روش کاهش ورم دندان

۷ روش کاهش ورم دندان؛ چیکار کنیم ورم دندان بخوابد؟

دندان ها و لثه های متورم می تواند نشانه یک عفونت باکتریایی جدی باشد. کاهش تورم دندان معمولاً مستلزم مراجعه به دندانپزشک و تشخیص دقیق آن است. اما در موارد کلی می توانید کیسه یخ را در دستمال کاغذی قرار دهید و روی محل متورم قرار دهید. علاوه بر این، استفاده از آب گرم و نمک به کاهش تورم دندان کمک می کند. در ادامه این مقاله راه های کاهش تورم دندان را توضیح خواهیم داد.

علل احتمالی تورم دندان و لثه

تورم دندان ها و لثه ها معمولاً به دلایل زیر رخ می دهد:

۱. وجود آبسه دندان

آبسه دندان یکی از مهم ترین علل تورم دندان است. آبسه حفره ای پر از چرک و باکتری است که می تواند در یا نزدیک ریشه دندان (پری اپیکال) (پریودنتال) ایجاد شود. آبسه ها با چرک پر می شوند و معمولاً در اثر شکستگی، آسیب دندان یا حفره دندان ایجاد می شوند. هر گونه ترک و شکستگی در دندان راه را برای ورود باکتری ها باز می کند و باعث آلودگی دندان می شود. اگر تورم دندان ها به دلیل آبسه باشد، علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

• تشعشع درد در گردن، گوش و حتی فک
  • تورم غدد لنفاوی در ناحیه فک و گردن
  • افزایش حساسیت دندان به غذاهای سرد و گرم
  • تورم صورت و لثه به جای دندان آسیب دیده

برای درمان آبسه دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید. حتی اگر آبسه دندان شما به خودی خود بهبود یابد، خطر انتشار عفونت در سراسر بدن بسیار زیاد است. بنابراین، در صورت مشاهده این علائم، بلافاصله به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید

۲. حساسیت به غذاها

گاهی اوقات حساسیت به برخی غذاها می تواند باعث تورم دندان ها شود. به عنوان مثال، حساسیت به برخی میوه ها مانند انگور، خربزه یا بادمجان می تواند باعث تورم دندان ها و لثه ها شود. اگر از این شرایط رنج می برید، بهتر است از خوردن غذاهای حساسیت زا خودداری کنید.

۳. سوزش و حساسیت دندان عقل

رویش دندان عقل در دوران بلوغ یک فرآیند کاملا طبیعی است. اگرچه رویش دندان عقل یک فرآیند طبیعی است، اما گاهی اوقات می تواند با تورم دندان ها همراه باشد. اگر دندان عقل نتواند زیر خط لثه رویش کند، این امر با تورم دندان همراه خواهد بود. علاوه بر این، آسیب به دندان عقل و شکستگی آن باعث ورود باکتری ها و تورم دندان ها و لثه ها می شود.

۴. التهاب لثه

التهاب لثه یکی از مشکلات شایع مربوط به لثه است. در التهاب لثه علاوه بر تورم دندان ها، لثه های شما قرمز و تحریک می شود. حتی در این شرایط پس از مسواک زدن لثه ها خونریزی می کنند. التهاب لثه را می توان با درمان های خانگی کنترل کرد، اما برای احتیاط لازم است با دندانپزشک مشورت کنید.

۵. مصرف برخی داروها

گاهی اوقات مصرف برخی داروها یا استفاده از دهانشویه و خمیردندان جدید می تواند علت اصلی تورم دندان باشد. در این شرایط، توصیه می کنیم در طول ملاقات با دندانپزشک، مصرف این دارو را قطع کنید.

۶. کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین C که اسکوربوت نامیده می شود، ممکن است علت اصلی تورم دندان ها و لثه ها باشد. شیوع کمبود ویتامین C بسیار کم است زیرا هر فرد با مصرف سبزیجات و میوه هایی مانند پرتقال، فلفل، گوجه فرنگی و غیره مقدار مناسبی از این ویتامین را دریافت می کند. اگر فکر می کنید کمبود ویتامین C باعث تورم دندان های شما می شود، باید آزمایش خون بدهید. سپس با پزشک خود مشورت کنید و از مکمل های ویتامین C و سبزیجات برای کنترل تورم دندان های خود استفاده کنید.

۷. عفونت دندان

عفونت دندان یکی از مهم ترین علل تورم دندان و لثه است. هنگامی که دندان شما عفونی می شود، باکتری ها در آنجا تجمع می کنند و باعث درد و تورم می شوند. عفونت دندان معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا آسیب دندان رخ می دهد. اگر عفونت دندانی دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درمان و تسکین ورم دندان

• بهترین راه برای درمان و تسکین تورم دندان مراجعه به دندانپزشک است. با این حال، اگر نتوانید به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید، روش های زیر به شما در درمان تورم دندان کمک می کند:
  • اگر دندان درد شما شدید و آزاردهنده است، می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین و استامینوفن برای کنترل درد خود استفاده کنید.
  • میخک تاثیر مهمی در کنترل درد و التهاب دندان دارد. این گیاه را روی دندان متورم بمالید تا نتیجه را ببینید.
  • 3 تا 4 بار در روز دهان خود را با محلول آب و نمک بشویید.
  • غرغره کردن با محلول آب و سرکه سیب تاثیر بسزایی در کنترل عفونت و تورم دندان دارد.
  • برای کاهش تورم، کیسه یخ را روی دندان آسیب دیده قرار دهید.
  • میوه های غنی از ویتامین C مانند گریپ فروت، پرتقال، گوجه فرنگی و فلفل را بیشتر مصرف کنید. مصرف ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
  • غرغره کردن با محلول جوش شیرین، آب و نمک به مدت 5 دقیقه، 3 تا 4 بار در روز، درد و تورم دندان را کنترل می کند

YYYY slash MM slash DD