عفونت دندان عقل: اقدامات درمانی لازم چیست؟

کارشناسان توصیه می کنند در صورت درد در دندان عقل بهترین کار مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا دندان عقل عفونی شده است یا خیر. دندان های عقل (آسیاب سوم) اغلب آخرین دندان هایی هستند که در دهان ظاهر می شوند، اما تعداد کمی از افراد رویش این دندان را در دهان خود تجربه نمی کنند. طبق تحقیقات، عفونت دندان عقل زمانی رخ می دهد که این دندان زیر لثه گیر کند

برخی از عفونت ها نیز به دلیل تمیز نکردن کامل دندان های عقب رخ می دهد. زیرا تمیز کردن دندان های عقبی سخت تر از دندان های جلویی است. اگرچه وجود عفونت در دندان عقل می تواند دردناک باشد، اما مراجعه به دندانپزشک می تواند به تسکین درد کمک کند

برای اطلاعات بیشتر در مورد دندان عقل، دندان عقل: هر آنچه که باید بدانید را بخوانید! توصیه می شود.

مراقبت در منزل از دندان عقل عفونی

1. نشانه های وجود عفونت دندان عقل را تشخیص دهید.

عفونت اطراف دندان عقل که به نام پریکورونیت شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که بافت اطراف دندان عقل ملتهب و عفونی شود. همچنین این نوع عفونت زمانی رخ می دهد که تنها بخشی از دندان رشد کرده باشد و دندان به طور کامل از خط لثه خارج نشده باشد. علاوه بر این، زمانی که فاصله بین دندان های نزدیک دندان عقل کم باشد، تمیز کردن و نخ دندان کشیدن دندان عقل به راحتی امکان پذیر نیست، بنابراین تجمع مواد غذایی در این قسمت ها ممکن است منجر به عفونت شود. برای تشخیص دندان عفونی باید علائم و نشانه های آشکار آن را شناسایی کرد. علائم زیر نشان دهنده عفونت دندان عقل است:

اگر لثه ها قرمز روشن هستند یا لکه های سفید روی لثه ظاهر می شوند، خطر عفونت وجود دارد. در این شرایط لثه های اطراف دندان مورد نظر ملتهب خواهند شد.

اگر فردی درد متوسط ​​تا شدید در ناحیه فک داشته باشد و در جویدن مشکل داشته باشد، خطر عفونت وجود دارد. در این شرایط احتمال تورم مانند یک توده کوچک در گونه وجود دارد. این قسمت متورم در لمس نیز گرم است.

گاهی وجود طعم فلزی و نامطبوع در دهان می تواند نشان دهنده عفونت باشد. این طعم به دلیل وجود خون و چرک در محل عفونت در دهان احساس می شود. علاوه بر این، این مشکل می تواند یکی از دلایل بوی بد دهان باشد.

اگر فردی در باز کردن دهان یا بلع مشکل داشته باشد، ممکن است عفونت داشته باشد. در واقع در این شرایط عفونت از لثه به سایر عضلات صورت سرایت کرده است.

تب یکی دیگر از علائم عفونت است. اگر دمای بدن شما بالای 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتیگراد) باشد، به این معنی است که شما تب دارید. بدن شما در واقع در حال مبارزه با عفونت است. اگر عفونت بسیار شدید باشد، فرد دچار ضعف عضلانی نیز می شود. در این صورت باید بلافاصله با دندانپزشک یا پزشک مشورت کنید.

در برخی موارد، ریشه دندان نیز ممکن است عفونی شود. در این صورت دندانپزشک می تواند دندان را بکشد.

2. دهان خود را با آب نمک شستشو دهید.

نمک به طور طبیعی ضد عفونی کننده است و می توانید با شستشوی دهان با آب نمک باکتری ها را از دهان خود بشویید. 1/2 قاشق چایخوری را به 1 قاشق چایخوری نمک به 8 اونس آب گرم اضافه کنید. محلول را خوب مخلوط کنید تا نمک کاملاً در آب حل شود. مقداری از محلول را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و بیشتر روی ناحیه عفونی تمرکز کنید تا باکتری ها را از بین ببرید. پس از 30 ثانیه، آب نمک را از دهان خود خارج کنید و محلول را قورت ندهید. این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید.

این روش درمانی را می توان با هر آنتی بیوتیکی که دندانپزشک تجویز می کند استفاده کرد.

3. برای درمان درد و التهاب دندان عقل می توانید از ژل دندان استفاده نمایید.

ژل های آنتی باکتریال دندان را می توان از داروخانه ها تهیه کرد. این ژل ها در کنترل عفونت ها و تسکین هرگونه درد و التهاب در دندان ها بسیار مفید هستند. برای استفاده از ژل دندان، دهان خود را بشویید و با استفاده از نوک اپلیکاتور پنبه، یک یا دو قطره از ژل را مستقیماً روی ناحیه عفونی بمالید. از انگشتان خود برای اعمال ژل استفاده نکنید. زیرا خطر ورود باکتری ها به ناحیه آلوده را افزایش می دهد.

برای بهترین نتیجه، خمیر دندان را 3 تا 4 بار در روز روی ناحیه عفونی بمالید.

4. تسکین درد دندان عقل عفونی را جدی بگیرید.

اگر به دلیل عفونت دندان عقل درد شدیدی دارید، می توانید با مصرف مسکن ها التهاب نواحی عفونی را کاهش دهید. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) را می توان بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کرد. ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین رایج ترین NSAID ها هستند. البته نباید به کودکان زیر 18 سال آسپرین داده شود، زیرا مصرف آسپرین در این گروه سنی منجر به سندرم ری و در نتیجه آسیب مغزی و کبدی می شود. استامینوفن (پاراستامول) یک NSAID نیست و التهاب را تسکین نمی دهد، اما می توان از آن برای تسکین درد استفاده کرد. داروها را طبق دستور روی بسته یا طبق دستور پزشک مصرف کنید و از مقدار تجویز شده تجاوز نکنید.

توجه داشته باشید که هر دارویی عوارض خاص خود را دارد، بنابراین قبل از مصرف دارو، اطلاعات روی بسته بندی را مطالعه کنید. در صورت لزوم، با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

YYYY slash MM slash DD