کیست دندان

بهترین درمان برای کیست دندان چیست؟

هنگامی که در مورد بیماری ها یا مسائل مربوط به دندان صحبت می شود، افراد معمولا از پوسیدگی، حساسیت دندان و برداشتن دندان عقل شکایت دارند. با این حال، بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد که فرد می تواند در مورد دندان های خود تجربه کند. یکی از آن شرایط کیست دندان است.

کیست دندان چیست؟

کیست های دندانی نوعی ضایعه خوش خیم هستند که حفره های گرد در داخل استخوان های فک ایجاد می کنند. قسمت داخلی آن از سلول، مایع، هوا یا ترکیبی از این سه تشکیل شده است. به طور معمول آنها ضایعات خوش خیم هستند، تومور نیستند، اما در برخی موارد می توانند منجر به ضایعات بدخیم شوند.

دیواره‌های کیست‌ دندان از سلول‌هایی تشکیل شده‌اند که عمدتاً سلول‌های اپیتلیال هستند که در استخوان فکی که در آن قرار دارند، رشد می‌کنند. این سلول ها یک ماده چسبناک و مایع ترشح می کنند که در داخل کیست فک باقی می ماند و معمولاً به راحتی باعث عفونت می شود و به مایع چرکی تبدیل می شود. اگر کیست‌ دندان برداشته نشوند، سلول‌های تشکیل‌دهنده آن‌ها رشد کرده و تقسیم می‌شوند و به مرور زمان حفره بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند که می‌تواند سلامت استخوان یا دندان‌هایی را که مستقیماً با کیست در تماس هستند به خطر بیاندازد.

تشخیص صحیح کیست دندان برای جلوگیری از تبدیل شدن آنها به ضایعات توموری که گاهی در استخوان های فک اتفاق می افتد بسیار اهمیت دارد. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر صالحی تشخیص و درمان این نوع آسیب دندانپزشکی را به راحتی انجام می دهیم.

gingival abscess image credit drosenbach 2010

دلیل ایجاد کیست دندان چیست؟

اکثر کیست هایی که در استخوان فک ایجاد می شوند منشا دندانی دارند که به آنها کیست ادنتوژنیک می گویند.

آنها معمولاً سلول های اپیتلیال هستند که از دوره جنینی ، در داخل استخوان به دام افتاده اند. این سلول ها خود به خود یا زمانی که یک فرآیند عفونی در دندان ظاهر می شود و شروع به تشکیل کیست دندان می کند، رشد می کنند.

چند نوع کیست دندانی وجود دارد؟

شایع ترین نوع کیست های دندانی را می توان بر اساس منطقه خاصی که در آن قرار دارند طبقه بندی کرد. کیست دندان را می توانیم به صورت زیر دسته بندی کنیم:

طعم تلخ دهان از علت تا درمان

کیست ریشه دندان

آنها در نوک ریشه دندان ها ایجاد می شوند. آنها زمانی ظاهر می شوند که پوسیدگی و حفره های بزرگی در دندان وجود داشته باشد که به پالپ دندان تأثیر می گذارد. این کیست دندان متداول ترین نوع کیست است که ما در اکثر موارد در کلینیک دندانپزشکی دکتر صالحی با آن روبرو می شویم.

کیست دندان جانبی

آنها در کنار ریشه های دندان قرار دارند و معمولاً به دلیل مشکلات پریودنتال ایجاد می شوند. کنترل و معاینه توسط متخصص پریودنتیت برای کاهش اثرات این کیست دندان مهم است.

کیست های باقیمانده پس از کشیدن دندان

این کیست ها پس از کشیدن دندان ظاهر می شوند. هنگامی که ما دندان را می کشیم، بافت عفونی نیز باید برداشته شود. اگر بافت عفونی به درستی برداشته نشود، امکان تشکیل کیست وجود دارد که باید در یک عمل جراحی دیگر برداشته شود. بنابراین پس از کشیدن دندان ، تمیز کردن صحیح بافت عفونی موجود در اطراف دندان ضروری است.

کیست دندان چه علائمی ایجاد می کند؟

کیست‌های دندان معمولاً تا زمانی که عفونی نشوند یا به اندازه کافی بزرگ نباشند ،هیچ علائمی ندارند.

کیست دندان باعث ایجاد علائم زیر می شوند:

1. درد و تورم
  2. وجود فیستول در لثه
  3. بازجذب ریشه های نزدیک به کیست دندان
  4. پارستزی یا تغییر حس در لب ها به دلیل فشردگی ساختارهای عصبی
  5. جابجایی دندان
  6. علل کیست دندان و نحوه تشخیص وجود کیست دندان
  7. در بیشتر موارد، کیست ها در نوک ریشه دندان مرده یا در حال مرگ ایجاد می شوند.
  8. رشد نامناسب دندان یا وضعیت نامناسب دندان در دهان.
  9. عصب کشی به طور طبیعی یا در نتیجه انجام یک روش نامناسب شکست خورده است
  10. یک سندرم ژنتیکی به نام سندرم گورلین
  11. اگر دندان نهفته دارید، کیست ممکن است ایجاد شود. به عنوان مثال، دندان عقل نهفته
  12. دندان های پوسیده محیط مناسبی برای کیست دندان هستند

SS2871430

علائم کیست دندانی که بیماران باید به آنها توجه داشته باشند:

• دندان های حساس یا دردناک
  • فاصله بین دندان ها یا جابجایی دندان ها
  • لق شدن دندان ها
  • ناراحتی هنگام فشار دادن روی یک ناحیه خاص لثه
  • تورم لثه
  • بی حسی در صورت

اگر بیمار متوجه هر یک از این علائم شد و مشکوک شد که ممکن است کیست داشته باشد، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود مشورت کند.

کیست های دندان چگونه درمان می شوند؟

همانطور که قبلا ذکر کردیم، متداول ترین نوع کیست است که ما در اکثر موارد در کلینیک دندانپزشکی با آن روبرو می شویم، کیست ریشه دندان است. باید گفت که روش درمان برای برداشتن کیست دندان در هر مورد متفاوت خواهد بود،

رفع بوی بد دهان و ارتباط آن با بیماری های دهان و سیستمیک

با توجه به اندازه، منشاء، گسترش ناحیه آسیب دیده، وضعیت دندان و غیره. هنگامی که دندانپزشک یک مطالعه جامع روی کیست دندان بیمار انجام داد، جراحی می تواند شروع شود.

درمانی که ما به بیماران خود ارائه می دهیم یک روش درمانی محافظه کارانه است و در وهله اول سعی می کنیم کیست را بدون نیاز به کشیدن دندان برداریم. بنابراین ابتدا اندودنتیکس دندان های آسیب دیده و سپس سیستکتومی برای برداشتن کیست انجام می شود.

گاهی اوقات نیاز داریم دندان یا دندان هایی که با کیست در تماس هستند کشیده شوند، زیرا آن ها بیش از حد آسیب دیده اند و قابل بازیابی نیستند.

اگر ضایعه استخوانی که باعث ایجاد کیست دندانی شده است قابل توجه باشد، معمولاً پیوند استخوان انجام شود.

به طور خلاصه، باید به خاطر داشت که تشخیص صحیح دندانپزشک برای انجام مناسب ترین روش درمانی بسیار اهمیت دارد.

چگونه از شر کیست دندان خلاص شویم

بیمارانی که از این عارضه رنج می برند می خواهند بدانند چگونه از شر کیست دندان خلاص شوند. راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما بهترین آنها جراحی کیست دندان است. در بیشتر موارد، درمان آنتی بیوتیکی موثر است. اما اگر کیست بزرگ یا عفونی باشد، برداشتن کیست دندان ضروری است.

نحوه درمان کیست دندان در خانه

جراحی برداشتن کیست دندان ممکن است کمی دلهره آور به نظر برسد، اما این تنها راه درمان این بیماری نیست. اگر شرایط خفیف باشد و التهابی وجود نداشته باشد، بیماران می توانند آن را با مصرف آنتی بیوتیک درمان کنند. در برخی موارد، درمان خانگی کیست دندان ممکن است کافی باشد. مهم نیست چه درمانی را انتخاب می کنند، بیمارانی که از کیست های دندانی و سایر عفونت های دهانی رنج می برند باید با یک دندانپزشک قابل اعتماد مشورت کنند.

آیا می توان از شکل گیری کیست های دندانی پیشگیری کرد؟

شایع ترین علت کیست های دندان فرآیندهای عفونی که سلول های لثه را تحریک می کنند. بهترین روش پیشگیری، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک مورد اعتماد برای درمان پوسیدگی دندان است.

مهمترین نکته تشخیص به موقع این مشکل است. بنابراین، اگر پوسیدگی دندان دارید، از التهاب لثه یا پریودنتیت یا هر آسیب دندانپزشکی رنج می برید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در اسرع وقت مشکل را درمان کنید.

به طور خلاصه، در صورت مشاهده اولین علائم درد یا عفونت، باید به کلینیک دندانپزشکی مورد اعتماد خود مراجعه کنید تا دندانپزشک ها بتوانند به شما کمک کنند، زیرا این نوع عفونت ها به مرور زمان گسترش می یابند و بدتر می شوند، در نتیجه باعث ایجاد کیست دهان می شوند.

پروتکل های ایمنی کلینیک دندانپزشکی در برابر ویروس کرونا

تفاوت بین کیست دندان و آبسه

کیست دندان نسبت به آبسه شایع ترین معضلی است که بیماران هنگام مواجه با تورم های دردناک در دهان تجربه می کنند.بنابراین، بسیار اهمیت دارد که بیماران بتوانند تفاوت بین کیست دندان و آبسه را تشخیص دهند. اکثر کیست های دندانی عفونی نیستند، اما اگر عفونی شوند به آنها آبسه دندان می گویند. معمولاً آبسه در کیست دندان ایجاد می شود. عامل اصلی آبسه دندان، باکتری های موجود در لثه است.

در بیشتر موارد، آبسه دندان به دلیل پوسیدگی دندان اتفاق می افتد. اگر بیمار آبسه کوچکی داشته باشد، می تواند آن را با آنتی بیوتیک درمان کند. با این حال، آبسه های بزرگ باید توسط جراح دندان برداشته شوند.

مضرات تشکیل کیست دندان چیست؟

کیست دندان می تواند به طور مستقیم بر ساختار فک تأثیر بگذارد. به همین دلیل در صورت مشاهده التهاب لثه در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. کیست هایی که در دندان ها ایجاد می شوند ، می توانند در اثر درمان نامناسب ایجاد شوند.

خطرات احتمالی کیست در دندان برای سلامت دهان و دندان ، به شرح زیر است:

• تشکیل کیست باعث حرکت استخوان فک می شود. اگر کیست ها برداشته نشوند، ممکن است آسیب دائمی به ساختار فک وارد شود.
  • جابجایی ممکن است در دندان های اطراف کیست رخ دهد. به همین دلیل ممکن است مقدار آسیب افزایش یابد.
  • رشد بیش از حد استخوان فک از جمله خطرات احتمالی تشکیل کیست است.
  • به دلیل این که کیست ها مستقیماً روی اعصاب صورت تأثیر می گذارند، می توانند باعث از بین رفتن حس در ناحیه صورت شوند.

بعد از جراحی کیست دندان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

موارد زیر باید بعد از جراحی کیست دندان در نظر گرفته شود:

• بهداشت دهان و دندان باید رعایت شود و مراقبت نباید قطع شود.
  • هنگام تغذیه باید غذاهای نرم و مایع ترجیح داده شود. دندانپزشک اطلاع می دهد که تا چه زمانی باید مراقب تغذیه باشید.
  • برای اینکه به ناحیه عمل آسیبی وارد نشود، نباید حرکاتی مانند کشیدن گونه و لب انجام شود.
  • افرادی که تحت عمل جراحی کیست دندان قرار گرفته اند باید در بازه های زمانی مشخص شده توسط دندانپزشک معاینه شوند.

ارتوپانتوموگرافی

به همین ترتیب، باید گفت که گاهی اوقات کیست ها درد ایجاد نمی کنند، بنابراین انجام آزمایش های تکمیلی مانند ارتوپانتوموگرافی دیجیتال برای شناسایی کیست دندان بدون علائم که می تواند مشکلاتی را برای ما ایجاد کند، ضروری است.

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر صالحی در خدمت شما هستیم تا در تمام زمینه های دندانپزشکی به شما کمک کنیم. با ما تماس بگیرید، ما به شما کمک خواهیم کرد.