کمی دندان درد دارید و به این فکر می کنید که علائم عصب کشی ناموفق چیست؟ شکستگی کانال ریشه یکی از مشکلات رایج دندانی است که نیاز به درمان فوری عصب کشی دارد.

در عصب کشی دندان ، قسمت داخلی پالپ دندان های آسیب دیده تحت درمان قرار می گیرد. این روش نسبت به روش های دیگر دندانپزشکی مقداری تهاجمی در نظر گرفته می شود. عصب کشی دندان به تمیز کردن کانال ریشه دندان از عفونت، محافظت از دندان های طبیعی و کاهش درد کمک می کند. دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی دکتر صالحی هر سال تعداد زیادی درمان عصب کشی را با موفقیت انجام می دهند.

اکثر بیماران از نتیجه عصب کشی دندان راضی هستند. اما مانند سایر روش های دندانپزشکی و پزشکی، احتمال درمان ناموفق عصب کشی دندان نیز وجود دارد. در چنین مواردی، شناخت علائم درمان ناموفق عصب کشی دندان اهمیت پیدا می کند. اگر علائمی را مشاهده کردید، نگران نباشید زیرا درمان ریشه شما با گزینه های جراحی و درمان ریشه و عصب کشی مجدد قابل درمان است.

شناخت درمان ناموفق عصب کشی دندان و علائم عصب کشی ناموفق

بنابراین، علائم عصب کشی ناموفق چیست؟ درمان ناموفق عصب کشی دندان یک مشکل جدی است که نیاز به مراجعه فوری به دندانپزشک دارد. حتی ماه ها یا سال ها بعد، ممکن است این علائم را تجربه کنید. این ممکن است افزایش حساسیت دندان یا درد متناوب باشد. در ادامه برخی از علائم درمان ناموفق عصب کشی دندان بررسی شده است که باید مراقب این موارد باشید.

بیشتر بخوانید : بهترین کلینیک دندانپزشکی زعفرانیه

درد پس از درمان ناموفق عصب کشی دندان

پس از درمان عصب کشی دندان ، احساس ناراحتی و درد برای چند روز اول طبیعی است. اگر شروع به تجربه درد شدید کردید یا اگر دندان احساس بهتری کرد و مجددا شروع به درد کرد، ممکن است عصب کشی شکست خورده باشد. گرفتگی کانال دندان باعث عفونت دندان می شود که باید هرچه سریعتر درمان شود.

بهترین کلینیک ایمپلنت دندان در تجریش

تورم پس از عصب کشی دندان

در چند روز اول، احتمالاً تورم جزئی در اطراف دندان درمان شده خود تجربه خواهید کرد. اگر پس از بهبودی متوجه تورم شدید، فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید. تورم می تواند نشانه عفونت باشد که نیاز به اقدام سریع دارد. بافت های متورم تمایل به حساس شدن دارند و ممکن است چرک ترشح کنند.

ترشحات عفونی

آیا ترشحات عفونی یا خونی از لثه و دندان درمان شده خارج می شود؟ این ممکن است نشانه دهنده تشکیل آبسه دندان باشد. آبسه دندان اغلب با درد همراه است، اگرچه در برخی از بیماران احساس درد وجود ندارد. بنابراین، کنترل و معاینه هر نوع عفونت و ترشح ضروری است.

افزایش حساسیت

افزایش حساسیت یکی از علائم درمان ناموفق عصب کشی دندان است. پس از روند بهبودی درمان ، ممکن است در برخی موارد احساس درد و ناراحتی کنید. به عنوان مثال، ممکن است پس از نوشیدن یک نوشیدنی گرم یا نوشیدن نوشیدنی سرد احساس درد و ناراحتی کنید. همچنین می تواند در مواردی مانند غذا خوردن یا فشار دادن دندان ها به هم حساسیت ایجاد شود.

جوش روی لثه یا جوش روی فک بیمار

اگر متوجه جوش یا جوشی روی چانه خود شدید که بهبود نمی یابد ، بدن ممکن است یک مجرای سینوسی روی فک و لثه شما ایجاد کرده است تا به تخلیه عفونت کمک کند. جوش روی لثه یا فک می تواند نشانه دهنده عدم موفقیت عصب کشی دندان باشد.

دندان عصب کشی شده در عکس رادیولوژی

عکس رادیولوژی دندان عصب کشی شده

سینوزیت ماگزیلاری

سینوزیت ماگزیلاری به التهاب ناشی از باکتری مربوط می شود. در مواردی، ممکن است در دندان های عقب خود عفونت داشته باشید که به سینوس ماگزیلاری سرایت می کند. پس از ایجاد التهاب در سینوزیت ماگزیلاری ، احتمالاً مشکلاتی مانند احتقان، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، بوی بد دهان، درد فک و صورت را تجربه خواهید کرد.

تغییر رنگ دندان

اگر تغییراتی در شکل و رنگ دندان خود مشاهده کرده اید، ممکن است این نشانه از جمله علائم عدم موفقیت در فرایند درمان عصب کشی باشد. به پزشک خود مراجعه کنید و دندان های خود را معاینه کنید.

چرا فرایند عصب کشی دندان با شکست روبرو می شوند؟

ممکن است این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که چه چیزی باعث از عدم موفقیت عصب کشی دندان می شود. دلایل مختلفی برای شکست این روش درمانی وجود دارد. برخی علائم پس از چند روز و برخی دیگر سال ها بعد خود را نشان می دهند. در ادامه به شایع ترین دلایل عدم موفقیت درمان عصب کشی دندان اشاره شده است.

اختلال در مهر و موم مناسب تاج دندان باعث شکست در روند درمان می شود

پس از اتمام روند عصب کشی ، اندودنتیست تاج دندان را مهر و موم می کند. پزشک شما از ترمیم دائمی استفاده می کند تا اطمینان حاصل کند که عفونت و آلودگی به کانال های ریشه شما نمی رسند. اگر مهر و موم و ترمیم دندان آسیب ببیند، دندان شما در برابر باکتری آسیب پذیر می شود که باعث عفونت مجدد دندان می شود.

روش صحیح نخ دندان کشیدن

تاج دندان و درمان ناموفق عصب کشی دندان

اگر اندودنتیست تاج دندان را به موقع نگذارد، باکتری ها می توانند باعث ایجاد عفونت شوند. ترک خوردگی دندان ناشی از ضربه می تواند باعث ورود مجدد باکتری به کانال ریشه شود. در صورت بروز هرگونه آسیب به تاج دندان توصیه می شود به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا با ترمیم مجدد ، دندان را ترمیم کنند. به همین دلیل، دندانپزشک ممکن است برای دندان خلفی که درمان ریشه انجام داده است، روکش توصیه کند. دندان روکش شده بعد از چند سال ممکن است نیاز به عصب کشی مجدد و روکش دوباره دندان داشته باشد.

عدم تمیز کردن کانال ریشه باعث شکست کانال ریشه می شود

یکی از دلایل مهم و شایع درمان ناموفق عصب کشی دندان ، بهداشت نامناسب دهان و دندان است. ممکن است دندانپزشک تمام تلاش خود را کرده است تا مطمئن شود تمام مراحل استریل انجام شده باشد. هنگام عصب کشی باید اطمینان حاصل شود که بزاق به سوراخ ایجاد شده نفوذ نمی کند. به دلیل این که بزاق حاوی باکتری است و هر گونه آلودگی به کل روند درمان آسیب می رساند.

اعصاب دندان در کانال ریشه دندان باقی مانده است

یکی دیگر از دلایل اصلی عدم موفقیت در روند درمان کانال ریششه زمانی است که دندانپزشک  تمامی عصب ها را خارج نمی کند. دندانپزشک قبل از شروع درمان رادیوگرافی را انجام می دهد. با استفاده از این تصاویر محل دقیق اعصاب را شناسایی می کند اگر از تجهیزات معیوب استفاده کنند، به احتمال زیاد عصب داخل دندان باقی خواهد ماند. چنین وضعیتی منجر به درمان کانال ریشه ثانویه می شود.

تصادف یا پوسیدگی ناشی از شکستگی در کانال ریشه

پوسیدگی یا آسیب به دندان می تواند سلامتی کانال ریشه را به خطر بیندازد زیرا دندان ها در معرض عفونت قرار می گیرد.

2 scaled

درمان عصب کشی ناموفق

آیا نمی دانید اگر درمان عصب کشی شما ناموفق باشد چه روش درمانی انجام می شود؟ چندین گزینه درمان شکست خورده کانال ریشه وجود دارد.

درمان کانال ریشه مجدد

اگر دندانپزشک متوجه علائم ناموفق کانال ریشه شود، روند درمان عصب کشی مجدد را آغاز می کند. بنابراین، تشخیص علائم به شما کمک می کند حتی پس از چند سال یا چند ماه از دندان خود محافظت کنید. اگر می خواهید دندان درد از بین برود و از عفونت جلوگیری کنید، باید به دنبال درمان ریشه باشید. در اینجا مراحل فرآیند درمان ریشه آورده شده است.

10 دلیل اصلی تحرک دندان و روش های درمانی حرکت دندان

دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می کند و دندان را دوباره باز می کند. اگر از روکش دندان استفاده شده است ، این روکش باید برداشته شود.

کانال دندان چیست؟

گاهی اوقات باکتری وارد پالپ دندان شده و باعث عفونت می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، درمان ریشه برای نجات دندان ضروری است. در طی این روش، پالپ عفونی برداشته می شود و برای جلوگیری از عفونت مجدد، دندان مهر و موم می شود.

مراحل درمان مجدد کانال ریشه

1. برداشتن پر کننده کانال
  2. تمیز کردن کانال های دندان
  3. پر کردن و آب بندی کانال برای جلوگیری از عفونت مجدد، پر کردن موقت انجام می شود.
  4. روکش یا ترمیم دائمی

جراحی اندودنتیک

در مواردی که نوسازی کانال ریشه کافی نباشد، دندانپزشک ممکن است جراحی اندودنتیک را توصیه کند. نوع عمل انجام شده جراحی آپیکوکتومی نام دارد. ممکن است در شرایط زیر نیاز به اندودنتیک باشد.

• برای از بین بردن رسوبات کلسیمی در کانال ها
  • عفونت و التهاب اطراف ریشه را از بین ببرید
  • برای درمان سطوح آسیب دیده ریشه

شناسایی کانال‌ ریشه کوچک یا شکستگی‌ ها توسط اشعه ایکس در طول درمان

در طول این روش درمانی، دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می کند تا در حین جراحی احساس ناراحتی یا درد نکنید. متخصص اندودنتیست از روش های میکرو جراحی برای باز کردن بافت نزدیک به دندان آسیب دیده استفاده می کند. متخصص دندانپزشکی یا استفاده از این روش ها می تواند به راحتی بافت ملتهب یا عفونی را جدا کنید. اگر آسیب شدیدی به استخوان فک وارد شده است، ممکن است برای تسریع بهبودی نیاز به پیوند استخوان داشته باشید. معمولاً یک روز پس از جراحی به زندگی عادی خود باز خواهید گشت. استخوان فک چند ماه طول می کشد تا بهبود یابد.

اگر نیاز به کشیدن دندان داشته باشم چه کاری می توانم بکنم؟

عفونت شدید ممکن است منجر به انجام کانال ریشه فوری شود. اگر درمان عصب کشی نا موفق برای مدت طولانی درمان نشود، ممکن است آبسه دندان خطرناک ، دردناک و عفونت سپتیک را تجربه کنید. اگر بافت پالپ شما عفونی شده باشد، درمان عصب کشی ممکن است برای شما کافی نباشد. دندانپزشک ممکن است جراحی اندودنتیک را توصیه کند، اما اگر تصمیم به جراحی ندارید، کشیدن دندان تنها گزینه و روش درمانی مناسب برای شما است. در حالی که بهترین انتخاب برای شما محافظت از دندان طبیعی است، کشیدن و ایمپلنت دندان نیز می تواند جزو گزینه های درمانی شما باشد. توجه به علائم عصب کشی ناموفق در حفظ و نگهداری  دندان اهمیت بسیار بالایی دارد.