رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان و ارتباط آن با بیماری های دهان و سیستمیک

حدود 75 درصد از موارد بوی بد دهان و “هالیتوزیس” توسط خود دهان ایجاد می شود. علل دیگر عبارتند از مشکلات معده، عفونت سینوسی یا بیماری شدید لثه است.یکی از عوامل کلیدی در موفقیت در رفع بوی بد دهان، شناسایی علت آن است. هنگامی که دندانپزشک متخصص شما علت را مشخص کرد، روند درمان می تواند آغاز شود.

بوی بد دهان می تواند ناشی از:

  1. عوامل خارجی : غذاهایی مانند پیاز و سیر، نوشیدنی هایی مانند قهوه و الکل و سیگار
  2. بهداشت نامناسب دهان و دندان
  3. پلاک و باقیمانده مواد غذایی روی دندان ها
  4. بیماری دهان و دندان
  5. بیماری لثه و بیماری پریودنتال
  6. پروتزهای مصنوعی : پروتزهای مصنوعی باید هر روز تمیز شوند زیرا پلاک و باقیمانده مواد غذایی روی آن‌ها جمع می‌شود.
  7. لوزه ها : ممکن است بقایای مواد غذایی در ناحیه لوزه ها جمع شود.
  8. عفونت دستگاه تنفسی :عفونت گلو، سینوس و ریه
  9. خشکی دهان
  10. بیماری های سیستمیک مانند دیابت، کبد، کلیه، بیماری های ریوی، سینوسی و اختلالات گوارشی

2 scaled

بیماری دهان و دندان چگونه با بیماری سیستمیک مرتبط است؟

تحقیقات اخیر ارتباط بین بیماری های دهان و دندان و بیماری های سیستمیک (دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، عفونت های تنفسی و بیماری آلزایمر) و سایر شرایط پزشکی را نشان می دهد. هنگامی که بافت لثه ملتهب می شود ، واسطه های التهابی در بافت لثه به نام سیتوکین ها می توانند وارد بزاق شما شده و در ریه های شما جذب شوند. باکتری هایی که باعث بیماری پریودنتال می شوند نیز می توانند وارد سیستم گردش خون اطراف دندان ها شده و به سایر قسمت های بدن منقل شوند. باکتری های دهان می توانند باعث عفونت های ثانویه یا التهاب سایر بافت ها در بدن شوند.

برای رفع بوی بد دهان به چه متخصصی باید مراجعه شود؟

اگر فکر می کنید رژیم غذایی شما باعث بوی بد دهان می شود، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید که می تواند به شما برای تغییر رژیم غذایی کمک کند. اگر بهداشت دهان و دندان شما ضعیف است و از التهاب رنج می برید یا بیماری پریودنتال دارید ، با دندانپزشک و پریودنتیست خود تماس بگیرید. لوزه ها و عفونت های مجاری تنفسی باید توسط پزشک خانواده یا متخصصی مانند متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص ریه تحت نظر باشند. بیماران مبتلا به دیابت، اختلالات کبدی یا کلیوی و اختلالات گوارشی باید به پزشک ، اورولوژیست یا متخصص گوارش مراجعه کنند که چگونه می توان بوی بد دهان را در رابطه با این بیماری های سیستمیک کاهش داد.

بیشتر بخوانید
روش صحیح نخ دندان کشیدن

 چگونه از بوی بد دهان در صبح جلوگیری کنیم؟

بوی بد دهان صبحگاهی نوعی بوی بد دهان است که از نظر پزشکی به آن هالیتوز معروف است. طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، بوی بد دهان معمولاً توسط باکتری های موجود در دهان ایجاد می شود. در هنگام خواب، ذرات غذا بین دندان ها، روی زبان و در امتداد خط لثه جمع می شوند.

چه چیزی باعث بوی بد دهان صبحگاهی می شود؟

مواد غذایی: به غیر از باقی مانده در دهان، برخی از غذاها می توانند باعث ایجاد بوی بد شوند. پیاز، سیر و ادویه ها پس از هضم وارد جریان خون می شوند. این سپس مواد شیمیایی به ریه های شما منتقل می شود، بنابراین اگر قبل از خواب غذا بخورید، به خصوص اواخر شب، آن بوهای تند را به طور کامل استشمام می کنید.

خشکی دهان: خشکی دهان همچنین می تواند باعث بوی بد دهان صبحگاهی شود. بزاق به کاهش باکتری ها از دهان شما در طول روز کمک می کند. اما تولید بزاق در هنگام خواب کاهش می یابد و دهان شما را به محل رشد باکتری تبدیل می کند. خشکی دهان ، تولید بزاق را کاهش می دهد. تنفس دهانی یا خروپف نیز باعث ایجاد بوی بد می شود.

بی توجهی به مراقبت از دهان و دندان: بی توجهی به مراقبت از دهان علاوه بر تمیز کردن صحیح این ذرات مزاحم غذا با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند منجر به بیماری پریودنتال شود.

داروها. برخی از داروها باعث خشکی دهان می شوند که می تواند باعث افزایش تعداد باکتری ها شود و بوی بد دهان صبحگاهی را بدتر کند.

6

چگونه از بوی بد دهان صبحگاهی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بوی بد دهان در صبح، روش های زیر را امتحان کنید:

مقدار زیادی آب بنوشید: شب ها قبل از خواب آب بنوشید و در صورت بیدار شدن از شدت تشنگی، یک بطری آب روی پاتختی خود قرار دهید.

قبل از رفتن به رختخواب از خوردن غذاها و نوشیدنی های بدبو مانند پیاز، سیر، چای سیاه یا قهوه خودداری کنید.

عدم مصرف دخانیات: ترک سیگار علاوه بر این که از بوی بد دهان در صبح جلوگیری می کند ، می تواند سلامت شما را بهبود بخشد.

4

رفع بوی بد دهان صبحگاهی

اگر احساس بوی بد می‌کنید، مسواک زدن دندان‌ها باید اولین خط دفاعی شما باشد.

  • دهان شویه: شستشوی دهان با دهانشویه ضد عفونی کننده لثه های شما را سالم نگه می دارد، از آنها در برابر التهاب لثه محافظت می کند و می تواند از بوی بد دهان جلوگیری کند.
  • زبان خود را تمیز کنید
  • آدامس بجوید: آدامس بدون قند به ترشح بزاق کمک می کند تا این باکتری ها از بین بروند و تا زمانی که دندان های خود را مسواک نزنید، دهان شما را شاداب نگه می دارد.
  • نعناع: نعناع می تواند دهان شما را مرطوب کرده و بوی بد دهان را کاهش دهند.
بیشتر بخوانید
کلینیک دندانپزشکی الهیه

بیدار شدن با بوی بد دهان در صبح خوشایند نیست و این برای بوی دهان شما در طول روز نیز صدق می کند.

3

علل بوی بد دهان:

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) شایع ترین علل بوی بد دهان را به شرح زیر فهرست می کند:

مواد غذایی:

بقایای مواد غذایی که پس از خوردن غذا در دهان شما باقی می ماند می تواند به دلیل رشد باکتری ها باعث ایجاد بوی بد شود. غذاهای با بوی تند مانند سیر، پیاز و برخی ادویه ها بر بوی دهان شما تاثیر می گذارند.

سیگار کشیدن:

کشیدن سیگار و همچنین استفاده از دخانیات، بوی بد و زننده ای را در دهان ایجاد می کند. علاوه بر این، مصرف دخانیات خطر ابتلا به سرطان دهان و سایر سرطان ها را افزایش می دهد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بیماری لثه:

وقتی از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن زبان به روش صحیح انجام نمی شود، اجازه می دهید ذرات غذا در دهان شما باقی بمانند. تجزیه باکتریایی این بقایای مواد غذایی می تواند باعث ایجاد بو شود.

خشکی دهان:

بزاق با از بین بردن ذرات غذا به پاکسازی دهان شما کمک می کند. اگر ترشح بزاق به مقدار کافی انجام نشود، ذرات غذایی که می توانند باعث ایجاد بوی بد شوند در دهان شما باقی می مانند.

مشکلات سلامتی:

عفونت‌های تنفسی و التهاب سینوس‌ها، ریه‌ها یا گلو می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود، به‌ویژه زمانی که ترشحات مخاطی در ناحیه دهان و بینی وجود دارد.

سایر شرایط پزشکی که می توانند باعث بوی بد دهان شوند عبارتند از دیابت، برخی بیماری های کبدی و کلیوی.

1

پنج دلیل بوی بد دهان در کودکان

مسواک زدن دندان کودکان هر شب قبل از رفتن به رختخواب ، سلامت دهان و دندانها تضمین می کند. در حالی که دو بار مسواک زدن در روز برای رشد دندان ها مفید است، اما ممکن است از بوی بد دهان جلوگیری نکند. بوی بد دهان همیشه فقط مربوط به سلامت دهان و دندان نیست. همچنین ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که نیاز به توجه بیشتری دارد. در این مقاله می توانید درباره پنج دلیل بوی بد دهان در کودکان و نحوه رفع بوی بد دهان کودکان کسب کنید.

بیشتر بخوانید
چگونه سلامت دهان کارکنان بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد

عفونت سینوس

آیا کودک شما اخیراً گلو درد یا گرفتگی بینی دارد؟ این می تواند نشانه ای از عفونت سینوسی باشد. مشکلات مربوط به سینوس می تواند منجر به تجمع مایع در مجرای بینی و گلو شود و گلوی کودک شما را به مکانی ایده آل برای تجمع باکتری ها تبدیل کند. بوی بد دهانی که با مسواک زدن از بین نمی رود، احتمالا در ارتباط با عفونت سینوسی است. اگر مشکوک به عفونت سینوسی هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اشیاء خارجی

شاید این اولین چیزی نباشد که به آن فکر می کنید، اما بوی بد دهان فرزندتان می تواند ناشی از مسدود شدن مجاری تنفسی توسط یک جسم خارجی باشد. بچه ها بسیار کنجکاو هستند و سوراخ های بینی آنها به اندازه ای بزرگ است که می توانند اسباب بازی های کوچک را وارد آن کنند. اگر شک دارید که علت بوی بد دهان کودکتان جسم خارجی است، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

لوزه های متورم

یک چراغ قوه بردارید و به داخل دهان فرزندتان نگاه کنید: لوزه های او چه شکلی هستند؟ لوزه های سالم باید صورتی و بدون لکه باشند. لوزه‌های بیمار ممکن است قرمز، ملتهب، با نقاط سفید روی آن‌ها و بوی بدی داشته باشند. باکتری ها می توانند روی لوزه های متورم تجمع پیدا کنند و باعث بوی بد دهان شوند. اگر لوزه های کودک شما متورم یا قرمز رنگ است، مراجعه به متخصص اطفال ضروری است.

خشکی دهان کودکان

کودکان بسیار فعال هستند و ممکن است فراموش کنند که آب کافی بنوشند زیرا دائما در حال حرکت هستند. بوی بد دهان در کودکانی که ورزش می کنند معمولاً ناشی از کمبود مایعات است. اگر کودکان به اندازه کافی آب ننوشند، دهان آنها نمی تواند بزاق کافی تولید کند و باکتری های تولید کننده بوی بد دهان را از بین ببرد. حتی اگر این مشکل بزرگ به نظر نرسد، می تواند در آینده باعث پوسیدگی دندان شود. به همین دلیل، اطمینان از نوشیدن آب کافی برای کودکان بسیار مهم است.

بهداشت دهان و دندان: پوسیدگی و بیماری های لثه

حتی بهترین عادات بهداشت دهان و دندان گاهی برای رفع بوی بد دهان کودکان ناشی از پوسیدگی یا سایر عفونت ها کافی نیست. پوسیدگی دندان ، بیماری لثه یا زخم های دهان می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. خمیر دندان هایی که به طور ویژه برای کودکان طراحی شده اند می توانند از گسترش چنین مشکلاتی جلوگیری کنند، اما مسواک زدن نمی تواند پوسیدگی های موجود را درمان کند. اگر کودک شما پوسیدگی دندان دارد، وقت آن است که به دندانپزشک مراجعه کنید.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.