پوسیدگی دندان: علل، علائم و روش‌های پیشگیری از آن

پوسیدگی دندان: علل، علائم و روش‌های پیشگیری از آن

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات رایج در جامعه است. بر اساس گزارش های جدید، بیش از 90 درصد از جمعیت جهان در طول زندگی خود با آن مواجه خواهند شد. علاوه بر این، طبق آمار، از آنجایی که پوسیدگی دندان در افراد بالای 65 سال شایع تر است، با افزایش سن این مشکل به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. بنابراین شناخت علل و پیامدهای پوسیدگی و راه های پیشگیری از آن بسیار مهم است. در این مقاله به تعریف پوسیدگی، علل و عوامل آن + روش های درمان و پیشگیری پرداختیم.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی یک بیماری و بیماری شایع دندان در هر سنی است. در این مشکل سطح و بافت های محافظ دندان که شامل مینا و عاج است دچار سایش، پوسیدگی و خوردگی می شوند. در واقع در این بیماری مینای دندان که بافت سخت دندان است به دلیل ترشح اسیدهای خورنده مواد معدنی خود (فسفر و کلسیم) را از دست می دهد و به تدریج از بین می رود.

زمانی که مواد معدنی موجود در مینای دندان از بین برود و درمان نشود، به مرور زمان باعث ایجاد حفره و حفره در دندان می شود. اگر پوسیدگی دندان به موقع درمان نشود، بزرگتر و بزرگتر می شود و حتی ممکن است به جایی برسد که کل دندان از بین برود. پوسیدگی یک بیماری عفونی و قابل انتقال است، در واقع به این معنی است که پوسیدگی از دندانی به دندان دیگر منتقل می شود.

علل خرابی و پوسیدگی دندان چیست؟

عامل اصلی پوسیدگی، فعالیت و عفونت برخی از باکتری ها، به ویژه استرپتوکوک موتانس است. این باکتری ها با تغذیه از قند و غذاهای غنی از قند اسید تولید می کنند. این اسید PH دهان را کاهش می دهد و مینا و عاج دندان را آب می کند و به مرور زمان منجر به پوسیدگی دندان می شود. اما عواملی وجود دارند که فعالیت یا تغذیه این باکتری ها را تشدید می کنند. این عوامل عبارتند از

رژیم غذایی نامناسب و استفاده زیاد از مواد قندی که اسید تولید می کنند.

 بهداشت ضعیف دهان 

دریافت نکردن فلوراید کافی

 کمبود بزاق

 ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت

سیگار کشیدن

حساسیت سطح دندان و مقاومت اسیدی پایین

ایجاد پلاک های میکروبی روی سطح دندان

پوسیدگی از کجا شروع و به کجا ختم می شود؟

پوسیدگی دندان از سطح مینای دندان شروع می شود و در مرحله آخر حفره ای روی سطح دندان ایجاد می شود. میکروب ها در حفره دهان فعال هستند و این میکروب ها در ایجاد حفره و پوسیدگی دندان و همچنین بیماری لثه نقش دارند. به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، در اثر فعالیت میکروب ها، لایه ای بی رنگ و چسبنده بر روی دندان ها ایجاد می شود که به آن پلاک میکروبی می گویند. این لایه چسب که از باکتری های مختلف تشکیل شده است، روی سطح دندان ایجاد می شود و به راحتی جدا نمی شود و به مرور زمان باعث بیماری لثه و ایجاد حفره می شود.

علائم و نشانه‌های پوسیدگی دندان چیست؟

دندان درد و درد خود به خود و بدون دلیل 

بوی بد دهان

 حساسیت دندان

 درد خفیف یا شدید هنگام مصرف غذا و نوشیدنی سرد و گرم 

وجود سوراخ و پوسیدگی در سطح دندان

تغییر رنگ مینای دندان و ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی دندان ها

محل‌های شایع پوسیدگی دندان کجاها هستند؟

پوسیدگی دندان کل سطح دندان را به یک اندازه خراب نمی کند. قسمت‌های خاصی از دندان‌ها به دلیل شرایط خاص، بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند.

شیار‌های سطح جونده

سطح جویدنی دندان ها به ویژه دندان های آسیاب به دلیل وجود شیارهای باریک و عمیق، محل مناسبی برای رشد و زندگی میکروب ها فراهم می کند و دندان ها از این ناحیه دچار پوسیدگی می شوند.

سطوح بین دندانی

سطوح بین دندان ها مستعد پوسیدگی و سایر بیماری های لثه هستند زیرا مسواک نمی تواند آنها را تمیز کند. در این نوع که بیشتر در افراد سیگاری دیده می شود، خشکی دهان یکی از علائم تسریع کننده آن است.

طوق دندان یا ناحیه اتصال لثه با دندان

این ناحیه از دندان محل مناسبی برای رشد میکروب ها است و در نتیجه باعث ایجاد حفره و بیماری لثه در این ناحیه می شود.

مقاومت شخص و دندان

در دهان هر فرد مجموعه ای از عوامل دفاعی وجود دارد که در برابر بیماری مقاومت می کند، از جمله پوسیدگی دندان. عوامل مختلفی مانند سن، میزان بزاق و سلول های موجود در آن، شکل و فرم دندان ها، موقعیت دندان ها و جنسیت آن ها بر میزان پوسیدگی دندان تاثیر زیادی دارند. علاوه بر این، برخی افراد به دلایل ارثی، مادرزادی و یا حتی اکتسابی در برابر عوامل مضر و مضر مقاومت بیشتری دارند. در هر صورت عوامل مختلفی در ایجاد پوسیدگی دندان دخیل هستند که مواد قندی و میکروب ها دو عامل اصلی آن هستند. یکی از راه های افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی، افزودن فلوراید به دندان است، فلوراید باعث افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی می شود.

درمان پوسیدگی دندان چیست؟

حتی افرادی که به طور منظم بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنند ممکن است 1 تا 2 دندان پوسیده داشته باشند. با شناسایی به موقع دندان پوسیده، آن را درمان کنید تا مشکل را تشدید نکنید و احتمالاً دندان خود را از دست ندهید.

بهترین و اساسی ترین شکل درمان پوسیدگی دندان پر کردن آن است. به این ترتیب قسمت پوسیده دندان برداشته شده و با مواد پرکننده (آمالگام، چینی، طلا، کامپوزیت) جایگزین می شود. حفره ها و حفره های دندانی در صورت عدم درمان به موقع بزرگتر و عمیق تر می شوند، در حالی که درمان حفره از گسترش آن جلوگیری می کند و از پیشرفت آن جلوگیری می کند. بنابراین، با مشاهده علائم پوسیدگی بر روی دندان های خود، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده