فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی چیست؟

دندان درد یکی از دردهایی است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده اند. گاهی این درد در اثر رسیدن پوسیدگی به پالپ دندان و ریشه آن ایجاد می شود و نیاز به برداشتن عصب یا درمان ریشه دندان است.

ممکن است از شما این سوال پرسیده شود که تفاوت بین درمان ریشه دندان و کشیدن عصب چیست؟ در گذشته که هنوز علم دندانپزشکی پیشرفت نکرده بود، در موارد درد، دندان مورد نظر کشیده می شد. اما امروزه به جای کشیدن، ریشه دندان را درمان می کنیم که به آن عصب کشی نیز می گویند.

اگر به فکر درمان ریشه دندان خود هستید و به دنبال اطلاعات بیشتر هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به بررسی جامع و جامع درمان ریشه دندان یا عصب کشی بپردازیم

درمان ریشه دندان یا عصب کشی

ریشه ها یا اعصابی در داخل دندان وجود دارد که در صورت گسترش پوسیدگی در معرض خطر قرار می گیرند. درمان ریشه دندان یا عصب کشی هر دو معنای یکسانی دارند و شامل فرآیندی می شوند که در آن ریشه یا همان عصب برداشته می شود و فضای خالی آن با مواد خاصی پر می شود تا مشکل حل شود.

ریشه یا اعصاب دندان زنده است و اگر پوسیدگی از قسمت های دیگر دندان به آن برسد باعث درد می شود. طبق نظر پزشک، در صورتی که وسعت پوسیدگی بیش از حد باشد باید عصب را خارج کرد تا پوسیدگی گسترش نیابد و درد تسکین یابد. با این کار درد دندان برطرف می شود و دندان برای زیبایی بیشتر حتی اگر ریشه و عصب نداشته باشد در دهان می ماند 

چه زمانی نیاز به درمان ریشه دندان یا عصب کشی است؟

پوسیدگی دندان می تواند به روش های مختلفی رخ دهد. زمانی که این پوسیدگی در سطح بالایی دندان و روی عاج یا مینای دندان قرار دارد، با یک درمان ساده می توان آن را از بین برد. اما اگر پوسیدگی به پالپ دندان و محل قرارگیری ریشه یا اعصاب برسد، باید از درمان ریشه استفاده کرد. هنگامی که عفونت وارد پالپ دندان می شود، ریشه تحت فشار قرار می گیرد و باعث درد شدید می شود.

پالپ دندان قسمت مرکزی دندان است که رگ ها و اعصاب در آن قرار دارند. به طور معمول پالپ دندان زنده و فعال است و اعصاب آن اطلاعات مختلفی را دریافت و ارسال می کند. اگر حفره ها به این اعصاب برسد و درمان نشود، دندان به طور کامل از بین می رود. به همین دلیل است که درمان ریشه دندان یا کشیدن عصب از اهمیت بالایی برخوردار است.

وقتی دندان درد شدید دارید باید با دندانپزشک مشورت کنید. پزشک متخصص با آزمایشات و معاینات لازم و بر اساس عکس هایی که از دندان شما گرفته شده، نوع مشکل و پوسیدگی را تشخیص می دهد. اگر درد شما عمیق و شدید است، به احتمال زیاد ریشه دندان مشکل دارد و نیاز به درمان و عصب کشی دارد. به طور کلی در صورت مشاهده عفونت در پالپ دندان باید درمان شود

علائم عفونت و پوسیدگی پالپ دندان

علائم مختلفی وجود دارد که نشان می دهد پوسیدگی به ریشه یا اعصاب دندان رسیده و باعث عفونت آن شده است. در صورت مشاهده این علائم باید در اسرع وقت به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و درمان ریشه و عصب کشی را انجام دهید.

دندان درد ناگهانی و خود به خود

دندان درد در شب

درد ناگهانی هنگام غذا خوردن

درد ناگهانی هنگام نوشیدن نوشیدنی های گرم یا سرد

دندان سیاه

پوسیدگی دیواره دندان

درد طولانی مدت و غیر قابل تحمل

لق شدن بیش از حد دندان ها

تورم لثه و صورت

احساس درد شدید در غدد لنفاوی

عوامل موثر در عفونت پالپ دندان

عوامل مختلفی باعث می شوند که عفونت به کانال یا پالپ دندان برسد و باعث درد شدید شود. اگر به این عوامل توجه نشود و درمان ریشه انجام نشود، عفونت گسترش می یابد و پالپ دندان از بین می رود. در نتیجه دندان باید کشیده شود.

از جمله مهم ترین عواملی که باعث آسیب به پالپ دندان می شود، می توان عدم ترمیم و رفع انواع پوسیدگی های دندان را برجسته کرد. اگر حفره های مختلف درمان نشوند، باکتری ها و میکروب ها به پالپ، ریشه و اعصاب دندان می رسند و باعث عفونت می شوند. بنابراین، در صورت مشاهده تخریب، باید در مراحل اولیه متوقف شود تا آسیب بیشتری وارد نشود.

 

سایر عوامل موثر در آسیب رساندن به پالپ و ایجاد درمان ریشه عبارتند از:

 

شکستگی و ترک خوردگی دندان در اثر ضربات مختلف

آتروفی و ​​سایش شدید دندان ها

پرکردن عمیق و غیر اصولی

مواد ترمیمی بی کیفیت

بیماری لثه

آیا درمان ریشه دندان یا عصب کشی درد دارد؟

یکی از مسائلی که همیشه در حین عصب کشی مطرح می شود میزان درد این روش است. بسیاری از مردم فکر می کنند که روند عصب کشی بسیار دردناک و غیر قابل تحمل است. اما اینطور نیست، زیرا از بی حس کننده های موضعی استفاده می شود. درد ناشی از درمان ریشه ممکن است کمی دردناک تر از سایر درمان های مربوط به دندان و لثه باشد، اما قابل تحمل است. علت درد عمل ریشه ها و اعصاب داخلی است که بسیار حساس هستند.

افرادی که پس از کشیدن عصب درد زیادی را تجربه می کنند، ممکن است از مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا پاراستامول برای کاهش درد خود استفاده کنند. به طور کلی درد ناشی از عصب کشی مانند درد پرکردگی معمولی دندان است و در صورتی که فرآیند درمان ریشه به درستی و توسط پزشک متخصص انجام شود، عوارض و درد ناشی از آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده