جرمگیری دندان چیست؟

جرمگیری دندان چیست؟

وقتی پلاک دندان سفت می شود و تبدیل به جرم می شود، مهم نیست چقدر مسواک بزنید، نخ دندان بکشید یا از دهان شویه استفاده کنید، باز هم نمی توانیم این جرم را از بین ببریم. برای برداشتن این سنگ ها کافی است به دندانپزشک مراجعه کنید تا با استفاده از ابزار مخصوص دندان ها را تمیز کند. آنچه در این مقاله می خوانید شرح کامل جرم گیری دندان است. با مطالعه مطالب این صفحه کاملا با این روش آشنا خواهید شد.

جرمگیری دندان چیست؟

جرم گیری یک عمل رایج دندانپزشکی است که در مطب دندانپزشکی انجام می شود. در این روش توده های سختی که روی دندان ها و لب های دندان قرار دارند با ابزار مخصوصی برداشته می شوند. در برخی بیماران، صفرا ممکن است به زیر خط لثه نفوذ کرده و باعث بیماری لثه شده باشد. بنابراین جرم گیری دندان نه تنها روشی برای تمیز کردن دندان ها و از بین بردن جرم دندان است، بلکه یک روش درمانی برای کنترل و کاهش بیماری های لثه است.

جرم گیری دندان معمولا برای دو منظور انجام می شود. هدف اولیه از انجام این کار جلوگیری از بیماری لثه است. هدف دیگر این فرآیند درمان بیماری لثه و کمک به بهبود آن است. در ادامه با مراحل این روش + مزایا و معایب آن بیشتر آشنا خواهید شد

جرمگیری چطور انجام داده می شود؟

  1. اعمال بیحسی موضعی

یکی از سوالات رایجی که اکثر مراجعین کلینیک دندانپزشکی تاج از ما می پرسند این است که آیا برای جرم گیری دندان از بیهوشی استفاده می کنند؟ و معمولاً پاسخ مثبت است، مخصوصاً اگر فرد جنایتی زیر لثه داشته باشد یا به عمق نفوذ کرده باشد. برداشتن پلاک به بی حسی موضعی برای کمک به کنترل درد و خونریزی نیاز دارد. بی حسی موضعی رایج ترین روش کاهش درد در دندانپزشکی است و معمولاً برای روش های ساده مانند کشیدن دندان یا جرم گیری دندان در نظر گرفته می شود.

ابتدا دندانپزشک یک ماده بی حس کننده را به دهان شما تزریق می کند و ناحیه تحت درمان را بی حس می کند. پس از حدود پنج دقیقه، زمانی که لثه بی حس می شود، فرآیند شروع می شود. لازم به ذکر است که در تمام مدت وقوع جرم هوشیار باشید.

  1. از بین بردن جرم دندان ها

به طور معمول، اگر خوش شانس باشیم، حفره ها فقط روی دندان ها یا لب های آن ها تاثیر می گذارند. در این شرایط حتی اگر جرم از خط لثه عبور کرده باشد، می توان به موقع آن را برطرف کرد. دندانپزشک با استفاده از ابزار مخصوص پلاک را از روی دندان ها جدا می کند و هر چیزی را که زیر خط لثه قرار دارد برمی دارد.

این کار با دقت بالا و سرعت مناسب انجام می شود. اگر جرم بزرگ باشد معمولا شاهد خونریزی لثه خواهیم بود که دندانپزشک باید هنگام برداشتن جرم آن را کنترل کند.

  1. اتمام پروسه

در این مرحله تمام مواد زائد حذف شده اند، اما لازم است که خط زیر لثه عاری از باکتری و میکروب باشد، اگر باکتری حذف نشود، ممکن است عفونت ایجاد شود یا آسیب لثه ادامه یابد. بعد از این مرحله پولیش دندان را داریم که آخرین مرحله در فرآیند جرم گیری دندان است.

فواید و مزایای زدودن جرم دندانی چیست؟

در اینجا به برخی از مزایای جرم گیری دندان اشاره شده است:

 پیشگیری از پوسیدگی دندان

 پیشگیری از بیماری لثه (به ویژه پریودنتیت یا عفونت لثه)

 برخی از لکه های دندان را از بین ببرید 

درمان یا پیشگیری از بوی بد دهان 

در هزینه های دندانپزشکی صرفه جویی کنید

طراحی لبخند سالم تر

عوارض جرم گیری دندان چیست؟

اصولاً برداشتن پلاک دندان از سطوح دندان و زیر خط لثه عارضه جدی نیست و اگر به درستی و به موقع انجام شود می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. اما مانند هر عمل دندانپزشکی دیگری، جرم گیری عوارض جانبی دارد که می تواند بسیار جزئی و نادر باشد، اما نباید زیاد نگران آنها باشید. به عنوان مثال، برخی از عوارض (احتمالی) جرم گیری دندان عبارتند از:

خونریزی لثه

تحریک لثه

ناراحتی های دندانی مانند حساسیت به گرم و داغ یا مواد شیرین و اسیدی

تورم و التهاب لثه در ناحیه تحت درمان

تجربه درد خفیف دندان و لثه

آیا جرم گیری دندان را خراب میکند؟

خیر، این درمان باعث پوسیدگی دندان نمی شود و برعکس از آن محافظت می کند. اگر واقعاً به این درمان نیاز دارید و به آن نیاز ندارید، حتی ممکن است مجبور شوید دندان های خود را بکشید. جرم انگاری پر از فواید است.

چطور بعد از جرمگیری از لثه و دندان ها مراقبت کنیم؟

هنگامی که دندان ها کاملا تمیز و بدون پلاک شدند، دندانپزشک اطلاعاتی را در مورد نحوه مراقبت از دهان و دندان در روزهای آینده به شما می دهد. مثلاً به شما می گوید که بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنید و مهمتر از همه توصیه هایی برای بهبود و ترمیم بهتر لثه ها به شما می دهد.

بهتر است در چند روز آینده پس از پر کردن دندان برای ویزیت مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر بیماری پریودنتال داشته اید، حتما به مطب مراجعه کنید تا عمق پاکت پریودنتال را ارزیابی کرده و از روند ترمیم لثه اطمینان حاصل کنید.

 

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده