لکه دندان

انواع لکه دندان و روش های درمان آن

یک لبخند درخشان که توسط دندان‌های سفید پشتیبان می‌شود، می‌تواند تأثیری ماندگار بر جای بگذارد. اما وجود لکه دندان جذابیت فرد را کم می‌کند. تغییر رنگ دندان در بزرگسالان و کودکان یک اتفاق رایج است.

این به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و ممکن است سطح دندان یا زیر مینای دندان (قسمت خارجی) را تحت تأثیر قرار دهد در حالی که برخی افراد هر دو نوع رنگ‌دانه را ایجاد می‌کنند. در اینجا چیزی است که باید در مورد رنگ دندان‌های خود بدانید.

انواع تغییر رنگ دندان

انواع لکه دندان کدامند؟

سه نوع لکه دندان وجود دارد. زمانی که ذرات رنگ‌دانه‌ای از غذا یا نوشیدنی در لایه پروتئینی که مینای دندان را می‌پوشاند جمع می‌شوند، لکه بیرونی روی سطح دندان ظاهر می‌شود. این نوع لک با کمک خمیر دندان سفید کننده به خوبی به بهداشت دهان و دندان بهبود یافته پاسخ می‌دهد. علل شایع آن تنباکو، شراب و مصرف منظم قهوه یا چای است.

نوع دوم لکه ذاتی است که به آسیب زیر سطح دندان اشاره دارد. ذرات در قسمت بیرونی دندان کار می‌کنند و در مینای دندان تجمع می‌یابند. استفاده بیش از حد از فلوراید نیز با تسریع تغییر رنگ همراه است.

نوع آخر، لکه‌های مرتبط با افزایش سن است که در اثر قرار گرفتن عاج (قسمت داخلی) در طول زمان به دلیل ساییدگی و پارگی مینای دندان (قسمت بیرونی) ایجاد می‌شود و ظاهر زردی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، ترکیبی از تغییر رنگ داخلی و خارجی دندان نقش مهمی ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید
10 دلیل اصلی تغییر طعم دهان

پیشگیری از لکه‌های دندان

پیشگیری از لکه‌های دندان

کارهایی وجود دارد که می توانید برای مبارزه با ایجاد لکه بر روی دندان های خود انجام دهید، از جمله رعایت اصول بهداشت دهان و دندان. اطمینان حاصل کنید که حداقل دو بار در روز دندان های خود را با یک مسواک نرم و خمیر دندان مناسب و نخ دندان مسواک بزنید. همچنین با محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های لکه دار دندان خود را سالم نگه دارید.

فراموش نکنید که هر شش ماه یک بار برای مراقبت های پیشگیرانه روتین خود به  دندانپزشک مراجعه کنید. تمیز کردن حرفه ای دندان می تواند به از بین بردن لکه های سطحی دندان کمک کند که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نمی توانند از بین ببرند. در طول معاینه شما، ما همچنین هرگونه نگرانی دندانی، از جمله بیماری پریودنتال، پوسیدگی دندان، خشکی دهان و موارد دیگر را بررسی خواهیم کرد.

بسته به نوع لکه و تغییر رنگ دندان، ممکن است بخواهید سفید کردن دندان های حرفه ای را در نظر بگیرید. اگر تغییر رنگ شدید دارید و می خواهید راه حل دائمی تری داشته باشید، ممکن است بخواهید ونیر، باندینگ یا تاج دندان را در نظر بگیرید. ترمیم های زیبایی ما هرگونه نقص دندان را می پوشاند و لبخندی درخشان و خیره کننده برای شما به ارمغان می آورد.

چرا بزرگسالان مسن بیشتر مستعد لکه شدن دندان هستند؟

چرا بزرگسالان مسن بیشتر مستعد لکه شدن دندان هستند؟

سال‌ها قرار گرفتن در معرض غذاها و نوشیدنی‌هایی که رنگدانه‌های بالایی دارند، مانند قهوه، شراب و انواع توت‌ها، می‌تواند سالم‌ترین دندان‌ها را لکه‌دار کند. اینطور فکر کنید ماده ای اگر لباس شما را لکه دار کند، به احتمال زیاد دندان های شما را لکه دار می کند. علاوه بر این، سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل موثر در زرد شدن و تغییر رنگ دندان ها است.

بیشتر بخوانید
معایب و مزایای کشیدن دندان عقل

حتی اگر از غذاهای رنگدانه دار و محصولات تنباکو دوری کنید، دندان هایتان به طور طبیعی با افزایش سن زرد می شوند. این به این دلیل است که لایه بیرونی مینا به دلیل ساییدگی و پارگی با گذشت سال ها نازک می شود و عاج زیرین را که به رنگ زرد است نمایان می کند. علاوه بر این، سوراخ‌های میکروسکوپی که به‌طور طبیعی در مینای دندان ایجاد می‌شوند با افزایش سن بزرگ‌تر می‌شوند و دندان‌ها را مستعد لک و تغییر رنگ می‌کنند.

گزینه‌های درمان لکه دندان

درمان لکه دندان به روش های مختلف

بسته به نوع لکه، چندین گزینه درمانی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. لکه‌های مختلف نیاز به مداخلات متفاوتی دارند و بنابراین بهتر است توسط دندانپزشک شما هدایت شود.

مراجعه به دندانپزشک به ایجاد یک برنامه درمانی که به نوع و ماهیت لکه بستگی دارد کمک می‌کند. سفید کردن دندان‌های حرفه‌ای شامل استفاده از یک ماده سفید کننده به طور مستقیم بر روی دندان‌های شما است. نورهای مخصوص همراه با سفید کننده نیز ممکن است برای افزایش سفیدی استفاده شود. مراجعه به پزشک ممکن است بیش از یک جلسه باشد؛ اما نتیجه مثبت آن تضمین شده است.

اگر دندان دارای شرایط عمومی زردی باشد، سفید کردن دندان را می توان با فرآیندی به نام بلیچینگ انجام داد. این فرآیند به مرور زمان با وجود عواملی که دندان را رنگ می‌کنند بازمی‌گردد. اگر دندان دارای پوسیدگی های ناحیه ای و تغییر شکل مینای دندان باشد، می توان از ترمیم های کامپوزیت استفاده کرد.

اخیرا روش های مختلفی برای از بین بردن لکه های دندان به کار گرفته شده است. با استفاده از اسیدهای مخصوص و خمیر دندان های تولید شده برای از بین بردن لکه ها، دندان ها نیز به صورت موضعی سفید می شوند.

بیشتر بخوانید
حساسیت دندان

دندانپزشکان این جرم ها را با ابزارهای دستی (جرم گیری) و ابزار اولتراسونیک که باعث ایجاد ارتعاشات میکرو می شوند که مواد متبلور را مختل می کنند، از بین می برند.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.