سیاه شدن روکش دندان چه دلایلی دارد؟

سیاه شدن روکش دندان چه دلایلی دارد؟

یکی از سوالات متداول در مورد روکش های دندان این است که “چرا روکش های دندان سیاه می شوند؟” این مشکل رایجی است که افراد پس از چندین سال استفاده از روکش دندان با آن مواجه می شوند. اگر نمی خواهید وضعیت روکش های شما بدتر شود، باید مشکلی که باعث تیره شدن روکش شده است را شناسایی کرده و بلافاصله آن را برطرف کنید. برای درمان این مشکل، شناسایی دقیق علت آن بسیار مهم است. برای درمان این مشکل مداخله دندانپزشک ضروری است. دلایل رایج سیاه شدن ونیرها می تواند به دلیل چسبندگی ضعیف روکش، استفاده از روکش های ارزان قیمت دندان و عوامل دیگر باشد.

چرا روکش دندان سیاه می‌شود؟

اگر به طور ناگهانی متوجه شدید که روکش دندان هایتان سیاه شده است، باید فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگرچه دندانپزشک دقیقاً دلیل آن را به شما می گوید، شایع ترین علل مشکلات روکش دندان عبارتند از:

چسبندگی ضعیف یا نصب نامناسب

مواد ارزان یا غیر استاندارد

تحلیل رفتن لثه

سایش مینای دندان

آسیب به لایه بالایی مینای دندان

اشاره به افراد مبتدی و غیر متخصص

چسبندگی کم یا نصب نامناسب

بزرگترین علامت تغییر رنگ مینای دندان، خط سیاهی است که در نزدیکی خط لثه ظاهر می شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که روکش‌ها به درستی جا نمی‌شوند و بین خط لثه و تاج فاصله وجود دارد. در این شرایط باکتری ها در این فضا جمع می شوند و یک خط سیاه تشکیل می دهند. نشانه این است که روکش دندان شما به درستی نصب نشده است و اگر مراقب این مشکل نباشید، مشکلات دیگری پیش خواهد آمد. همچنین این خط سیاه به دلیل ورود مواد غذایی به زیر روکش دندان ایجاد می شود. بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید و دلیل دقیق این مشکل را بدانید.

استفاده از مواد ارزان قیمت یا غیر استاندارد

گاهی دلیل تیره شدن روکش دندان استفاده از مواد ارزان قیمت و غیر استاندارد است. پرسلن بهترین گزینه برای روکش دندان است. زیرا نازک و محکم است و بیشتر شبیه دندان های طبیعی است. مواد دیگر، مانند کامپوزیت چینی، به سرعت تجزیه می شوند و در لبه ها نازک می شوند. هنگامی که لبه های روکش نازک هستند، پایه فلزی نمایان می شود و ظاهر دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

تحلیل رفتن لثه

بیماری لثه یا پریودنتیت و پوسیدگی شدید دندان می تواند منجر به تحلیل رفتن لثه شود. هنگامی که لثه ها عقب می نشینند، فضایی بین لثه و تاج دندان ایجاد می شود. باکتری ها و ذرات غذا می توانند در این فضا جمع شوند و یک خط سیاه ناخواسته را تشکیل دهند. این تاثیرات جدی روی لبخند شما دارد و نیاز به مراقبت فوری دندان دارد. در چنین شرایطی درمان بیماری لثه و پوسیدگی شدید دندان برای روکش های طولانی مدت دندان ضروری است.

ساییده شدن مینای دندان

مینای دندان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان، استعمال دخانیات، مصرف الکل یا رژیم غذایی نامناسب سریعتر شروع به خراب شدن می کند. وقتی لایه پایینی مینای دندان در معرض دید قرار می گیرد، رنگ دندان ها تیره تر می شود. ممکن است تاج شما به دلیل تیره شدن دندان های پشت آن تیره به نظر برسد. گاهی اوقات تنها راه مقابله با این مشکل استفاده از روکش دندان جدید یا سفید کردن دندان های اصلی است.

آسیب به لایه بالایی روکش دندان

روکش های دندانی پوسته های نازکی با ساختار حساس هستند. اگر از دستورالعمل های مراقبت پیروی نکنید یا از غذاهای سفت استفاده کنید، لایه بالایی روکش دندان آسیب می بیند. لایه رویی آسیب دیده می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای به راحتی روی دندان شود. شما باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا دلیل تیره شدن روکش های دندانی خود را بررسی کنید. اگر علت آسیب به لایه بالایی روکش دندان باشد، راهی جز تعویض روکش دندان برای درمان آن وجود ندارد

مراجعه به افراد تازه کار و غیر متخصص

از آنجایی که روکش های دندان زیبایی لبخند شما را دو چندان می کند، نصب آن ها نیاز به آموزش گسترده دارد. انتخاب دندانپزشک زیبایی و قابل اعتماد برای قرار دادن تاج دندان بسیار مهم است. تهیه روکش دندان از مراکز دندانپزشکی نامعتبر و ناشناخته می تواند باعث تغییر رنگ روکش ها شود. بنابراین ما به شما توصیه می کنیم قبل از انتخاب کلینیک یک تحقیق کامل انجام دهید.

آیا ممکن است دندان زیر روکش با پوسیدگی شدید روبرو شود؟

بله، پوسیدگی شدید دندان در زیر تاج می تواند به دلیل کانال ریشه گذرا، ترک خوردگی دندان یا بیماری لثه رخ دهد. روکش های دندانی نمی توانند از دندان های شما در برابر حفره های جدی محافظت کنند. اگر مراقب بهداشت دهان و دندان خود نباشید، سیگار بکشید و الکل مصرف نکنید، پوسیدگی شدید دندان می تواند به دندان های شما آسیب برساند. بهترین راه برای درمان هر نوع آسیب مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم است

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده