drsalehi cxw2d

برفک دهان چیست و چگونه از بین می رود؟

برفک زبان که به عنوان قارچ زبان نیز شناخته می شود، در اثر عفونت های قارچی در دهان ایجاد می شود. این بیماری با تشکیل سفیدی در زبان مشخص می شود. بسیاری از انواع باکتری ها و قارچ ها به صورت تعادل در فلور طبیعی بدن وجود دارند و بیماری ها اتفاق نمی افتد مگر اینکه این تعادل به هم بخورد. اما زمانی که این تعادل به هر دلیلی به هم بخورد، یک گونه باکتریایی یا قارچی برنده می شود و خیلی سریع شروع به تکثیر و افزایش تعداد آن می کند، بیماری های عفونی رخ می دهد.

برفک دهان چیست؟

برفک یک عفونت قارچی در دهان است که در افراد در هر سنی دیده می شود، اما معمولاً نوزادان و کودکان را درگیر می کند. این بیماری که در نوزادان تازه متولد شده شایع است باعث بروز مشکلاتی مانند بی قراری و امتناع از شیر خوردن در نوزاد می شود و در نوزادانی که فقط با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر اتفاق می افتد.

کاندیدا آلبیکنس که یک گونه قارچی نامیده می شود، در ساختارهای مختلف رایج است. در واقع این قارچ در همه انسان ها وجود دارد. با این حال، در دوره هایی که سیستم ایمنی به اندازه کافی قوی نیست، کاندیدا آلبیکنس می تواند بیش از حد تکثیر شود و منجر به ایجاد سرطان پنبه شود. بنابراین، این قارچ را می توان به عنوان یک میکروارگانیسم فرصت طلب توصیف کرد.

برفک در کودکان بسیار کوچک و افراد در گروه سنی بالاتر نیز دیده می شود. زیرا سیستم ایمنی این گروه ها نسبتا ضعیف است. البته خارج از این گروه، امکان ملاقات با افرادی وجود دارد که از یک گروه نیستند. برفک دهان و زیدی برفک مشکلی ایجاد نمی کند. اما درمان برفک می تواند برای کسانی که قوی نیستند دشوار باشد.

برفک، یک عفونت قارچی که در دهان یا روی سطح زبان رخ می دهد، یک بیماری ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس است. اگر در دهان ایجاد شود، می‌توان آن را کاندیدیازیس دهانی و در صورت پیشرفت به سمت گلو، کاندیدیاز دهان و حلق نامید. اگرچه در نوزادان و کودکان خردسال بسیار شایع است، اما در بزرگسالان نیز دیده می شود، اگرچه نادر است.

پیشگیری از افتادن دندان با 9 روش متداول

برفک با لایه های سفید رنگ در سطوح داخلی گونه ها و سطح بالایی زبان خود را نشان می دهد. این یک بیماری خفیف است و معمولاً عوارض جدی ایجاد نمی کند. به همین دلیل، ممکن است تشخیص بیماری در کودکان خردسال و نوزادان دشوار باشد. با این حال، این بیماری ممکن است در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شدیدتر باشد.

پس از مشاهده تشکیل برفک در نوزادان، باید فوراً با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت شود. اگر برفک در نوزادان مادران شیرده ایجاد شود، مادر نیز باید تحت درمان قرار گیرد، زیرا ممکن است عفونت در قفسه سینه به دلیل قارچ وجود داشته باشد.

و همچنین بروز این بیماری در نوزادان تشخیص برفک را برای والدینی که دهان خود را کنترل نمی کنند دشوارتر می کند. به همین دلیل پیشرفت می کند و مشکلاتی از جمله اشکال در مکیدن و امتناع از شیر خوردن با وجود گرسنگی، بدخلقی و گریه مداوم در نوزادان ایجاد می کند. از آنجایی که برفک دهان نوزادان یک بیماری بسیار شایع است، والدین باید به طور مرتب دهان نوزاد را از نظر بصری بررسی کنند تا در مراحل اولیه آن را تشخیص دهند و در صورت مشاهده علائم برفک باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

برفک دهان چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری برفک به دلیل ضایعات سفید رنگی که ایجاد می کند می تواند به راحتی توسط افراد متوجه شود. اگر والدین متوجه این بیماری شوند، باید فوراً با یک پزشک مشورت شود. تشخیص بیماری با معاینه دقیق سطح دهان و زبان با معاینه ای که باید توسط پزشک انجام شود امکان پذیر است. در برخی موارد، ممکن است یک نمونه خوراکی گرفته شود و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده شود تا تشخیص را تایید کند.

چه چیزی باعث برفک زبان می شود؟

چه چیزی باعث برفک دهان می شود؟

قارچی به نام C. albicans که عامل برفک دهان است، موجودی است که در شرایط عادی به مقدار معینی در فلور دهان همه افراد سالم یافت می شود و با زندگی در تعادل با سایر باکتری ها و گونه های قارچی فلور دهان را تشکیل می دهد. به هر دلیلی رشد این نوع قارچ از کنترل خارج شده و باعث بیماری برفک می شود. شایع ترین دلیل این امر استفاده از آنتی بیوتیک ها است. آنتی بیوتیک های وسیع الطیف مورد استفاده در درمان بیماری های مختلف باعث مرگ بسیاری از انواع باکتری ها در بدن شده و ابتلا به عفونت های قارچی را آسان تر می کند.

درمان خانگی دندان درد با 8 روش استثنایی

علاوه بر این، کاربردهایی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی به باکتری های مفید و سلول های سالم بدن آسیب می رساند و استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند، قدرت مبارزه با میکروارگانیسم های عامل بیماری را کاهش می دهد و در نتیجه راه را برای تشکیل برفک هموار می کند.

بسیاری از بیماری های قارچی دیگر بیماران دیابتی نیز نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری برفک هستند. از آنجایی که سطح قند خون بالا است، به خصوص در بیماران دیابتی که کنترل ضعیفی دارند، میزان گلوکز در مایع بزاق زیاد است. این ممکن است با حمایت از تولید مثل و تولید مثل قارچی به نام C. albicans باعث ایجاد بیماری برفک شود.

در شرایط عادی، سیستم ایمنی مسئول از بین بردن میکروارگانیسم های مضر مانند ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها است. سیستم ایمنی به طور کامل وظیفه خود را انجام می دهد و تعادل بین میکروارگانیسم های “خوب” و “بد” در بدن حفظ می شود. کاندیدا در دهان افراد سالم توسط سیستم ایمنی بدن در سطح مشخصی نگه داشته می شود. با این حال، ضعف در اثر محافظتی سیستم ایمنی باعث رشد بیش از حد قارچ کاندیدا می شود. در نتیجه این قارچ  جمع می شود و باعث ایجاد برفک در زبان می شود.

برفک دهانیکی از دلایل اصلی ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. چندین موقعیت وجود دارد که باعث ضعف در این سیستم می شود. این شامل عواملی نیست که با افزایش ایمنی، خطر ابتلا به قارچ زبان را افزایش دهد:

برخی بیماری ها سیستم ایمنی را ضعیف می کنند و بدن را در برابر عفونت ها آسیب پذیر می کنند. ایدز را می توان به عنوان گزینه ای برای این قانون در نظر گرفت. باز هم، برخی روش‌های درمانی می‌توانند پیوند را سرکوب کنند. داروهایی که برای سرکوب سیستم ایمنی، برای رد بافت در بیماران پیوند عضو استفاده می شود. همانطور که تمام نور می تواند سیستم ایمنی را خفه کند، می تواند سیستم ایمنی را نیز ضعیف کند.

دیابت: بیماران دیابتی که به درستی این بیماری را درمان نمی کنند، مقادیر زیادی قند در بزاق خود دارند. این قند بالا تاثیر مثبتی بر میزان رشد قارچ دارد.

بهترین متخصص ایمپلنت در الهیه

عفونت های مخمری واژن: گاهی اوقات عفونت های واژن می توانند باعث عفونت های قارچی در دهان و جوانه های پنبه شوند.

داروها: انواع کورتیزون ایمنی را سرکوب کرده و خطر ابتلا به برفک را افزایش می دهد. از سوی دیگر، آنتی بیوتیک ها می توانند در بسیاری از موارد با اختلال در عملکرد میکروارگانیسم های “خوب” و “بد” مستعد ابتلا به عفونت قارچی شوند.

استفاده از دستگاه دهان برای برفک زبان در شرایط زیر خطر دارد. پروتزهای دندانی، دندانپزشکی و غیره. شرایطی که می تواند باعث ایجاد زخم های دهان شود، احتمال ایجاد زخم های دهان را افزایش می دهد.

می توان از ایجاد بیماری برفک دهان جلوگیری کرد. اقداماتی که می توان برای پیشگیری از این بیماری انجام داد به شرح زیر است:

سیستم ایمنی متعادل و به طور منظم تغذیه می شود

مسواک زدن حداقل دو بار در روز

معاینات منظم دندانپزشکی در زعفرانیه

کنترل قند خون در صورت ابتلا به دیابت

برفک می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. اما هر فردی می تواند این علائم را تجربه کند. برخی از افراد حامل بیشتر علائم هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هیچ علامتی به جز سفیدی لب نداشته باشند.

شاخص های برفک برای کودکان و بزرگسالان:

سفیدی زبان، بقایای کرمی

کشک ورکین از بافت شکسته جذب می شود

التهاب در دهان به ویژه به صورت قرمزی، درد و سوزش، هیس و سوختگی بونسرا در خوردن، آشامیدن و بلعیدن

کاربرد برای ضایعات تماسی مولسی

ترک خوردن در لبه ها

drsalehi dvq2dv21

علائم برفک زبان چیست؟

برفک زبان در مراحل اولیه بسیار خفیف است و ممکن است در کودکان دیده نشود زیرا هیچ علامتی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر بیماری مورد توجه قرار نگیرد، به خودی خود بهبود نیابد و درمان نشود، عفونت ممکن است پیشرفت کند و با علائمی خود را نشان دهد.

شایع ترین علائم برفک زبان عبارتند از:

• لایه های سفید رنگی که در سطوح داخلی گونه ها، سطح بالایی زبان، لثه ها، گلو و لوزه ها ایجاد شده است.
  • تراوش خفیف خون همراه با تراشیدن ضایعات سفید
  • طعم بد در دهان