سوالات متداول

یک لثه سالم باید به رنگ صورتی کم رنگ باشد و لثه باید به شکل لبه چاقو روی دندان ها قرار گیرد. علاوه بر این ، لثه سالم به شکل پوست پرتقال است. تورم ، ورم و قرمزی لثه ، خونریزی پس از مسواک زدن یا مشاهده خود به خودی در لثه منشا بیماری لثه است.

تامپونی که دندانپزشک روی زخم گذاشته نباید فورا دور ریخته شود، باید حداقل 30-25 دقیقه روی محل خالی بماند. پس از دور انداختن تامپون دندانپزشکی ، در صورت امکان تامپون جدید نباید تعویض شود. استفاده از تامپون دندانپزشکی ضروری است تا لخته خون ایجاد شده روی زخم متفرق نشود.

در صورت تعویض مکرر تامپون از تشکیل لخته جلوگیری می کنید. لخته مانند یک بافر طبیعی فضای استخراج را می بندد و آمادگی لازم را برای پر شدن فضا از ساختار استخوانی در آینده ایجاد می کند. اگر از تشکیل لخته جلوگیری شود یا لخته پاره شود، بهبود زخم مختل شده و یک روند دردناک آغاز می شود.

بیماری لثه در اثر پلاک دندان باکتریایی ایجاد می شود. میکروارگانیسم ها و مواد باقیمانده در پلاک دندان باعث ایجاد بیماری در لثه می شود. پلاک در نتیجه تمیز نکردن مرتب دندان با مسواک روی دندان تشکیل می شود. وجود تارتار و وجود پلاک دندانی باعث بیماری لثه می شود. اگر التهاب لثه ، در طولانی مدت درمان نشود ، پیشرفت می کند و به پریودنتیت تبدیل می شود. در درمان التهاب لثه ، تمام بافت های سخت و نرم روی دندان برداشته می شود. پلاک دندان و تارتار جرمگیری می شود. سپس بیمار در مورد مسواک زدن صحیح دندان و بهداشت دهان و دندان اطلاع رسانی می شود. با انجام کنترل های منظم دندانپزشکی ، سلامت لثه بیمار هر شش ماه یکبار کنترل می شود.

تارتار و پلاک دندان یکی از دلایل اصلی بیماری پریودنتال و بیماری لثه است. به طور طبیعی ، جرم گیری تارتار در درمان بیماری لثه و جلوگیری از عود مجدد آن اهمیت دارد.

دندان ها در استخوان فک قرار دارند که از آنها پشتیبانی می کند. افزایش حرکت در دندان ها که بیمار متوجه آن می شود ، نشان دهنده پیشرفت بیماری پریودنتال (بیماری لثه) می باشد. توصیه می شود در اسرع وقت معالجه های لازم توسط پزشک متخصص انجام شود.

می توان آن را به عنوان تخریب بافت دندان به دلیل میکروارگانیسم های مختلف تعریف کرد. باکتری های موجود در دهان و تغذیه در تشکیل پوسیدگی موثر است.

تمام اقدامات دندانپزشکی با بی حسی موضعی انجام می شود. برای بیماران اطفال و به ویژه افرادی که از سوزن می ترسند ، قبل از بی حسی موضعی با ژل های موضعی بی حس کننده یا اسپری بر روی سطح لثه استفاده می شود. بیماران اطفال ، بیمارانی که فوبیای دندانپزشکی و عقب ماندگی ذهنی دارند را می توان تحت آرام بخشی آگاهانه توسط متخصص بیهوشی درمان کرد.

عوامل بی حسی موضعی که در مداخلات دندانپزشکی استفاده می شود هیچ آسیبی به بیمار نمی رساند.

در داخل هر دندان ، یک بافت همبند متشکل از عصبی عروقی وجود دارد که به دندان نشاط می بخشد و آن را تغذیه می کند. این بافت را بافت پالپ یا ریشه دندان می نامند. بیماری های دندان در اثر پوسیدگی ، ضربه و غیره در پالپ ناشی از التهاب ایجاد می شود. در این حالت ، درمانی که باید انجام شود ، درمان کانال ریشه است.

درمان عصب کشی ریشه در مواردی انجام می شود که پالپ دندان که دندان را تغذیه می کند به دلیل پوسیدگی ، ضربه یا سایر دلایل بی جان شده است. در درمان کانال ریشه ، بافت عصبی ملتهب دندان برداشته می شود. کانال ریشه تمیز و با فیلترهای کانال مناسب پر می شود. نسبت به وضعیت عفونت دندان ، جلسات می تواند یک یا چند جلسه طول بکشد.

درمان ریشه می تواند برای دندان شیری و دندان دائمی استفاده شود.

اصل اساسی هنگام شروع درمان این است که بیمار احساس درد نکند. برای این منظور ، بی حس کردن دندان برای بیمار کافی است تا روند درمانی بدون دردی داشته باشد.

مرحله دوم شامل تمیز کردن پوسیدگی ها در بافت دندان و رسیدن به محفظه پالپ می باشد. پالپ دندان گرفته می شود و کانال ها با محلول های ضد عفونی کننده شسته می شوند. کانال های ریشه تمیز می شوند. در مرحله سوم ، با توجه به وضعیت دندان ، پر کردن کانال در همان جلسه یا در جلسات بعدی انجام می شود. مرحله چهارم و نهایی ترمیم قسمت فوقانی دندان درمان شده انجام می شود.

نسبت به شرایط دندان ، دندان می تواند با درمان مناسب کانال ریشه و ترمیم تاج تا چندین سال در دهان باقی بماند.

به دلیل این که دندان های درمان شده با کانال ریشه شادابی خود را از دست می دهند ، در مقایسه با دندان سالم شکننده تر می شوند. بنابراین ، موفقیت در ترمیم دندان حداقل به اندازه پر کردن کانال مهم است. اگر ترمیم صحیح انجام نشود ، ممکن است دندان خود را از دست دهید. دندان هایی که تحت درمان کانال ریشه قرار گرفته اند ممکن است تغییر رنگ دهند ، گاهی به دلیل مداخله نادرست و گاهی به دلیل مواد پر کننده کانال استفاده شده است.

بریس متحرک بر زیبایی تأثیر منفی نمی گذارد. سیستم های مورد استفاده در درمان ارتودنسی ثابت مانند ، سرامیکی ، شفاف هیچ آسیبی به زیبایی لبخند شما وارد نمی کند.

با توجه به دستگاهی که در طول درمان ارتودنسی استفاده می شود ، دندان درد متفاوت است. این درد خفیف حداکثر یک هفته طول می کشد.

پس از پایان درمان ارتودنسی فعال ، درمان تقویت نیز توسط ارتودنسی انجام می شود. درمان تقویت به اندازه درمان ارتودنسی فعال برای نتایج دائمی اهمیت دارد.

مدت زمان درمان ارتودنسی با توجه به شرایط و مشکلات بیمار متفاوت می باشد. به طور متوسط ​​1 تا 4 سال طول می کشد.

هنگام استفاده از ارتودنسی ثابت در طول روند درمان ، فرد باید توجه زیادی به مراقبت از دهان و دندان داشته باشید. لوازم ارتودنسی ، احتباس غذا را افزایش می دهند. به همین دلیل ، بعد از هر وعده غذایی باید دندان ها به دقت مسواک زده شود و در صورت لزوم از مسواک رابط استفاده شود.

دندان های شیری علاوه بر رفع نیازبه جویدن کودک با رشد و نمو دندان های شیری ، دندان های دائمی استخوان فک را نیز هدایت می کنند. به دلیل این که از دست دادن زودرس دندان های شیری باعث از دست دادن این راهنمای رویش می شود ، درمان هایی با هدف نگه داشتن دندان های شیری در دهان باید ترجیح داده شوند.

دندانهای شیری علاوه بر عملکرد ، صداگذاری و زیبایی دهان تا زمان رویش دندانهای دائمی ، به عنوان فضا نگهدار عمل می کنند. با توجه به اینکه عفونت های دندانی در کودکان به دلیل باکتری می تواند بر سیستم ایمنی بدن کودک نیز تأثیر بگذارد ، درمان دندان  شیری ضروری است.

از 6 ماهگی (وقتی دندانهای شیری شروع به بیرون آمدن می کنند) ، تمیز کردن دندان های شیری انجام می شود. استفاده از خمی دندان تا 2.5 سالگی توصیه نمی شود. بعد از 2.5 سالگی استفاده از خمیر کودکان به اندازه عدس توصیه می شود.

اولین مجموعه دستورالعمل شما این است که حداقل 24 ساعت برای سیگار بعد از کشیدن دندان عقل صبر کنید. عمل مکیدن می تواند لخته را از بین ببرد و شما به حالت اول باز می گردید. اگر آن لخته برداشته شود، نتیجه بسیار دردناکی به نام حفره خشک خواهید داشت. شما نمی خواهید این ناراحتی را تجربه کنید.

بسیاری از افراد از خونریزی پس از کشیدن دندان عقل شکایت دارند. با این حال، خونریزی در روز اول طبیعی است. بدن برای بهبود سریع داخل دهان خون را به این ناحیه پمپ می کند و در نتیجه خونریزی رخ می دهد. اگر خونریزی وجود نداشته باشد، لخته ایجاد نمی شود و زخم بسته نمی شود. بنابراین نباید دهان را شستشو داد و خون را نباید خارج کرد.

استفاده از تامپون روی ناحیه دندان به مدت نیم ساعت پس از عمل توصیه می شود. اگر خونریزی متوقف نشد، تامپون دیگری گذاشته و فشار ملایمی اعمال می شود، بنابراین انتظار می رود خونریزی متوقف شود. علاوه بر این، مصرف غذا و نوشیدنی برای چند ساعت محدود شده است. زمانی که افراد این محدودیت را رعایت نکنند، خونریزی شدیدتر دیده می شود. با این حال، خونریزی در روز اول طبیعی است حتی اگر محدودیت ها رعایت شود.

در حالی که استفاده از مسکن برای درد و درد توصیه می شود، اما تامپون های یدکی برای استفاده در مواقع خونریزی معمولاً توسط پزشک به بیماران داده می شود. انتظار می رود که خونریزی کوتاه مدت پس از استفاده از تامپون متوقف شود. عموماً در روز دوم و بعد از آن بهبودی تسریع شده و خونریزی مشاهده نمی شود.

اگر اخیراً دندان عقل خود را کشیده اید، روند بهبودی گاهی اوقات باعث بوی بد دهان می شود. با این حال، این نوع بو و مزه باید با شستشو با آب نمک برطرف شود. اگر شستشو با آب نمک بوی بد دهان را از بین نبرد، ممکن است عفونت داشته باشید.

اگر مشکوک هستید که بوی بد دهان شما مربوط به دندان عقل شماست، اولین قدم این است که با دندانپزشک خود صحبت کنید. مجموعه ای از اشعه ایکس می تواند تعیین کند که آیا دندان عقل شما در صورت نهفته شدن در حال رویش است یا خیر و چگونه با سینوس های شما درگیر است.