روکش دندان چیست؟ بررسی انواع روکش دندان

در زمینه دندانپزشکی از روکش ها به عنوان گزینه نهایی و آخرین گزینه برای ترمیم دندان های آسیب دیده استفاده می شود. این روش به عنوان آخرین اقدام برای حفظ و محافظت از سلامت تاج دندان شناخته می شود. در مواردی که دندان ها به قدری آسیب دیده اند که امکان ترمیم و بهبود با استفاده از روش های ترمیمی معمولی مانند پرکردن دندان وجود ندارد، از روکش دندان به عنوان آخرین راه حل پزشکی استفاده می شود. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی صالحی توضیحات کاملی در مورد روکش دندان می خوانید.

روکش دندان چیست؟

زمانی که دندان به قدری پوسیده است که با روش های معمولی قابل ترمیم نیست، از روکش های دندانی به عنوان آخرین راه حل استفاده می شود. علاوه بر این، اگر دندانی دارای عفونت ریشه باشد، نیاز به درمان ریشه دارد و پس از آن معمولاً از روکش دندان استفاده می شود.

 

نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که دندان هایی که روکش دریافت می کنند ممکن است در زیر ونیرها حفره ایجاد کنند یا در آینده نیاز به درمان ریشه داشته باشند. از سوی دیگر، برخی از دندان ها را می توان با درمان ریشه یا پرکردن دندان ترمیم کرد و نیازی به روکش ندارد.

 

ونیرها یک انتخاب ترمیمی انعطاف پذیر هستند و علاوه بر بهبود ظاهر دندان ها، به کاهش خطر پوسیدگی در آینده کمک می کنند. این باعث افزایش طول عمر دندان های آسیب دیده می شود. در واقع روکش دندان جایگزین مناسبی برای روکش اصلی دندان است. روکش دندان پر شده را پروتز ثابت نیز می گویند و پس از قالب گیری توسط دندانپزشک متخصص، با دقت در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شود 

انواع روکش دندان

روکش های دندانی از مواد مختلفی ساخته می شوند که هر کدام برای شرایط زیر مناسب است:

روکش دندان فلزی

 

برای تولید این نوع پوشش ها از آلیاژهایی استفاده می شود که عناصری مانند طلا، پلاتین و آلیاژهای فلزی مانند کبالت-کروم و نیکل-کروم در ترکیب آنها گنجانده شده است.

 

روکش های فلزی به عنوان یک گزینه محبوب در دندانپزشکی معرفی می شوند. این روکش ها در برابر فشارهای مختلف ناشی از جویدن و عملکرد دندان مقاومت بسیار خوبی دارند و تقریباً می توان آنها را یکی از پایدارترین انواع روکش ها دانست. علاوه بر این، روکش های فلزی به ندرت می شکند یا آسیب می بینند. یکی از مشکلات اصلی این نوع روکش ها می تواند تیره بودن آنها باشد.

 

روکش های فلزی به طور کلی برای دندان های عقبی که کمتر دیده می شوند (دندان های عقب) توصیه می شود. علاوه بر این، این نوع روکش ها نسبت به روکش های سرامیکی به فلز (PFM) به تراش کمتر بافت دندان نیاز دارند.

روکش دندان سرامیکی

پوشش سرامیکی با استفاده از چندین روش انجام می شود. یکی از روش‌های جدیدتر تولید روکش‌های سرامیکی، استفاده از فناوری کد دیجیتال/CAM (CAD/CAM) است که در آن، صفحه توسط ماشین‌ها طراحی و حجاری می‌شود. این روکش ها را می توان در هر رنگی تولید کرد.

 

اگرچه امکان تغییر رنگ آنها بسته به رنگ سایر دندان های بیمار وجود دارد، اما باید توجه داشت که پس از ساخت و آماده شدن روکش، رنگ آن قابل تغییر نیست. روکش های سرامیکی از نظر شباهت به دندان های واقعی بهترین انتخاب هستند، اما به اندازه سایر روکش ها قوی نیستند.

 

در عصری که زیبایی اولویت اصلی محسوب می شود، روکش های تمام سرامیکی دندان زیبایی استثنایی ایجاد می کنند. روکش های تمام سرامیکی سازگاری بسیار خوبی با لثه ها دارند. انواع سرامیک های سخت مانند سیلیکات و زیرکونیا برای این پوشش ها مناسب هستند. هیچ تغییر رنگ یا سایه تیره ای در لبه های این روکش ها وجود ندارد 

روکش دندان فلز-سرامیک

بر خلاف روکش های تمام فلز، روکش های پرسلن ذوب شده به فلز یا (PFM) می توانند با رنگ دندان های مجاور مطابقت داشته باشند. اکثر این روکش ها از فلز ساخته شده اند، اما سطح بیرونی آن ها با نوعی سرامیک به نام پرسلن پوشیده شده است.

 

شاید عیب اصلی روکش های دندانی PFM این باشد که سطح دندان مقابل را بیشتر از مدل های تمام فلزی یا تمام سرامیکی در معرض سایش قرار می دهند. البته خطر شکستن یا ترک خوردن سرامیک نیز وجود دارد و فلز زیر سرامیک به صورت نقطه چین دیده می شود (مخصوصاً اگر لثه ها در حال عقب نشینی باشند).

 

با این حال، این روکش ها بسیار شبیه به دندان های واقعی شما هستند و انتخاب خوبی برای جلو، پشت و حتی بریج هایی هستند که به استحکام فلزی نیاز دارند. هزینه روکش دندان برای این نوع روکش ها به طور کلی قابل قبول است 

روکش دندان تمام رزین

این نوع پوشش دندان نسبت به سایر انواع روکش دندان مقرون به صرفه تر است، اما دارای نقاط ضعفی نیز می باشد. یکی از مشکلات آن این است که به مرور زمان ممکن است فرسوده شود و بشکند.

روکش دندان فوری

در کنار انواع دیگر روکش های دندان، ممکن است نام روکش فوری دندان را شنیده باشید. این نوع روکش ها معمولا توسط دندانپزشکان برای زیبایی و ترمیم دندان استفاده نمی شود. چون ظاهر غیر طبیعی دارند و واقعا جنبه درمانی ندارند. روکش فوری دندان نوعی روکش لمینت یا متحرک است که به گونه ای طراحی شده است که همه دندان ها را در یک فک قرار دهد و به دندان ها نچسبد.

 

روکش فوری دندان بسیار نازک است تا فضای کمی را در دهان اشغال کند و از رزین دندان ساخته شده است. افرادی که تمایل به پرداخت هزینه بالایی برای روکش دندان ندارند به این نوع روکش علاقه دارند.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده