طعم تلخ دهان، که اغلب می تواند در نتیجه بهداشت نامناسب دهان یا خشکی دهان ایجاد شود، ممکن است نتیجه آسم، رفلاکس یا بارداری باشد. درمان با توجه به علت زمینه ای برنامه ریزی می شود.

طعم تلخ دهان چیست؟

داشتن طعم تلخ دهان پس از غذاهای تند یا ترش طبیعی است. اما در صورت وجود طعم تلخ در دهان برای مدت طولانی، باید برخی از بیماری های اضافی را در نظر گرفت. طعم تلخ دهان که معمولاً به دلایلی مانند اختلال در بهداشت دهان و دندان یا خشکی دهان ایجاد می شود، می تواند در نتیجه شرایط پیچیده ای مانند آسم، رفلاکس یا بارداری نیز ایجاد شود. بنابراین باید علت زمینه ای ایجاد طعم تلخ در دهان را پیدا کرد و به همین دلیل درمان کرد.

طعم تلخ دهان

علائمی که با طعم تلخ دهان همراه است چیست؟

اختلال مزه دائمی در دهان “دیسگوزی” نامیده می شود. از آنجایی که طعم تلخ در دهان در نتیجه شرایط مختلف دیده می شود، علائم متفاوتی ممکن است بسته به علت زمینه ای طعم تلخ دهان را همراهی کند

خشکی دهان می تواند باعث ایجاد طعم تلخ دهان و همچنین علامت طعم تلخ در دهان شود. به خصوص در بیماران شوگرن خشکی شدید در دهان و در این بیماران حالتی مانند طعم تلخ در دهان وجود دارد.

اختلال چشایی در دهان ممکن است با علائمی مانند آب تلخ در دهان و سوزش در قفسه سینه همراه باشد.

طعم تلخ در دهان ممکن است با آبریزش بینی همراه باشد. از دست دادن طعم و بوی تلخ در دهان نیز از جمله مواردی است که اغلب با آن مواجه می شوید.

دلایل ایجاد طعم تلخ دهان چیست؟

دلایل مختلفی برای ایجاد طعم تلخ در دهان وجود دارد. در زیر علائمی وجود دارند که  با اقدامات احتیاطی ساده قابل پیشگیری هستند و معمولاً مشکلات جدی ایجاد نمی کنند. با این حال، هر چه که باشد، یافتن علت زمینه ای برای درمان مربوطه مهم است.

یکی از مهم ترین عوامل ایجاد طعم تلخ در دهان «خشکی دهان» است. در صورت خشکی دهان، بزاق کافی در دهان تولید نمی شود و به دلیل تولید ناکافی بزاق در دهان، تعداد باکتری ها در دهان افزایش مییابد. بسته به افزایش باکتری، افراد ممکن است چنین احساسی داشته باشند.

“مشکلات دندان” را می توان یکی دیگر از دلایل مهم ایجاد طعم تلخ در دهان نشان داد. طعم تلخ دهان در افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند شایع است. علاوه بر این، در اثر شرایطی مانند «پوسیدگی دندان» و «التهاب لثه» ممکن است طعم تلخی در دهان ایجاد شود.

احساس طعم تلخ در دهان به خصوص در سه ماهه اول بارداری طبیعی است. این وضعیت معمولاً بسته به هفته های پیشروی بارداری پسرفت می کند.

وضعیتی مانند طعم تلخ در دهان ممکن است در زنانی که وارد دوران یائسگی شده اند رخ دهد.

در بیماران مبتلا به رفلاکس، وضعیتی مانند طعم تلخ دهان ممکن است رخ دهد. بیماران رفلاکس معده معمولاً شکایاتی مانند آب اسیدی یا تلخ در دهان دارند.

طعم تلخ در دهان نیز در افراد پر استرس و مضطرب دیده می شود. از آنجایی که ممکن است در موارد استرس یا اضطراب تغییراتی در حس چشایی ایجاد شود، ممکن است در این بیماران مشکلاتی در چشایی ایجاد شود.

مراقبت از لمینت دندان برای ماندگاری بیشتر آن

در برخی از بیماری های عصبی مانند صرع، مولتیپل اسکلروزیس و زوال عقل، در مواردی می توان با وضعیتی مانند طعم تلخ در دهان مواجه شد.

«داروهای آهنی» مورد استفاده در کم خونی ناشی از فقر آهن نیز می توانند باعث ایجاد طعم فلزی در دهان شوند.

مصرف دارو و طعم تلخ دهان

تشخیص طعم تلخ دهان

طعم تلخ در دهان یک بیماری شایع در جامعه است. برای تشخیص طعم تلخ در دهان که ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود، نیازی به روش تصویربرداری اضافی نیست. با معاینه فیزیکی دقیق و گرفتن شرح حال توسط پزشکان، اغلب علت طعم تلخ در دهان مشخص می شود.

تشخیص وضعیتی که باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می شود برای صحت درمان مربوطه بسیار مهم است. در غیر این صورت، درمانی که باید اعمال شود، بهبودی طولانی مدت ایجاد نخواهد کرد.

اگر علت طعم تلخ در دهان بیماری رفلاکس معده به مری باشد، می توان از داروهای «ضد اسید»یا «مهارکننده پمپ پروتون» برای درمان این بیماری استفاده کرد.

از آنجایی که شرایطی مانند طعم تلخ در دهان ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان ایجاد شود، روش‌های «درمان پر کردن یا درمان ریشه» باید برای افراد مبتلا به پوسیدگی دندان اعمال شود.

سندرم شوگرن یک بیماری سیستمیک است که با خشکی دهان مشخص می شود. در این بیماری طعم تلخ در دهان در اثر خشکی دهان دیده می شود. در درمان این بیماری می توان از داروهای دارای ماده موثره «هیدروکسی کلروکین» استفاده کرد.

اگر طعم تلخ در دهان درمان نشود

طعم تلخ در دهان در اثر بیماری های مختلف دیده می شود. شرایطی که باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می شود معمولاً خیلی جدی نیستند. بنابراین، در مورد طعم تلخ در دهان درمان نشده، عواقب جدی انتظار نمی رود. با این حال، در برخی موارد، اگر مزه تلخ دهان درمان نشود، بیماری های مرتبط می توانند پیشرفت بیشتری کنند.

به عنوان مثال، اگر طعم تلخ در دهان که به دلیل پوسیدگی دندان ایجاد می شود، به درستی تشخیص داده نشود و درمان نشود، پوسیدگی دندان به تدریج پیشرفت می کند. بسته به پوسیدگی پیشرونده دندان، وضعیت نامطلوبی مانند از دست دادن دندان ممکن است رخ دهد.

طعم تلخ دهان

چه چیزی برای طعم تلخ دهان مفید است؟

بهداشت نامناسب دهان از جمله عوامل مهم ایجاد طعم تلخ در دهان است. افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنند. به منظور جلوگیری از ظهور چنین علائمی، لازم است که “دندان ها را به طور منظم مسواک بزنید”.

علاوه بر مسواک زدن منظم، استفاده از «نخ دندان» برای بهداشت دهان و دندان نیز بسیار مهم است. علاوه بر تمام این حالات، استفاده از «دهان شویه ضد باکتری» در فاصله بین مسواک زدن از نظر رفع طعم تلخ دهان نیز حائز اهمیت است.

در مواقع استرس و اضطراب مفرط می توان با شرایطی مانند طعم تلخ در دهان مواجه شد. بنابراین افراد باید از موقعیت هایی که باعث اضطراب یا استرس بیش از حد می شود دوری کنند.

چه چیزی برای طعم تلخ در دهان خوب نیست؟

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین دلیل ایجاد طعم تلخ دهان است. بنابراین، افرادی که به اندازه کافی دندان های خود را مسواک نمی زنند، بیشتر در معرض طعم تلخ در دهان هستند. علاوه بر این وضعیت، افرادی که نخ دندان نمی کشند طعم تلخ تری دارند. اگر افراد مبتلا به پوسیدگی دندان درمان مناسبی دریافت نکنند، از دست دادن چشایی در دهان پیشرفت می کند. بنابراین در هر حالت غیرطبیعی که در دهان ایجاد می شود لازم است توسط دندانپزشکان مربوطه معاینه شود.

انواع پرکننده دندان

بیماری رفلاکس معده از جمله عوامل مهم ایجاد طعم تلخ در دهان است. این بیماری در نتیجه حرکت اسید معده به سمت بالا از جایی که باید باشد رخ می دهد. در این افراد شکایت وجود آب تلخ در دهان بسیار شایع است. بنابراین برای جلوگیری از افزایش این شکایات باید از «قهوه، چای، سیگار و نوشیدنی‌های اسیدی» دوری کرد.

اگر از این اقدامات که باعث افزایش ترشح اسید در معده می شود اجتناب نشود، متاسفانه طعم تلخ دهان بیشتر می شود. طعم تلخ در دهان می تواند پیش درآمد حالت تهوع باشد یا طعم تلخ در دهان و حالت تهوع با هم دیده می شود.

طعم تلخ دهان و ارتباط آن با کبد

مزه تلخی دائمی در دهان ممکن است نشان دهنده مشکلات کبد یا کیسه صفرا باشد. یا روده ها به اندازه کافی درست کار نمی کنند.

هنگامی که صفرا به هر دلیلی راکد می شود، اضافی آن وارد معده و سپس به مری می شود. گاهی اوقات به همین دلیل طعم تلخی در صبح احساس می شود. محدود کردن غذاهای چرب، سرخ شده، ترشی و بسیار تند می تواند به کاهش طعم تلخ در دهان کمک کند.

مشکلات کبدی را می توان مقصر طعم تلخ آن دانست و این دلیل مهمی برای مشورت با متخصص است. اگر در طول روز یا به خصوص در شب زیاد غذا می خورید، می تواند باعث ایجاد طعم تلخ دهان شما شود. غذا در روده راکد می شود و طعم تلخی در دهان ایجاد می کند.

طعم تلخ دهان( داروها)

داروهای ضد اسید: این داروها که به عنوان آنتی اسید نیز شناخته می شوند، برای خنثی کردن اسید معده استفاده می شوند. این داروها ترشح اسید را سرکوب نمی کنند. این داروها که با افزایش میزان گاسترین در بدن عمل می کنند، در برخی موارد باعث ترشح بیشتر اسید می شوند.

نمونه هایی از این داروها «بی کربنات سدیم، کربنات کلسیم، هیدروکسید منیزیم و هیدروکسید آلومینیوم» هستند. در حالی که بی کربنات سدیم را می توان به عنوان دارویی تجویز کرد که اثر آن سریع ترین دوره ی درمان را دارد، هیدروکسید منیزیم را می توان به عنوان نمونه دارویی که باعث اسهال می شود تجویز کرد.

در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه نباید از منیزیم هیدروکسید استفاده شود. برخلاف منیزیم هیدروکسید، داروهای حاوی آلومینیوم هیدروکسید می توانند باعث یبوست شوند.

مهارکننده های پمپ پروتون: این داروهایی که در بیماری رفلاکس معده به مری استفاده می شوند، دارای عوارض جانبی متفاوتی هستند. یکی از مهمترین عوارض این داروها کاهش سطح ویتامین B12 در بدن است.

علاوه بر این تأثیر، این داروهایی که «سطح کلسیم و منیزیم خون را پایین می آورند» در برخی موارد می توانند باعث نارسایی کلیه شوند. این داروها که باید۱ ساعت قبل از صبحانه مصرف شوند، معمولاً به صورت کپسول یا قرص هستند. اگر برای مدت طولانی استفاده شوند، نظارت بر تراکم استخوان و نظارت بر کلسیم مورد نیاز است.

طعم تلخ دهان در دوران بارداری

یکی از شایع ترین مشکلات در دوران بارداری احساس تلخی در دهان یا از دست دادن حس چشایی در دهان است.

طعم تلخ دهان که اغلب در سه ماهه اول بارداری با آن مواجه می شوند، در مراحل بعدی بارداری کاهش می یابد. در برخی موارد ممکن است برای بهبود این وضعیت که در تمام دوران بارداری قابل مشاهده است، منتظر خاتمه بارداری بود.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند از دلایل مهم ایجاد طعم تلخ در دهان در دوران بارداری باشد. بسته به تغییرات هورمونی، ممکن است در دوران بارداری بیزاری از برخی غذاها احساس شود. برخی از غذاها یا نوشیدنی ها به دلیل بیزاری از آنها می توانند طعم یا بوی بدی در دهان ایجاد کنند.

مضرات سیگار الکترونیکی برای دندان ها

علاوه بر بارداری، زنان در دوران یائسگی ممکن است طعم تلخی در دهان داشته باشند. کاهش هورمون استروژن عامل ایجاد طعم تلخ در دهان در دوران یائسگی است. علاوه بر این، افرادی که دائماً خشکی دهان را تجربه می کنند، پس از یائسگی بیشتر طعم تلخی را در دهان تجربه می کنند.

طعم تلخ دهان در دوران بارداری از چه زمانی شروع و پایان مییابد؟

احساس مزه تلخ در دهان که به ویژه در سه ماهه اول بارداری اغلب با آن مواجه می شود، در مراحل بعدی بارداری به تدریج کاهش مییابد. اما در برخی موارد، میانگین خاتمه یا کاهش این وضعیت که در اواخر بارداری یا بعد از بارداری بهبود نمییابد، مربوط به ماه های پنجم تا ششم بارداری است.

طعم تلخ در دهان کودکان

علائمی مانند طعم تلخ در دهان به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در کودکان بیشتر دیده می شود. به دلایلی مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان های پوسیده، طعم تلخ در دهان کودکان و همچنین طعم تلخ در دهان به دلیل مصرف داروهای رفلاکس یا آهن مشاهده می شود.

برای جلوگیری از این وضعیت در کودکان، والدین باید بسیار مراقب باشند. کسب عاداتی مانند مسواک زدن در سنین پایین برای این کودکان برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها در سنین بعدی بسیار مهم خواهد بود.

برای طعم تلخ دهان به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

از آنجایی که طعم تلخ در دهان در اثر موقعیت های مختلف دیده می شود، بسیار مهم است که افراد خود به این نکته توجه کنند. در مواردی که فکر نمی کنید علت زمینه ای وجود داشته باشد، اگر ناگهان طعم تلخی در دهان خود داشتید ممکن است لازم باشد برای معاینه به متخصص داخلی مراجعه کنید. اگر طعم تلخ دهان با دندان درد همراه باشد، باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

دیگر علل طعم تلخ دهان

1. حتی اگر در مخاط دهان منفی وجود نداشته باشد، احساس سوزش در زبان یا در حفره دهان به عنوان “سندرم دهان تلخ” شناخته می شود.
  2. عفونت  نیز در دهان باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می شود. عفونت های ویروسی شایع ترین نوع عفونت هستند.
  3. قارچ دهان نیز از جمله علل سندرم دهان تلخ است.
  4. استفاده زیاد از سیگار باعث ناراحتی می شود، بیمار طعم تلخی را در دهان خود احساس می کند.
  5. مصرف الکل باعث تلخی دهان می شود. استفاده از دهانشویه های حاوی الکل نیز می تواند این مشکل را ایجاد کند.
  6. مشکلات در دندان ها می تواند باعث سندرم دهان تلخ شود.
  7. به عنوان مثال، پروتز یا پرکردن دهان را می توان به عنوان نمونه ای از این وضعیت ارائه کرد. علاوه بر این، حفره های دهان هم باعث بوی بد و هم تلخی دهان می شود.
  8. یکی از رایج ترین مشکلات کمبود روی، تلخی آن است. برای محلول آن باید مکمل روی مصرف شود.
  9. کمبود آهن همچنین باعث ایجاد سندرم دهان تلخ می شود.
  10. اگر دیابت به درستی کنترل نشود، می تواند احساس چسبندگی در دهان و همچنین تلخی در دهان ایجاد کند.
  11. داروها از دیگر عوامل ایجاد این مشکل هستند. به ویژه آنتی بیوتیک ها، داروهای قلبی، داروهای فشار خون و داروهای دیابت می توانند باعث ایجاد تلخی در بیمار شوند.
  12. بیماری های مربوط به سیستم عصبی می توانند بر بو تأثیر بگذارند. همچنین می تواند باعث ایجاد احساس تلخی در دهان شود.
  13. آلرژی می تواند باعث احتقان بینی در بدن شود. این نیز باعث ایجاد سندرم دهان تلخ می شود.