پوسیدگی دندان های دائمی

5 مرحله پوسیدگی دندان های دائمی تا از دست دادن دندان کامل

پوسیدگی دندان های دائمی آسیبی است که به دندان‌های شما وارد می‌شود که به طور بالقوه می‌تواند منجر به حفره، آبسه دندان یا حتی از دست دادن دندان شود. این به دلیل فعالیت گونه‌های خاصی از باکتری‌ها است که می‌توانند در پلاک دندان زندگی کنند.

باکتری‌های موجود در پلاک می‌توانند قندهای موجود در غذای شما را به اسید تبدیل کنند. اگر اجازه ایجاد پلاک در طول زمان داده شود، این اسیدها می‌توانند به دندان‌های شما آسیب بزنند. به همین دلیل است که بهداشت دهان و دندان یک بخش حیاتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های دائمی است. پوسیدگی دندان های دائمی در  چند مرحله رخ می‌دهد. در زیر، ما هر یک از این مراحل را بررسی می‌کنیم، در مورد نحوه درمان پوسیدگی دندان‌های دائمی  صحبت می‌کنیم و نکاتی در مورد نحوه جلوگیری از وقوع آن به شما ارائه می‌دهیم.

مراحل پوسیدگی دندان های دائمی

پلاک دندان در فرایند پوسیدگی دندان مهم است. پلاک یک لایه بی رنگ و چسبنده است که سطوح دندان‌های شما را می‌پوشاند. از باکتری‌ها، ذرات غذا و بزاق تشکیل شده است. اگر دندان‌های شما به طور منظم تمیز نمی‌شوند، تشکیل پلاک می‌تواند شروع شود. همچنین می‌تواند در طول زمان سفت شود و چیزی به نام تارتار را تشکیل دهد. وجود تارتار می‌تواند به محافظت بیشتر از باکتری‌ها کمک کند و حذف آنها را دشوارتر می‌کند. به طور کلی، پنج مرحله پوسیدگی دندان های دائمی  وجود دارد. بیایید آنها را با جزئیات بیشتر در زیر بررسی کنیم.

مرحله 1: معدنی زدایی اولیه

لایه بیرونی دندان شما از نوعی بافت به نام مینا تشکیل شده است. مینای دندان سخت‌ترین بافت مورد اعتماد بدن شماست و بیشتر از مواد معدنی تشکیل شده است. با این حال، هنگامی که دندان در معرض اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌های پلاک قرار می‌گیرد، مینای دندان شروع به از دست دادن این مواد معدنی می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است یک لکه سفید روی یکی از دندان‌های شما ظاهر شود. این ناحیه فقدان مواد معدنی نشانه اولیه پوسیدگی دندان های دائمی است.

عکس پوسیدگی دندان

مرحله 2: پوسیدگی مینا

اگر روند پوسیدگی دندان های دائمی ادامه یابد، مینای دندان بیشتر از بین می‌رود. ممکن است متوجه شوید که یک لکه سفید روی دندان به رنگ قهوه‌ای تیره می‌شود. با ضعیف شدن مینای دندان، سوراخ‌های کوچکی در دندان شما به نام حفره یا پوسیدگی دندان های دایمی ایجاد می‌شود. حفره‌ها باید توسط دندانپزشک شما پر شوند.

آیا مسواک زدن زبان بوی بد دهان را از بین می برد؟

مرحله 3: پوسیدگی عاج

عاج بافتی است که در زیر مینای دندان قرار دارد. این نرم‌تر از مینای دندان است، که آن را به آسیب اسید حساس‌تر می‌کند. به همین دلیل، پوسیدگی دندان های دائمی  زمانی که به عاج می‌رسد با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

عاج همچنین حاوی لوله‌هایی است که به اعصاب دندان منتهی می‌شود. به همین دلیل، هنگامی که عاج دندان تحت تأثیر پوسیدگی دندان های دائمی  قرار می‌گیرد، ممکن است شروع به تجربه حساسیت کنید. شما ممکن است متوجه این موضوع به خصوص در هنگام خوردن غذاها یا نوشیدنی‌های سرد یا گرم بشوید.

مرحله 4: آسیب پالپ

پالپ داخلی‌ترین لایه دندان شماست. حاوی اعصاب و عروق خونی است که به سلامت دندان کمک می‌کند. اعصاب موجود در پالپ نیز حسی را برای دندان ایجاد می‌کنند. هنگامی که پالپ آسیب می‌بیند، ممکن است تحریک شود و شروع به تورم کند. از آنجایی که بافت‌های اطراف دندان نمی‌توانند برای تحمل این تورم منبسط شوند، ممکن است بر روی اعصاب فشار وارد شود. این می‌تواند منجر به درد شود.

مرحله 5: آبسه

همان‌طور که پوسیدگی دندان های دائمی  به سمت پالپ پیش می‌رود، باکتری‌ها می‌توانند نفوذ کرده و باعث عفونت شوند. افزایش التهاب در دندان می‌تواند منجر به تشکیل یک پاکت چرک در انتهای دندان شما شود که به آن آبسه می‌گویند. آبسه دندان می‌تواند باعث درد شدید شود. علائم دیگری که ممکن است وجود داشته باشد عبارت‌اند از تورم لثه، صورت یا فک، تب و تورم غدد لنفاوی در گردن است.

آبسه دندان نیاز به درمان فوری دارد، زیرا عفونت می‌تواند به استخوان‌های فک و همچنین سایر نواحی سروگردن شما سرایت کند. در برخی موارد، درمان ممکن است شامل کشیدن دندان آسیب دیده باشد.

حفره‌ها نواحی آسیب دیده دائمی در سطح سخت دندان شما هستند که به منافذ یا سوراخ‌های کوچک تبدیل می‌شوند. پوسیدگی دندان های دائمی، به دلیل ترکیبی از عوامل از جمله باکتری در دهان، خوردن تنقلات مکرر، نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین و تمیزنکردن خوب دندان‌ها ایجاد می‌شود.

پوسیدگی دندان‌های دائمی  یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامتی در جهان است. آنها به ویژه در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مسن شایع هستند. اما هر کسی که دندان دارد ممکن است دچار حفره شود، از جمله نوزادان.

اگر پوسیدگی‌ها درمان نشوند، بزرگ‌تر می‌شوند و لایه‌های عمیق‌تری از دندان‌های شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. آنها می‌توانند منجر به دندان درد شدید، عفونت و از دست دادن دندان شوند. مراجعه منظم به دندانپزشک و عادت‌های خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهترین محافظت شما در برابر پوسیدگی و پوسیدگی دندان های دائمی  است.

علائم و نشانه‌های پوسیدگی دندان های دائمیعلائم و نشانه‌های پوسیدگی دندان

علائم و نشانه‌های حفره‌ها بسته به وسعت و محل آنها متفاوت است. هنگامی که یک پوسیدگی تازه به وجود آمده است، ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشید. با بزرگ‌تر شدن پوسیدگی، ممکن است علائم و نشانه‌هایی مانند:

1. دندان درد، درد خود به خود یا دردی که بدون هیچ دلیل ظاهری رخ می‌دهد
  2. حساسیت دندان
  3. درد خفیف تا شدید هنگام خوردن یا نوشیدن چیزی شیرین، گرم یا سرد
  4. سوراخ‌ها یا حفره‌های قابل مشاهده در دندان‌های شما
  5. لکه‌های قهوه‌ای، سیاه یا سفید روی هر سطحی از دندان
  6. درد هنگام گاز گرفتن
عفونت دندان - علل، علائم و روش‌های درمان

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم

ممکن است از تشکیل پوسیدگی آگاه نباشید. به همین دلیل مهم است که به طور منظم معاینات و تمیز کردن دندان‌ها را انجام دهید، حتی زمانی که دردی ندارید. با این حال، اگر دندان درد یا درد در دهان را تجربه کردید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چگونه می‌توانم از پوسیدگی جلوگیری کنم؟

بهداشت دهان و دندان مناسب، از جمله مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن، می‌تواند پلاک، اسیدها و باکتری‌های ایجاد کننده حفره را از بین ببرد. مراقبت خوب از دندان و لثه شامل موارد زیر است:

• حداقل دو بار در روز و ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی، دندان‌های خود را با یک برس نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و نشاسته‌ای.
  • نخ دندان کشیدن روزانه برای از بین بردن مواد غذایی و پلاک گیر کرده بین دندان‌ها.
  • معاینه دندان حداقل دو بار در سال. (اگر مستعد پوسیدگی دندان های دائمی، بیماری لثه یا سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان هستید، ممکن است به ویزیت‌های مکرر نیاز داشته باشید.)
  • سیلانت‌های دندانی برای محافظت از سطوح بالای جویدن دندان‌های شما.

اگر یک دندان پوسیده درد داشته باشد، این یعنی برای درمان خیلی دیر شده است؟

اگر یک پوسیدگی دندان دائمی دردناک است، به این معنی است که پوسیدگی به لایه‌های عمیق‌تر دندان شما گسترش یافته است. در این مرحله برای ترمیم حفره به دندانپزشک نیاز دارید. زمانی که به سرعت درمان شود، دندانپزشک ممکن است بتواند دندان شما را نجات دهد.

اکثر دندانپزشکان ترجیح می‌دهند دندان‌های طبیعی شما را حفظ کنند. اگر یک حفره منجر به آبسه دندان شود یا آسیب خیلی قابل توجه باشد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشید. یک دندانپزشک می‌تواند گزینه‌های درمانی شما را با جزئیات بررسی کند.

اگر علائم حفره دارید، برای مراقبت از دندانپزشک دریغ نکنید. آنها دندان شما را بررسی می‌کنند و بهترین اقدام را توصیه می‌کنند. اگر پوسیدگی دندان های دائمی  را در مراحل اولیه تشخیص دهید، ممکن است حتی نیازی به پر کردن دندان نداشته باشید. به همین دلیل بسیار مهم است که فوراً به دنبال مراقبت باشید.

ویزیت‌های دندانپزشکی می‌تواند استرس‌زا باشد، به خصوص زمانی که نمی‌دانید چه اتفاقی قرار است بیفتد. اما مراجعه با همراهی که به آن اعتماد دارید می‌تواند ترس ناشی از نشستن روی صندلی دندانپزشکی را از بین ببرد. دندانپزشک نکاتی را برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به شما می‌آموزد که می‌تواند به شما کمک کند از حفره‌های جدید جلوگیری کنید.

عوامل موثر در موفقیت ایمپلنت دندان با درصد بالا

آیا پوسیدگی دندان های دائمی به خودی خود بهبود می‌یابد؟

بله در مراحل اولیه، ممکن است بتوانید عملکرد حفره‌ها را معکوس کنید. مینای دندان می‌تواند خود را ترمیم کند. اگر یک حفره بسیار کوچک است و هنوز از مینای دندان شما گسترش نیافته است، ممکن است بتوانید دندان خود را با فلوراید درمانی و بهداشت دهان و دندان بهبود بخشید. با این حال، به خاطر داشته باشید، اگر پوسیدگی به عاج شما گسترش یابد، برای رفع آن نیاز به پر کردن، لمینت سرامیکی یا سایر ترمیم‌های دندانی دارید.

اگر برای مدت طولانی در دندان خود پوسیدگی داشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟

حفره‌های دندان کوچک به‌مرورزمان به حفره‌های بزرگ تبدیل می‌شوند. همان‌طور که پوسیدگی بدتر می‌شود، لایه‌های عمیق‌تر دندان شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک پوسیدگی کوچک اگر سریع درمان نشود می‌تواند منجر به درد، عفونت و در نهایت از دست دادن دندان شود. درمان زودهنگام برای سلامت طولانی مدت دهان ضروری است.

پوسیدگی دندان دائمی شبیه چه چیزی است؟

اگرچه در مراحل اولیه پوسیدگی‌ها به سختی دیده می‌شوند، ممکن است متوجه یک ناحیه کوچک، سفید و گچی روی مینای دندان خود شوید. با بدتر شدن حفره، ممکن است لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه روی دندان خود مشاهده کنید.

پوسیدگی دندان های دائمی در مقابل لکه‌ها

پوسیدگی‌ها  و لکه‌ها هر دو باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند، بنابراین به راحتی می‌توان این دو را با هم اشتباه گرفت. به طور کلی، حفره‌ها در مقایسه با لکه‌ها تیره‌تر هستند. علاوه بر این، لکه‌ها روی چندین دندان تأثیر می‌گذارند. اما اگر یک نقطه کوچک روی یک دندان دیدید، به احتمال زیاد آن یک حفره است. اگر فکر می‌کنید پوسیدگی دارید، فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید. درمان سریع و به موقع کلیدی است.

پوسیدگی چگونه احساس می‌شود؟

این بستگی به شدت پوسیدگی دندان های دائمی  دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر یک حفره بسیار کوچک دارید که فقط مینای دندان شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آن را احساس نخواهید کرد. اما زمانی که پوسیدگی به لایه‌های داخلی دندان شما می‌رسد، ممکن است درد یا حساسیت به گرما، سرما یا شیرینی‌ها را تجربه کنید. (حساسیت دندان همیشه به این معنی نیست که شما حفره دارید. اما بهتر است آن را بررسی کنید.)

خلاصه:

اگر متوجه مشکلاتی مانند تورم و درد لثه‌ها، شل شدن پرکردگی‌ها یا افزایش حساسیت دندان شدید، باید با دندانپزشک مشورت کنید تا از آسیب احتمالی یا از دست دادن دندان‌های خود جلوگیری کنید. برای مراقبت‌های پیشگیرانه، معاینات دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در سلامت دهان و دندان، مراجعه به دندانپزشک را به تعویق نیندازید.

بیش از 90 درصد از بزرگسالان بالای 40 سال دچار پوسیدگی دندان های دائمی  شده‌اند. متأسفانه، خطر پوسیدگی دندان های دائمی  چیزی نیست که بتوانید ساده از آن رد شوید. تغییرات مرتبط با افزایش سن به این معنی است که حتی افراد مسن نیز دچار پوسیدگی دندان های دائمی می‌شوند.