پرکننده ها، روکش ها و سایر انواع ترمیم های دندانی که به پایان عمر خود نزدیک می شوند، در مجموع به عنوان ترمیم های دندانی ناموفق شناخته می شوند. ترمیم ها می توانند از بسیاری جهات با شکست مواجه شوند. پرسلن، رزین کامپوزیت و مواد پرکننده آمالگام همه می توانند تراش داده شوند.

گاهی اوقات شکافی در حد فاصل بین پر کردن و دندان ایجاد می‌شود که می‌تواند با بقایای غذا و پلاک باکتریایی پر شود و شروع به پوسیدگی دندان کند. پر کردن آمالگام ممکن است ترک بخورد. ترمیم هایی که به دندان باند شده اند ممکن است شکسته شوند و یا ترمیم این دندان ها از دندان جدا شود.

به طور کلی، ترمیم دندان نا موفق باید با روش دیگری جایگزین شوند. در صورت ادامه ترمیم، فوریت بالینی برای جایگزینی ترمیم دندان ناموفق در نظر گرفته می شود.

عملکرد طبیعی، ظاهر قابل قبولی را ارائه می دهد و هیچ نشانه ای از یک روند بیماری مانند پوسیدگی دندان یا التهاب لثه که به دلیل ترمیم دندان ناموفق  است، وجود ندارد. اگر شواهدی از روند بیماری (آسیب شناسی) وجود داشته باشد، مشکل باید در اسرع وقت  قبل از بدتر شدن رسیدگی شود.

اگر مشخص نباشد که ترمیم مشکوک نشتی دارد یا ناموفق است، ترمیم معمولاً برای بررسی برداشته می‌شود و دندان دوباره ترمیم می‌شود. به طور کلی، این ایده خوبی نیست که صبر کنید تا دندان درد کند یا علائم دیگری ایجاد کند. هزینه ترمیم آن با به تعویق انداختن امر اجتناب ناپذیر کاهش نمی یابد و امکان انتظار طولانی به گونه ای که دندان قابل تعمیر نباشد، احتمالی است که باید از آن اجتناب کرد.

عکس ترمیم دندان ناموفق

علل ترمیم دندان ناموفق و نارضایتی بیمار

در دندانپزشکی بیش از 100 سال است که از آمالگام و 30 تا 35 سال از ترمیم های کامپوزیت استفاده می شود. با این حال، تمام مواد ترمیمی عمر بالینی خاصی دارند. در نتیجه نیاز به تعمیر یا تجدید ترمیم وجود دارد.

در این مطالعه با هدف تعیین دلایل شکست پیشرفته ترمیم که باعث نارضایتی بیماران از معیارهای در نظر گرفته شده برای تجدید ترمیم می شود، انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه بر روی 228 بیمار 18 تا 57 ساله که با شکایت از یک یا چند ترمیم به کلینیک ما مراجعه کرده بودند، انجام شد.

بیشتر بخوانید
سوالات متداول در ارتباط با جراحی دندان عقل

152 ترمیم آمالگام و 76 ترمیم کامپوزیت توسط دو محقق مورد بررسی قرار گرفت. مقادیر به‌دست‌آمده با آزمون‌های t-test و chi-square  ارزیابی شدند. تفاوت ها و روابط بین گروه ها مشخص شد. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: در حالی که میزان شکست ترمیم‌های آمالگام در ناحیه مولر تحتانی 7/44 درصد بود، در ناحیه قدامی فوقانی با 8/36 درصد برای ترمیم‌های کامپوزیت مشاهده شد.

مشخص شد که ترمیم‌های جایگزین شده با توجه به مواد ترمیمی متفاوت بوده و محلی‌سازی ترمیم‌ها و نوع رولپلاک در موفقیت آمیز بودن ترمیم مؤثر بوده است. مشخص شد که بیشترین شکایت کاهش ترمیم با 2/34 درصد در ترمیم های کامپوزیت و شکستگی پرکننده با 3/26 درصد در ترمیم های آمالگام بوده است.

دندانپزشک چگونه ترمیم دندان ناموفق را تشخیص می دهد؟

فقط یک دندانپزشک می تواند وضعیت خاص شما را به درستی تشخیص دهد. دندانپزشکان با استفاده از ترکیبی از تکنیک‌های تصویربرداری بصری، لمسی، اشعه ایکس و لیزر، هر بار که معاینه می‌کنید، دندان‌ها را از نظر عدم موفقیت در ترمیم دندان بررسی می‌کنند. در بین دندانپزشکان در مورد زمان بندی جایگزینی ترمیم ناموفق تفاوت وجود دارد. برخی از آنها فعال تر و برخی محافظه کار هستند – همانطور که بیماران از نظر نیاز فردی آنها به نگهداری پیشگیرانه متفاوت هستند.

مهم است که تمام اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب آگاهانه در مورد زمان بندی جایگزینی ترمیم های ناموفق را داشته باشید. معیارهای مهم شامل وجود پاتولوژی مرتبط با شکست در ترمیم است یا خیر. این به معنای پوسیدگی دندان، شکستگی دندان، التهاب لثه های اطراف ترمیم، چیپس، تله های غذا و مواردی از این دست است. اگر چنین است، فوریت بیشتری برای جایگزینی وجود دارد. بیمار همچنین باید عواقب احتمالی عدم جایگزینی ترمیمیا انتظار طولانی مدت را درک کند.

علاوه بر عوامل بالینی، معیارهای جایگزینی ممکن است شامل میزان نگرانی شما در مورد ظاهر ترمیم ناموفق و اینکه آیا ترمیم عملکرد قابل قبولی ارائه می دهد یا خیر. همچنین باید خطرات جایگزینی ترمیم های ناموفق دندان را درک کنید، که معمولاً به نحوه جایگزینی ترمیم، تاریخچه دندان و سایر عوامل بستگی دارد.

ترمیم دندان ناموفق

ترمیم دندان ناموفق  چگونه درمان می شوند؟

عکس های تشخیصی و/یا تصاویر اشعه ایکس می توانند به شما در درک مشکلات کمک کنند. برخی از بیماران از ترمیم دندان ناموفق  های خود بی اطلاع هستند. بسته به نوع و اندازه ترمیم ناموفق دندان و هر گونه آسیبی یا پوسیدگی روی دندان دندان آسیب دیده زیر آن، گزینه‌ها معمولاً از پر کردن جایگزین تا روکش‌ها، روکش‌ها، بریج‌ها، پروتزهای متحرک یا ایمپلنت‌های دندانی متغیر است. دندانپزشک شما می تواند به شما کمک کند تا بهترین راه حل را برای نیازهای منحصر به فرد خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید
تاثیر استرس بر زبان و دهان

چه زمانی باید ترمیم دندان ناموفق جایگزین شوند؟

سطوح حفره‌دار را گاهی می‌توان مجدداً کانتور و جلا داد تا سطحی صاف‌تر و کمتر نگه‌دارنده پلاک ایجاد شود. سطوح حفره دار که در مجاورت دندان همسایه قرار دارند، تله های غذایی ایجاد می کنند و احتمال پوسیدگی دندان همسایه را افزایش می دهند. از آنجایی که این سطوح را نمی توان به راحتی جلا داد، دندانپزشک شما ممکن است جایگزینی را توصیه کند.

شکاف هایی که بیش از حد عمیق یا باریک هستند که نمی توانند موهای مسواک را در خود جای دهند، باید نسبتاً زود به عنوان کاندیدای جایگزینی در نظر گرفته شوند. در صورتی که به طور مثال دانه های ذرت بو داده در آنها قرار بگیرند، شکاف های روی سطح گاز گرفتن می توانند به عنوان نقاط اهرمی عمل کنند. این می تواند منجر به شکستگی دندان شود.

یک ترمیم  ناموفق که پیامدهای بیشتری دارد یک پروتز جزئی ثابت (پل یا بریج) که پنج دندان را پوشانده است، روی یک دندان اباتمنت، و یا زیریکی از دندان ها، پوسیدگی ایجادمی کند.

نگهدارنده های تاج و دندان ها و بریج باید برداشته شوند. بیمارخود باید انتخاب کند که دندان ها را با ایمپلنت و یا روکش دندان جایگزین کند.

در صورت ترمیم دندان  نا موفق چه باید کرد؟

ترمیم های دندان برای همیشه طراحی نشده اند، اما باید سال ها دوام داشته باشند. با این حال، شما می توانید به پر شدگی ئ ترمیم ها ، روکش دندان، ایمپلنت دندان و موارد دیگر آسیب بزنید یا با مشکل مواجه شوید.

شما هر روز به طور مکرر از دندان های خود استفاده می کنید. تمام آن فشار ناشی از جویدن غذا در نهایت می تواند به کار دندانپزشکی شما آسیب برساند. خوشبختانه، تیم ما می‌تواند این درمان‌ها را بازیابی کند تا دندان‌های شما به زودی قوی و سالم شوند.

ترمیم دندان ناموفق

چگونه ترمیم دندان ناموفق انجام می شود؟

افتادن پر کردگی و ترمیم دندان ناموفق

حفره ها و پوسیدگی ها زمانی ایجاد می شوند که باکتری های مضر خارج از کنترل رشد کنند. آنها ذرات ریز غذا و نوشیدنی را به اسید تبدیل می کنند که مینای دندان شما را فرسایش می دهد. به این سوراخ ها حفره می گویند. این کار مینای دندان شما را ضعیف می کند و می تواند باعث شود شما در خوردن و آشامیدن با درد و مشکل رو به رو شوید. حفره‌ای که بیش از حد بزرگ می‌شود ممکن است نیاز به کانال ریشه یا کشیدن دندان داشته باشد.

بیشتر بخوانید
عفونت شدید دندان

پر کردن دندان معمولا برای ترمیم حفره ها استفاده می شود. حتی بهترین پرکننده ها برای همیشه دوام نمی آورند و ممکن است از بین بروند.اگرترمیم دندان شما از بین رفت و یا افتاد، تیم ما می‌تواند از مواد رزین سنتی، سرامیکی یا کامپوزیت برای جایگزینی آن استفاده کند و مشکل ترمیم دندان ناموفق شما را رفع کنند.

 

یک روکش دندان شل یا جدا شده است

اگر یک حفره برای پر کردن بیش از حد بزرگ است، یا اگر دندان آسیب زیادی داشته باشد، ممکن است یک روکش دندان در بالای آن قرار دهید. این روکش دندان را در کنار هم نگه می دارد و از آسیب بیشتر محافظت می کند. روکش های دندانی توسط یک چسب قوی در جای خود نگه داشته می شوند، اما مانند هر چسب دیگری، می تواند به مرور زمان از بین برود. شما به دندانپزشکان آموزش دیده ما نیاز دارید تا روکش را بچسبانند یا روکش جدیدی بسازند که مناسب تر باشد.

ایمپلنت دندان ناموفق

ایمپلنت دندان آسیب دیده یا شل شده است

ایمپلنت دندان روشی عالی برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. در واقع، این نزدیکترین چیزی است که می توانید به رشد مجدد دندان برسید. آنها معمولاً 20 سال یا بیشتر دوام می آورند، اما می توانند مانند هر دندان شما آسیب ببینند. گاهی اوقات، ایمپلنت دندان شل می شود. در موارد دیگر، خود دندان جایگزین آسیب دیده است. در هر صورت، شما می توانید همین امروز با مطب دندانپزشکی دکتر صالحی تماس بگیرید تا قراری برای ترمیم ایمپلنت دندانی داشته باشید.

دندانی که  درمان کانال ریشه داشت و دوباره درد می کند

وقتی یک دندان عفونی می شود، درد زیادی دارد. بدتر از آن، می تواند آن دندان را از بین ببرد. از کانال های ریشه برای رفع عفونت و زنده نگه داشتن دندان و بدون درد استفاده می شود. تقریباً همیشه کار خود را انجام می دهند. با این حال، احتمال بسیار کمی وجود دارد که عفونت دوباره ظاهر شود و همان دندان دوباره آسیب ببیند.

همین امروز با کلینیک ما تماس بگیرید یا از فرم آنلاین ما برای تعیین وقت برای تعمیر ترمیم های دندانی خود پر کنید. هیچ چیز برای همیشه دوام نمی آورد، بنابراین ترمیم دندان حتی بدون تصادف یا جراحت می تواند تبدیل به یک ترمیم دندان ناموفق شود. خوشبختانه، دندانپزشکان ما می توانند چنین مشکلاتی را اصلاح کنند و به لبخند دوباره شما کمک کنند .

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.