با پیشرفت تکنولوژی دندانپزشکی، بیماران اکنون این فرصت را دارند که با استفاده از بلیچینگ در ارتودنسی، به دندان های صاف و سفیدتر دست یابند و ظاهر لبخند خود را تغییر دهند. این مقاله به بررسی بلیچینگ در ارتودنسی، فواید بلیچینگ و دلایل استفاده از بلیچینگ در ارتودنسی می پردازد.

ملاحظات و اقدامات احتیاطی بلیچینگ در ارتودنسی

در حالی که بلیچینگ در ارتودنسی به طور کلی ایمن و موثر است، توجه به عوامل زیر ضروری است:

  1. ارتودنسی: اگر بیمار تحت درمان ارتودنسی با بریس یا الاینر باشد، ممکن است عامل بلیچینگ نتواند به تمام نواحی دندان برسد. توصیه می شود قبل از سفید کردن دندان، درمان ارتودنسی را کامل کنید یا بلعکس قبل از آغاز روند درمان ارتودنسی نسبت به سفید کردن دندان های خود اقدام کنید.
  2. حساسیت: برخی از بیماران ممکن است در طول یا بعد از فرآیند بلیچینگ، حساسیت دندانی موقتی را تجربه کنند. این حساسیت معمولاً با گذشت زمان کاهش می‌یابد، اما می‌توان آن را با خمیر دندان یا ژل‌های حساسیت‌زدا کنترل کرد.
  3. انتظارات شما از بلیچینگ در ارتودنسی: اثربخشی بلیچینگ در ارتودنسی در افراد مختلف متفاوت است و داشتن انتظارات واقع بینانه مهم است. انجام بلیچینگ قبل از ارتودنسی نسبت به انجام این روش درمانی بعد یا هنگام درمان ارتودنسی بیشتر توصیه می شود.

نحوه بلیچینگ در ارتودنسی :

نحوه بلیچینگ در ارتودنسی:

1.     کیت‌های شفاف:

شما می‌توانید مواد ارتودنسی از نوع پلاک متحرک را برای سفید کردن دندان‌های خود بردارید. اما مطمئن شوید که کیت خود را حداقل 22 ساعت در روز استفاده می‌کنید.

2.     براکت‌های زبانی:

این بریس‌های مخفی به پشت دندان‌های شما چسبانده می‌شوند، بنابراین می‌توانید جلوی آن‌ها را بدون تداخل با دستگاه‌های ارتودنسی خود از نظر فنی سفید کنید. در حالی که ممکن است نتوانید از صفحات سفید کننده دندان استفاده کنید، همچنان می‌توانید یک درمان سفید کننده را در مطب دندانپزشک خود دریافت کنید یا اگر این کار را با دقت انجام دهید، نوارهای سفید کننده را اعمال کنید.

بیشتر بخوانید
لمینت دندان و میزان ماندگاری آن

وقتی صحبت از نوارهای سفید کننده می‌شود، مطمئن شوید که روی لثه‌های شما همپوشانی ندارند. ممکن است دریابید که بهتر است آنها را از طول نصف کنید؛ زیرا ممکن است با ارتودنسی‌های شما مناسب نباشند یا این نواحی را حساس‌تر کنند.

ارتودنسی‌های سنتی

3.     ارتودنسی‌های سنتی:

بیشتر تغییر رنگی که در اطراف ارتودنسی‌ها مشاهده می‌کنید به دلیل ایجاد لکه در اطراف ارتودنسی‌ها به دلیل مسواک نکردن صحیح و نخ دندان کشیدن است. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید استفاده از مسواک برقی و مسواک بین دندانی است تا در طول درمان ارتودنسی شما روشن‌تر بماند.

در صورت امکان، بهترین راه برای سفید کردن با ارتودنسی این است که تا پایان درمان صبر کنید. سپس می‌توانید از پالت‌های مخصوص سفید کننده دندان، نوارهای سفید کننده استفاده کنید یا یک روش سفید کننده در مطب برای لبخند کامل خود انجام دهید.

یکی از دلایلی که توصیه می‌کنیم بعداً سفید کردن را انجام دهید این است که دندانپزشک و متخصص ارتودنسی شما می‌توانند هرگونه مشکل ساختاری یا مینای دندان غیر معدنی شده را ارزیابی کنند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است مناسب باشد که ناحیه کوچکی را که در آن دندان ناهموار است، بچسبانید.

با این حال، کامپوزیت باید با رنگ طبیعی دندان‌های شما مطابقت داشته باشد، بنابراین بهتر است آنها را درست قبل از آن سفید کنید. و اگر لکه‌های سفید روی دندان‌های خود دارید که برای برخی از بیماران ارتودنسی اتفاق می‌افتد، محصول سفید کننده را می‌توان برای مدیریت بهتر این نواحی تطبیق داد.

لکه در اطراف براکت و مسواک زدن

لکه در اطراف براکت:

مسواک زدن منظم کافی نیست. برای تمیز کردن زیر سیم‌ها، بین دندان‌ها به نخ دندان و سپس برس‌های اینترپرگزیمال برای تمیز کردن هر دو طرف براکت‌ها نیاز دارید. بدون زمان و صرف وقت زیاد، لکه و تارتار به آرامی در اطراف ارتودنسی‌های شما ایجاد می‌شود.

این لکه نه تنها دندان‌های شما را تیره می‌کند، بلکه در سفید شدن دندان‌ها نیز اختلال ایجاد می‌کند. اگر از هر نوع ژل سفید کننده استفاده می‌کنید، ممکن است عوامل سفید کننده همچنان به تجمع نفوذ نکنند. با گذاشتن مینای تیره زیر آن، لکه و تارتار را به جای دندان سفید می‌کنید.

تمیز کردن منظم دندان‌ها و مراقبت خوب به شما کمک می‌کند از این لکه‌های موقت جلوگیری کنید. به این ترتیب، هنگامی که ارتودنسی‌های شما برداشته شد، می‌توانید یک بار دیگر تمیز کردن کامل را انجام دهید، سپس برای بهترین نتیجه از ماده سفید کننده دندان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
تغییر رنگ لمینت دندان و علت اصلی آن

گزینه‌هایی برای نحوه سفید کردن در طول درمان ارتودنسی:

گزینه‌هایی برای نحوه سفید کردن در طول درمان ارتودنسی:

 

وقتی فردی بیش از حد قهوه یا چای می‌نوشد یا عوامل دیگری در سبک زندگی دارد که باعث ایجاد لکه‌های زیادی روی مینای دندان می‌شود، طبیعی است که بخواهید بدانید چگونه دندان‌ها را با ارتودنسی سفید کنید. اگر در زمانی هستید که باید لکه‌ها را با ارتودنسی سفید کنید، در اینجا مواردی وجود دارد که می‌خواهید در برنامه روزانه خود بگنجانید:

1.      خمیر دندان سفید کننده:

خمیردندان‌هایی که برچسب “سفید کننده” دارند معمولاً مانند سایر محصولات سفید کننده دندان‌های شما را سفید نمی‌کنند. کاری که آنها در واقع انجام می‌دهند کمک به کاهش لکه‌های اضافی و تغییر رنگ قبل از نشستن روی دندان‌های شما است. اگر حتی قبل از بستن ارتودنسی بیشتر مستعد ایجاد لکه هستید، بهتر است از خمیر دندان سفیدکننده استفاده کنید. این نوع خمیردندان ترکیبات آلی به سفیدتر ماندن دندان‌های شما در بین درمان‌های سفیدکننده یا معاینه دندان کمک می‌کنند. با این حال، آنها در واقع به ذرات لکه نفوذ نمی‌کنند و مانند سایر سیستم‌های سفید کننده اکسید نمی‌شوند.

 

 

2.      از لکه دار کردن دندان‌هایتان با مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها خودداری کنید:

کمک به محدود کردن لکه‌های اطراف بریس‌ها، محدود کردن غذا و نوشیدنی است که باعث ایجاد لکه می‌شود. اگر تمایل به نوشیدن یک فنجان قهوه دو بار در روز دارید، سعی کنید مصرف خود را کاهش دهید و بلافاصله پس از آن دهان خود را با آب بشویید.

سیگار باعث ایجاد لکه‌های جدی می‌شود، به علاوه دهان شما را خشک می‌کند و تجمع را بدتر می‌کند. ایجاد تغییرات در سبک زندگی قطعاً به سفیدتر ماندن دندان‌های شما با ارتودنسی کمک می‌کند.

آیا هنگام استفاده از ارتودنسی می‌توانید دندان‌های خود را بلیچینگ کنید؟

3.      پلاک را هر روز تمیز کنید:

تمیز کردن اطراف ارتودنسی‌ها سخت است. و هنگامی که آن را رها کنید، حتی اندکی، تجمع زرد و قهوه‌ای یا لکه‌های سفید را در اطراف ارتودنسی‌های خود خواهید دید. برای جلوگیری از لکه شدن و سفید نگه داشتن دندان‌هایتان، باید حداقل دو بار در روز از ایجاد پلاک جلوگیری کنید.

برای مسواک زدن بالا و پایین هر براکت وقت بگذارید. بعد، با نوعی برس بین دندانی تمیز کنید تا زیر سیم‌های کمانی و هر دو طرف براکت‌ها را تمیز کنید، زیرا مسواک احتمالاً این شکاف‌ها را دور می‌زند و هنوز نیاز به نخ دندان دارید.

با دندانپزشک خود مشورت کنید:

بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند چگونه دندان‌ها را با ارتودنسی سفید کنند، اما بهتر است روی بهداشت دهان و دندان خوب و جلوگیری از لک تمرکز کنند. سپس، آنها می‌توانند پس از برداشتن رشته‌های خود، برای یک درمان سفید کننده قوی‌تر و مؤثرتر اقدام کنند. همه افراد برای سفید کردن مناسب نیستند، پس حتماً ابتدا با دندانپزشک خود صحبت کنید. ممکن است مشکلات زیبایی و حساسیت مهمی داشته باشید که باید بر آنها غلبه کنید.

بیشتر بخوانید
مزایا و معایب لمینت دندان

سوالات متداول

آیا بلیچینگ در ارتودنسی برای همه مناسب است؟

بلیچینگ به طور کلی برای افرادی که دندان ها و لثه های سالم دارند مناسب است. با این حال، بهتر است برای تعیین اینکه درمان بلیچینگ در ارتودنسی برای مورد خاص شما مناسب است یا خیر، با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

 

مراحل بلیچینگ در ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان بلیچینگ در ارتودنسی بسته به روش مورد استفاده در ارتونسی و میزان سفیدی مورد نظر می تواند متفاوت باشد. بلیچینگ در کلینیک معمولاً حدود یک تا دو ساعت طول می کشد، در حالی که بلیچینگ در منزل ممکن است پاسخگوی خواسته های شما در طول درمان ارتودنسی نباشد. بلیچینگ در منزل به دلیل استفاده از قالب مخصوص، میتواند با ابزار مختلفی که برای ارتودنسی استفاده می شود باعث ایجاد مشکل شود.

 آیا سفید کردن دندان عوارض جانبی دارد؟

در حالی که نادر است، برخی از افراد ممکن است در طول یا بعد از فرآیند بلیچینگ، حساسیت دندان یا تحریک لثه را به طور موقت تجربه کنند. این عوارض معمولاً خفیف هستند و خود به خود فروکش می کنند.

 نتایج سفید کردن دندان چقدر ماندگار است؟

طول عمر نتایج سفید کردن دندان به عوامل مختلفی از جمله اقدامات بهداشت دهان و دندان و سبک زندگی شما بستگی دارد. با مراقبت و نگهداری مناسب، نتایج می تواند برای چند ماه تا چند سال نتایج خود را نشان دهد.

 آیا می توانم دندان هایم را در خانه با استفاده از روش های طبیعی دندان خود را کنم؟

در حالی که چندین روش طبیعی برای سفید کردن دندان پیشنهاد شده است، اثربخشی آنها ممکن است متفاوت باشد و حتی برخی ممکن است برای دندان مضر باشند. توصیه می شود قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی با یک متخصص مشورت کنید. انجام این درمان های خانگی برای بلیچینگ در ارتودنسی می تواند روند درمانی ارتودنسی شما را با مشکل روبرو کند، زیرا با اعمال مواد اسیدی و ساینده تنظیمات استاتیک هر دندان دچار تغییر می شود که می تواند به کج شدن دندان و تغییر زاویه هر براکت منجر شود.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.