داشتن دندان های سالم در دوران مصرف سیگار

سیگار کشیدن چگونه بر سلامت دهان و دندان تاثیر میگذارد

خود سیگار مستقیماً به دندان های شما آسیب نمی رساند. با این حال، می تواند باعث خشکی دهان و تغییر نوع باکتری در دهان شما شود. این می تواند خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد.

نیکوتین و قطران حاصل از تنباکو می تواند باعث زردی طولانی مدت دندان ها و لکه های روی سطوح دندان ها و پرکردگی های موجود شود. سیگاری ها همچنین در معرض افزایش خطر بیماری لثه، عفونت های قارچی دهان (برفک دهان) و آسیب بافت نرم، از جمله سرطان دهان هستند

سیگار کشیدن چگونه با سرطان ارتباط دارد؟

بیشتر مردم می‌دانند که سیگار می‌تواند باعث سرطان ریه و گلو شود، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که علت اصلی سرطان دهان است. سالانه هزاران نفر بر اثر سرطان دهان ناشی از سیگار می میرند.

سیگار کشیدن چه تاثیری روی لثه من دارد؟

سیگار کشیدن نیز می تواند منجر به بیماری لثه شود. افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض ابتلا به پلاک باکتریایی هستند که منجر به بیماری لثه می شود. لثه ها تحت تأثیر قرار می گیرند زیرا سیگار باعث کمبود اکسیژن در خون می شود، بنابراین لثه های آلوده بهبود نمی یابند. افرادی که سیگار می کشند پلاک بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری ایجاد می کنند و بیماری لثه را بدتر می کنند. بیماری لثه همچنان شایع ترین علت از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

چرا دندان های من لکه دار شده اند؟

یکی از عوارض سیگار، لکه دار شدن دندان ها به دلیل نیکوتین و قطران تنباکو است. این می تواند باعث زرد شدن دندان های شما در مدت زمان بسیار کوتاهی شود و بسیاری از سیگاری ها اغلب از قهوه ای شدن دندان های خود پس از سال ها سیگار کشیدن شکایت دارند.

آیا بعد از جراحی دندان می توانم سیگار بکشم؟

این یک “نه” قطعی خواهد بود. سیگار بر بهبود بافت پس از جراحی تأثیر منفی می گذارد و خطر عفونت را افزایش می دهد. سیگار کشیدن بلافاصله پس از جراحی دندان می تواند وضعیت دردناکی به نام حفره خشک را به تاخیر بیندازد.

در صورت سیگار کشیدن چگونه می توانم از دندان (و لثه) خود محافظت کنم؟

شستشوی دهان پس از کشیدن سیگار می تواند میزان لکه های روی دندان های شما را کاهش دهد.

مسواک زدن بلافاصله پس از سیگار کشیدن می تواند تنفس شما را بهبود بخشد. همچنین مدت زمان ماندن نیکوتین و قطران روی دندان ها و لثه ها را کاهش می دهد. این می تواند لک ها را کاهش دهد.

نوشیدن آب مکرر می تواند اثرات کم آبی ناشی از سیگار کشیدن را خنثی کند. رعایت بهداشت دهان و دندان برای افراد سیگاری بسیار مهم است زیرا آنها بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر پوسیدگی دندان و بیماری های لثه هستند. همچنین به کاهش بوی بد دهان کمک می کند.

تمیز کردن موثر دندان، از جمله استفاده از خمیر دندان، مسواک، نخ دندان و سایر وسایل کمکی بین دندانی، و همچنین مسواک زدن یا تمیز کردن زبان، می تواند کمک زیادی به بهبود تنفس فرد کند

چگونه افراد سیگاری زبان خود را تمیز کنند؟

افراد سیگاری گاهی متوجه تغییر رنگ زرد، قهوه ای یا سیاه زبان می شوند. این معمولاً به دلیل رشد بیش از حد پاپیلاهای زبان (چند ویژگی موی دراز در سطح بالایی زبان) و همچنین رشد بیش از حد مخمر، باکتری یا برخی داروها است. تغییر رنگ به رنگ سیاه اغلب در افراد سیگاری با بهداشت ضعیف دهان مشاهده می شود.

استفاده از مسواک تمیز یا خراش دادن زبان برای تمیز کردن زبان وضعیت را بهبود می بخشد و در حالت ایده آل باید این کار را روزانه انجام دهید

آیا استفاده از خمیر دندان به افراد سیگاری کمک می کند؟

خمیردندان هایی که برای سیگاری ها به بازار عرضه می شوند طعم نعناع قوی تری دارند و قدرت ماندگاری بالاتری دارند. مطمئناً افزایش شدت طعم نعناع به بهبود طراوت نفس کمک می کند.

سایش سنگین‌تر این نوع خمیردندان می‌تواند به از بین بردن برخی لکه‌های سطحی جزئی کمک کند، اما هنوز هم بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. مسواک زدن زیاد می تواند به دندان های شما آسیب برساند

آیا مسواک مخصوصی برای کاهش لکه وجود دارد؟

بسیاری از سیگاری ها از مسواک با موهای سفت همراه با خمیر دندان های ساینده و مسواک زدن شدید استفاده می کنند، به این امید که لکه ها را از روی دندان های خود پاک کنند. من فقط به آنها می گویم که دست از کار بکشند و دست بکشند. شما نباید دندان ها و لثه های خود را در معرض این سوء استفاده قرار دهید. مسواک زدن شدید اغلب منجر به آسیب به ساختار دندان در نزدیکی لثه می شود و همچنین می تواند منجر به تحلیل لثه شود.

به سادگی از یک برس متوسط ​​یا موهای نرم با حرکت مسواک دایره ای استفاده کنید.

البته مسواک های مخصوصی وجود دارد که می توانید از آنها برای پاک کردن دود سیگار استفاده کنید 

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده