همه چیز درباره ارتودنسی تک دندان

در برخی افراد، حتی اگر همه دندان ها مرتب باشند، یکی از آنها کج است که باعث می شود هنگام لبخند زدن زیباتر به نظر برسد. دندان کج و نامرتب می تواند بر زیبایی کلی لبخند افراد تأثیر بگذارد. یکی از سوالاتی که اغلب این افراد می پرسند این است که آیا ارتودنسی تکی امکان پذیر است؟

چرا افراد نیاز به ارتودنسی تک دندان پیدا می کنند؟

برخی از مراجعین مرکز ارتودنسی فقط یک یا چند دندان کج دارند که منجر به مشکلات بلع، گاز گرفتن، صحبت کردن و ظاهر نامناسب لبخند آنها می شود.

وجود دندان کج باعث پوسیدگی دندان های کناری می شود. زیرا در این شرایط مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان های کناری مشکل می شود و ممکن است غذا بین دندان های کناری گیر کند. اما یک متخصص ارتودنسی می تواند تشخیص دهد که آیا ارتودنسی برای شما مناسب است یا خیر 

آیا امکان ارتودنسی تک دندان وجود دارد؟

بله، امکان ارتودنسی روی دندان وجود دارد. اما نه آن طور که شما فکر می کنید.

بسیاری از افراد برای ارتودنسی نیش، ارتودنسی دندان جلو و … به مراکز ارتودنسی مراجعه می کنند و تصورشان این است که چون دندان کجی دارند، نیازی به اعمال فشار و نیرو بر روی دندان های دیگر نیست، در حالی که این تصور کاملا نادرست است! در ارتودنسی تک واحدی باید با استفاده از براکت های ارتودنسی و سایر ابزارهای متحرک فضای مورد نیاز برای دندان شیبدار فراهم شود که این امر برای حرکت جزئی دندان های دیگر حائز اهمیت است.

بنابراین توجه داشته باشید که ارتودنتیست بسته به اندازه فک و وضعیت دندان کج می تواند براکت را روی دندان های دیگر نیز نصب کند. اما هدف این است که دندان های کج خود را صاف کنید 

روش‌‌ های ارتودنسی یک دندان

روش های ارتودنسی تک دندانی شامل ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و صاف کردن دندان با لیزر است که در ادامه به هر یک از آنها می پردازیم.

ارتودنسی ثابت

 

اگر از ارتودنسی ثابت برای صاف کردن دندان استفاده می شود، براکت ها و وسایل ارتودنسی روی همه دندان ها نصب می شود تا دندان ها به درستی حرکت کنند.

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک یکی از روش های رایج ارتودنسی تکی است. به گفته این متخصص ارتودنسی، در این روش باید برای مدت معینی از وسایل ارتودنسی متحرک استفاده کنید. مدت زمان درمان ارتودنسی یک دندان با دستگاه های متحرک ارتودنسی کمتر از زمانی است که درمان ارتودنسی تمام دندان ها انجام می شود.

صاف کردن یک دندان با لیزر

گاهی اوقات دندانپزشک از لیزر برای صاف کردن دندان استفاده می کند. در این روش پزشک با استفاده از لیزر دندان کج را بریده و آن را صاف می کند. از معایب این روش می توان به فرسایش مینای دندان و افزایش حساسیت دندان ها به پوسیدگی اشاره کرد.

ارتودنسی یک دندان نیش

دندان های نیش در گوشه دهان قرار دارند و تاثیر بسزایی در زیبایی و سلامت دندان ها دارند. بسیاری از افراد نیش هایی دارند که از قوس فک بیرون زده یا بیرون زده است و در این شرایط اکثر افراد کشیدن دندان با دندان نیش را به ارتودنسی ترجیح می دهند که کاملا اشتباه است. زیرا کشیدن دندان نیش باعث افتادگی لب ها، عمیق شدن خط خنده و مشکلات دیگر می شود.

 

اگر متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که اصلاح موقعیت دندان نیش با ارتودنسی ممکن نیست، ممکن است کشیدن دندان و در صورت لزوم کاشت ایمپلنت دندان را توصیه کند

ارتودنسی تک دندان کج

 

ارتودنسی دندان کج با ارتودنسی ثابت امکان پذیر نیست زیرا ارتودنسی ثابت برای اصلاح یک سری دندان با هم مناسب است. ارتودنسی تک دندان کج عمدتاً با استفاده از ارتودنسی متحرک و پلاک متحرک انجام می شود.

ارتودنسی دو دندان جلو

در برخی موارد فقط دو دندان جلویی کج است و گفته می شود که فرد دارای دندان باک است. ارتودنسی دندان خرگوش ساده نیست و نیاز به تخصص و مهارت پزشک حاذق دارد. شایان ذکر است ارتودنسی دو دندان جلو با ارتودنسی ثابت امکان پذیر نیست و این امر با ارتودنسی متحرک انجام می شود.

 

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده