خارش زبان

خارش زبان: علل، علائم، درمان و پیشگیری

شاید شما هم دچار خارش زبان شده و به دنبال علت اصلی آن هستید. در این مقاله خارش زبان و علل و درمان آن را آورده ایم.

چرا زبانم خارش دارد؟

خارش زبان می تواند ناراحت کننده و حتی دردناک باشد. در حالی که بیشتر خارش زبان ها بی ضرر هستند و ناشی از آلرژی های رایج دهانی هستند، علل دیگر خارش زبان می تواند جدی تر باشد.

برخی افراد برای مدت طولانی خارش زبان را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر احساس می کنند که این احساس می آید و می رود. درک علائم می تواند به شما کمک کند علت اصلی را پیدا کنید و سریع تسکین پیدا کنید.

علائم رایج خارش زبان

علائم رایج خارش زبان

وقتی در جایی از بدن خود جوش ببینید، ممکن است چیزی مانند کهیر یا عود راش همراه با علائم دیگر خود را مشاهده کنید. اما در داخل دهان، خارش زبان ممکن است از هر چیز دیگری متمایز باشد.

در داخل دهان خود به دنبال نشانه هایی از قرمزی، بافت های لکه دار، زخم ها، یا یک پوشش سفید باشید (که ممکن است نتوانید آن ها را با دستمال پاک کنید.) آیا قسمت هایی از دهان شما متورم شده است؟ اگر به هر دلیلی در تنفس مشکل دارید یا به نظر می رسد که راه هوایی شما بسته می شود، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

یادداشتی ذهنی از آنچه اخیراً خورده‌اید، مخصوصاً در یک ساعت گذشته، یادداشت کنید. بسته به اینکه خارش زبان یا دهان شما ناشی از آلرژی غذایی باشد، ممکن است علائم را فورا مشاهده کنید یا ممکن است کمی طول بکشد تا مشخص شود.

علاوه بر این، پوست خود را برای علائم واکنش آلرژیک، مانند کهیر یا بثورات پوستی بررسی کنید. دمای بدن خود را اندازه بگیرید تا ببینید آیا تب دارید یا خیر. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است نتیجه نوعی ویروس سیستمیک یا عفونت مزمن باشد که بدن شما سعی در مبارزه با آن دارد.

 

بیشتر بخوانید : کلینیک دندانپزشکی دکتر صالحی

دلایل بالقوه خارش زبان

چندین دلیل متداول وجود دارد که ممکن است احساس خارش در زبان یا دهان خود داشته باشید. این‌ها شامل:

1- آلرژی یا حساسیت غذایی

آلرژی می تواند یک علت نسبتاً بی ضرر و در عین حال خسته کننده برای خارش دهان باشد. سندرم آلرژی دهانی (OAS) که به عنوان سندرم غذای گرده نیز شناخته می شود، یک واکنش آلرژیک به خوردن غذاهای خاص است.

افراد مبتلا به OAS هنگام خوردن آجیل، میوه ها و سبزیجات تازه یا خام، یک پاسخ ایمنی را تجربه می کنند. این پاسخ می تواند ناشی از گرده غان سطحی، توسکا و ابروسیاه باشد.

ابروسیاه (Ragweed) و برخی ازدیگر علف های هرز مثل curly dick‌ ، lambs quarters‌ ، خرفه ، بارهنگ ، ترشک صغیر و برنجاسپ ، بعضی از حاصلخیزترین تولید کننده های گرده های آلرژی زا هستند.

در برخی از افراد، پروتئین‌های موجود در آجیل، میوه‌ها و سبزیجات که مشابه پروتئین‌های آلرژی‌زا در گرده هستند، واکنش OAS را تحریک می‌کنند. به طور مشابه، گرده درختان موجود در هوا و سایر آلرژی های فصلی می توانند علائم آلرژی دهانی مشابه علائم OAS ایجاد کنند. این واکنش های گزگز و خارش اغلب به لب ها، زبان و گلو محدود می شود.

بیشتر بخوانید
فلوراید تراپی در بزرگسالان

 خارش زبان

سایر علائم

برخی از واکنش های آلرژیک می توانند باعث کهیر، بثورات پوستی، برآمدگی و جوش شود. یک واکنش آلرژیک شدیدتر می تواند منجر به تورم زبان و گلو شود.

درمان

اجتناب از غذاهای محرک می تواند به شما در جلوگیری از OAS و خارش زبان یا دهان کمک کند. علاوه بر این، آنتی هیستامین ها می توانند به تسکین علائم آلرژی غذایی خوراکی و آلرژی فصلی کمک کنند.

2- خشکی دهان

تجربه خشکی دهان برای اکثر مردم احساسی آشناست. با این حال، اگر به طور مزمن با خشکی دهان سروکار داشته باشید، ممکن است خشکی دهان داشته باشید. خشکی دهان می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

ننوشیدن آب کافی

هوای خشک

خوابیدن با دهان باز

مصرف بیش از حد غذای خشک

مصرف داروهای خاص

هنگامی که دهان شما به دلیل خشکی دهان فاقد روان کننده باشد، ممکن است سندرم سوزش دهان را تجربه کنید، که می تواند باعث ایجاد احساس خارش یا خارش در دهان شود.

 خارش زبانسایر علائم

سایر علائم رایج خشکی دهان و خشکی دهان عبارتند از:

مشکل در صحبت کردن به دلیل کمبود بزاق

مشکل در بلع

بافت خام و تحریک شده دهان

درمان

دندانپزشک شما می تواند به شما در مدیریت علائم خشکی دهان کمک کند. علاوه بر این، نوشیدن مکرر آب و جویدن آدامس بدون قند برای افزایش تولید بزاق ممکن است کمک کند.

3- برفک دهان

برفک دهان یک عفونت قارچی شایع در نوزادان و افرادی است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. این عفونت قارچی باعث تولید بیش از حد کاندیدا می شود، قارچی که در دهان ما زندگی می کند. عفونت های کاندیدا شایع و معمولاً خفیف هستند.

سایر علائم

برفک دهان می تواند باعث خشکی یا ترک پوست در گوشه های دهان شود. علاوه بر این، برفک اغلب یک پوشش سفید روی زبان ایجاد می کند که در صورت اختلال می تواند منجر به خامی و سوزش بافت شود.

درمان

رعایت بهداشت برای از بین بردن برفک دهان ضروری است. برای نوزادان، اطمینان حاصل کنید که دهان و زبان آنها را بین هر بار شیر خوردن به درستی تمیز کنید. اگر علائم شما کاهش نیابد ممکن است توصیه های پزشکی حرفه ای یا تجویز پروبیوتیک ها یا استروئیدها ضروری باشد.

4- تروما یا جراحت

هنگامی که زبان شما آسیب می بیند، می تواند به شدت حساس و دردناک باشد. علاوه بر این، احساس خارش در اطراف قسمت آسیب‌دیده زبان، مشابه احساس خارش با برش کاغذ، معمول است.

سایر علائم

در صورت آسیب دیدن زبان، ممکن است دچار خارش دهان شوید. همچنین ممکن است خونریزی، تورم و ضربان را تجربه کنید. در موارد شدید، ضربه یا آسیب زبان ممکن است باعث تب شود.

درمان

پیروی از روش های استاندارد کمک های اولیه (داروهای ضد درد، بخیه ها و آنتی بیوتیک ها) می تواند در رسیدگی به آسیب زبان کمک کند. تا زمانی که زبان شما بهبود می یابد از غذاهای تند و گرم خودداری کنید.

5- تبخال

تبخال، که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود، قبل از شروع تاول، با یک احساس گزگز قابل تشخیص روی لب‌ها، دهان یا زبان شروع می‌شود. تبخال یک سویه از ویروس تبخال شبیه آبله مرغان است که از طریق تماس پوست به پوست بسیار مسری است.

احساس گزگز ناشی از تبخال می تواند باعث خارش زبان یا خارش دهان در طول پیشرفت روند بیماری شود.

بیشتر بخوانید
کلینیک دندانپزشکی در زعفرانیه

سایر علائم

سایر علائم تبخال عبارتند از:

  • تب
  • تراوش و پوسته شدن تاول
  • لثه های تحریک شده
  • سردرد
  • درد عضلات
  • گلو درد
  • غدد متورم و غدد لنفاوی

درمان

داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و کرم ها می توانند تاول های تبخال را درمان کنند. علاوه بر این، یخ، ژل آلوئه ورا، ویتامین هایی مانند لیزین، روغن درخت چای و سایر داروهای خانگی می توانند روند بهبودی را تسریع کنند.

6- آفت دهان

آفت دهان که به عنوان زخم دهان نیز شناخته می شود، برجستگی های کوچک دردناکی هستند که در دیواره های داخلی دهان و زبان یافت می شوند. آنها معمولا سفید یا زرد هستند و ممکن است حاشیه قرمز یا صورتی داشته باشند.

سایر علائم

آفت‌ها مانند تبخال، چند روز قبل از ظاهر شدن زخم‌ها گزگز می‌شوند و می‌سوزند. آفت دهان شایع و بی ضرر است اما می تواند باعث ناراحتی زبان یا دهان شود.

درمان

آفت‌ها اغلب به‌طور مستقل و بدون مداخله زیاد طی چند روز از بین می‌روند. با این حال، غرغره کردن با آب نمک ولرم ممکن است به بهبود سریعتر آنها کمک کند.

درمان خانگی خارش زبان

درمان خانگی خارش زبان

راه های طبیعی بسیاری برای درمان خارش دهان و زبان در خانه وجود دارد:

  1. روغن نارگیل دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی طبیعی است که می تواند احساس خارش زبان را کاهش دهد
  2. آنتی هیستامین های بدون نسخه می توانند به کاهش تورم و تحریک کمک کنند
  3. آلوئه ورا می تواند خراش ها و سوختگی ها را تسکین دهد
  4. شستشو یا غرغره آب نمک می تواند تورم، خارش و التهاب را کاهش دهد
  5. عسل ممکن است به درمان خارش یا زخم زبان کمک کند
  6. حذف رژیم غذایی، یا حذف غذاها و ترکیب مجدد آهسته آنها، می تواند به شما کمک کند بفهمید چه غذاهایی باعث خارش زبان شما می شود.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی برای درمان خارش زبان بود

اگر دچار مشکل تنفسی، کهیر یا تورم صورت می‌شوید، یا ضربان قلب شما از زبان تحریک‌شده‌تان افزایش می‌یابد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند یک وضعیت تهدید کننده زندگی را نشان دهد.

پیشگیری از خارش زبان

پیشگیری بهترین راه برای جلوگیری از خارش دهان و زبان است. غذاهای خاصی را که ممکن است باعث واکنش آلرژیک و خارش زبان شوند را از رژیم غذایی خود حذف کنید. همچنین بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و زبان خود را با سوهان زبان تمیز کنید. از دهانشویه های حاوی الکل که می توانند دهان شما را خشک کرده و باعث احساس سوزش شوند، خودداری کنید.

خلاصه

اگر دچار آلرژی غذایی، برفک دهان، عفونت قارچی، تبخال، خشکی دهان یا ضربه هستید، خارش زبان می تواند ناامید کننده باشد. اگرچه نادر است، اما گاهی اوقات گزگز و خارش زبان می تواند شدیدتر باشد و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد. درمان های خانگی، صحبت با یک متخصص و اجتناب از محرک ها می تواند به بهبود سریع زبان شما کمک کند و از عود بیماری جلوگیری کند.

7- تغییرات هورمونی

هر زمان که تورم در دهان شما وجود داشته باشد، احتمال احساس خارش وجود دارد. خانم‌ها به تغییرات هورمونی حساس هستند و گاهی اوقات لثه‌هایشان چیزی شبیه التهاب لثه نشان می‌دهد. در واقع، این یک ژنژیویت کاذب (کاذب) ناشی از هورمون است که پس از قاعدگی یا بارداری از بین می رود. البته، خارش بیشتر در اطراف لثه‌ها ظاهر می‌شود تا جایی مانند زبان یا سقف دهان. ممکن است علائم «ارجاعی» را تجربه کنید که در آن احساس می‌کنید زبانتان در حال خارش است، اما در واقع بخشی دیگر از دهان شماست.

بیشتر بخوانید
علت فشار دادن زبان به دندانها

درمان

بررسی کنید تا مطمئن شوید که روال بهداشت دهان و دندان شما به اندازه است. به آرامی لثه های خود را مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید. ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا ژنژیویت واقعی خودش را معکوس کند. در غیر این صورت، با تثبیت سطوح هورمونی، باید شاهد بهبود علائم باشید. در پایان، آن را به گردن هورمون‌های خود نیندازید، مگر اینکه متوجه یک همبستگی مستقیم ماه به ماه شوید (به عبارت دیگر، در مورد آن به پزشک خود مراجعه کنید!)

8- گاز گرفتن یا زخمی شدن روی زبان

علائم

زبان شما مملو از بافت های عروقی است. بنابراین، هنگامی که به طور تصادفی با غذا یا با گاز گرفتن از پهلو در حین صحبت به آن آسیب می‌رسانید، احتمال خونریزی وجود دارد یا احساس حساسیت شدید می‌کند. احساس خارش در اطراف محل آسیب دیده غیر معمول نیست. خبر خوب این است که از آنجایی که زبان شما مملو از رگ های خونی است، می تواند به سرعت بهبود یابد!

درمان

مراقب باشید آن طرف دهان خود را نجوید. حداقل برای چند روز از خوردن غذاهای سفت یا ترد خودداری کنید. در صورت نیاز از داروهای ضد التهابی (مانند موترین) استفاده کنید. همچنین می توانید یک تراشه یخ را بمکید تا به بی حس شدن ناحیه آسیب دیده کمک کنید.

جلوگیری از خارش زبان

جلوگیری از خارش زبان

مانند بسیاری از مسائل مربوط به سلامت دندان، پیشگیری یک امر کلیدی است. اگر شما فردی هستید که هر از گاهی دچار خارش زبان می شوید، مراقب رژیم غذایی خود باشید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. اما حتی اگر هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، ممکن است زبان خود را به درستی تمیز نکنید.

اگر از نزدیک به آن نگاه کنید، سطح زبان شما از صدها، به جرأت می توانم بگویم، هزاران پاپیلای کوچک پوشیده شده است. هر یک از این پاپیلاها مانند یک امتداد کوچک انگشت مانند است که از زبان شما جدا می شود. بقایای مواد غذایی و باکتری ها می توانند بین آنها گیر کند و اگر آنها را به خوبی تمیز نکنید، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

نکته جانبی: از استفاده از دهانشویه حاوی الکل خودداری کنید. می تواند دهان شما را خشک کند و علائم خارش را حتی بدتر کند! هر روز زبان خود را مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و تمیز کنید. اگر برفک یا عفونت باکتریایی است، باید فلور دهان را در داخل دهان خود تثبیت کنید تا همه چیز به روال خود بازگردد. خوردن ماست یا مکمل با پروبیوتیک ضرری ندارد.

اگر به آلرژی غذایی جزئی مشکوک هستید، از یک رژیم غذایی حذفی استفاده کنید تا سعی کنید به غذاهایی که به آنها واکنش نشان می دهید محدود کنید. سپس، با پزشک خود در مورد آنچه اتفاق افتاده صحبت کنید. فقط توجه داشته باشید که آلرژی غذایی می تواند با گذشت زمان بدتر شود و نباید نادیده گرفته شود.

غلبه بر خارش زبان

یکی از اولین مواردی که در صورت خارش زبان یا دهان باید در نظر بگیرید، حساسیت غذایی است. به خصوص که آنافیلاکسی (کمبود اکسیژن) چنین خطر جدی است. اما اگر می‌دانید که حساسیت غذایی ندارید و علائم تحریک‌کننده سوزش زبان و خارش زبان را تجربه می‌کنید، انجام کمی کارآگاهی می‌تواند به شما کمک کند تا علت بیماری خود را مشخص کنید.

 

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.