سفید کردن کامپوزیت دندان: برای سفید شدن کامپوزیت چه کنیم؟

آیا متوجه شده اید که دندان هایتان بعد از مدتی کدر، تغییر رنگ یا لکه دار شده اند؟ آیا می توان دوباره آنها را شست؟ بهترین راه برای سفید کردن ونیر کامپوزیت چیست؟ آیا استفاده از روش های خانگی برای سفید کردن دندان های کامپوزیت مجاز است؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ تمام سوالات خود را در این زمینه دریافت کنید و با دانستن راه های درست و غلط از آسیب دیدن کامپوزیت های خود جلوگیری کنید.

آیا امکان سفید کردن کامپوزیت ونیر وجود دارد؟

رنگ کامپوزیت دندان پس از مدتی تحت تاثیر عواملی دستخوش تغییرات می شود. این تغییر رنگ بسته به نوع عامل موثر بر آن می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد.

در این صورت این سوال پیش می آید که آیا امکان سفید شدن مجدد رنگ کامپوزیت وجود دارد؟

به طور کلی می توان کامپوزیت ونیر را سفید کرد اما بستگی به شدت لکه ها و تغییر رنگ آن دارد که در قسمت های بعدی به تفصیل توضیح داده ایم

روش‌های سفید کردن کامپوزیت دندان

دندانپزشک کامپوزیت را با استفاده از روش های زیر سفید می کند:

پالیش کردن کامپوزیت

به لطف پولیش کامپوزیت، پلاک های رنگ روشن و لکه های روی سطح پاک می شوند لازم به ذکر است که اثربخشی این روش هر چه اخیراً تغییر رنگ و لکه ها ظاهر شود بیشتر است.

تعویض کامپوزیت

در شرایطی که تغییر رنگ قابل توجه است، دندانپزشک جایگزین کامل کامپوزیت و جایگزینی آن با مواد جدید را توصیه می کند.

سفید کردن کامپوزیت با بلیچینگ، آیا امکان پذیر است؟

معمولاً افراد به فکر استفاده از روش هایی مانند بلیچینگ برای سفید کردن کامپوزیت هایی هستند که تغییر رنگ داده اند.

لازم به ذکر است که استفاده از این روش برای بلیچینگ کامپوزیت مناسب نیست و مواد شیمیایی مورد استفاده برای بلیچینگ (پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید) تاثیری در از بین بردن لکه های زرد یا روکش ندارند و تنها می توانند بر ساختار طبیعی دندان تاثیر بگذارند. به روشن شدن و از بین بردن لکه ها و زردی کمک می کند.

بنابراین بهترین راه برای براق شدن ترمیم های دندان مراجعه به دندانپزشک و استفاده از وارنیش است 

آیا امکان رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه وجود دارد؟

از روش های خانگی مانند شستن کامپوزیت با سرکه، جوش شیرین، زردچوبه، آبلیمو و غیره استفاده کنید. سفید کردن آن و از بین بردن لکه ها روش مناسبی نیست و نه تنها کمکی به براق شدن آن نمی کند، بلکه می تواند به آن آسیب برساند. … یا لکه ها را شدیدتر کنید.

به همین دلیل توصیه می شود برای این کار از روش های خانگی استفاده نکنید و به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا آنها را با روش های اولیه و استاندارد بدون آسیب رساندن به ترمیم های دندان سفید کنید 

روش‌های پیشگیری از عدم نیاز مجدد به سفید کردن ونیر کامپوزیت

در ادامه به نکاتی برای حفظ رنگ و شفافیت کامپوزیت ها و جلوگیری از زرد شدن و لک شدن آنها پرداخته ایم:

رعایت بهداشت دهان و دندان

افرادی که دندان های کامپوزیت دارند می توانند به راحتی سلامت و زیبایی ترمیم های دندانی خود را با استفاده از همان اصولی که برای حفظ سلامت دندان های طبیعی خود به کار می برند مانند مسواک زدن، شستشو و نخ دندان حفظ کنند. (به خاطر داشته باشید که از دهانشویه، خمیر دندان و مسواک برای دندان های کامپوزیت استفاده کنید.)

شستشوی دندان‌ها با مسواک نرم

یکی از مواردی که می تواند به کامپوزیت ها آسیب برساند استفاده از مسواک درشت است. این نوع مسواک نه تنها به ترمیم ها آسیب می رساند، بلکه به دندان های طبیعی که ساختار قوی تری دارند و همچنین لثه ها آسیب می رساند.

محدود کردن مصرف خوراکی‌های رنگی

این نوع غذاها باعث می شوند ترمیم ها به راحتی و در مدت زمان کوتاه تری تغییر رنگ دهند.

پرهیز از سیگار کشیدن

استعمال دخانیات بر هر نوع ترمیم دندان از جمله کامپوزیت تاثیر می گذارد و تاثیر بسیار مخربی بر رنگ و زیبایی آن می گذارد.

استفاده از خمیر دندان مناسب

خمیردندان های حاوی مواد ساینده مانند جوش شیرین برای این کار مناسب نیستند و توصیه می شود از آنها استفاده نکنید. بهتر است خمیر دندان های کامپوزیتی مخصوص تهیه و از آنها استفاده کنید.

مراجعه به کلینیک دندانپزشکی در فواصل زمانی مناسب

مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی و انجام پولیش در فواصل زمانی مناسب، لکه های سطحی یا پلاک روی کامپوزیت ها را برای دندانپزشک آسان تر می کند و از بدتر شدن آنها جلوگیری می کند.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY slash MM slash DD

اطلاعات نویسنده