درمان ریشه یا عصب کشی دندان

درمان ریشه یا عصب کشی یکی از درمان هایی است که اغلب برای بیمار انجام می شود. بسته به وضعیت دندان های بیمار، ممکن است نیاز به استفاده از این روش درمانی باشد. اما آیا می دانید منظور از عصب کشی چیست؟ آیا این درمان فوایدی به همراه خواهد داشت؟

این درمان چقدر طول می کشد؟ هزینه فرسایش عصب معمولا شامل چه محدوده ای می شود؟ با ما همراه باشید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد این نوع درمان را در اختیار شما قرار دهیم.

درمان ریشه یا عصب کشی دندان چیست؟

درمان ریشه روشی است که معمولاً برای دندان هایی با شرایط خاص انجام می شود. این فرآیند معمولاً با برداشتن ریشه دندان هدف همراه است. دندان های عفونی یا آبسه معمولاً با این نوع درمان تسکین پیدا می کنند. این نوع درمان به افزایش عمر دندان های پوسیده کمک می کند. با توجه به اینکه در برخی از دندان ها پالپ مورد حمله باکتری ها قرار می گیرد، کاهش درد فرد بدون چنین درمانی امکان پذیر نیست. دندانپزشک با انجام این درمان می تواند بدون داشتن عصب زنده دندان را نجات دهد

دلایل نیاز به انجام عصب کشی دندان

دلایل زیادی وجود دارد که چرا درمان ریشه ضروری است. همه این دلایل باعث آسیب به پالپ دندان می شود. گاهی اوقات این آسیب آنقدر زیاد است که دیگر امکان ترمیم پالپ وجود ندارد. به همین دلیل این بافت باید از داخل دندان برداشته شود. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوسیدگی دندان

پوسیدگی یکی از دلایلی است که درمان ریشه را برای فرد ضروری می کند. اطمینان حاصل کنید که هر نوع حفره نیازی به درمان ریشه ندارد. در واقع، حفره هایی که به حدی پیشرفت کرده اند که حتی به بافت پالپ رسیده اند، باید با استفاده از این درمان حذف شوند. اگر دندانپزشک فقط پوسیدگی را بردارد و عصب را خارج نکند، درد بیمار بهبود نمی یابد. در واقع باید خود علت را از بین ببرید تا از شر این درد خلاص شوید.

دندان های شکسته شده

گاهی اوقات ممکن است دندان فرد بر اثر ضربه یا هر نوع حادثه ای شکسته شود. این دندان بسته به قسمتی از دندان که در آن قرار دارد ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد. به عنوان مثال، اگر تاج دندان به گونه ای بشکند که بافت پالپ در معرض دید قرار گیرد، پالپ در مدت طولانی دچار نکروز (مرگ سلول های پالپ) شده و نیاز به عصب کشی دارد. حتی گاهی این ضربه به حدی است که دندان و بخشی از خود پالپ آسیب می بیند. در این مورد، شما قطعا نیاز به پردازش ریشه دارید.

آبسه‌های دندانی

مراقب باشید که عفونتی که در بافت پالپ رخ می دهد می تواند به خارج از این ناحیه گسترش یابد. بافت های نرم اطراف و استخوان آلوئول از دیگر بافت های این موارد هستند. التهاب این نواحی می تواند باعث تورم در آن ناحیه و ایجاد آبسه شود. با توجه به اینکه علت این نوع آبسه التهاب و عفونت پالپ دندان است، برای رهایی از آن باید حتماً درمان ریشه انجام دهید.

تحلیل داخلی یا خارجی

گاهی اوقات خود بافت پالپ ممکن است شروع به حل شدن کند. این موارد عمدتاً روی دندان های شیری مشاهده می شود. مراقب باشید زیرا پوسیدگی دندان می تواند در نتیجه ضربه ای که در گذشته به دندان شما وارد شده است رخ دهد. همچنین این عارضه گاهی به دلیل نیروی زیاد وارده به دندان ها در اثر درمان های ارتودنسی ایجاد می شود. وجود عفونت در بافت پالپ نیز از دیگر دلایل این نوع آنالیز است. تشخیص این نوع آنالیز نیز باید با استفاده از تصاویر اشعه ایکس انجام شود.

ترمیم های متعدد یک دندان

گاهی اوقات به دلیل ترمیم های متعدد، پالپ دندان نکروز می شود. این نوع عارضه در افرادی که ترمیم های وسیع و گسترده ای داشته اند بیشتر رخ می دهد. این وضعیت معمولاً مزمن است و نیاز به درمان ریشه دارد.

نفوذ باکتری از لابه‌لای ترک‌های ترمیم

ترمیم های مورد استفاده برای دندان ها می توانند در طول زمان یا در نتیجه آسیب، ترک های کوچکی ایجاد کنند. این ترک های ریز فرصت مناسبی برای ورود باکتری ها ایجاد می کنند. هنگامی که باکتری به پالپ دندان می رسد، می تواند به راحتی به این بافت آسیب برساند و درمان ریشه را ضروری کند.

درمان ریشه مجدد

در بسیاری از موارد، فرد با وجود اینکه قبلاً درمان ریشه دندان را انجام داده است، در همان دندان دچار درد می شود. در این افراد احتمال شکست درمان ریشه بسیار قوی است. این بدان معناست که دندانپزشک این درمان را به درستی انجام نداده و باکتری توانسته دوباره به این بافت دسترسی پیدا کند. در چنین مواقعی باید تمام ترمیم ها مجددا برداشته شوند و کانال هایی که به درستی تمیز نشده اند باید به طور کامل پر شوند.

YYYY slash MM slash DD