مسواک نمی‌تواند ناحیه‌ای که دندان‌های شما به خط لثه شما می‌رسد تمیز کند.  احتمالاً می‌دانید که باید دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید. اما اگر بدون کشیدن نخ دندان مسواک می‌زنید، دندان‌هایتان را نمی‌توانید تمیز نگه ندارید. نخ دندان می‌تواند به‌گونه‌ای زیر خط لثه شما نفوذ کند که موهای مسواک شما به سادگی نمی‌توانند.

به بسیاری از ما هرگز نشان داده نشده است که چگونه به درستی مسواک بزنیم و نخ دندان بکشیم؛ بنابراین، فقط اینکه دندانپزشک یا متخصص بهداشت به شما بگوید این کار را انجام دهید کافی نیست. شما باید بدانید که چگونه این کار را انجام دهید.

روش‌های صحیح نخ دندان کشیدن

شما باید بیشتر نخ دندان کشیدن خود را با نخ نخی انجام دهید، نوعی که در دست بگیرید و دور انگشتان خود بپیچید. آن چنگک‌های پلاستیکی کوچک خوب هستند، مثلاً وقتی بیرون برای غذا خوردن چیزی بین دندان‌هایتان گیر کرده باشد، اما نخ دندان کشیدن منظم شما باید به روش قدیمی انجام شود. استثنا در اینجا این است که مشکل مهارت دست دارید.

مطالعات هیچ تفاوتی در نخ‌های موم‌نشده یا اپیل‌شده نشان نداده‌اند، اما موم نشده قابل ترجیح است، زیرا به نظر می‌رسد کمی مؤثرتر است. با این حال، اگر بریس دارید، نخ ممکن است انتخاب بهتری باشد، زیرا نسبت به نسخه‌های بدون موم احتمال گیر کردن یا پاره شدن آن کمتر است.

روش صحیح کشیدن نخ دندان

مراحل صحیح نخ دندان کشیدن

  1. نخ دندان خود را آماده کنید یک تکه نخ دندان به اندازه فاصله بین شانه‌هایتان بردارید. این باید یک تا دو اینچ نخ دندان برای کار با آن به شما بدهد، به علاوه به اندازه کافی به دور انگشت شست و سبابه خود بپیچید تا محکم ببندید.
  2. نخ دندان را بین دندان‌های خود قرار دهید. هدف این است که به منطقه‌ای برسید که هر دندان با خط لثه شما برخورد می‌کند جایی که مسواک شما نمی‌تواند به آن برسد. شما می‌خواهید نخ دندان را دور دندانتان جمع کنید. به این فکر کنید که سعی کنید با نخ دندان به شکل C شکل بگیرید و دندان خود را در مرکز قرار دهید.
  3. از حرکت بالا و پایین استفاده کنید. نخ دندان را چند بار در دو طرف ناحیه مثلثی لثه که به آن پاپیلا می‌گویند بالا و پایین بمالید. این عمل را در حین حرکت از دندان به دندان دیگر تکرار کنید و از یک قسمت تمیز از نخ دندان برای هر دندان استفاده کنید.
  4. ملایم رفتار کنید. نخ را با فشار وارد لثه نکنید، که می‌تواند باعث خونریزی شود. اما توجه داشته باشید که اگر اغلب نخ دندان نکشید، ممکن است لثه‌هایتان خونریزی کند، حتی اگر ملایم باشید. در بیشتر موارد، اگر به آن پایبند باشید و از روش مناسب استفاده کنید، خونریزی پس از یک هفته یا بیشتر متوقف می‌شود. فقط مطمئن شوید که به بافت لثه خود ضربه وارد نمی‌کنید و فشار زیادی به لثه خود وارد نمی‌کنید یا در زاویه اشتباه قرار نمی‌گیرید.
  5. برخی افراد یادگیرنده بصری هستند. اگر این مراحل را دنبال می‌کنید؛ اما هنوز مطمئن نیستید که به درستی از نخ دندان استفاده می‌کنید، دفعه بعد که برای تمیز کردن مراجعه می‌کنید، از دندانپزشک یا متخصص بهداشت خود بخواهید آموزش بدهد. آنها می‌توانند به شما نشان دهند که چه کاری باید انجام دهید تا در تمیز کردن دندان‌های خود مؤثرتر باشید.
بیشتر بخوانید
افتادن تاج دندان

 

چرا استفاده از نخ دندان بسیار مهم است؟

سلامت دهان و دندان به معنای چیزی بیش از یک لبخند زیبا و سفید است. سلامت دهان و دندان با سلامت کل بدن مرتبط است، به این معنی که مشکلات دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند منجر به سایر نگرانی‌های سلامتی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و موارد دیگر شود.

‌کشیدن نخ دندان بسیار مهم است، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که مسواک زدن فقط به ناحیه بین دندان‌های شما نمی‌رسد. اگر پلاک را نتوانید از بین ببرید، می‌تواند منجر به پوسیدگی یا بیماری پریودنتال یا هر دو شود.

بیماری پریودنتال با افزایش خطر ابتلا به موارد زیر همراه است:

بیماری پریودنتال با افزایش خطر ابتلا به موارد زیر همراه است:

  1. دیابت.
  2. بیماری قلبی.
  3. بیماری ریه.
  4. سکته.
  5. آرتروز.

 

چند وقت یکبار باید نخ دندان بکشید؟

انجمن دندانپزشکی توصیه می‌کند حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. البته، اگر بعد از خوردن غذا احساس می‌کنید که بین دندان هایتان غذایی گیر کرده است.

 

فواید و مضرات نخ دندان کشیدن:

نخ دندان یک ابزار اضافی برای بهداشت دهان و دندان است. هدف اصلی نخ دندان تمیز کردن کامل بین دندان ها و جلوگیری از ایجاد پلاک در آن ناحیه است. بنابراین، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و خمیردندان مناسب از ایجاد پلاک جلوگیری می کند و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. اگر از دهان شویه ها نیز استفاده کنید، رعایت بهداشت موثرتر خواهد بود.

 

 

انواع نخ دندان

انواع نخ دندان

1.نخ دندان موم نشده

آنها به همان اندازه در از بین بردن باقی مانده های غذایی بین دندان موثر هستند، لغزش بین دندان ها بسیار آسان تر است و احتمال خرد شدن آن بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید
سوالات متداول در ارتباط با جراحی دندان عقل

2.نخ دندان مومی طعم دار

اگر دوست دارید که نخ دندان با طعم نعناع یا دارچین باعث طراوت دهان شما شود، این یک انتخاب عالی برای شماست.

3.نخ دندان یا نوار دندان پهن

نخ دندان پهن تر را انتخاب کنید. نخ دندان نواری بخش بزرگ‌تری از دندان را می‌پوشاند، بنابراین کار تمیز کردن بهتری را انجام می‌دهد. همچنین در دست شما احساس راحتی بیشتری می کند و احتمال بریدگی لثه های شما کمتر است.

نخ نایلون به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک مصالحه قطعی بین انواع دیگر نخ دندان: نخ نایلون کاملاً قابل اعتماد است (محکم تر از ابریشم) و به اندازه تفلون گران نیست.

نخ دندان مومی چنین نخ دندانی نسبت به نخ دندان بدون موم موثرتر است، اما با توجه به روند عادت کردن به آن راحت تر است، به این معنی که برای کسانی که تازه شروع به نخ دندان کشیدن کرده اند مناسب تر است.

نخ دندان ها نیز بر اساس شکل بخش متمایز می شوند:

  1. نخ دندان صاف.
  2. نخ دندان گرد.

نخ های تخت برای تمیز کردن فضاهای نزدیک بین دندانی مناسب هستند. نخ های گرد به ترتیب در مواردی مفید هستند که فاصله نسبتا زیادی بین دندان ها وجود داشته باشد همچنین برای کمک به مراقبت از ساخت و سازهای ارتودنسی یا پروتز، نخ‌های با هدف خاص وجود دارند. همانطور که می بینید، تولید کنندگان نخ دندان گزینه های کافی را برای استفاده از نخ دندان تا حد امکان موثر، راحت و مفید ارائه می دهند.

آیا نخ دندان مضر است؟

آیا نخ دندان مضر است؟

در واقع، بله. مانند هر وسیله درمانی، پیشگیرانه و بهداشتی، نخ دندان در صورت استفاده نادرست می تواند باعث آسیب شود. مثلا:

  1. خطر آسیب مکانیکی وجود دارد. اغلب این امر در مورد لثه ها صدق می کند.
  2. نخ دندان می تواند یک محرک غیر ضروری برای لثه هایی باشد که قبلا ملتهب شده اند.
  3. استفاده بیش از حد از نخ دندان نیز نامطلوب است ،یکبار نخ دندان کشیدن در روز کافی است.
بیشتر بخوانید
علائم آبسه دندان چیست؟

برای اینکه نخ دندان فقط یک منبع سودمندی است، باید با یک متخصص مشورت کنید و با توجه به ویژگی های فردی و وضعیت سلامت دهان خود، نخ دندان بردارید. علاوه بر این، پزشک نحوه استفاده صحیح از نخ دندان را به تفصیل توضیح خواهد داد.

 

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.