عفونت دندان عصب کشی شده؛ درمان آبسه دندان

گاهی ممکن است افراد به دلایل مختلف پس از کشیدن دندان دچار مشکلات دیگری شوند. یکی از این مشکلات آبسه دندان عصب کشی شده است.

در چنین شرایطی می توان به سوالاتی چون:

علائم این مشکل چیست؟ علت عفونت دندان عصب کشی شده چیست؟

هزینه درمان چقدر است؟ و سایر مسائل مرتبط

در این مقاله پاسخ تمامی این سوالات در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد تا در مواجهه با چنین مشکلاتی قدم های درستی بردارید.

آیا دندان عصب کشی شده عفونت می‌کند؟

اغلب، افرادی که مشکل قبلی خود را با کانال ریشه حل کرده اند، ممکن است با مشکلات دیگری مانند آبسه دندان به دندانپزشک مراجعه کنند. بنابراین، دندان عصب کشی شده هیچ تضمینی برای تشکیل آبسه به شما نمی دهد.

علائم عفونت دندان عصب کشی شده

درد

به طور معمول، پس از درمان ریشه، بیمار نباید دردی در دندان احساس کند. چون پوسیدگی و پالپ دندان برداشته شده و دیگر مشکلی وجود ندارد. اما اگر بیمار همچنان در آن دندان احساس درد کند، احتمالاً درمان ریشه ناموفق بوده است.

تب و افزایش دما

اگر بعد از این درمان دمای بدن شما بالاتر از حد طبیعی باشد، باید به وجود آبسه در دهان مشکوک شوید.

مزه بد در دهان

اگر فردی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است، طعم بدی در دهان خود داشته باشد، باید به عفونت مشکوک شود.

افزایش حساسیت دندان

دندان عصب کشی شده نباید به گرما و سرما حساس باشد. زیرا پالپ و اعصاب موجود در آن قبلاً برداشته شده است. اما اگر چنین علائمی را روی همان دندان مشاهده کردید، احتمالاً درمان ریشه موفقیت آمیز نبوده و عفونت دندان پس از کشیدن عصب ایجاد شده است.

مشکل بلع غذا

مشکل دیگر مربوط به بلع است. این مشکلات معمولاً به دلیل عفونت بعدی توسط آبسه است.

تریسموس

اگر بیمار نتواند به راحتی دهان خود را بعد از کانال ریشه باز کند، احتمالاً دندان او عفونی شده است. این بیماران معمولاً با باز کردن دهان خود احساس درد شدید می کنند.

روش‌های درمان عفونت دندان عصب کشی شده

بسته به وضعیت دندان، یکی از روش های زیر ممکن است برای رفع عفونت استفاده شود:

درمان ریشه مجدد

دندانپزشکان معمولاً ریشه این دندان را بسته به میزان ترمیم و استحکام تاج درمان می کنند. همچنین ممکن است در صورت عفونت دندان عصب کشی شده آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر درمان همراه با وضعیت باشد، آبسه ناپدید می شود.

کشیدن دندان عصب کشی شده عفونی

اغلب، چون دندان نمی تواند دوباره تحت درمان ریشه قرار گیرد، لازم است دندان عفونی در اسرع وقت برداشته شود.

هزینه درمان آبسه دندان عصب کشی شده

هزینه درمان کیست دندان قطع شده بسته به نوع درمان متفاوت است. اگر دندانپزشک مجبور شود تمام ترمیم ها را بردارد و درمان ریشه را دوباره انجام دهد، مطمئناً هزینه زیادی خواهد داشت. اما اگر دندانپزشک انتخاب کند که دندان را بکشد، هزینه آن کمتر از روت کانال خواهد بود.

مدت زمان رفع آبسه دندان بعد از درمان ریشه چقدر است؟

از آنجایی که پس از درمان عفونت به طور کامل برطرف می شود، آبسه نیز طی یک تا دو هفته برطرف می شود.

بعد از درمان عفونت دندان پس از عصب کشی چه کنیم؟

پس از رفع عفونت لثه باید نکات زیر را رعایت کنید:

رعایت بیشتر بهداشت دهان

لطفاً توجه داشته باشید، درمان ریشه‌یابی مجدد نمی‌تواند درمان کامل مشکل شما را تضمین کند. اگر دوباره شروع به مصرف بیش از حد مواد قندی کنید، ممکن است در آن دندان حفره ایجاد کنید و نیاز به کشیدن آن داشته باشید.

استفاده از مسکن در صورت نیاز

اگر ناحیه مورد نظر پس از درمان همچنان درد دارد، بهتر است از مسکن های توصیه شده توسط دندانپزشک استفاده کنید. بهترین دارو را برای عفونت های عصب کشی شده دندان تجویز می کنند.

استفاده از آنتی بیوتیک

از آنجایی که با کشیدن این دندان مقداری عفونت در داخل لثه باقی می ماند، پس از شستشو حتما باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

عوارض عدم درمان آبسه دندان عصب کشی شده

اگر این مشکل درمان نشود، می تواند عواقب بسیار بدتری برای شما داشته باشد:

عفونت سایر ارگان‌ها

عفونت ناشی از آبسه اغلب به سایر قسمت های بدن سرایت می کند. در چنین مواردی، حتی این عضو نیز می تواند دچار اختلالات جدی شود.

نفوذ عفونت به خون

اگر عفونت ناشی از این دندان وارد جریان خون شود، مشکلاتی مانند روماتیسم در قلب و مفاصل ایجاد می کند.

نیاز به کشیدن دندان

گاهی اوقات بیمار آنقدر در درمان آبسه دیر می کند که راهی جز برداشتن آن وجود ندارد. اگر زودتر اقدام می کرد شاید با درمان مجدد ریشه این مشکل برطرف می شد.

علت تشکیل آبسه پس از درمان ریشه چیست؟

هر یک از موارد زیر ممکن است علت آبسه دندان پس از کشیدن عصب باشد:

ترک خوردگی قسمتی از ترمیم

اگر بعد از عصب کشی ترمیم دندان ترک خورده باشد، ممکن است پس از مدتی دوباره باکتری وارد فضای پالپ شده و باعث عفونت مجدد آن شود. در چنین شرایطی شاهد تشکیل آبسه دندانی خواهیم بود.

عدم درمان ریشه مناسب

گاهی اوقات چون دندانپزشک مهارت خوبی ندارد نمی تواند فضای ریشه را به درستی بشویید یا فضای کانال را در تمام طول آن آب بندی نمی کند.

تاخیر در گذاشتن ترمیم دندان

اغلب علت کیست دندان پس از درمان ریشه این است که بیمار از ترمیم دندان خود غفلت می کند. دندانپزشکان معمولاً چند روز پس از درمان فاصله زمانی را برای پر کردن دندان برای بیماران تعیین می کنند.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده