جراحی دندان عقل

سوالات متداول در ارتباط با جراحی دندان عقل

اگر این پرسش را دارید که جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد. قبل از هر چیز باید بدانید که طول جراحی با توجه به شرایط فردی متفاوت است. به دلیل این که برخی از دندان های عقل حتی نیازی به کشیدن ندارند، بسیار مهم است که قبل از عمل با پزشک مشورت کنید. اگر دندان عقل در دهان مشکلات مختلفی مانند درد و التهاب ایجاد می کند، باید جراحی را مد نظر قرار داد.

در فرآیند کشیدن دندان عقل دو وضعیت متفاوت وجود دارد. در برخی از بیماران، دندان عقل به طور طبیعی رشد می کند، در حالی که در برخی از بیماران دندان عقل به شکل نهفته باقی می ماند. در هر دو مورد، روشی که باید انجام شود متفاوت است، اما به طور معمول می توان جراحی دندان عقل را در زمان بسیار کوتاهی انجام داد. جراحی دندان عقل به طور متوسط ​​15 دقیقه طول می کشد.

 

shutterstock 117895444

چند ساعت طول می کشد تا دندان عقل با جراحی کشیده شود؟

زمانی که دندان عقل نتواند محل مناسبی را برای رویش در لثه پیدا کند، تورم در لثه ایجاد می‌شود. و دندان به صورت خمیده رشد می کند. به دلیل این که نتایجی مانند درد و پوسیدگی شدید در مشکلات دندان نهفته مشاهده می شود، این دندان ها باید با انجام جراحی دندان عقل برداشته شوند. اگرچه این جراحی با توجه به ساختار دندان و فک متفاوت است، اما می تواند تقریباً 1 ساعت طول بکشد. ضربه بیش از حد دندان ها در فک می تواند مدت زمان جراحی دندان عقل را بیشتر کند.

علاوه بر این سوال که جراحی دندان عقل چند ساعت طول می کشد، سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا این جراحی دردناک خواهد بود؟ در روش های بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی، بیماران در حین عمل هیچ گونه دردی احساس نمی کنند.

روند بهبودی پس از جراحی دندان عقل

مدت زمان عمل ساعت های زیادی طول نمی کشد، مهم دو هفته اول بعد از عمل است. پس از به دست آوردن اطلاعات در مورد مدت زمان انجام جراحی دندان عقل، لازم است اطلاعاتی در مورد مدت زمان بهبودی و اقدامات انجام شده در این فرآیند به دست آورید. در 24 ساعت اول پس از عمل، جویدن مواد غذایی با ناحیه ای که عمل انجام شده نباید انجام شود. همچنین مراقبت از ناحیه دندان کشیده شده پس از کشیدن دندان بسیار مهم است. دستکاری در محل زخم می تواند باعث عفونت، درد یا خونریزی شود.

بیشتر بخوانید
مراحل لمینت دندان

سیگار کشیدن در طول دوران بهبودی ممکن است از بهبود زخم جلوگیری کرده و باعث افزایش خونریزی شود. بنابراین تا زمان بهبودی کامل زخم باید از کشیدن سیگار خودداری کرد. تف کردن می تواند لخته را از بین ببرد و باعث ادامه خونریزی شود. به همین دلیل بسیار مهم است که وقتی جراحی تمام شد تف نکنید. اگر در حین عمل بخیه زده شد، باید به تمیزی نواحی جراحی توجه شود. در حین مسواک زدن، از حرکات سختی که می تواند به بخیه ها آسیب برساند، خودداری شود. در صورت بخیه نشدن بخیه باید با استفاده از گاز تامپون درست کرد.

استفاده از تامپون باید تا زمان تشکیل لخته ادامه یابد. در صورت ادامه خونریزی، تامپون باید تعویض شود. برای جلوگیری از علائمی مانند تورم روی صورت، باید با استفاده از پد و کمپرس یخ، حرکت گردش خون را کاهش داد. همچنین غرغره کردن برای مراقبت از دهان بعد از عمل می تواند مفید باشد.

چه تعداد دندان عقل داریم

دندان عقل دندانی است که در قسمت پشت دهان قرار دارد. معمول ترین سن برای رویش دندان عقل بین 17 تا 19 سالگی است. یک فرد بالغ به طور متوسط ​​چهار دندان عقل در دهان دارد. با این حال، برخی از افراد می توانند دندان عقل کمتری داشته باشند و برخی افراد هیچ دندان عقلی نداشته باشند! (منبع 2010: انجمن جراحان دهان آمریکا)

تخمین زده می شود که 20 تا 25 درصد از مردم در سراسر جهان کمتر از چهار دندان عقل دارند. بنابراین از هر 4 نفر یک نفر احتمالا کمتر از چهار دندان عقل دارد. (کارتر و ورثینگتون 2015)

همیشه فضای کافی برای رشد دندان عقل وجود ندارد. اغلب افراد درد، ناراحتی یا عفونت ناشی از دندان عقل را تجربه می کنند.

حداکثر تعداد دندان عقل چقدر است؟

یک فرد عادی چهار دندان عقل خواهد داشت. اما برخی از افراد دارای دندان عقل اضافی نیز هستند. این افراد یک دندان اضافی یا مجموعه ای از دندان ها دارند. این دندان‌های عقل اضافی به عنوان دندان‌های «اضافی» شناخته می‌شوند.

در کار خود و معاینه هزاران بیمار، من شخصاً تعداد کمی از بیماران را دیدام که دارای دندان عقل اضافی هستند. موارد شدیدی وجود دارد که افراد حتی بیشتر از یک دندان اضافی دارند. این موارد بسیار نادر است و اگر در این دسته قرار بگیرید کاملا منحصر به فرد خواهید بود. در واقع از هر صد نفر یک یا دو نفر دندان عقل اضافی دارند.

بیشتر بخوانید
بهداشت دهان و دندان زنان در طول عمر

چگونه بفهمم دندان عقل بیرون آمده است ؟

در هر دو طرف ناحیه فک 3 دندان آسیاب در دهان ما وجود دارد. آخرین دندان مولر دندان عقل است. 4 دندان عقل در دهان وجود دارد. اگر احساس درد در پشت فک و مشکل در باز و بسته کردن فک دارید، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما نحوه بیرون آمدن دندان و محدودیت در فک شما را همراه با روش های رادیوگرافی تعیین می کند. پس از تشخیص، پزشک یک برنامه درمانی برای شما تنظیم می کند.

دندان عقل چه مشکلاتی ایجاد می کنند؟

اگر شرایطی مانند محدودیت فضا در فک تجربه می کنید و نمی توانید به سلامت دهان و دندان خود توجه کافی داشته باشید، ممکن است التهاب دندان شما اجتناب ناپذیر باشد. به دلیل این که دندان های عقل محل تجمع مواد غذایی اضافی هستند، در صورت عدم مراقبت کافی ممکن است پوسیدگی ایجاد شود. این پوسیدگی ها باعث ایجاد بوی بد دهان نیز می شود.

آیا کشیدن دندان عقل اجباری است؟

کشیدن دندان عقل اجباری نیست. اما تا زمانی که این دندان باعث مشکلات دهان و دندان نشود. دندان عقل باید مانند سایر دندان ها و اندام ها محافظت شود. اگر دندان عقل هنوز بیرون نیامده باشد و روی دندان های دیگر فشار بیاورد، می تواند باعث پوسیدگی و کج شدن دندان در اثر فشردگی شود.

4

بعد از کشیدن دندان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

  1. کشیدن دندان عقل بیشتر با روش های جراحی انجام می شود. دندان ها با بی حسی موضعی برداشته می شوند.
  2. پس از کشیدن دندان عقل، تامپون قرار داده شده در دهان باید به مدت نیم ساعت نگه داشته شود.
  3. باید تا حد امکان کمتر تف کنید.
  4. پس از عمل، 2 ساعت پس از رفع بی حسی نباید غذا مصرف کنید.
  5. تا زمان بهبودی، باید از مواد غذایی نرم تری استفاده کنید. اگر هنگام مصرف غذا با دندان های طرف دیگر جویده شود، روند بهبودی سریع تر می شود.
  6. ممکن است روی صورت شما تورم ایجاد شود، برای جلوگیری از این وضعیت می توانید کمپرس یخ استفاده کنید.
  7. معاینات خود را با دندانپزشک به تعویق نیندازید.

اختلالات دندان عقل

شایع ترین بیماری ها عبارتند از:

  • درد
  • عفونت
  • به دندان های مجاور آسیب می رساند
  • بیماری لثه
  • کیست
  • پوسیدگی دندان

3

آیا دندان عقل باید کشیده شود

متأسفانه افراد همیشه با دندان عقل مشکل دارند. گاهی اوقات فضای کافی برای بیرون آمدن آنها وجود ندارد که باعث بیرون زدگی آنها می شود. در این حالت ممکن است دندان به پهلو بیرون بیاید و به دندان جلوی خود فشار وارد کند در حالی که باید صاف بیرون بیاید. دندان عقل نهفته می تواند باعث عفونت باکتریایی های شود. علاوه بر این، افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اند، ممکن است کمبود فضای بیشتری برای رویش دندان‌ عقل داشته باشند. در چنین مواردی که مشکلات ثانویه ایجاد می شود ، باید دندان عقل کشیده شود.

بیشتر بخوانید
انواع پرکننده دندان

تصمیم به کشیدن دندان عقل

اگر این دندان ها مشکل جدی نداشته باشند، ممکن است دست نخورده باقی بمانند. اما اگر دندان عقل واقعاً مشکل ساز است، بهتر است جراحی دندان عقل انجام شود. به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا او بتواند علائم رویش دندان عقل شما را بررسی کند و تصمیم بگیرد که کدام گزینه برای نگه داشتن یا کشیدن دندان برای شما مناسب است. برای مشاهده نحوه بیرون آمدن دندان ها و اینکه آیا در آینده می تواند مشکلی ایجاد کند، باید تصاویر رادیوگرافی گرفته شود.

اگر علائم نشان می دهد که این دندان ها باید کشیده شوند، این عمل معمولا توسط جراح فک و صورت یا دندانپزشک جراح انجام می شود. اگرچه این جراحی فقط با بی حسی موضعی انجام می شود، اما ممکن است بسته به پیچیدگی جراحی دندان عقل، آرام بخشی نیز انجام شود. معمولاً دندانپزشکان برداشتن دندان عقل را در سنین پایین توصیه می کنند، زیرا ریشه این دندان ها به طور کامل رشد نمی کند و همین امر کشیدن آنها را آسان تر می کند.

برای حفظ سلامت دهان باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد. به یاد داشته باشید که معاینات منظم و برنامه ریزی شده دندانپزشکی همراه با بهداشت مناسب دهان نه تنها برای سلامت دهان بلکه برای سلامت کلی شما نیز حیاتی است.

2 1 scaled

آیا جراحی دندان عقل باعث درد می شود؟

یک باور عمومی وجود دارد که دندان‌ عقل باعث درد می‌شود و بدتر از آن، روند برداشتن آن حتی دردناک‌تر است. به همین دلیل، اکثر بیماران وقتی به آنها گفته می شود که باید دندان عقل را بکشیم، وحشت دارند، اما آیا حق دارند نگران باشند؟

کشیدن دندان عقل توسط دندانپزشک با تجربه به طور کلی یک روش سریع و بدون درد است. قبل از شروع هر روشی، همیشه مطمئن می شویم که منطقه مورد نظر به طور کامل بی حس شده است تا هیچ گونه ناراحتی را احساس نکنید. به طور معمول، تنها چیزی که ممکن است احساس کنید فشار خفیف است زیرا دندان به آرامی به سمت عقب و جلو تکان داده می شود، اما در هیچ نقطه ای نباید احساس درد کنید. حتی در مواردی که ممکن است نیاز به برش لثه و بخیه زدن لثه باشد، بیماران نباید احساس ناراحتی کنند.

زمانی که به دندانپزشکی دکتر صالحی مراجعه می کنید، جراحی دندان عقل سریع و راحت است. در واقع، جراحی دندان عقل فقط چند دقیقه طول می‌کشد. برای دندان عقلی که برداشتن آن‌ها دشوارتر است، معمولاً بین 20 تا 40 دقیقه طول می‌کشد.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.