خارش و درد دندان شیری

یکی از دلایلی که باعث می شود کودکان در 6 ماهه دوم زندگی چندین بار از خواب بیدار شوند و گریه کنند، درد و خارش ناشی از دندان درآوردن است و حتی این دردها و خارش ها بر مکیدن شیر تأثیر می گذارد و برای والدین به ویژه مادران مشکل ایجاد می کند.

دوره دندان درآوردن در کودکان آزاردهنده و ناخوشایند است، اما اگر والدین با دندانپزشک اطفال مشورت کنند و کودک را برای معاینه نزد او ببرند، این دوره را راحتتر پشت سر می گذارند و کودک کمتر اذیت می شود

زمان درآمدن دندان شیری

به محض تولد نوزادان، 20 دندان شیری در زیر لثه وجود دارد که بین 6 تا 12 ماهگی به آرامی شروع به رشد می کنند. معمولا در ابتدای 6 ماهگی لثه نوزاد شروع به خارش و درد می کند که مرحله بسیار سخت و دردسرساز است. البته زمان رویش دندان های شیری برای همه بچه ها یکسان نیست و کمی متفاوت است اما اگر بعد از 6 ماهگی باشد جای نگرانی نیست نگران باشید چون زمان رویش دندان کاملا ارثی است و بستگی به والدین کودک دارد، اما برای ایمن بودن بهتر است با دندانپزشک اطفال مشورت شود.

علائم دندان درآوردن

رویش دندان در کودکان با علائمی همراه است که معمولاً از 6 ماهگی ظاهر می شوند.هنگامی که این علائم در کودک مشاهده می شود، بهتر است برای مشاوره و معاینه با دندانپزشک اطفال مشورت شود. علائم اصلی را به اختصار توضیح می دهیم.

تفاوت دندان‌های شیری با دندان‌های اصلی چیست؟

سرازیر شدن آب دهان

چون بچه ها بلعیدن بلد نیستند معمولا از همان ابتدا مشکل آب دهان دارند اما این مشکل بعد از مدتی متوقف می شود و با در آمدن دندان ها این مشکل عود می کند زیرا بدن برای ساختن لثه بزاق بیشتری ترشح می کند. لغزنده تر

بهانه گیری کودک در شب

در شب از آنجایی که عوامل سرگرم کننده کمی برای کودک وجود دارد، کودکان درد دندان درآوردن را بیش از هر زمان دیگری احساس می کنند، بنابراین نیمه شب از خواب بیدار می شوند و شروع به گریه می کنند تا والدین درد را تسکین دهند. برای دانستن بهترین راه حل ها برای کاهش درد نوزادان و کودکان در این شرایط، بهتر است با دندانپزشک اطفال مشورت کنید.

اختلال در الگوی خواب

به دلیل درد لثه و خارش شدید، کودک زودتر از حد معمول از خواب بیدار می شود و دیر به خواب می رود. این زمان بسیار سخت است و برای دانستن تمام راه های کاهش درد باید با دندانپزشک مشورت کنید.

بی اشتهایی

به دلیل دردی که کودک هنگام بلع در لثه احساس می کند. میل به خوردن غذا را از دست می دهد. در این شرایط والدین باید تا حد امکان به کودک غذا بدهند و نگذارند کالری دریافتی روزانه کودک کم شود.

درد دندان شیری در کودکان

درد دندان شیری در کودکان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از شایع ترین دلایل آن کشیدن دندان جدید است. زمانی که دندان های شیری کودک لق می شوند، نباید آنها را زیاد تکان داد یا کشید، زیرا باعث آسیب دائمی دندان می شود.

یکی دیگر از دلایل دندان درد در کودکان، پوسیدگی دندان است که در اثر رژیم غذایی نامناسب، مصرف شیرینی جات، شیرینی جات، نوشیدنی های الکلی و غیر الکلی حاوی مقدار زیادی قند و کربوهیدرات، شکلات و مواد غذایی مشابه ایجاد می شود. گاهی گیرکردن تکه غذا بین دندان های کودکان باعث دندان درد می شود

درمان درد دندان شیری

حتما این سوال به ذهن شما خطور کرده است که در صورت درد دندان شیری چه باید کرد؟ رفع درد دندان اولیه به علائم درد، سن کودک، سلامت عمومی و شدت پوسیدگی دندان بستگی دارد. درمان درد دندان شیری شامل موارد زیر است:

آنتی بیوتیک ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید

استفاده از مسکن ها

چند بار در روز دهان خود را با محلول آب نمک شستشو دهید

در صورت لزوم، کشیدن دندان

در صورت وجود آبسه، عفونت را تخلیه کنید

در صورت لزوم پر کردن دندان

جراحی دندان و برداشتن پالپ ملتهب از وسط دندان

به طور کلی بهتر است کودک را نزد دندانپزشک ببرید تا با معاینه دقیق کودک بهترین تشخیص را بدهد و مناسب ترین درمان را برای کودک انجام دهد. به عنوان مثال، در مواردی که بیمار نیاز به درمان در بیمارستان دارد، آنتی بیوتیک مورد نیاز او از طریق ورید تزریق می شود

درمان های خانگی درد دندان شیری

درمان های خانگی بیشتر برای تسکین دندان درد هستند تا درمان دائمی آن. باید به این نکته توجه کنید که برای درمان دائمی دردهای مربوط به دندان شیری بهتر است با دندانپزشک اطفال مشورت کنید. درمان های خانگی عبارتند از:

تغذیه سالم و صحیح کودک: برای جلوگیری از ایجاد حفره و عفونت دندان کودک به رژیم غذایی او توجه کنید. از دادن غذاهای شیرین، گرم، سرد و انواع نوشیدنی های الکلی به کودکان خردسال خودداری کنید زیرا این غذاها باعث تحریک دندان ها می شوند. در صورت بروز دندان درد بهتر است از غذاهای نرم و نوشیدنی های سالم استفاده کنید.

استفاده از روغن یا ژل میخک: مالیدن کمی روغن یا ژل میخک روی دندان دردناک می تواند به عنوان یک مسکن خوب عمل کند.

استفاده از نعناع: یکی از خواص گیاه نعناع تسکین درد و رفع التهاب است. کمی عرق نعناع را در یک چهارم فنجان آب بریزید و به کودک خود بگویید 2 تا 3 بار در روز به مدت 30 ثانیه آن را در دهان خود بچرخاند.

استفاده از کیسه یخ: یخ را در کیسه ای بریزید و بگذارید 20 دقیقه روی گونه یا ناحیه دردناک بماند. سرمای سرد دندان های کودک را بی حس کرد. همچنین می توانید از برش های سیب زمینی و خیار منجمد استفاده کنید.

استفاده از مسواک و نخ دندان: در بسیاری از موارد گیرکردن یک تکه غذا بین دندان های کودک باعث درد دندان کودک می شود که با استفاده از مسواک و نخ دندان می توان از آن جلوگیری کرد

YYYY slash MM slash DD