جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل یک روش درمانی رایج در دندانپزشکی می باشد. جراحی دندان عقل همراه با بی حسی موضعی انجام می شود و تقریباً در 20 دقیقه به پایان می رسد. نیازی به بستری شدن در کلینیک یا بیمارستان ندارد و بیمار می تواند یک روز بعد به روند عادی زندگی خود بازگردد.

دلیل وجود دندانهای عقل

تغذیه یکی از مهمترین نیازهای هر انسانی می باشد و فرایند تغذیه با دندانها شروع می شود. مواد غذایی ابتدا با کمک دندان ها تجزیه می شود. تا هضم غذا برای معده و روده ها راحت تر باشد. علاوه بر این ، ساختار دندان بر گفتار و زیبایی نیز تأثیرگذار می باشد. دندان ها دارای کاربرد چند منظوره در ساختار فک می باشند و با تولد شروع به شکل گیری می کنند. نسبت به تکامل بدن انسان کاربرد دندان ها نیز تغییر کرده است.

ساختار دندان عقل، به دلیل دسترسی راحت تر به مواد غذای و عدم استفاده از آنهابه مرور زمان، تکامل یافته است. با این تکامل دندان های عقل از جمله دندان هایی می باشد که کاربردی ندارند و در ساختار فک مشکلاتی را ایجاد می کنند.

دندان عقل

فرایند رشد دندان ها با رویش دندان های شیری در نوزادان شروع می شود و با افزایش سن با رشد دندان های دائمی ادامه می یابد. رویش دندان عقل آخرین مرحله در این پیشرفت می باشد. دندان عقل بین 18 تا 30 سالگی رشد می کند.

این دندان ها در هشتاد درصد افراد در استخوان فک نهفته باقی می مانند و نمی توانند به درستی رشد کنند. در واقع هیچ تفاوت ساختاری بین دندان عقل و سایر دندان ها وجود ندارد.  فضای رشد دندان های دیگرکاملا مشخص می باشد، ولی دندان عقل فضای رشد خود را با تکامل ساختاری فک از دست داده است. دندان عقل می تواند به ساختار فک آسیب برساند. با انجام جراحی دندان عقل از آسیبهایی که ممکن است ایجاد کنند جلوگیری می شود.

چرا دندان عقل کشیده می شود؟

دندانها دارای ساختاری می باشند که به سادگی از بین نمی روند اما هنگام پوسیدگی به راحتی ترمیم نمی شوند. دندان عقل نمی تواند خود را با ساختار فک وفق دهد. این دندان ها می توانند باعث عفونت در لثه ها شوند وفشار جانبی روی دندان های دیگر ایجاد کنند.

در صورتی که باعث ایجاد فشار روی دندان های مولر شود، دندان عقل باید کشیده شود. اگر قرار است از پروتز استفاده شود، دندان عقل کشیده می شود. ایجاد کیست در استخوان فک نیز از جمله دلایل اصلی کشیدن دندان عقل می باشد. این مداخله برای پاکسازی کیست انجام می شود. این دندان ها که باعث اختلالات عملکردی می شوند، با جراحی دندان عقل برداشته می شوند.

جراحی دندان عقل چگونه انجام می شود؟

کشیدن این دندان ها به یکباره انجام نمی شود. اگرچه به آن جراحی می گویند، اما این جراحی را نمی توان در اتاق عمل انجام داد. این کار بر روی صندلی دندانپزشکی در یک کلینیک دندانپزشکی استریل انجام می شود.

پس از انجام اقدامات بی حسی مورد نیاز بر روی دندان های بیمار، صورت بیمار با پارچه ای پوشانده می شود تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد. هدف از این جراحی برداشتن دندان عقل در استخوان فک با توجه به زاویه آن می باشد.

بافت لثه ای که دندان را پوشش می دهد با چاقوی جراحی برش داده می شود، ابتدا قسمت بالایی دندان برداشته می شود. سپس ریشه دندان با کمک ابزارهای مناسب برداشته می شود. در این مدت بیمار هیچ دردی احساس نمی کند. گاهی اوقات ممکن است فشار احساس شود زیرا توسط جراح هنگام برداشتن ریشه فشار وارد می شود. سپس برش روی لثه بخیه زده می شود. پس از پایان این مراحل بیمار مدتی روی صندلی استراحت می کند.

در همین حین، کمپرس یخ تقریباً ده بار با فاصله یک دقیقه روی صورت اعمال می شود. دندانپزشک برای بیمار نسخه ای برای کنترل درد و عفونت تجویز می کند.

مواردی که باید قبل از جراحی به آنها توجه شود

مدت زمان جراحی بستگی به تعداد دندان عقلی که باید کشیده شود، دارد. تقریباً یک ماه و نیم بین هر جراحی باید فاصله بدهید. رادیوگرافی دندانپزشکی بیمار وضعیت دندان های عقل و نحوه کشیدن آنها را تعیین می کند. به دلیل این که جراحی دندان عقل روش درمانی استانداردی می باشد، نیازی به برنامه ریزی اضافی نمی باشد. به جز گرفتن فشار خون و قند خون بیمار به هیچ اطلاعات اضافی دیگری قبل از جراحی نیاز نمی باشد.

نسبت به موقعیتی که دندان در آن قرار گرفته است، تصمیم گیری می شود که کدام دندان ابتدا برداشته شود. اگر بیمار از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کند، باید این موضوع را در جلسه قبل از جراحی با دندانپزشک در میان بگذارد. و مصرف این دارو ها رایک روز قبل از جراحی متوقف کند.

بعد از جراحی دندان عقل به چه نکاتی باید توجه شود

نیازی به ماندن طولانی در کلینیک پس از جراحی دندان عقل نمی باشد. شما می توانید در همان روز مرخص شوید. با از بین رفتن اثرات بی حسی، ممکن است بیمار احساس درد کند، اما استفاده از یخ و مسکن های قوی به او کمک می کند. این مسکن ها باید در دوز و زمان تجویز شده مصرف شوند.

پس از جراحی یک تامپون بر روی لثه قرار می گیرد تا از خونریزیجلوگیری کند. خونریزی خفیف کاملا طبیعی می باشد. اگر تامپون به طور مداوم جابجا شود، ممکن است لایه لخته خون از بین برود و خونریزی شروع شود. این لخته عنصر اصلی می باشد که اجازه می دهد بخیه ها بهبود یابند. تامپون حدود یک ساعت در دهان باقی می ماند. احساس بی حسی در دهان اثر دیگری می باشد که احساس خواهید کرد. در این دوره زبان یا داخل گونه گزیده نمی شود.

وقتی بی حسی برطرف می شود ، ناحیه جراحی ممکن است بسیاردرد کند. پس از جراحی دندان عقل، تغذیه با مواد غذایی مایع که نیازی به جویدن ندارد، توصیه می شود. مصرف سیگار به مدت سه روز توصیه نمی شود.

جراحی دندان نهفته چیست و شامل چه روش هایی می باشد؟

در درمان و جراحی دندان های نهفته، ابتدا دندانپزشک با گرفتن تصویر اشعه ایکس از فک، شرایط دندان را بررسی می کند. با تشخیص محل دندان نهفته، مشخص می شود که چرا دندان نهفته است. بر این اساس، نوع جراحی مورد نیاز مشخص می شود. قبل از جراحی، دندان نهفته توسط پزشکان بررسی می شود. اگر دندان نهفته هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد نکند، یک دوره پیگیری آغاز می شود.

در دندان نهفته، دندان هایی که حرکت می کنند و روی دندان های دیگر فشار وارد می کنند، کشیده می شوند. موثرترین روش درمان دندان های نهفته مداخله جراحی می باشد.

در چه شرایطی جراحی دندان نهفته انجام می شود؟

جراحی به ویژه برای عوارض جانبی مانند درد شدید و عفونت ضروری می باشد. کشیدن دندان نهفته معمولاً با دخالت جراح دندانپزشکی انجام می شود. پس از آن، این عمل زمان کوتاهی به طول می انجامد و حدود 45 دقیقه به طول می انجامد و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. روند بهبودی ممکن است 7 روز پس از جراحی کشیدن دندان ضربه دیده به طول انجامد. در یک روش درمان دندان نهفته با نگه داشتن دندان در دهان و با درمان ارتودنسی انجام می شود. این یک برنامه کاربردی می باشد که به دندانها کمک می کند تا هنگام تراز کردن دندان های نیش بیرون بیایند.

مراحل جراحی دندان نهفته و عوارض آن چیست؟

درمان دندان های نهفته با جراحی دندان از جهات مختلف انجام می شود. با از بین رفتن دندان نهفته از جراحی جلوگیری می شود. پوسیدگی دندان و مشکلات دندانپزشکی باید درمان شود. با عمل جراحی از تشکیل کیست و تومور در دهان جلوگیری می شود. کشیدن دندان نهفنه باعث فشار کمتر به دیگر دندان ها و تراز بهتر دندان ها می شود. مشکلات بوی بد دهان ناشی از دندان نهفته نیز درمان می شود.

روند کشیدن دندان نهفته:

فرایندهای درمانی متفاوتی در فرایند کشیدن دندان های نهفته وجود دارد. درگیری و سطح دندانهای آسیب دیده در لثه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. سپس بررسی می شود که آیا دندان دارای ناهنجاری های آناتومیکی است یا خیر. بی حسی موضعی به دلیل آسیب هایی که ممکن است در بافت اطراف دندان ایجاد شود اعمال می شود. در آخرین مرحله جراحی آغاز می شود.

آیاکشیدن دندان عقل ضروری می باشد؟

حتی اگر این دندان ها مشکلی ایجاد نکنند، دندان عقل به دلیل فشاری که به ساختار فک می آورد، باید کشیده شود.

چند دندان عقل در دهان وجود دارد؟

ما در مجموع چهار دندان عقل در دهان داریم. ممکن است برخی افراد دندان عقل نداشته باشند.

تفاوت بین کشیدن دندان عقل و معمولی چیست؟

در دندانهای معمولی، قسمت ریشه در گوشت فک قرار دارد. تقریباً همه دندان عقل تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین، مداخله توسط جراح فک و صورت انجام می شود و با تکه تکه کردن دندان برداشته می شود. کشیدن دندان معمولی توسط دندانپزشکان انجام می شود.

آیا کشیدن دندان های عقل ساختار چهره را تغییر می دهد؟

وقتی دندان عقل کشیده می شود، باعث تورم جزئی در لثه می شود و هیچ تغییری در ساختار فک یا صورت ایجاد نمیکند. علاوه بر این، دندان ها ساختار منظم تری خواهند داشت و به راست یا چپ خم نمی شوند.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده