درمان بوی بد دهان در خانه و دندانپزشکی

درمان بوی بد دهان در خانه و دندانپزشکی

برای ارتباط با دیگران راهی جز صحبت نداریم، اما اگر بوی بد دهانمان مانع این ارتباط شود، می تواند باعث انزوای اجتماعی یا اضطراب شود. بوی بد دهان یا بوی بد دهان یا بوی بد دهان بوی بدی است که فرد در هنگام تنفس یا صحبت با دیگران می تواند استشمام کند که می تواند دلایل زیادی داشته باشد. در بیشتر موارد با اقدامات خودمراقبتی و روش های درمانی خانگی برطرف می شود، اما در صورت جواب ندادن این روش ها، فرد باید برای اطمینان از سلامت بدن خود با پزشک مشورت کند. در این مقاله علائم و علل هالیتوزیس و درمان این مشکل را کشف می کنیم.

علت بوی بد دهان چیست؟

این می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم.

 مصرف غذاهایی مانند سیر و پیاز به دلیل داشتن گوگرد 

از داروهای خاصی مانند داروهای ضد حساسیت و ضد افسردگی استفاده کنید

 تشکیل و تجمع باکتری در پشت زبان یا بین دندان ها 

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

 بازگشت اسید در معده

 عفونت دهان

 دهان خشک 

دیابت

 سیگار و مصرف دخانیات

 مصرف مشروبات الکلی 

رژیم کم کربوهیدرات 

استرس،

 اضطراب و افسردگی 

عفونت بینی و گلو 

بیماری لثه

پوسیدگی

علائم مرتبط با بوی بد دهان چیست؟

زبان خشک و سفید

لثه های سفت که به راحتی خونریزی می کنند.

پلاک روی دندان

تورم غدد لنفاوی

درد در گلو و بینی

دهان خشک

درمان بوی دهان چیست؟

راه های زیادی برای کاهش یا به حداقل رساندن آن وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم. 

رعایت بهداشت دهان و دندان 

دهان خود را با دهانشویه های مناسب بشویید و از خمیر دندان های آنتی باکتریال استفاده کنید 

شستشوی دهان با محلول های حاوی دی اکسید کلر

 نوک زبان را با استفاده از مسواک های مخصوص تمیز کنید و مسواک را از نوک به نوک زبان حرکت دهید.

اگر بوی بد دهان شما ناشی از بیماری لثه است، می توانید با مراجعه به متخصص بیماری های لثه آن را درمان کنید. در نتیجه بیماری لثه، بافت لثه از دندان جدا شده و باعث التهاب لثه می شود. در نتیجه این بیماری ها، فضاهای خالی پر از باکتری هایی می شود که بوی بد دهان را تولید کرده و منجر به بوی بد دهان می شود. اینجاست که رفتن به دندانپزشک بهترین درمان است.

روش های خانگی برای رفع بوی بد دهان چیست؟

استفاده از دانه رازیانه

دانه رازیانه با خاصیت ضد میکروبی خود با باکتری های دهان مبارزه می کند و در کنترل بوی بد دهان بسیار موثر است. می توانید از رازیانه به عنوان چای استفاده کنید یا دانه های رازیانه را بعد از هر وعده غذایی بجوید.

دانه شنبلیله

مصرف دم کرده شنبلیله یک بار در روز در تسکین و تسکین درد بسیار موثر است. برای از بین بردن بوی بد عطاری ها می توانید دانه شنبلیله را بخرید و روش صحیح استفاده از آن را از عطار بخواهید.

میخک (روشی قدیمی و توصیه شده)

میخک همچنین خاصیت ضد میکروبی دارد و بسیار مفید است. بعد از هر وعده غذایی چند میخک بجوید، می توانید از چای میخک نیز استفاده کنید.

آبلیمو

آب لیمو به دلیل دارا بودن اسید از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری می کند و بوی بد دهان را از بین می برد. برای این کار مقدار آبلیمو را در آب ریخته و حل کنید و دهان خود را با آن بشویید.

غرغره آب نمک

آب نمک خاصیت ضد میکروبی دارد. آب نمک pH دهان را خنثی می کند و همچنین محیط دهان را برای رشد باکتری ها دشوار می کند. یک قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. این مخلوط را هر روز در دهان خود نگه دارید.

درمان پزشکی و دندانپزشکی بوی بد دهان چیست؟

اگر افراد قادر به کاهش یا درمان کامل این بوی نامطبوع با روش های خانگی نیستند، باید با دندانپزشک و سپس پزشک مشورت کنند. در چنین شرایطی علت این بو می تواند یک بیماری زمینه ای یا مسائل مربوط به دهان و دندان باشد.

درمان دندانپزشکی

به عنوان مثال، اگر مشکل بیماری لثه، پوسیدگی دندان، شکستگی دندان، عفونت دندان و … باشد، دندانپزشک باید درمان های مناسب را به بیمار ارائه دهد. مثلا پوسیدگی با مواد ترمیمی مانند کامپوزیت ترمیم می شود، بیماری لثه با آنتی بیوتیک یا جراحی لثه و یا حتی جرم گیری و … برطرف می شود.

درمان پزشکی

همچنین اگر علت بوی بد دهان یک بیماری زمینه ای مانند دیابت، مشکلات کبدی و … باشد، باید با مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایشات مختلف، درمان مناسب را در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر علت بوی بد دهان مشکل رفلاکس معده باشد، پزشک می تواند داروهای کاهش دهنده اسید معده مانند امپرازول، رانیتیدین و … را برای بیمار تجویز کند که با کاهش رفلاکس، بوی بد گلو و دهان کاهش می یابد.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده