6 درمان خانگی آبسه دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر صالحی

آبسه دندان

آبسه دندان در واقع دلیل اصلی است که افراد به دنبال درمان اورژانسی دندان هستند و بدون درمان فوری، این وضعیت می‌تواند عواقب جدی هم برای سلامت دهان و هم برای کل بدن داشته باشد. شناخت علائم هشدار دهنده عفونت و آبسه دندان می‌تواند به شما کمک کند از مشکلات شدید و طولانی مدت سلامت دهان جلوگیری کنید. به خواندن ادامه دهید تا کمی بیشتر در مورد عوامل آبسه دندان، علائم رایجی که باید به آنها توجه کنید و اینکه چگونه دندانپزشک شما می‌تواند آبسه دندان را درمان کند، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان یک اورژانس دندانپزشکی دردناک و جدی است. آبسه یک عفونت باکتریایی است که باعث درد و تورم می‌شود که نیاز به توجه فوری دارد. عفونت در داخل یا اطراف ریشه دندانی رخ می‌دهد که حاوی رگ‌های خونی، اعصاب و بافت همبند است. آبسه همچنین می‌تواند بین لثه و دندان ایجاد شود.

آبسه دندان معمولاً در اثر پوسیدگی یا آسیب دندان ایجاد می‌شود، که ممکن است از دندان شکسته که عفونی می‌شود، مینای فرسوده که به باکتری‌ها اجازه ورود به دندان را می‌دهد یا حفره دندانی درمان‌نشده سرچشمه می‌گیرد. بیماری طولانی مدت و درمان نشده پریودنتال (لثه) نیز می‌تواند باعث آبسه شود، به خصوص در شکل پیشرفته این بیماری دهان و دندان به نام پریودنتیت اتفاق می‌افتد. در موارد بسیار جدی، عفونت ناشی از آبسه دندان از ریشه دندان به استخوان‌های فک که از دندان‌ها حمایت می‌کنند گسترش می‌یابد که می‌تواند منجر به از دست دادن دندان یا انتشار عفونت در سراسر بدن شود.

عکس آبسه دندان

علائم و نشانه های آبسه دندان

برای جلوگیری از گسترش این عفونت باید در اسرع ‌وقت به دنبال درمان آبسه دندان باشید. برخی از علائم هشداردهنده که نشان می‌دهد شما با آبسه دندان درگیر هستید عبارت‌اند از:

1. دندان درد شدید یا درد همراه با فشار مبهم و درد ضربان دار یا تیز
  2. تب
  3. درد با جویدن یا بدون جویدن
  4. قرمزی و تورم لثه
  5. در عفونت های پیشرفته، تورم فک
  6. حساسیت دندان‌ها به تغییر دما – گرم یا سرد
  7. یک زخم باز و تخلیه کننده در لثه که ممکن است طعم تلخی در دهان ایجاد کند.
  8. بوی بد دهان

گزینه های درمانی برای آبسه دندان

درمان آبسه دندان برای رفع نیازهای خاص شما سفارشی می‌شود، اما در بیشتر موارد، ما از ترکیبی از درمان‌های زیر استفاده می‌کنیم:

قیمت دندان مصنوعی

آبسه را تخلیه کنید.

مؤثرترین راه برای درمان یک دندان آبسه یا عفونی، تخلیه عفونت است. یک برش کوچک در آبسه به تخلیه چرک کمک می‌کند. دندانپزشک همچنین ممکن است محل عفونت را با آب نمک پاک کند و آبیاری یا شستشو دهد.

تخلیه آبسه با سرنگ در خانه

پزشکان اکثر مواقع این روش را توصیه نمی کنند ولی در صورت تمایل، ابتدا سوزن سرنگ را ضد عفونی کنید و سپس به آرامی به داخل آبسه وارد کنید. پس از این کار به آرامی عفونت را تخلیه کنید و پس از پایان عفونت سرنگ را خارج کنید. حتما پس از تخلیه آبسه با سرنگ در خانه از دهانشویه آب نمک استفاده کنید زیرا احتمال گسترش عفونت وجود دارد.

آنتی بیوتیک درمانی

تخلیه آبسه همیشه آسان و حتی ممکن نیست. یک عفونت جدی دندان می‌تواند اثرات بی‌حس‌کننده‌های موضعی را “خنثی” کند و بی حس کردن بیمار برای درمان را بسیار دشوار می‌کند. دندان‌های آسیاب تحتانی عفونی به خصوص در صورت وجود عفونت جدی بی حس می‌شوند. در این موارد، بیمار باید تحت درمان آنتی بیوتیک مناسب قرار گیرد تا عفونت کاهش یابد، بنابراین داروهای بی‌حس‌کننده موضعی می‌توانند برای درمان مؤثرتر باشند.

عصب کشی

کانال ریشه یک روش دندانپزشکی برای برداشتن عصب، شریان‌ها و ورید در مرکز ریشه دندان است. در دندان عفونی، کانال ریشه می‌تواند به رفع عفونت و تخلیه آبسه کمک کند. هنگامی که عفونت بهبود یافت، برای افزایش استحکام و حفظ دندان، دندان با روکش ترمیم می‌شود.

کشیدن دندان

اگر نتوان دندان عفونی را نجات داد، برای تخلیه آبسه و بهبود عفونت، دندان کشیده می‌شود.

بستری شدن در بیمارستان

اگر با وجود تجویز آنتی بیوتیک و سایر درمان‌ها، تورم یا تب افزایش یافته باشد، ممکن است بیمار دندانپزشکی نیاز به معاینه در بیمارستان داشته باشد. ما باید از یک جراح دهان خبره که در این موارد خبره هستند کمک بخواهیم. اما ما در هر مرحله مدافع شما خواهیم بود تا اطمینان حاصل کنیم که در اورژانس بیمارستان “گم نشوید” و در برخورد با پزشکانی که ممکن است تخصص لازم برای مدیریت شرایط را نداشته باشند نگران نشوید.

آیا آبسه دندان یک اورژانس دندانی محسوب می‌شود؟

آبسه دندان کاملاً یک اورژانس دندانی است. اگر آبسه دندان دارید، باید فوراً به دنبال درمان باشید. در صورت عدم درمان، آبسه می‌تواند منجر به عفونتی شود که در بدن پخش می‌شود و عوارض جدی و حتی تهدید کننده ایجاد می‌کند. هر چه زودتر این مشکلات درمان شوند بهتر است!

چه زمانی برای آبسه دندان باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم آبسه دندان که در بالا ذکر شد، باید در اسرع وقت به ما مراجعه کنید و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا یک قرار ملاقات در همان روز را برای شما در نظر بگیریم. به دلیل خطرات مرتبط با آبسه دندان، یکی از دندانپزشکان ما حتی ممکن است رفتن به مطب را در خارج از ساعات معمول توصیه کند. منتظر انتشار درد یا عفونت نباشید. فوراً کمک بگیرید.

روش های جایگزین عصب کشی

چگونه بدون مراجعه به دندانپزشک از شر آبسه دندان خلاص شویم؟

آیا می‌دانید چگونه بدون مراجعه به دندانپزشک از شر آبسه دندان خلاص شوید؟ آبسه می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. اگر دندانی شکسته، ترک خورده یا پوسیده دارید، باکتری‌ها به راحتی وارد ترک‌ها می‌شوند و آن ناحیه را آلوده می‌کنند که می‌تواند منجر به تشکیل آبسه در دهان شود.

ما همیشه توصیه می‌کنیم اگر فکر می‌کنید آبسه دارید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر این امکان‌پذیر نیست، در زیر چند درمان خانگی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

۶ روش رایگان درمان خانگی آبسه دندان در خانه و بدون مراجعه به دندانپزشک

1. شستشو با آب نمک
  2. جوش شیرین
  3. اسانس پونه کوهی
  4. سیر
  5. فشرده سازی یخ
  6. آلوئه ورا

اگر باکتری به مرکز دندان شما برسد، می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. اگر چرک در دندان جمع شود، می‌توانید دندان درد بسیار ناخوشایندی را تجربه کنید! اگر فکر می‌کنید ممکن است عفونت دندان یا آبسه داشته باشید، مهم است که سریعاً اقدام کنید. اقدام زودهنگام بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات بعدی است که ممکن است در نتیجه عفونت اولیه شما رخ دهد.

اگر عفونت دندان یا آبسه دارید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به دندانپزشک مراجعه کنید. شاید ایده نشستن روی صندلی دندانپزشکی یا هزینه‌های مرتبط با آن را دوست نداشته باشید. اما، آنها متخصصان آموزش دیده هستند. آنها سال‌ها از عمر خود را به آموزش اختصاص داده‌اند تا به شما در مسائلی مانند این کمک کنند. همیشه بهتر است به یک دندانپزشک حرفه‌ای مراجعه کنید تا اینکه خودتان یک مشکل دهان و دندان را حل کنید. بالاخره سلامتی شماست!

اگر دلتان می‌خواهد از دندانپزشکی دوری کنید، در زیر شش راه برای خلاص شدن از شر آبسه دندان بدون مراجعه به دندانپزشک آورده شده است.

1. دهان‌شویه با آب نمک

آب نمک از طریق فرآیند اسمز به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. نمک یا کلرید سدیم در تماس با سلول‌ها، مایع موجود در سلول‌ها را از بدن خارج می‌کند. اگر مایعات باکتریایی باشند، آنها نیز بیرون کشیده می‌شوند. این به پاک‌سازی ناحیه کمک می‌کند.

این تکنیک آسان و مقرون به صرفه راه خوبی برای تسکین موقت آبسه شما است.

نصف قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و اطراف دهان خود را حدود دو دقیقه بشویید. شما باید این کار را سه بار در روز انجام دهید.

۲. دهان خود را با جوش شیرین بشویید.

جوش شیرین می‌تواند به حذف و مبارزه با پلاک در دهان شما کمک کند. این یک کالای معمولی است که بیشتر مردم در منزل دارند. مخلوط جوش شیرین و آب و شستشوی پنج دقیقه دو بار در روز راه خوبی برای مبارزه با آبسه در خانه است.  جوش شیرین PH دهان شما را افزایش می‌دهد.

بسیاری از باکتری‌ها در شرایط اسیدی رشد می‌کنند. هنگامی که PH دهان شما افزایش می‌یابد، محیط قلیایی‌تر می‌شود و این باکتری‌ها نمی‌توانند به راحتی تکثیر شوند. اساساً، بسیاری از مشکلات دهان و دندان ناشی از عدم تعادل اسید است و جوش شیرین سطح اسیدیته را متعادل می‌کند.  همچنین می‌توانید با استفاده از جوش شیرین و آب خمیر درست کنید تا مستقیماً روی لثه‌های خود بمالید.

رفع بوی بد دهان و ارتباط آن با بیماری های دهان و سیستمیک

باکتری‌هایی مانند پلاک، کلنی‌هایی از باکتری‌ها هستند که به سطح دندان‌ها و لثه‌ها می‌چسبند و باعث مشکلات دهانی می‌شوند. دانه‌های جوش شیرین می‌توانند آن‌ها را مختل کنند و باکتری‌های روی دندان‌ها و آسیب‌های ناشی از آن‌ها را کاهش دهند.

عکس آبسه دندان

۳. از اسانس پونه کوهی استفاده کنید.

روغن پونه کوهی خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی زیادی دارد. این باعث می‌شود برای کاهش تورم و درد ناشی از آبسه دندان بسیار مفید باشد.  برای این روش، باید پونه کوهی را با روغن دیگری (روغن نارگیل، روغن جوجوبا و غیره) مخلوط کنید تا لثه‌های شما را تحریک نکند. سپس مخلوط را با پنبه یا مشابه آن روی ناحیه آلوده بمالید. بگذارید مخلوط به مدت ده دقیقه روی آن ناحیه بماند و سپس تف کنید.

۴. سیر

آلیسین ترکیبی در سیر است که دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. این می‌تواند به کشتن باکتری‌های موجود در دهان شما که با دندان درد مرتبط هستند کمک کند.  استفاده از سیر در ناحیه عفونی می‌تواند به بهبود آن و کاهش درد کمک کند. هر چند در کوتاه مدت بوی دهان شما را بد می‌کند!  برای این روش، یک حبه سیر را له کنید و به صورت خمیری در بیاورید و آن را روی ناحیه عفونی اطراف آبسه بمالید.

۵. کمپرس سرد با یخ

هنگامی که شما یک عفونت مانند آبسه دارید، تورم در دهان ایجاد می‌شود. قرار دادن یخ در ناحیه رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که باعث کاهش درد و تورم می‌شود. این کار باعث بهبود آبسه نمی شود، اما علائم را کاهش می‌دهد. برای این روش، یک کیسه یخ یا مشابه آن را به مدت پانزده دقیقه چند بار در روز انجام دهید.

۶. ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا اغلب به عنوان یک گیاه شگفت‌انگیز شناخته می‌شود. دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است؛ همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است. استفاده از آلوئه ورا در ناحیه آسیب دیده می‌تواند درد شما را تسکین دهد و به بهبود ناحیه کمک کند.  کافی است آلوئه ورا را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید اثر کند.

در نتیجه، احتمالاً باید یک قرار ملاقات با دندانپزشک رزرو کنید.

در حالی که این درمان‌های خانگی ارزان، آسان هستند و بهانه‌ای برای اجتناب از دندانپزشک به شما می‌دهند، توصیه می‌کنیم برای آبسه از متخصص کمک بگیرید.  اگر برای مدت طولانی درمان نشود یا ضعیف درمان شود، آبسه می‌تواند به مشکل بزرگ‌تری تبدیل شود.

با ما تماس بگیرید و همین امروز یک قرار ملاقات رزرو کنید. کارکنان کلینیک دندانپزشکی ما مطمئن خواهند شد که شما درمان مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد.