عفونت دندان عقل | علل، علائم، عوارض و درمان عفونت دندان عقل

به اصطلاح دندان عقل یکی از دندان های آسیاب بزرگ است. دندان عقل دندان‌های بزرگی هستند که در پشت دهان قرار دارند و گاهی به آنها دندان آسیاب سوم نیز گفته می‌شود. این نوع دندان ها آخرین دندان هایی هستند که در انسان ظاهر می شوند. بیشتر افراد بین 17 تا 25 سالگی دندان عقل خود را از دست می دهند. درد مرتبط با عفونت دندان عقل می تواند بسیار شدید و دردناک باشد و برای جلوگیری از عوارض بیشتر باید فورا درمان شود. در این مقاله به عفونت دندان عقل می پردازیم.

دندان عقل چیست؟

دندان های عقل به اصطلاح آخرین دندان هایی هستند که در دهان رشد می کنند و در بزرگسالی ظاهر می شوند. اکثر مردم چهار دندان عقل پشت دندان خود دارند. دو دندان در بالا و دو دندان در پایین. دندان عقل نهفته می تواند منجر به درد، آسیب به دندان های دیگر و مشکلات دیگر شود. در برخی موارد، دندان عقل نهفته ممکن است مشکل آشکار یا فوری ایجاد نکند. اما از آنجایی که تمیز کردن آنها دشوار است، ممکن است نسبت به سایر دندان ها در برابر پوسیدگی دندان و بیماری لثه آسیب پذیرتر باشند. دندان عقل که گاهی به آن مولر سوم نیز گفته می شود، ممکن است در اواخر نوجوانی و اوایل دهه 20 سالگی ظاهر شود.

علائم عفونت دندان عقل

در اینجا علائمی وجود دارد که ممکن است به دنبال عفونت دندان عقل رخ دهد:

درد در داخل یا اطراف دندان

درد فک

تورم یا قرمزی لثه های اطراف دندان

بوی بد دهان

سختی و درد هنگام جویدن چیزی

مشکل در باز کردن دهان (تریسموس یا قفل شدن فک به دلیل اسپاسم عضلانی فک که منجر به قفل شدن فک می شود).

تورم و التهاب غدد لنفاوی

تب

بی اشتهایی

ترشحات زرد یا سفید پس از کشیدن دندان 

علل عفونت دندان عقل

دندان عقل تحت فشار

دندان عقل ممکن است به طور کامل بالای خط لثه بیرون نزند، به طرفین بیرون بزند یا فقط تا حدی با زاویه نامناسب بیرون بیاید. دندان های عقلی که فضای کافی برای رشد ندارند، دندان عقل فشاری نامیده می شوند. بقیه غذای خورده شده می تواند در لابلا یا اطراف دندان عقل جمع شود که می تواند منجر به عفونت دندان عقل شود.

اصطلاح پزشکی برای عفونت و التهاب اطراف دندان عقل پریکورونیت نامیده می شود. طبق یک بررسی در سال 2016، عفونت دندان عقل (پریکرونیت) تقریباً 81 درصد از افراد 20 تا 29 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد 

کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل شامل برداشتن آن توسط دندانپزشک است. کشیدن دندان عقل یک روش رایج برای درمان یا پیشگیری از مشکلات ناشی از دندان عقل است. عفونت می تواند در محل کشیدن دندان رخ دهد. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که 8.4 درصد از افرادی که دندان عقل خود را کشیده اند، عوارض جزئی مانند:

عفونت

خونریزی بعد از جراحی

آسیب موقت عصبی

حفره خشک (لخته خون روی ناحیه ای که دندان کشیده شده است تشکیل می شود تا از استخوان ها و اعصاب زیرین محافظت کند

عفونت دندان عقل

دندان عقل ممکن است عفونی شود زیرا تمیز کردن آنها دشوار است. ضایعات غذا و باکتری ها می توانند بین لثه و دندان تجمع کنند. این قسمت از دهان اغلب به دلیل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت و طاقت فرسا باعث عفونت می شود. انواع مختلفی از باکتری ها می توانند باعث عفونت در داخل و اطراف دندان عقل شوند. در موارد نادر، عفونت می تواند به سایر نواحی دهان و سر سرایت کند. انواع باکتری هایی که می توانند منجر به عفونت دندان شوند عبارتند از:

استرپتوکوک

اکتینوما

پپتواسترپتوکوک ها

پروتلا

فوزوباکتری ها

آکنه خوردگی

عوارض عفونت دندان عقل

دندان عقل نهفته می تواند مشکلات متعددی را در دهان ایجاد کند:

آسیب به دندان های دیگر. اگر دندان عقل به دندان آسیاب دوم فشار بیاورد، می تواند به آن آسیب برساند یا خطر عفونت در آن ناحیه را افزایش دهد. این فشار همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلات شلوغی در دندان های دیگر شود یا نیاز به درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان های دیگر داشته باشد.

کیست دندان عقل در کیسه ای در داخل فک رشد می کند. کیسه می تواند با مایع پر شود و کیست ایجاد کند که می تواند به فک، دندان ها و اعصاب آسیب برساند. به ندرت، یک تومور – معمولاً غیر سرطانی (خوش خیم) – ایجاد می شود. این عارضه ممکن است نیاز به برداشتن بافت و استخوان داشته باشد.

پوسیدگی به نظر می رسد که دندان های عقل نیمه رویش بیشتر از سایر دندان ها در معرض خطر پوسیدگی (حفره) دندان هستند. این احتمالاً به این دلیل است که تمیز کردن دندان عقل دشوارتر است و غذا و باکتری به راحتی بین لثه و دندان نیمه رویش گیر می کند.

پریودنتیت مشکل در تمیز کردن دندان عقل نیمه روییده خطر ابتلا به یک بیماری التهابی دردناک لثه به نام پریکورونیت (per-ih-kor-o-NI-tis) را در آن ناحیه افزایش می دهد.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده