d8aad8a7d8abdb8cd8b1 d8b3db8cdaafd8a7d8b1 daa9d8b4db8cd8afd986 d8a8d8b1 d8afd986d8afd8a7d986 d987d8a7

تاثیر سیگار کشیدن بر دندان ها

به طور کلی، سیگار کشیدن باعث تخریب و آسیب به سلامت دهان و دندان‌ها می‌شود. برای حفظ سلامت دهان و دندان، بهتر است از سیگار کشیدن خودداری کنید. همچنین، مراجعه به دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و مراقبت منظم از دهان و دندان‌ها، نقش مهمی در پیشگیری از تاثیرات منفی سیگار بر دندان‌ها دارد.

 

سیگار چه بلایی بر سر دندان های شما خواهد آورد؟

مسیر اصلی ورود غذا به بدن از طریق دهان است. دود سیگار نیز از این طریق وارد بدن شما می شود. با روشن کردن سیگار و استنشاق دود آن، مطمئناً به تأثیرات منفی سیگار بر سلامت دندان های خود فکر نمی کنید. متأسفانه استعمال دخانیات و دود ناشی از آن نه تنها ظاهر دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه بر سلامت آنها نیز تأثیر می گذارد.

تغییر رنگ دندان ها

مصرف روزانه یک پاکت سیگار باعث از بین رفتن زیبایی و تغییر رنگ دندان ها می شود. مراقبت از دندان ها باید مانند مراقبت از یک گلدان چینی ظریف و زیبا باشد. این گلدان چینی مینای دندان است. این پوشش نازک به مرور زمان باعث ایجاد ترک های ظریف می شود. با افزایش سن، ترک‌های مینای دندان بزرگ‌تر می‌شوند و موادی که وارد دهان می‌شوند به راحتی بین آن‌ها گیر می‌افتند.

هنگامی که سیگار می کشید، دو ماده مهم موجود در سیگار وارد دهان شما می شود و در شکاف های مینای دندان گیر می کند. این مواد عبارتند از قطران و نیکوتین. هنگامی که این دو ماده در مینای دندان ثابت می شوند، دیگر نمی توان آنها را تمیز کرد. معمولاً لکه های روی دندان به دلیل عادات بهداشتی نامناسب مانند مسواک زدن ایجاد می شود. در نهایت شاهد موارد دیگری مانند تشکیل پلاک و رسوب تارتار روی دندان خواهید بود که باز هم نتیجه وجود نیکوتین و قطران در سیگار است. این مواد باعث تغییر رنگ دائمی دندان می شوند و برای سفید کردن آن باید از اقدامات تهاجمی استفاده کنید.

چگونه سیگار کشیدن باعث تخریب و از بین رفتن دندان های شما می شود؟

سیگار کشیدن مزمن یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ دندان ها و از بین رفتن ظاهر زیبای آنهاست.

ایجاد اختلال به صورت تاخیر در پروسه های ترمیمی

میزان اشباع اکسیژن در سیستم عروقی تحت تأثیر سیگار کاهش می یابد. اکسیژن یکی از عناصر اصلی موثر در فرآیندهای درمانی بدن است. با سیگار کشیدن مزمن، در هنگام بروز بیماری های دهان و دندان یا اقدامات مربوط به آن ( کشیدن دندان، گذاشتن ایمپلنت های دندانی، دستکاری ریشه دندان و …) روند ترمیم با سرعت کمتر و در زمان طولانی تری انجام می شود. افراد سیگاری در معرض خطر بالایی برای ابتلا به عفونت های مختلف هستند. دلیل این امر ناتوانی لثه در ترمیم خود و مقابله با عوامل مخرب است.

افزایش ریسک ابتلا به بیماری های لثه

بیماری لثه یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است. از طرفی شیوع بیماری لثه ارتباط مستقیمی با مصرف سیگار دارد، زیرا بروز این بیماری ها در افراد سیگاری زودتر از سایرین است. این افراد نه تنها دندان های خود را از دست می دهند، بلکه شانس موفقیت کمتری برای کاشت دندان دارند.

پیشرفت بیماری های لثه

افزایش رشد باکتری ها در دهان بدون سیگار کشیدن نیز باعث بیماری لثه می شود. نکته مهم این است که برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های لثه هستند و سیگار آن را بدتر می کند. دلیل این امر ورود مداوم باکتری به حفره دهان در حین سیگار کشیدن است. با تشکیل پلاک، سیگار مکانی برای رشد باکتری ها ایجاد می کند. به تدریج لثه های شما ملتهب می شوند و ممکن است هنگام استفاده از مسواک متوجه خون روی مسواک یا بزاق دهان خود شوید. این فرآیند شروع التهاب لثه (یکی از شایع ترین بیماری های لثه) است. پریودنتیت در صورت عدم درمان مناسب ایجاد می شود. در این اختلال لایه داخلی لثه و استخوان از دندان جدا می شود. این کار باعث ایجاد فضای خالی بین دندان ها و لثه ها می شود. این فضاها به مکان های بسیار مساعدی برای تجمع و رشد باکتری ها تبدیل می شوند. همراه با رشد باکتری ها، بافت های تخریب شده و عفونت ها نیز به محل اضافه می شود. در افراد غیر سیگاری، سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت به محل مورد نظر مهاجرت می کند. اما در افراد سیگاری، عملکرد سیستم ایمنی مختل می شود و عفونت به راحتی از طریق خط لثه پخش می شود.

ساختارهای نگهدارنده دندان، مانند استخوان یا بافت همبند که آن را احاطه کرده است، در اثر سموم باکتریایی از بین می روند. این می تواند منجر به از دست دادن دندان شود، زیرا این ساختارها دندان را مانند قلاب در جای خود نگه می دارند و در صورت تخریب، دندان از جای خود خارج می شود.

سیگار در واقع مانند تفنگی است که با شلیک به خود دندان ها را از بین می برد. البته این عارضه به دلیل تخریب ساختارهای نگهدارنده دندان در اثر سیگار کشیدن ایجاد می شود. متأسفانه، سیستم ایمنی افراد سیگاری ناکارآمد خواهد بود، بنابراین بدن شما قادر به مقابله با عفونت های تخریب کننده بافت نخواهد بود.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده