بلیچینگ دندان در تجریش

 

بلیچینگ دندان به فرآیندهای مختلفی اطلاق می شود که هدف آنها روشن تر و سفیدتر نشان دادن دندان های طبیعی است. روش‌های سفید کردن دندان شامل پاک کردن لکه‌ها، بلیچینگ حرفه ای، درمان با اشعه ماوراء بنفش (UV) و غیره است.

بسیاری از محصولات مختلف سفید کننده دندان در دسترس هستند، و شما می توانید روش های بسیاری را در خانه امتحان کنید. همچنین می توانید دندان های خود را در مطب دندانپزشکی بلیچینگ کنید.

برخی از روش های سفید کردن دندان می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی، به ویژه حساسیت دندان و تحریک لثه ایجاد کنند. ابتدا نگاهی بیندازیم به نحوه عملکرد بلیچینگ دندان در تجریش، نحوه انجام ایمن آن و آنچه باید در مورد عوارض جانبی آن بدانید.

 

انواع لکه های دندان:

برای بلیچینگ موثر دندان‌هایتان، باید روش سفیدکننده‌ای را انتخاب کنید که به نوع تغییر رنگ داندان شما مناسب باشد. اگر تغییر رنگ دندان داخلی یا خارجی دارید باید یک روش بلیچینگی را انتخاب کنید که به طور ایمن به هر نوع رسیدگی می کند.

اگر مطمئن نیستید که چه نوع لکه ای روی دندان هایتان دارید، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند به شما در مورد نوع لکه های روی دندان و اینکه کدام روش ممکن است بهترین کار را انجام دهد، راهنمایی کنند.

عوامل  مؤثر در لکه دار شدن دندان چیست؟

1.     لکه های درونی:

لکه هایی که در داخل مینای دندان شما وجود دارند، لکه های درونی نامیده می شوند. لکه‌های درونی گاهی حتی قبل از بیرون آمدن دندان‌ها از لثه‌ها در دوران کودکی وجود دارد. این لکه ها می توانند ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، سطوح بالای قرار گرفتن در معرض فلوراید و نازک شدن مینای دندان شما با افزایش سن باشد. بر اساس تحقیقات، تغییر رنگ درونی حتی گاهی اوقات می تواند ژنتیکی باشد.

 

2.     لکه های بیرونی:

لکه های خارجی در قسمت بیرونی دندان شما وجود دارد. این به دلیل قرار گرفتن در معرض محیط با موادی است که باعث تغییر رنگ روی مینای دندان شما می شود. قهوه، رنگ های خوراکی مصنوعی و سیگار کشیدن همگی می توانند باعث این نوع لکه شوند. بر اساس تحقیقات، مانند لکه های داخلی، لکه های بیرونی نیز می توانند با استفاده از آنتی بیوتیک مرتبط باشند.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

روش های بلیچینگ دندان در تجریش:

روش های بلیچینگ دندان در تجریش:

گزینه های سفید کننده دندان از خمیردندان با مواد سفید کننده تا جلسات حرفه ای بلیچینگ دندان که توسط دندانپزشک نظارت می شود، متغیر است. هدف برخی از محصولات بلیچینگ حذف لکه های بیرونی از دندان شماست، در حالی که برخی دیگر به سادگی لکه های درونی و بیرونی را سفید می کنند تا رنگ آنها روشن تر شود.

بسیاری از گزینه های درمانی بدون نسخه و در مطب از پراکسید هیدروژن برای شکستن و به حداقل رساندن لکه های روی دندان های شما استفاده می کنند. کربامید پراکسید، یکی دیگر از مواد اکسید کننده، نیز اغلب استفاده می شود. این مواد شیمیایی در دوزهای بالاتر می توانند برای بدن شما تهاجمی و تحریک کننده باشند. به همین دلیل بسیار مهم است که از محصولات بلیچینگ دندان طبق دستورالعمل استفاده کنید.

با دندانپزشک خود در مورد هرگونه حساسیتی که ممکن است پس از استفاده از درمان های سفید کننده در خانه یا هنگام دریافت آنها در مطب دندانپزشک تجربه کنید، صحبت کنید. اگر محصولی باعث درد دندان یا قرمزی یا خونریزی در لثه های شما شد، استفاده از آن را متوقف کرده و با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

1.     محصولات بلیچینگ دندان:

محصولات سفید کننده دندان شامل خمیر دندان سفید کننده و دهان شویه می باشد. این محصولات ممکن است حاوی جوش شیرین باشند که به عنوان یک ساینده ملایم برای پاک کردن لکه ها عمل می کند. برخی از خمیردندان های سفیدکننده نیز حاوی زغال هستند که خاصیت سایندگی نیز دارد. فرمول های سفید کننده همچنین ممکن است حاوی غلظت کم کاربامید و پراکسید هیدروژن باشد. برخی از ساینده ها در صورت استفاده زیاد یا طولانی مدت می توانند به مینای دندان شما آسیب بزنند.

بر خلاف سایر بخش‌های دندان، مینای دندان از سلول‌های زنده ساخته نشده است، بنابراین به گفته انجمن دندان‌پزشکی پس از ساییدگی خود را ترمیم نمی‌کند. در مورد نحوه استفاده ایمن از محصولات سفید کننده ساینده با دندانپزشک خود مشورت کنید. محصولات بلیچینگ دندان نیز معمولا حاوی فلوراید برای تقویت مینای دندان و جلوگیری از لکه های بعدی هستند.

 

2.     کیت های بلیچینگ دندان خانگی:

کیت های سفید کننده خانگی ممکن است به شکل ژل یا خمیری باشد که با استفاده از برس یا به شکل نوارهای چسبنده روی دندان های شما اعمال می شود. برخی از کیت های سفید کننده خانگی شامل پوشاندن دندان های خود با یک عامل سفید کننده قبل از قرار دادن محافظ دهان بر روی دندان های خود هستند. برخی از کیت های خانگی دارای یک لامپ حرارتی، نور آبی یا نور UV در محافظ دهان هستند تا روی خمیر سفید کننده را بتابند. با این حال، مطالعه ای نشان می دهد که مشخص نیست که آیا این واقعاً اثربخشی ژل را افزایش می دهد یا خیر.

بیشتر بخوانید
فرآیند برداشتن لمینت دندان (ریمو کردن لمینت)

محافظ دهان می تواند عامل سفید کننده را روی دندان های شما نگه دارد تا جذب آن را افزایش دهد و میزان تماس محلول سفید کننده با محیط اطراف شما را محدود کند. بر اساس تحقیقات، ژل با 10 درصد کاربامید را برای استفاده در منزل در محافظ های دهان یک شبه تایید کرده است.

مواد فعال در کیت های سفید کننده تایید شده توسط استفاده خانگی در غلظت کمتری نسبت به مطب دندانپزشکی هستند. به همین دلیل، برای مشاهده نتایج قابل مشاهده باید هر روز به مدت چندین هفته از کیت استفاده کنید. اکثر کیت های سفید کننده خانگی نتایج را در عرض 2 تا 4 هفته نشان می دهند.

 

3.     بلیچینگ دندان حرفه ای در مطب دندانپزشکی:

بلیچینگ دندان در تجریش از غلظت بالاتری استفاده می کند. از ترکیبات فعال برای دستیابی به نتایج قابل مشاهده سریعتر استفاده می کنند.  بلیچینگ دندان در تجریش ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشد تا دندان های خود را به همان اندازه که می خواهید سفید کنید. این جلسات ممکن است گران تر از دو گزینه دیکر باشند و اغلب تحت پوشش بیمه نیستند.

بلیچینگ دندان در تجریش شامل شستشوی دندان ها با محلول پراکسید هیدروژن قوی به مدت 20 تا 30 دقیقه است. لیزر درمانی گاهی اوقات در جلسات سفید کردن دندان در مطب گنجانده می شود، اگرچه در حال حاضر هیچ تحقیق قوی ای وجود ندارد که ثابت کند این کار مزایای سفید کنندگی خاصی دارد.

عوارض جانبی بلیچینگ دندان:

عوارض جانبی بلیچینگ دندان:

شایع ترین عارضه جانبی بلیچینگ دندان، حساسیت موقت دندان است. تحریک دهان و لثه نیز شایع است. به خصوص پراکسید هیدروژن می تواند این واکنش را ایجاد کند. هنگامی که دندان های خود را در مطب دندانپزشکی بلیچینگ می کنید، بافت لثه شما در طول درمان محافظت می شود تا این عارضه جانبی کاهش یابد.

همچنین ممکن است پس از بلیچینگ با کیت خانگی یا در مطب دندانپزشکی، حساسیت دندان را افزایش دهید. حساسیت دندان هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم می تواند رخ دهد. همچنین می تواند مانند درد شدید در دندان شما احساس شود، این حساسیت باید موقتی باشد. بلیچینگ مکرر دندان ها یا استفاده از کیت های سفید کننده دندان برای مدت طولانی تر از مدت زمان توصیه شده می تواند منجر به آسیب دائمی به مینای دندان شما شود.

بیشتر بخوانید
افتادن تاج دندان

 

چه کسانی میتوانند تحت درمان بلیچینگ دندان در تجریش باشند؟

به تصویر کشیدن دندان های سفید مرواریدی در تلویزیون یا مجلات باعث شده است که به نظر برسد یک لبخند بی عیب و نقص یک هنجار است. اما مهم نیست که دندان های شما چه شکلی هستند، دلیلی وجود ندارد که از لبخند خود خجالت بکشید. شما باید سلامت دندان های خود را بیش از ظاهر زیبایی در اولویت قرار دهید.

زردی دندان ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • سالخوردگی.
  • ژنتیکی.
  • مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین.
  • سبک زندگی، از جمله نوشیدن قهوه یا نوشابه و سیگار کشیدن.

دسترسی به درمان بلیچینگ دندان در تجریش به بودجه شما نیز بستگی دارد. محصولات بلیچینگ و درمان های داخل مطب تحت پوشش بیمه نیستند. برخی از افراد ممکن است گزینه هایی را انتخاب کنند که اثر سفید کنندگی ملایم تری دارند اما مقرون به صرفه تر هستند، مانند خمیر دندان و دهان شویه ها.

قبل و بعد سفید کردن دندانافرادی که ایمپلنت یا روکش دندان دارند کاندیدای سفید کردن دندان نیستند. سفید کردن دندان فقط روی دندان های طبیعی کار می کند. بسیاری از افراد جوان در سال‌های اخیر برای دستیابی به لبخندی کاملاً سفید از روکش استفاده کرده‌اند، اما این می‌تواند در بلند مدت برای سلامت دندان‌های شما خطرناک باشد.

اگر به علت زرد شدن دندان ها نسبت به لبخند خود آگاه هستید و دندان های طبیعی دارید، ممکن است بخواهید روش های بلیچینگ دندان را امتحان کنید. اما در نهایت این یک انتخاب زیبایی شناختی شخصی است و یک ضرورت پزشکی نیست.

با دندانپزشک خود در مورد اینکه کدام گزینه های بلیچینگ دندان در تجریش ممکن است برای شما بهترین باشد، مشورت کنید. همیشه دستورالعمل‌های کیت‌های خانگی را بخوانید و طبق دستورالعمل از محصولات استفاده کنید.

توجه به این نکته مهم است که افرادی که ایمپلنت، روکش یا بریج دندان دارند، بسته به محل این کار دندانپزشکی، ممکن است کاندیدای بلیچینگ دندان نباشند. اگر لکه‌های خفیف روی دندان دارید، خمیر دندان سفیدکننده یا دهان‌شویه را به برنامه مراقبت از دهان خود اضافه کنید. همچنین از خوردن غذاها یا مایعاتی که دندان‌های شما را لکه‌دار می‌کنند از جمله شراب و قهوه اجتناب کنید.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.