همانطور که می دانید دندان های شما همیشه در حال تغییر هستند. حتی پس از استفاده از سایر درمان های دندانپزشکی، دندان های شما در طول زندگی به تغییر خود ادامه می دهند.

این تغییر ناشی از عوامل متعددی است، از جمله:

  • تغییر شکل چانه شما با افزایش سن
  • فشار ناشی از خوردن و صحبت کردن
  • پس از انجام ارتودنسی
  • سایر مشکلات سلامتی احتمالی، مانند بیماری لثه و دندان

اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به حفظ سلامت دندان های خود و جلوگیری از حرکت دندان ها انجام دهید. برای اینکه بدانید چرا دندان‌ها حرکت می کنند و برای به حداقل رساندن حرکت آن‌ها چه کاری می‌توانید انجام دهید، در ادامه همراه ما باشید.

shutterstock 224804479

چرا بعد از درمان ارتودنسی دندان ها حرکت می کنند ؟

اگر بریس یا سایر روش‌های ارتودنسی را برای اصلاح ردیف دندان‌ها انجام داده‌اید، دندان‌های شما از جای طبیعی خود حرکت کرده‌اند.

هنگامی که بریس‌های شما برداشته می‌شوند یا با استفاده از الاینر هایی مانند اینویزیلاین را متوقف می‌کنید، ممکن است دندان‌های شما شروع به بازگشت به موقعیت اولیه خود کنند. این حرکت دندان طبیعی است. برخی از افراد ممکن است تغییرات بیشتری را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تغییرات بسیار کمی را تجربه کنند.

افرادی که دارای یک نگهدارنده ثابت یا لینگوال هستند، این نوع نگهدارنده ها پس از درمان ارتودنسی به طور دائم به دندان آنها متصل می شود. این افراد نیز در معرض برخی حرکت دندان دندان هستند.

بیشتر بخوانید
چرا دندان های شیری مهم هستند؟

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که جابجایی دندان اغلب زمانی اتفاق می افتد که یکی از پیوندهای نگهدارنده شکسته شود یا نگهدارنده به درستی چسبیده نباشد.

دلیل دیگری که باعث می شود دندان ها بعد از بریس حرکت کنند، به سلامت لثه و استخوان فک شما مربوط می شود. اگر از دست دادن استخوان به دلیل بیماری لثه یا سایر مشکلات سلامتی رخ داده باشد، پس از برداشتن بریس‌ها، ثابت کردن دندان‌ها در جای خود دشوارتر از قبل است.

چرا دندان ها بعد از کشیدن دندان حرکت می کنند؟

اگر دندان شما کشیده شده باشد، ممکن است دندان های اطراف برای پر کردن فضا شروع به حرکت کنند.

برداشتن دندان عقل ممکن است مشکلی ایجاد نکند. اما بسیاری از افراد پس از کشیدن دندان عقل یا سایر دندان های آسیاب پشتی، تا آخر عمر با هم به خوبی کنار می آیند.

خطر بزرگتر از دست دادن دندان نیش است. دندان‌های هر دو طرف ممکن است در فضای جدیدی که در اثر کشیدن دندان باقی بماند به سمت یکدیگر جابجا شوند.

بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، جایگزینی دندان های از دست رفته با ایمپلنت های دندانی است که جایگزین دندان های از دست رفته می شود.

Teeth Whitening

سایر دلایل حرکت دندان ها در طول زمان

  • دندان های شما در 24 ساعت شبانه روز تحت فشارهای مختلف قرار دارند. فشار دادن زبان روی دندان ها برای صحبت کردن و ایجاد صداهای خاص می تواند به دندان های شما فشار بیاورد و باعث حرکت دندان ها شود.
  • لبخند زدن، عطسه و سرفه باعث حرکت عضلات صورت و دهان می شود و فشار بیشتری به دندان های شما وارد می کند.
  • این عوامل استرس زا جزئی می توانند تغییرات جزئی در تراز دندان ایجاد کنند، اما این تغییرات ممکن است برای در نظر گرفتن بریس در بزرگسالی کافی باشد.
بیشتر بخوانید
کلینیک دندانپزشکی تجریش

سایر عواملی که می توانند به مرور زمان باعث حرکت دندان ها شوند. این عوامل شامل:

  1. بزرگ شدن استخوان فک باعث حرکت دندان ها می شود

با افزایش سن، استخوان فک شما رشد می کند و به سمت جلو حرکت می کند. در ابتدا، این می تواند باعث شلوغ شدن دندان های پایین شما شود. با گذشت زمان، تغییر در دندان‌های پایین می‌تواند بر ظاهر شما تأثیر بگذارد و باعث جابجایی در دندان‌های بالایی شما شود.

تغییرات می توانند آنقدر کوچک باشند که نیازی به انجام هیچ کاری نباشد. با این حال، برخی از افراد ممکن است برای اصلاح نیش خود نیاز به کشیدن دندان و یا ایمپلنت داشته باشند.

  1. بیماری لثه

بیماری لثه یا پریودنتیت، لثه هایی را که به نگه داشتن دندان ها در جای خود کمک می کنند، ضعیف می کند. به گفته انجمن دندانپزشکی، دندان‌های لق یا جابجا شده یکی ازعوارض جدی بیماری لثه است.

  1. دندان قروچه

دندان قروچه نه تنها دندان های شما را فرسوده می کند، بلکه می تواند به مرور زمان باعث جابجایی آنها شود. این عارضه دندان قروچه نام دارد و بسیار شایع است.

آیا می توانیم از حرکت دندان ها جلوگیری کنیم؟

خواه ارتودنسی انجام داده اید یا دندان تان را کشیده اید، می توانید از امروز گام محکمی بردارید تا میزان جایگزینی دندان را که در سال های آینده برایتان پیش می آید را کاهش دهید.

cover 2048x1365 1

نگهدارنده دندان متحرک برای درمان حرکت دندان ها

به احتمال زیاد، هنگامی که بریس های خود را برداشتید، متخصص ارتودنسی یک نگهدارنده به شما برای درمان حرکت دندان ها می دهد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید انجام دهید تا دندان‌های تان صاف و در یک راستا نگه دارید، پیروی از توصیه‌های متخصص ارتودنسی است.

نگهدارنده های ثابت یا لینگوال معمولاً در حفظ تراز دندان ها بسیار مؤثر هستند و باید پس از برداشتن بریس ها به عنوان یک درمان ضروری در نظر گرفته شوند.

بیشتر بخوانید
طراحی لبخند دیجیتال

اگر یک نگهدارنده ثابت دارید، حتماً آن را به طور مرتب توسط متخصص ارتودنسی بررسی کنید. مشکل اتصال به دندان به احتمال زیاد نیاز به درمان ارتودنسی بیشتری دارد و می تواند مشکلات اساسی ایجاد کند.

دندان قروچه

شاید ندانید که دندان قروچه دارید، اما یک دندانپزشک خوب احتمالاً با توجه به الگوهای سایش روی برخی دندان ها متوجه علائم می شود.

اگر دندان قروچه می کنید، با دندانپزشک خود در مورد گزینه های درمانی صحبت کنید. محافظ های دهانی که در شب استفاده می شود موثر هستند.

بهداشت صحیح دهان و دندان

مانند هر چیزی که به سلامت دندان مربوط می شود، ساده ترین و در عین حال مهم ترین استراتژی حفظ بهداشت دهان و دندان در طول سال است. این یعنی:

  • مسواک زدن حداقل دو بار در روز برا جلوگیری از حرکت دندان ها
  • نخ دندان کشیدن هر روز
  • انجام معاینات منظم دندانپزشکی

اجتناب از رفتارهایی مانند سیگار کشیدن که می تواند به سلامت دندان شما آسیب برساند. اگر بیماری لثه نگران کننده باشد، ممکن است به رعایت بهداشت دهان و دندان، ملاقات های مکرر با دندانپزشک و اقداماتی مانند جرم گیری دندان و صاف کردن ریشه نیاز داشته باشید.

can dental bone loss be reversed scaled 1

نکات کلیدی در حرکت دندان ها

 حرکت دندان ها بعد از عمل های دندانپزشکی و در طول زندگی منجر به تغییرات غیرقابل توجه یا حرکات قابل توجهی می شود که ممکن است نیاز به توجه دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی داشته باشد.

پوشیدن نگهدارنده ها پس از برداشتن بریس ها اغلب راهی برای به حداقل رساندن حرکت دندان ها است. گام مهم دیگر حفظ بهداشت دهان و دندان است. در صورت امکان، سعی کنید به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا هر گونه تغییر در دندان شما به سرعت شناسایی باشد.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.