مراقبت های بعد از لمینت دندان

هیچ چیز به اندازه دندان های طبیعی صاف و محکم نخواهد بود، بنابراین باید از روکش های دندانی خود به خوبی مراقبت کنید. دندان های زیبا سرمایه شما هستند، بنابراین باید اقدامات احتیاطی بیشتری برای محافظت از آنها انجام دهید! پس از نصب لمینت دندان، دندانپزشک باید دستورالعمل های نگهداری لازم برای مراحل بعد از قرار دادن لمینت دندان را برای شما توضیح دهد. اتخاذ این عادات خوب به ماندگاری لمینت ها و زیبایی لبخند شما کمک می کند.

باید و نباید های مراقبت از لمینت دندان

هنگامی که لمینت ها در جای خود قرار گرفتند، تقریباً می توانید هر کاری را انجام دهید. می توانید بلافاصله غذا بخورید، آن را بجوید و حتی لبخند بزنید. اگر برای قرار دادن لمینت در دهان به شما ماده بی حسی تزریق شد، چند ساعت طول می کشد تا اثر آن از بین برود. پس باید در این مدت مراقب باشید.

وقتی دهان شما بی‌حس است، گاز گرفتن نسبت به حالت عادی سخت‌تر است و ممکن است دندان‌های شما برای گاز گرفتن و جویدن به‌درستی ردیف نشوند. اگر پس از پایان بیهوشی همچنان احساس می کنید که روکش ها بالا هستند و حتی پس از چند روز جویدن در جای خود باقی نمی مانند، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا روکش های لایه ای را تا حد مناسب براق کند. همچنین ممکن است پس از از بین رفتن ماده بی حس کننده در دهان، کمی زبری در قسمت های مختلف لمینت احساس کنید.

البته در این شرایط معمولا این لکه های زبر پس از چند روز خوردن و جویدن خود به خود صاف می شوند اما اگر این مشکل حل نشد به دندانپزشک مراجعه کنید و از او بخواهید که سطوح ناصاف را براق کند.

آیا پس از قرار دادن لمینت احساس درد خواهم کرد؟

پاسخ به این سوال منفی است. مطمئناً، گاهی اوقات ممکن است در ناحیه اطراف خط لثه که صاف شده، کمی درد احساس کنید، یا ممکن است خط لثه کمی حساس شده باشد، اما این درد در نهایت باید پس از چند روز به حالت عادی بازگردد. اگر درد شدیدتر است، باید با دندانپزشک مشورت کنید تا علت درد را بیابید.

بعد از لمینت دندان چه اقداماتی را باید انجام دهم؟

در اینجا چند دستورالعمل برای بیماران برای محافظت از لمینت ونیرها آورده شده است:

1. استفاده از آتل یا اسپلینت

اگر غذا را عمدتاً با دندان های آسیاب خود می جوید، از آتل یا بریس استفاده کنید. اگر تمایل به فشار دادن دندان‌های خود دارید، باید آتل را در دهان خود قرار دهید، اما اگر روکش یا سایر کارهای دندانپزشکی برای لایه‌بندی آن انجام داده‌اید، ساختن (و پوشیدن) آتل بسیار مهم‌تر است. این از آسیب دیدن لمینت در هنگام خواب جلوگیری می کند.

2. پرهیز از غذاهای سفت

غذاهای سفت مانند سیب نخورید و مصرف شکلات را کاهش دهید. لمینت دندان به اندازه دندان های طبیعی محکم نیست و باید بیشتر مراقب آن ها باشید.

در مصرف مواد غذایی مختلف به استخوان ها، هسته میوه ها، مغزها و … توجه کنید.

3. عدم استفاده ابزاری از دندان

از دندان های خود برای باز کردن بسته های غذا یا بطری های نوشیدنی استفاده نکنید (به هیچ وجه)، می دانم که برخی از شما این کار را می کنید!

4. از جویدن غذا با دندان های جلویی خود پرهیز کنید.

شاید در ابتدا خواندن کمی عجیب به نظر برسد، اما اگر دندان در پشت دهان خود نداشته باشید، به ناچار غذا را با دندان های جلویی خود می جوید. بریدن غذا با دندان های جلویی و جویدن با کمک دندان های آسیاب و آسیاب های کوچک انجام می شود. بنابراین اگر دندان های عقب شما وضعیت خوبی ندارند، بهتر است آن ها را درست کنید و سطوح جویدنی مناسب برای جویدن غذا در دهان ایجاد کنید. در حالت ایده آل، این باید قبل از قرار دادن روکش های دندانی برنامه ریزی و انجام شود.

5. جویدن ناخن و یخ ممنوع

از جویدن ناخن ها و جویدن اجسام سخت مانند مداد یا یخ با دندان های جلو خودداری کنید.

6. مراقبت از لمینت دندان هنگام فعالیت ورزشی

از فعالیت هایی مانند ورزش هایی که احتمال ضربه و آسیب به روکش ها و دندان های شما وجود دارد خودداری کنید. اگر خطر ضربه روی صورت شما زیاد است (مانند راگبی یا هنرهای رزمی ترکیبی)، بهتر است قبل از استفاده از روکش ها یا درمان های زیبایی گسترده در ناحیه دهان و دندان، ورزش را کامل کنید. ضربه شدید می تواند آسیب فاجعه بار به دندان شما وارد کند و هزینه بیشتری برای شما داشته باشد. ارزشش را ندارد! اگر در فعالیتی شرکت می کنید که ممکن است این اتفاق بیفتد، از محافظ دهان با کیفیت ساخته شده توسط دندانپزشک استفاده کنید.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده