجریش

 

پرهیز از استفاده از دندان ها به عنوان ابزار

عاداتی مانند جویدن ناخن و یخ یا باز کردن درب بطری با دندان، علاوه بر آسیب رساندن به دندان، می‌تواند باعث ترک‌خوردگی، حجیم شدن لب‌ها و شکستن کامپوزیت‌های دندانی شود. این مواد به صورت لایه ای نازک و ظریف بر روی دندان ها قرار می گیرند و فشار بیش از حد

انجام چکاپ های دندانپزشکی

به طور معمول توصیه می شود برای اطمینان از سلامت دهان و دندان خود هر 6 ماه یکبار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. پس از نصب کامپوزیت ها نیز باید این کار را انجام دهید زیرا وجود کامپوزیت ها از دندان ها محافظت نمی کند و در صورت ایجاد پلاک روی دندان ها و خراب شدن آن ها، کامپوزیت ها نیز آسیب می بینند.

در صورت معاینات منظم، دندانپزشک می تواند پلاک ها را برداشته و از بروز این عارضه جلوگیری کند.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.