درد بعد از پر کردن دندان، حساسیت در دندان پر شده یا درد بعد از پر کردن دندان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابراین، مهم است که به سرعت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص داده و راه حلی برای این مشکل بیابید.

هنگامی که دندانپزشک شما برای درمان پوسیدگی دندان را پر می کند، احتمالاً بخشی از درمان را به یاد می آورید که در آن یک کاغذ رنگی در دهان شما قرار می دهند و به شما می گویند دندان های خود را به هم فشار دهید. به احتمال بسیار زیاد بعد از این عمل از شما پرسیده باشد که آیا در گاز گرفتن احساس راحتی کرده اید یا متوجه برخورد دندان پر شده شده اید.

این کار به این دلیل انجام می شود که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تکمیل پر کردن دندان، دستیابی به اکلوژن صحیح با دندان‌های دیگر است. درد بعد از پر کردن دندان ممکن است به این دلیل باشد که پرکردگی دندان کمی بالا بوده و هنگام گاز گرفتن آن ساییده می شود. از کاغذ رنگی برای دیدن نقاط تماس دندان پر شده و تنظیم اکلوژن آن استفاده می شود. اگر بازسازی دندان از انسداد زیاد داشته  باشد، می تواند پالپ و رباط پریودنتال را ملتهب کند که منجر به حساسیت یا درد بعد از پر کردن دندان می شود.

دلیل دیگری که باعث می شود پرکردگی دندان دردناک باشد، زمانی است که پرکننده بسیار بزرگ و نزدیک به عصب است.

آیا پرکردن دندان ضرر دارد؟

این سوالی است که بسیاری از افراد به خصوص کسانی که از دندانپزشک می ترسند را نگران کرده است. اگر پرکردن دندان درد داشته باشد یا در هنگام انجام این درمان دندانپزشکی احساس درد کنید ، نشان دهنده این است که ترمیم دندان با مشکل روبرو شده است.

انجام پرکردن دندان نباید درد داشته باشد و برای جلوگیری از احساس درد، از بی حسی موضعی استفاده می شود. اگر پوسیدگی دندان بر عاج تاثیر نگذارد و سطحی باشد، استفاده از بی حسی ضروری نخواهد بود. پس از پر کردن دندان، در روزهای بعد ممکن است هنگام نوشیدن یا خوردن غذای سرد یا گرم، کمی حساسیت دندان احساس کنید. اگر پس از چند روز درد بعد از پر کردن دندان شما بدتر است، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت از لمینت دندان برای ماندگاری بیشتر آن

چرا درد بعد از پر کردن دندان ایجاد می شود؟

به طور کلی، این فرآیند بدون درد است زیرا تحت بی حسی موضعی انجام می شود. با این حال، زمانی که پرکردگی ها بسیار بزرگ و نزدیک به عصب هستند، حساسیت می تواند اتفاق بیافتد. این احساس درد بعد از پر کردن دندان نباید بیش از 3 یا 4 روز طول بکشد. اگر بعد از درمان متوجه درد شدید و طولانی مدت شده اید، در مراجعه به دندانپزشک خود تردید نکنید.

بعد از پرکردن دندان گاهی اوقات درد خفیفی در هنگام غذا خوردن وجود دارد که ممکن است به دلیل تماس نامناسب در اکلوژن باشد. این مشکل به راحتی قابل حل است و برای جلوگیری از پالپیت (التهاب عصب) باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک انسداد را تنظیم می کند و ناراحتی از بین می رود. زمانی که پرکردگی دندان بسیار نزدیک به عصب است و درد بعد از پر کردن دندان ایجاد می شود، ممکن است نیاز به انجام اندودنتیکس باشد.

واکنش آلرژیک به مواد پر کننده

در گذشته برای اکثر بیماران از آمالگام برای پر کردن دندان استفاده می شد و ممکن است فردی به این ماده حساسیت داشته باشد. در واکنش آلرژیک به مواد پر کننده علاوه بر درد بعد از پر کردن دندان، موارد زیر نیز ایجاد می شود:

• خارش
  • بثورات پوستی
  • آسم
  • تورم لثه در بیرون زدگی ناحیه ملتهب

اگر درد ناشی از واکنش آلرژیک به مواد بی حسی باشد، این مشکل روز بعد از بین می رود. در غیر این صورت، دندان با مواد کامپوزیتی پر می شود.

پس از پر کردن دندان ، دندان درد ممکن است به دلیل فرسایش طولانی مدت عاج رخ دهد. مواد پرکننده به داخل کانال دندان نفوذ کرده و پالپ را تحریک کنند و باعث درد می شود.

طبقه بندی درد بعد از پر کردن دندان

علت درد بعد از پر کردن دندان را می توان نسبت به شدت آن تعیین کرد:

• حساسیت به شیرینی، سردی و ترشی زمانی مشاهده می شود که پرکننده های بی کیفیت یا موقتی استفاده شده است.
  • درد شدید و ضربان دار نشان دهنده ایجاد پالپیت حاد است که نیاز به درمان فوری دندانپزشکی دارد.
  • این واقعیت که گاهی اوقات دندان بعد از پر کردن درد می کند، یک امر عادی است. اما گاهی اوقات درد نشان دهنده پالپیت مزمن یا پریودنتیت است.
10 دلیل اصلی تغییر طعم دهان

آیا حساسیت یا درد بعد از پر کردن دندان طبیعی است؟

وقتی پوسیدگی دندان داشتم دردش کمتر از الان بود آیا این مورد طبیعیه؟ آیا دندان من بعد از پر کردن دندان خراب شده است؟

پرکردن دندان یکی از رایج ترین روش های درمانی است که برای درمان پوسیدگی توصیه می شود. پس چرا بعد از پر کردن دندان دچار حساسیت می شویم؟

شایع ترین علل درد بعد از پر کردن دندان عبارتند از:

• حساسیت به این دلیل ایجاد می شود که پوسیدگی بسیار بزرگ است و بازسازی یا پر شدن آن بسیار نزدیک به عصب بوده است.
  • یا مشکلی به دلیل تماس نامناسب با اکلوژن زودرس ایجاد می شود. زیرا این مشکل در دهان و دهان باعث می‌شود که جویدن با مشکل روبرو می شود. دندانپزشک شما انسداد دندان را با گاز گرفتن یک تکه کاغذ تنظیم می‌کند.
  • اگر درد پس از پر کردن که خیلی نزدیک به عصب بوده است برطرف نشد، راه حل آن انجام عصب کشی دندان است.
  • اگر دندان پر شده از اکلوژن بالاتر باشد ، یک تنظیم مجدد ساده کافی است.
  • در هر یک از این دو موقعیت باید در اسرع وقت برای حل این مشکلات با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا دندان پر شده شما هنگام گاز گرفتن درد می کند؟

شاید زمانی که دندانپزشک در مورد نحوه تماس دندان پر شده با دندان ها دیگر از شما سوال می پرسد، به دلیل تاثیر داروی بی حسی متوجه چیز عجیبی نمی شوید.

پس از چند روز متوجه می‌شویم که دندان مورد نظر بلندتر از آنچه باید باشد ، است و این امر هنگام جویدن و بستن دهان ما را آزار می‌دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است باعث درد شود زیرا دندان درمان شده اولین دندانی است که هنگام بستن دهان تحت فشار بیش از حد قرار می گیرد. این مشکل به راحتی حل می شود، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید و پزشک انسداد را به راحتی برطرف می کند.

چرا دندان بیش از حد پر شده حساسیت دارد؟

دندان توسط بافتی به نام رباط پریودنتال به استخوان فک وصل می شود. هنگامی که دندان پر شده بیش از حد بلند است، دندان فشار بسیار بالاتری نسبت به حالت عادی تحمل می کند و این فشار می تواند رباط پریودنتال را تحریک کند و باعث درد بعد از پر کردن دندان و حساسیت شود.

اگر رباط پریودنتال تحریک شود، بدن مقدار اضافی خون را برای بهبود بافت به آن ناحیه می فرستد. این باعث می شود که ناحیه بیش از حد معمول قرمز و متورم شود.

عفونت شدید دندان

حساسیت در دندان پر شده چقدر طول می کشد؟

زمانی که پوسیدگی دندان کم باشد و به عصب نرسد با پرکردگی دندان معمولی درمان می شود. اگرچه طبیعی نیست که دندان پر شده باعث درد شود، اما در صورت وجود، معمولاً طی چند روز از بین می رود. خیلی وقت ها بعد از پرکردن دندان احساس درد می کنیم و این احساس تا چند روز ادامه می یابد تا زمانی که به آن عادت کنیم. اگر ناراحتی یا درد برطرف نشد، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

به عنوان یک قانون کلی، اگر بعد از دو هفته دندان شما همچنان درد می کند. ما توصیه می کنیم که درخواست ملاقات جدید با دندانپزشک خود را داشته باشید زیرا این می تواند نشانه ای از مشکلی در دندان شما باشد.

درمان درد بعد از پر کردن دندان

پس از پر کردن دندان یا هر درمان دندانپزشکی دیگری، از مصرف داروهایی که می توانند باعث حساسیت دندان شوند، خودداری کنید. اگر نمی خواهید مشکل را تشدید کنید، دستورالعمل های دندانپزشک را دنبال کنید. در ادامه به برخی از اقداماتی که می توانید برای کاهش درد بعد از پر کردن دندان انجام دهید اشاره شده است:

بهتر است از خوردن غذاهای خیلی گرم یا نوشیدنی های خیلی سرد خودداری کنید. همچنین از سیگار کشیدن خودداری کنید.

پس از درمان دندانپزشکی باید از خوردن شیرینی ها و دسرهای شیرین پرهیز کنید زیرا این کار می تواند باعث درد بعد از پر کردن دندان بیشتر شود.

بعد از پر کردن دندان، بهتر است چند روز غذای نرم بخورید.

از دندان پرشده برای جویدن استفاده نکنید.

بعد از هر وعده غذایی دندان خود را مسواک بزنید. اگر به مسواک دسترسی ندارید، دهان خود را با دهنشویه آبکشی کنید.

محلول آب نمک دهانشویه طبیعی است که دندان درد بعد از پر کردن دندان را تسکین می دهد. این کار دهان را تمیز و ضد عفونی می کند.

روش های خوددرمانی که اکیدا ممنوع است

استفاده از روش های نامناسب و خطرناک خود درمانی می تواند منجر به ایجاد عوارض جدی در سلامتی شما شود. اگر دندان درد بعد از پر کردن دندان ادامه دارد، در هیچ موردی:

1. تزریق دارو به لثه
  2. باز کردن بافت های نرم هنگام تلاش برای از بین بردن چرک
  3. دندان را با نوشیدنی های حاوی الکل مالش دهید، زیرا روش های حرارتی باعث گسترش عفونت می شود.
  4. به طور مداوم ناحیه دردناک را فشار می دهید.
  5. یخ را روی لثه بمالید
  6. بدون تجویز پزشک بیماری را با آنتی بیوتیک درمان کنید.

تمام موارد ذکر شده به شدت مضر است و می تواند به سلامتی شما آسیب برساند.