علائم عفونت دندان که آبسه دندان یا عفونت دندان نیز نامیده می شود، تجمع چرکی است که روی لثه یا دندان ایجاد می شود. علائم عفونت شدید دندان در نتیجه عفونت باکتریایی ناشی از حساسیت دندان یا وجود پلاک تارتار است. پلاک و تارتار عموماً توسط باکتری هایی که در پالپ نرم دندان تجمع می یابند، تولید می شوند.

در تشکیل جرم و پلاک، باکتری ها در ذرات غذا، بزاق و محصولات جانبی غذا یافت می شوند. به دندان ها می چسبند و به دندان ها و لثه ها آسیب می رسانند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم ما را از این مشکل نجات می دهد. اگر جرم و پلاک با رعایت بهداشت دهان و دندان از بین نرود، باکتری‌هایی که در ذرات غذا ایجاد می‌شوند به تمام قسمت‌های دهان، لثه‌ها و بافت نرم آن‌ها گسترش می‌یابند. در نتیجه عفونت دندان اجتناب ناپذیر است.

عفونت با پوسیدگی دندان،  به بیماری پریودنتال یا شکستگی دندان هم مرتبط است. هر یک از این شرایط می تواند به باکتری اجازه ورود به پالپ را بدهد و در نهایت باعث تجمع التهاب در نوک ریشه استخوان فک شود. این تجمع التهاب آبسه نامیده می شود. یک آبسه درمان نشده می تواند باعث عفونت جدی شود که می تواند استخوان فک شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در بیشتر موارد، عفونت دندان به راحتی قابل درمان است. با این حال، فردی که درمان را به تعویق می اندازد در معرض خطر ابتلا به عوارض زیر است:

استئومیلیت: عفونت استخوان اطراف دندان.

ترومبوز سینوس حفره ای: عفونت رگ های خونی داخل سینوس ها.

سلولیت: عفونت پوست و چربی مستقیماً زیر پوست.

آبسه پارافارنژیال: آبسه در پشت دهان.

سپسیس: یک وضعیت پزشکی جدی که در آن سیستم ایمنی بدن به شدت به عفونت در خون واکنش نشان می دهد.

دندان های عفونی چه آسیب هایی به بدن وارد می کنند؟

گفته می شود که دندان های عفونی که به نام دندان های پوسیده نیز شناخته می شوند، باعث بسیاری از بیماری ها از  جمله بیماری های کلیه تا نارسایی کبد می شوند. پس چرا این دندان های عفونی و پوسیده به وجود می آیند، چگونه تشکیل می شوند ؟ دندان هایی که به طور منظم نگهداری نمی شوند، یعنی حداقل دو بار در روز مسواک زده نمی شوند، بدون شک به مرور زمان پوسیده می شوند و بی استفاده می شوند.

بهترین متخصص ایمپلنت در الهیه

دندان هایی که ظاهری ناسالم و ملتهب دارند می توانند به بسیاری از اندام ها به خصوص قلب آسیب بزنند. به همین دلیل دندان هایی که به طور منظم از آنها مراقبت نمی کنید در مدت زمان بسیار کوتاهی عفونی می شوند و همچنین ظاهری ملتهب یا آبسه پیدا می کنند و در عین حال باعث درد شما می شوند

دندان های عفونی و پوسیده برای همه اعضای بدن به خصوص قلب مضر است. متأسفانه در آغاز بیماری هایی که بر سلامت انسان تأثیر منفی و جدی می گذارد، اهمیت ندادن به مراقبت از دهان مطرح می شود.

دهان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و همه ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند به راحتی از راه دهان به بدن سرایت کنند. به همین دلیل همیشه باید حساسیت لازم را به مراقبت از دهان داد. در غیر این صورت، دندان های عفونی و پوسیده می توانند در بسیاری از بیماری ها مانند نارسایی کلیه، نارسایی کبد، کاهش عملکرد ریه ، درد در حفره ها، التهاب در مجاری ادرار، درد گوش و چشم را باز کنند.

علائم گسترش عفونت دندان به بدن چیست؟

اگر التهاب زبان از نقطه شروع درد به نواحی مختلف دندان و از آنجا به فک و گونه گسترش یابد، تورم در آن نواحی ایجاد می شود. این نشان می دهد که التهاب شروع به گسترش به سایر قسمت های بدن کرده است.

آیا عفونت شدید دندان باعث تب می شود؟

بله، اگرچه در هر بیمار یکسان نیست، عفونت دندان می تواند باعث تب غیر طبیعی در بدن شود. اگر عفونت دندان را درمان نکنید، ممکن است تب شما به تدریج افزایش یابد، تورم در بدن شما رشد کند، و ممکن است در تنفس و بلع مشکل داشته باشید. به این ترتیب، وضعیت شما می تواند حتی جدی تر شود.

بنابراین، برای جلوگیری از تمام این شرایط، اگر فکر می کنید با عفونت مواجه هستید، باید بدون اتلاف وقت با دندانپزشک مشورت کنید. علاوه بر این، برای جلوگیری از عفونت و سایر بیماری ها در دندان های خود باید به مراقبت های منظم از دهان و دندان توجه کنید.

علائم عفونت شدید دندان

1. عفونت دندان درد شدید و ضربان در دندان
  2. تورم قابل توجه در اطراف دندان ها
  3. برداشتن بافت اطراف دندان (عقب‌افتادگی لثه
  4. حساسیت به غذاهای سرد و گرم
  5. درد هنگام خوردن و آشامیدن
  6. مشکل بلع
  7. لرزش دندان
  8. رکود لثه
همه چیز در مورد دندان درد

برخی دیگر از علائم دهانی عفونت شدید دندان عبارتند از:

طعم تلخ در دهان

بوی بد دهان که با شستشوی دهان با آب یا دهانشویه از بین نمی رود

قرمزی یا تورم لثه

درد واضح و طاقت فرسا در لثه های اطراف دندان

عفونت شدید دندان چگونه تشخیص داده می شود؟

علاوه بر معاینه دندان و بافت اطراف آن از نظر علائم عفونت، دندانپزشک ممکن است:

رادیوگرافی را توصیه کند. این می تواند به شناسایی منابع بیماری های دندانی که ممکن است منجر به عفونت شده باشد کمک کند. دندانپزشک شما همچنین می تواند از اشعه ایکس برای تعیین اینکه آیا عفونت گسترش یافته است و ممکن است نواحی دیگر را تحت تاثیر قرار دهد استفاده کند.

سی تی اسکن را توصیه کند. اگر عفونت به سایر نواحی داخل گردن گسترش یافته باشد، این به شناسایی میزان عفونت کمک می کند.

روی دندان های خود ضربه بزنید و فشار دهید. دندانی که دارای آبسه  و عفونت است اغلب به لمس یا فشار حساس است.

تست های حرارتی این آزمایش ها به دندانپزشک شما کمک می کند تا سلامت بافت های پالپ شما را تشخیص دهد.

مواردی که میتوان از عفونت دندان جلوگیری و درمان کرد:

درمان عفونت دندانی بر تسکین درد شما پس از رفع عفونت باکتریایی متمرکز است. به دنبال علائم عفونت دندان، دندانپزشک شما درمان عفونت دندان را با اشعه ایکس دندان آغاز می کند. این به دندانپزشک شما اطلاع می دهد که آیا عفونت باکتریایی به مناطق دیگر سرایت کرده است. بسته به شدت و نوع عفونت دندان، درمان عفونت دندان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شکستن و تخلیه آبسه دندان: دندانپزشک شما آبسه دندان را برش می دهد تا آن را بشکند و سپس چرک را تخلیه می کند. سپس دندانپزشک ناحیه آسیب دیده را تمیز می کند.

انجام یک روش کانال ریشه: ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشید که شامل سوراخ کردن آبسه در دندان برای تخلیه آبسه و برداشتن پالپ عفونی دندان است. بعد از آن دندانپزشک کانالی را که پاک کرده بود پر می کند و می بندد. در صورت لزوم، دندانپزشک شما ممکن است نیاز داشته باشد تاج دندانی را روی دندان آسیب دیده برای تقویت آن قرار دهد. با این حال، درمان روکش دندان طی یک قرار ملاقات جداگانه با دندانپزشک انجام می شود.

کشیدن دندان: در برخی موارد که دندان آبسه به شدت آسیب دیده است، ممکن است دندانپزشک شما نیاز به کشیدن دندان و سپس تخلیه آبسه داشته باشد. این معمولا آخرین راه حل است.

پروتکل های ایمنی کلینیک دندانپزشکی در برابر ویروس کرونا

استفاده از آنتی بیوتیک: اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است یا اگر عفونت باکتریایی فراتر از دندان آسیب دیده گسترش یافته باشد، ممکن است دندانپزشک برای شما یک آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کند تا از شر عفونت خلاص شوید.

برداشتن جسم خارجی: گاهی اوقات یک جسم خارجی در لثه شما ممکن است مسئول آبسه دندان شما باشد. در چنین شرایطی باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. او باید جسم خارجی را خارج کند و سپس ناحیه آسیب دیده را  تمیز کند.

علل عفونت شدید دندان

اقدامات ضعیف بهداشت دهان و دندان

به منظور حفظ بهداشت دندان ها و لثه ها، دندان های خود را به طور مرتب مسواک نزنید، کاربردهایی مانند دهانشویه، نخ دندان، تمیز کردن زبان را به طور مرتب تکرار نکنید. خطر آبسه دندان، بیماری لثه، پوسیدگی دندان و سایر دندان ها را افزایش می دهید.

مصرف مواد غذایی سرشار از قند

خوردن و نوشیدن مکرر رژیم های غذایی با قند بالا نیز می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد که می تواند به علائم عفونت دندان تبدیل شود.

انجام ندادن تمیز کردن دندان

پلاک و تارتار ایجاد شده روی دندان های شما زمانی که به طور منظم تارتار را تمیز می کنید از دندان ها و لثه های شما پاک می شود. در حالی که توصیه می شود این روند را دو بار در سال انجام دهید، اما انجام ندادن آن حداقل یک بار در سال خطر ابتلا به عفونت دندان را افزایش می دهد.

عادات مضر

مصرف سیگار و الکل منجر به بدتر شدن سطح PH ایده آل در دهان و در نتیجه افزایش نامتعادل سطح باکتری ها، جرم و پلاک به دلیل از بین رفتن تعادل محیط ضد باکتریایی می شود.

مشکلات سلامتی

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است و اگر دندانی درمان نشود، علائم عفونت را نشان می دهد، خطر انتشار عفونت به کل بدن با سرعت بیشتری وجود دارد.

عوارض عفونت شدید دندان

علائم عفونت دندان با تشکیل آبسه دندان شروع می شود. حتی اگر آبسه پاره شود و درد به میزان قابل توجهی کاهش یابد، درمان آبسه دندان همچنان مورد نیاز است. با این حال، اگر آبسه دندان پاره نشود، عفونت باکتریایی می تواند به لثه، فک، گردن و سر شما سرایت کند. آبسه دندان می تواند به سپسیس تبدیل شود، یک عفونت باکتریایی شدید و تهدید کننده زندگی که در سراسر بدن شما پخش می شود.