استرس چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟ استرس با مشکلات اضطرابی، سردرد و دردهای عضلانی مرتبط است… مطالعات مختلف تاثیر منفی استرس بر دندان ها و لثه های ما را نشان داده است. این مشکل به طور مستقیم با زیبایی لبخند ما ارتباط دارد.

اضطراب باعث می شود بسیاری از بیماران رژیم غذایی خود را تغییر دهند، حتی عاداتی، مانند سیگار کشیدن را که برای سلامت دهان و دندان بسیار مضر هستند را  از سر بگیرند.

استرس و زخم دهان و دندان

استرس، یکی از مهم ترین بیماری های عصر ما است که عامل اصلی بسیاری از بیماری ها مانند سردرد، بیماری قلبی، چاقی، حالت تهوع، بیماری های پوستی، مشکلات معده و … را به همراه دارد. مطالعات نشان می دهد که  استرس که به عنوان عامل بسیاری از بیماری ها شناخته می شود، بر اکثر اندام های بدن تأثیر منفی می گذارد و باعث بدتر شدن سلامت دهان و دندان می شود.

یکی از اولین قسمت هایی که اضطراب در بدن تاثیر می گذارد، دندان ها و لثه ها هستند. به دلایل روانی، پلاک های ایجاد شده بر روی سطوح دندان با بی توجهی به مراقبت از دهان و دندان باعث ایجاد بیماری در لثه می شود.

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب ، از دست دادن دندان غیر قابل امتناع است. اضطراب مزمن همچنین در بیمارانی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند می تواند عامل اصلی سرطان دهان، زیرا دندان مصنوعی و استرس در آینده شرایط دهان را بدتر می کند.

در افرادی که کیفیت زندگی خوبی دارند و استرس ندارند، بدن می تواند عفونت ناشی از دندان را با فعالسازی سیستم ایمنی از بین ببرد. با این حال، در افرادی که تحت تاثیر استرس طولانی مدت قرار دارند، این مشکل می تواند ممکن است به کیست و سپس تومور دهانی تبدیل شود. اگر کیست داخل دهان درمان نشود، می تواند در آینده به سرطان دهان تبدیل شود.

استرس و دندان درد

مضرات اضطراب برای سلامت دهان و دندان

استرس و اضطراب به روش های مختلفی بر سلامت دهان و دندان ما تأثیر منفی می گذارد:

1. زخم های دهان
  2. آفت
  3. دندان قروچه و فشردن دندان ها
  4. مشکلات دهان و دندان و عادات غذایی نامنظم
  5. بیماری لثه یا بدتر شدن بیماری های موجود
  6. استرس مزمن زمینه را برای بیماری های لثه و حتی سرطان دهان آماده می کند.

اولین عضوی که استرس در بدن تأثیر می گذارد دندان ها و لثه ها هستند و پیش زمینه بیماری های دهان و دندان مانند پوسیدگی و از دست دادن دندان که در میانسالی بسیار رایج است، دلایل روانی را باید بررسی کرد.

مراقبت از دندان مصنوعی: راهنمای جامع برای حفظ سلامت دهان

متخصصان با اشاره به اینکه خشکی شدید دهان در افراد مبتلا به اضطراب مزمن یکی از اولین علائم مشکلات دهان و دندان است، خشکی دهان باعث می شود که لایه محافظی که از ایجاد پوسیدگی در سطوح دندانی جلوگیری می کند، تشکیل نمی شود. نتیجه عدم تشکیل این لایه محافظ باعث پوسیدگی شدید دندانی می شود.

استرس به ویژه در جوانان و کودکان زیر 18 تا 20 سال دیده می شود. والدین به دلیل بی توجهی به این استرس، اقدامات احتیاطی را به موقع انجام نمی دهند. این عدم رسیدگی باعث ایجاد مشکلات بزرگ در سلامت دهان و دندان کودکان می شود. کودکان و نوجوانانی که تحت تاثیر استرس قرار می گیرند، گوشه گیر می شوند و مراقبت های دهان و دندان خود را نادیده می گیرند.

بررسی عامل اضطراب در کودکان و جوانان این سنین که با شکایت دهان و دندان و نواحی مفصلی فک مراجعه می کنند، برای درمان دائمی حائز اهمیت ویژه ای است. علاوه بر این، عامل استرس باعث ایجاد صدا در نواحی مفصلی در حین جویدن، فشردن بیش از حد دندان و در نتیجه ساییدگی سطوح دندان و شکستگی دندان به همراه سردرد و گوش درد می شود.

استرس می تواند باعث ایجاد زخم دهان و آفت شود.

استرس می تواند باعث ایجاد زخم دهان و آفت شود؟

استرس مداوم باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. با تضعیف سیستم ایمنی، تشکیل آفت ها ممکن است تسریع شود. این وضعیت به طور مکرر و به خصوص در دوران قاعدگی زنان رایج تر است.

18  تا 20 درصد جامعه با مشکل آفت دهان مواجه هستند. آفت دهان در زنان شایع تر است. این بیماری خندیدن، صحبت کردن، جویدن را دشوار می کند. روند درمان آفت دهان حدود 1-2 هفته طول می کشد. گاهی اوقات زمانی که یک آفت دهانی بهبود می یابد، یک آفت دیگر ظاهر می شود. اگرچه آفت ها معمولاً به تنهایی رشد می کنند، اما می توانند همزمان در چندین ناحیه دهان مشاهده شوند. عامل اصلی این بیماری اضطراب و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

دندان قروچه می تواند در اثر استرس ایجاد شود!!

بر اساس مطالعات مختلف، استرس عامل اصلی دندان قروچه است. دندان قروچه عادت ناخودآگاه فشردن و ساییدن دندان هاست. دندان قروچه معمولاً در هنگام خواب رخ می دهد، بنابراین تا زمانی که متوجه برخی از علائم زیر نشویم متوجه نمی شویم که دچار آن شده ایم:

1. سردرد
  2. ترک های کوچک دندان
  3. درد فک
  4. سایش دندان و از بین رفتن مینای دندان

دندان قروچه به دلیل اضطراب یک مشکل رایج به خصوص در هنگام خواب است. دندان قروچه در دنیای پزشکی به عنوان بروکسیزم نیز شناخته می شود. اگر در حال حاضر مشکل ساییدن دندان دارید، استرس می تواند آن را بدتر کند. این مشکل باعث می شود مفصل بین جمجمه و گوش به مرور زمان فرسوده شود.

انواع پرکننده دندان

در صورت احساس علائم این بیماری، از مشورت با پزشک خود تردید نکنید. دندانپزشکان می توانند با تجویز محافظ دهان شبانه به شما کمک کنند تا از سلامت دندان های خود محافظت کنید. درمان اصلی دندان قروچه استفاده از آتل و دنتال گارد است که از گاز گرفتن زبان جلوگیری می کند و فشار روی فک را کاهش می دهد.

اسپلینت ها فقط اثرات منفی دندان قروچه را متوقف می کنند. از این نظر، کاهش استرس کلید مبارزه قطعی با اثرات مخرب دندان قروچه است.

استرس و زخم دهان

تاثیر استرس بر زخم زبان و دهان

نتیجه استرس و نوع رفتارهای ناشی از آن باشند زخم های زبان و دهان می تواند باشد که این زخم ها کوچک و تحریک پذیر و کمی ناراحت کننده هستند. گاز گرفتن و جویدن کنار دهان و زبان که ناشی از استرس است می تواند باعث بروز این موارد شود و همچنین این زخم‌ها می توانند نشانه کمبود ویتامین B باشند. بهبودی زخم‌های زبان و دهان ممکن است حدود 14 روز طول بکشد ، در این زمان بهتر است هوشیارانه مراقب  بدتر نشدن آنها باشید.

تاثیر استرس بر زخم زبان و دهان تاثیرات منفی بر بسیاری از جنبه های سلامتی ما بگذارد ، خواه مستقیم یا غیرمستقیم باشد. آگاهی از تأثیر استرس بر سلامت دهان،دندان و زبان شما اولین قدم  است و همچنین شناسایی مشکلاتی است که با دندان خود تجربه می کنید.کرم هایی در داروخانه ها موجود است که می توانند به درد جزئی همراه با زخم های شانکر کمک کنند.

زخم دهان و استرس

زخم دهان و سایر تحریکات دهان معمولاً یک روز بعد ظاهر می شوند و بسیار آزاردهنده هستند. زخم دهان باعث می شود تا فرآیندهای ساده مانند غذا خوردن و جویدن بسیار دردناک باشد. اگرچه بیماری های لثه در بسیاری از موارد به دلیل رعایت نکردن بهداشت بروز می کند، استرس نیز می تواند باعث ایجاد زخم و بثورات در دهان و لثه شود.  زخم های شانکر، تبخال و عفونت های قارچی نیز ممکن است به دلیل استرس ایجاد شود.

لثه و پریودنتیت

بیماری های پریودنتال استرسی می تواند بر بافت های پریودنتال دهان تأثیر منفی بگذارد. مطالعات مختلف نشان داده است که استرس و اضطراب بر سلامت لثه ها تأثیر منفی می گذارد و منجر به بیماری های پریودنتال می شود.

این عوارض باعث بروز علائمی مانند التهاب و قرمزی لثه می شود که به راحتی خونریزی می کند. تکنیک های مختلفی برای کاهش استرس وجود دارد: مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی، تمرینات یوگا و …

دانستن این نکته که چگونه از روال عادی جدا شوید و کارها را با آرامش بیشتری انجام دهید،  کلید کاهش استرس خواهد بود. همچنین اهمیت مراجعه به دندانپزشک مورد اعتماد خود را حداقل هر شش ماه یکبار فراموش نکنید.

بهداشت ضعیف دهان و دندان بر سلامتی بدن شما نیز تأثیر می گذارد.

وقتی استرس شدیدی دارید، وضعیت روانی شما می تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر منفی بگذارد. اگر به سلامت دهان و دندان خود توجه نکنید، تمام بدن شما تحت تاثیر این حالت روانی قرار می گیرد و مشکلات دیگری به وجود خواهد آمد.

درد بعد از پر کردن دندان

شما فقط با تغذیه سالم و مراقبت از سلامت دهان و دندان خود می توانید از شر این وضعیت خلاص شوید. شما می توانید با حفظ سلامت روان خود و ایجاد انگیزه در خود، نتایج منفی را به مثبت تبدیل کنید. با انجام ورزش هم سیستم ایمنی خود را تقویت می کنید و هم زندگی سالمی خواهید داشت. پس از درمان استرس از شر مشکلات جزئی بدن خلاص خواهید شد.

روش های محافظت از سلامت دهان و دندان در برابر استرس چیست؟

عملکرد مناسب اندام های بدن شما به لطف سلامت دهان و دندان شماست. باکتری ها و عفونت های انباشته شده در دهان سیستم های دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند.

مهمترین نکته این است که منبع استرس را شناسایی و از بین ببرید. در صورت نیاز می توانید از کمک یک روانپزشک استفاده کنید.

اگر امکان دریافت کمک حرفه ای وجود ندارد، ورزش یا ماساژ نیز به آرامش شما کمک بسیار زیادی می کند.

هنگامی که متوجه بدتر شدن سلامت دهان و دندان خود می شوید، به دنبال گزینه های درمانی در کلینیک دندانپزشکی باشید.

رعایت بهداشت دهان و دندان یک فعالیت روزانه است. اگر از اضطراب یا استرس رنج می برید و به خوبی از دندان های خود مراقبت نمی کنید، این نشانه آن است که باید از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر فکر می کنید دندان قروچه دارید، دندانپزشک شما ممکن است یک محافظ دهان شب یا روش درمانی مشابهی را توصیه کند.

تشخیص به موقع بیماری از نظر بیماری های دندان و دندان بسیار مهم است. به همین دلیل توصیه می کنیم حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول  تاثیراسترس بر سلامت دهان و دندان

راه حل های مراقبتی تاثیر استرس که باعث بیماری های دهان و دندان میشود چیست؟

استرس تاثیر غیر مستقیمی بر سلامتی دارد. راه مقابله با استرس در بسیاری از بیماری های دهان و دندان مراجعه به موقع و مشاوره با دندانپزشک ،کمتر قرار گرفتن در محیط های استرس زا ، ترک عادت های که سلامت دهان و دندان ما را به خطر می اندازد است.

چه عواملی بر سلامت دهان و دندان تاثیر می گذارد؟
بیماری‌های دهان به‌وسیله طیفی از عوامل خطر قابل اصلاح مشترک در بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر (NCDs) از جمله مصرف شکر، مصرف دخانیات، مصرف الکل و بهداشت ضعیف و عوامل اجتماعی و تجاری زمینه‌ای ایجاد می‌شوند.

آیا استرس می تواند باعث زخم زبان و دهان شود؟
یکی از دلایل اصلی زخم های دهان و دندان  استرس عاطفی است. اگر مضطرب یا ناراحت هستید، ممکن است باعث شیوع بیماری شود. دو نوع زخمی که می توانند ظاهر شوند، زخم های شانکر یا زخم های سرد هستند.