سلامت دهان و دندان در دوران بارداری

سلامت دهان و دندان در دوران بارداری

سلامت دهان و دندان در دوران بارداری یکی از مهم ترین مسائلی است که مادران باردار باید روی آن تمرکز کنند. بهداشت و بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری هرگز نباید نادیده گرفته شود. در این دوران ترشح هورمون پروژسترون در بدن افزایش می یابد. این هرمون باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود. سرکوب سیستم ایمنی باعث می شود که بدن در برابر بیماری های مختلف آسیب پذیرتر شود. به عنوان مثال، اگر مشکل التهاب لثه در مادران وجود داشته باشد، این مشکل با بارداری به سرعت پیشرفت می کند.

2 2 scaled

البته سلامت دهان و دندان نیز می تواند بر بارداری تاثیر بگذارد. در صورت بروز بیماری های لثه و عدم درمان، خطر زایمان زودرس افزایش می یابد. در عین حال می توان گفت که خطر مشکلات وزنی نوزاد هنگام تولد 7 برابر می شود. این مثال برای درک واضح از اهمیت سلامت دهان و دندان در دوران بارداری کافی است. سوالات زیادی در ارتباط با این موضوع حساس وجود دارد. ما به تمام سوالاتی از جمله اینکه آیا انجام مداخلات دندانپزشکی در دوران بارداری ضروری است و این که آیا بارداری علت از دست دادن دندان است، پاسخ خواهیم داد. بیایید با پاسخ به این سوال که آیا در دوران بارداری از دهان شویه استفاده می شود یا خیر که یکی از سوالات متداول است، شروع کنیم.

آیا از دهانشویه در دوران بارداری استفاده می شود؟

اولین نکته ای که همه مادران باردار در مورد سلامت دندان در دوران بارداری باید به آن توجه کنند این است که از محصولاتی که به طور تصادفی در بازار به فروش می رسد ، استفاده نکنید. این امر در مورد انواع دهانشویه نیز صدق می کند. دهانشویه هایی در بازار وجود دارد که با استفاده از مواد مختلف تهیه می شوند. با این حال، نمی توان گفت که همه آنها برای استفاده در دوران بارداری مناسب هستند. در این مرحله، کاری که مادران باید انجام دهند، مشورت با دندانپزشک است. اگر به دندانپزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید، می توانید یک دهانشویه ایده آل برای استفاده در این دوران انتخاب کنید. استفاده از دهانشویه های توصیه شده توسط دندانپزشک ضرری ندارد و به راحتی می توانید از این محصولات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
علت قهوه ای شدن زبان و درمان آن

همچنین بسیار اهمیت که هر اطلاعاتی را که در اینترنت می‌بینید به عنوان مرجع نپذیرید. ممکن است با اطلاعات مختلفی مواجه شوید ، مانند تهیه داروهای گیاهی به عنوان دهانشویه استفاده کنید. گیاهان مانند داروها دارای مواد فعال مختلفی هستند. مخلوط کردن یا فرآوری گیاهان در طول دوران بارداری برای سلامت دهان و دندان مضر باشد. نه تنها مادر باردار، بلکه نوزاد نیز می تواند از این عدم آگاهی آسیب ببیند. بنابراین، بهتر است از دهانشویه های توصیه شده توسط دندانپزشک به جای روش های پرخطر مانند تهیه دهانشویه با گیاهان دارویی استفاده کنید.

3 1

لثه هایم در بارداری زیاد خونریزی می کنند، چه کار کنم؟

داشتن خونریزی بسیار خفیف در حین مسواک زدن به دلایل هورمونی طبیعی است. با این حال، خونریزی بیش از حد ممکن است ژنژیویت بارداری باشد. یادآور می شویم که لثه های سالم خونریزی ندارند.

چه اقدامات احتیاطی برای محافظت از سلامت دهان و دندان در دوران بارداری باید انجام دهم؟

عدم مسواک زدن با مصرف بیش از حد مواد قندی و بی توجهی مادر به سلامت دهان و دندان در دوران پس از زایمان رابطه مستقیم دارد. مراجعه به دندانپزشک قبل یا در حین بارداری و انجام اقدامات درمانی ضروری است.

4 1

 آیا دندان ها در دوران بارداری زودتر پوسیده می شوند؟

اگر از سلامت دهان و دندان در دوران بارداری غافل شوید و مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را نادیده بگیرید. در دوران بارداری، مقدار pH دهان کاهش می یابد. علائم بارداری مانند حالت تهوع و استفراغ یکی از عواملی است که باعث کاهش مقدار pH در دهان می شود. کاهش مقدار PH  به معنای ایجاد یک محیط اسیدی در دهان است. به همین دلیل هنگام استفراغ باید دهان را با آب گرم و نمک غرغره کرد.

یکی از اشتباهات رایج در این زمینه مسواک زدن بلافاصله پس از استفراغ است. اما برای مسواک زدن باید حداقل 20 دقیقه صبر کرد. به کمک این روش می توان از تسریع در ایجاد پوسیدگی دندان جلوگیری کرد. تمیز کردن دهان و دندان اغلب به دلیل حالت تهوع نادیده گرفته می شود. این شایع ترین علت پوسیدگی دندان در دوران بارداری است.

بیشتر بخوانید
رفع بوی بد دهان و ارتباط آن با بیماری های دهان و سیستمیک

آیا بارداری باعث از دست دادن دندان می شود؟

می توان گفت اطلاعات غلط زیادی در مورد بارداری در جامعه وجود دارد. یکی از آنها این است که بارداری قطعا منجر به از دست دادن یک یا چند دندان می شود. البته اگر در دوران بارداری از بهداشت دهان و دندان غفلت شود، امکان مواجهه با چنین وضعیتی وجود دارد.

این اطلاعات که نوزادان در رحم نیاز به کلسیم خود را از دندان های مادر تامین می کنند و بنابراین از دست دادن دندان اجتناب ناپذیر است، مطلقاً درست نیست. نوزادان نیاز کلسیم خود را از دندان های مادر تامین نمی کنند. از دست دادن دندان لزوما در هر بارداری رخ نمی دهد. همانطور که اشاره کردیم، پوسیدگی دندان است که باعث از بین رفتن دندان می شود و پوسیدگی دندان در اثر بی توجهی به تمیز کردن دندان ایجاد می شود. بنابراین، باید به این اطلاعات و اطلاعات مشابه آن اعتماد نکنید.

نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنیم این است که توجه به سلامت دهان و دندان در دوران بارداری از شیوع بیماری های دهان ودندان جلوگیری می کند. دلیل افزایش بیماری های دهان و دندان در دوران بارداری تغییرات در تعادل هورمونی بدن است. لثه ها و دندان ها به دلیل سرکوب سیستم ایمنی در برابر عوامل خارجی آسیب پذیر هستند. اما اگر از بهداشت دهان و دندان غفلت نشود، می توان دوران بارداری را بدون هیچ مشکلی کامل کرد.

5 1

رشد دندان نوزاد چه زمانی آغاز می شود؟

یکی از مواردی که والدین در مورد سلامت دندان در دوران بارداری سوال می کنند، رشد دندان نوزادان است. رشد دندان در نوزادان از هفته پنجم تا ششم بارداری شروع می شود. به خصوص در این دوران، مادر باردار باید حداکثر توجه به تغذیه خود را داشته باشد تا سلامت دندان نوزادان تحت تاثیر قرار نگیرد. استفاده از مواد غذایی غنی از کلسیم، فسفر و ویتامین در برنامه تغذیه ضروری است. بنابراین، استفاده از مکمل های ویتامین و مواد معدنی لازم در دوران رشد دندان نوزادان تئصیه می شود.

بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری چگونه باید باشد؟

روش های ساده ای وجود دارد که همه مادران باردار می توانند در مورد سلامت دهان و دندان در دوران بارداری انجام دهند. ما می توانیم فهرست کوتاهی را در اختیار شما قرار دهیم که به شما امکان می دهد اطلاعاتی در مورد آنچه مهم است و آنچه نیاز به توجه دارد داشته باشید.

  • برای افرادی که قصد بارداری دارند، ابتدا باید یک معاینه ساده دهان و دندان را انجام دهند. به این ترتیب شاید بتوان مشکلات موجود را قبل از بارداری تشخیص داد و درمان کرد.
  • مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه نباید در دوران بارداری قطع شود.
  • اگر در دوران بارداری مشکل حساسیت دندان دارید، می توانید روزی دو بار با آب گرم و نمک غرغره کنید.
  • مسواک زدن بعد از 15 تا 20 دقیقه صبر کردن بعد از مصرف مواد غذایی قندی مفید خواهد بود.
  • اگر با دندان ها یا لثه های خود مشکل دارید باید بدون اتلاف وقت با دندانپزشک مشورت کنید.
بیشتر بخوانید
عفونت دندان - علل، علائم و روش‌های درمان

آیا زنان باردار می توانند درمان دندانپزشکی را در دوران بارداری انجام دهند ؟

یکی از باورهای غلطی که در بین مردم در مورد سلامت دهان و دندان در دوران بارداری وجود دارد این است که در دوران بارداری نمی توان درمان دندانپزشکی را انجام داد. این اطلاعات واقعیت را منعکس نمی کند و برخی از درمان های دندانپزشکی یا درمان لثه را می توان در دوران بارداری انجام داد. البته برای درمان، هفته بارداری نیز در نظر گرفته می شود.

درمان های دندانپزشکی در سه ماهه اول بارداری

همانطور که اطلاع دارید سه ماهه اول بارداری دوران حساسی برای نوزاد است. یک اشتباه ساده می تواند منجر به سقط جنین در سه ماهه اول بارداری شود و به همین دلیل برای جلوگیری از مشکلات احتمالی سلامتی باید به تمیز کردن و مراقبت از دهان و دندان حداکثر احتیاط را نشان داد. در این دوره در صورت نیاز می توان درمان عصب کشی و کشیدن دندان را انجام داد. در عین حال می توان آن را با استفاده از دارویی که به نوزاد آسیبی نمی رساند درمان کرد.

درمان های دندانپزشکی در سه ماهه دوم بارداری

اگر نمی توانید برخی از درمان های دندانپزشکی را تا پس از زایمان به تعویق بیاندازید، مناسب ترین دوره زمانی برای این درمان سه ماهه دوم بارداری است. درمان پوسیدگی دندان ضرری ندارد. درمان ریشه در سه ماهه دوم و همچنین در سه ماهه اول قابل انجام است.

درمان های دندانپزشکی در سه ماهه سوم بارداری

اکنون زمان باقی مانده برای زایمان تنها 3 ماه است. اگر می توان درمان مشکلات موجود را به تعویق انداخت، بهتر است آن را بعد از زایمان به تعویق بیندازید. اما اگر درمان هایی وجود داشته باشد که نمی توان آن را به تعویق انداخت، می توان درمان های مختلفی را به گونه ای انجام داد که به نوزاد در شکم مادر آسیبی نرسد. اگر در مورد سلامت دهان و دندان در دوران بارداری سوالی دارید، می توانید در قسمت نظرات بنویسید.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.