تعویض و برداشتن لمینت دندان

تعویض و حذف لمینت دندان یکی از مهم ترین دغدغه های طرفداران لمینت ونیر است. روکش های لایه ای می توانند عیوب و عیوب دندان را بپوشانند. اما این بدان معنا نیست که این روکش های لایه ای می توانند جایگزین دندان های اصلی فرد شوند.

گاهی اوقات فرد پس از نصب کاور از نتیجه کار راضی نیست و یا پس از مدتی تصمیم به برداشتن کاورها می گیرد. در بیشتر موارد، لمینت های دندان عمر مفیدی دارند که معمولاً بین 5 تا 10 سال است. پس از این مدت، ممکن است دچار ساییدگی، لکه‌های ناخواسته یا شکستگی شوند و باید لمینت دندان را تعویض و جدا کنید

برداشتن لمینت دندان چگونه است؟

برای نصب روکش لمینت، سطح مینای دندان تراشیده می شود. دلیل تراشیدن مینا این است که روکش به خوبی روی دندان قرار می گیرد. به این ترتیب وقتی مینای دندان تراشیده می شود، امکان برداشتن لمینت دندان وجود ندارد. حتی گاهی دندانپزشک مینای دندان را کاملا خراش می دهد و بدون پوشش دندان بسیار ضعیف می شود.

البته برداشتن یا عدم برداشتن لمینت دندان به نحوه کار دندانپزشک بستگی دارد. برخی از دندانپزشکان مینای دندان را آنقدر آسیاب می کنند که در آینده می توان آن را از بین برد. پس از برداشتن روکش لمینت، دندان ها نیاز به محافظت دارند.

ترمیم لمینت دندان چیست؟

لمینت یا روکش دندان یک پوسته سرامیکی نازک است که برای تغییر ظاهر دندان ها و بهبود طرح لبخند استفاده می شود. شکل، رنگ و اندازه دندان ها را می توان با استفاده از لمینت دندان اصلاح کرد. انتخاب دندانپزشک برای لمینت دندان بسیار مهم است.

اگر می خواهید از لمینت دندان خود رضایت کامل داشته باشید، توصیه می کنیم این کار را به دندانپزشکی مجرب و قابل اعتماد بسپارید. همچنین می توانید در کلینیک تخصصی دکتر نصیری دندان های خود را طبقه بندی کنید.

طول عمر لمینت دندان و ماندگاری

لمینت های سرامیکی عمر طولانی تری نسبت به کامپوزیت های دندانی دارند. کفپوش لمینت اگر به خوبی از آن مراقبت کنید می تواند تا 10 سال یا بیشتر دوام بیاورد. با رعایت نکات نگهداری لمینت می توانید تعویض و برداشتن لمینت دندان خود را به تاخیر بیندازید.

علت افتادن یا شکستن لمینت دندان

یکی از چالش های اصلی جایگزینی و برداشتن لمینت های دندان، شکستن این روکش ها است. عوامل زیادی می توانند باعث ریزش و شکستن لمینت دندان شوند. برخی از مهمترین دلایل این امر عبارتند از:

ضرب‌دیدگی و آسیب به دندان

ضربه زدن به ناحیه جلوی دهان یکی از دلایل متعدد شکستن و افتادن روکش های لمینت است. ضربه شدید می تواند باعث شکستن لمینت، ترک خوردن، پر شدن لب ها و حتی افتادن آن شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید تا حد امکان از فعالیت های سنگین و تهاجمی خودداری کنید. علاوه بر این، استفاده از محافظ و محافظ می تواند از شکستن لمینت دندان جلوگیری کند.

پوسیدگی دندان‌ها

قبل از نصب لمینت ونیر، دندانپزشک آنها را از نظر وجود حفره به خوبی ارزیابی می کند و در صورت وجود آنها را درمان می کند. اما گاهی اوقات پوسیدگی ثانویه پس از نصب لمینت ونیر به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان رخ می دهد. پوسیدگی ثانویه پیوند بین لمینت و مینای دندان را ضعیف می کند و باعث ریزش این روکش ها می شود.

زمانی که پوسیدگی باعث تخریب مغز یا عصب دندان شده باشد، عصب کشی برای درمان پوسیدگی دندان انجام می شود.

اتصال نادرست روکش لمینتی

اگر روکش ها به خوبی به مینای دندان چسبانده نشده باشند، احتمال افتادن و شکستن آن ها بسیار زیاد است. به همین دلیل باید دندان های خود را با دندانپزشک مجرب و مجرب لمینت کنید.

نصب مجدد لمینت دندان

نصب مجدد لمینت دندان همانند نصب اولیه آن انجام می شود. برای نصب مجدد روکش، ابتدا دندانپزشک با حوصله روکش های قدیمی را از روی دندان خارج می کند. سپس مقداری مینای دندان را دوباره آسیاب می کند تا اتصال لایه بندی مجدد به خوبی انجام شود. در نهایت روکش های جدیدی روی دندان ها نصب می شود. مراحل نصب مجدد لمینت در دو جلسه انجام می شود.

یک تفاوت بین لمینت و کامپوزیت این است که قیمت کامپوزیت بسیار ارزان تر از لمینت سرامیکی است.

مراقبت بعد از لمینت دندان

مراقبت از لمینت های دندان علاوه بر حفظ زیبایی و دوام آنها، برای حفظ سلامت دهان و دندان ها نیز مهم است. اگر پس از تعویض و برداشتن لمینت دندان، اگر به خوبی از آن مراقبت نکنید، احتمال پوسیدگی دندان افزایش می یابد. علاوه بر این، عدم مراقبت مناسب از لمینت دندان نیز می تواند سلامت لثه را به خطر بیندازد. در اینجا مهم ترین نکات مراقبتی پس از لایه برداری دندان آورده شده است:

دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید.

نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.

از مسواک و خمیر دندان مناسب برای کفپوش لمینت استفاده کنید.

مسواک شما باید دارای موهای نرم باشد. همچنین خمیر دندان باید عاری از مواد ساینده و دارای خاصیت ضد پوسیدگی باشد.

به طور منظم برای معاینه دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید.

از دندان های خود به عنوان ابزاری برای باز کردن، شکستن و غیره استفاده نکنید.

از فعالیت های سنگین و ورزش های دفاعی مانند کاراته خودداری کنید.

از محافظ دهان استفاده کنید.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده