برداشتن لمینت دندان

فرآیند برداشتن لمینت دندان (ریمو کردن لمینت)

لمینت‌های دندانی به بسیاری از افراد کمک کرده تا با اصلاح لبخند خود برای طولانی‌ترین زمان، اعتماد به نفس خود را بازیابند. این به این دلیل است که دندان‌های شکسته، کج، دارای سطح ناهموار و تغییر رنگ داده را می‌پوشانند. اما بعد از برداشتن لمینت دندان چه اتفاقی برای دندان‌ها می‌افتد؟ و چرا باید ریمو کردن لمینت دندان برای برخی از بیماران را در نظر گرفت؟

اگرچه لمینت سرامیکی معمولاً برای ماندگاری طولانی طراحی می‌شوند، اما ممکن است در نهایت فرسوده یا تغییر رنگ دهند و ممکن است لازم باشد ست دیگری تهیه کنید. این مقاله فرایند برداشتن لمینت‌ها، چرایی برداشتن آنها و سؤالات دیگر را پاسخ می‌دهد، پس به خواندن ادامه دهید!

آیا لمینت‌های دندان دائمی هستند؟

درست‌ترین پاسخ نه است. تمام لمینت‌های دندان دائمی نیستند زیرا باید آنها را تعویض کنید. اگر آنها را به درستی نگهداری کنید، بیشتر لمینت‌ها برای 10 تا 20 سال خدمت شما طراحی شده‌اند. هنگامی که لمینت به دلیل ساییدگی یا به طور تصادفی و یا تغییر رنگ آسیب می‌بیند، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشید.

با این حال، روشی که برای گرفتن لمینت انجام می‌دهید دائمی در نظر گرفته می‌شود. چرا؟ زیرا شامل کندن بخشی از مینای دندان است تا جایی برای قرار دادن لمینت باقی بماند. از آنجایی که مینا دوباره رشد نمی‌کند و پوشش محافظ دندان است، همیشه باید دندان را با استفاده از لمینت بپوشانید.

فرایند برداشتن لمینت دندان

فرایند برداشتن لمینت دندان

برداشتن لمینت‌ها یک روش پیچیده است که فقط دندانپزشکان واجد شرایط می‌توانند برای جلوگیری از آسیب به مینای دندان شما انجام دهند. معمولاً برای از بین بردن لمینت‌های فرسوده از ابزار دندانپزشکی استفاده می‌شود و پس از آن یک ماکت برای جایگزینی ساخته می‌شود. آیا می‌توانید لمینت‌ها را بردارید؟ بله، معمولاً شامل روش زیر است:

بیشتر بخوانید
مراقبت های قبل ایمپلنت دندان

ابتدا دندان‌های شما با بی حسی موضعی بی حس می‌شوند. این کار با استفاده از تزریق آمپول بی حسی انجام می‌شود. اگر دندان‌های شما بیش از حد حساس نیستند، این روش می‌تواند بدون این مرحله ادامه یابد.

  1. لمینت‌ها با استفاده از لیزر با فرکانس پایین از روی دندان کشیده می‌شوند که با غیرفعال‌کردن مواد سیمانی مورد استفاده برای چسباندن لمینت از سطح مینای دندان جدا می‌شود.
  2. سطح مینای دندان در معرض برای اطمینان از حذف هرگونه پوسیدگی یا مواد سیمانی باقی مانده درمان می‌شود.
  3. قالب‌هایی از لمینت‌هایی که قرار است برداشته شوند گرفته شده و به لابراتوار منتقل می‌شوند تا به طراحی لمینت‌های جدید کمک کنند.
  4. شما لمینت‌های موقتی دریافت خواهید کرد که برای کمک به حفظ ظاهر خود به دندان‌های شما با مواد مخصوص چسبیده می‌شوند.
  5. در نهایت پس از آماده شدن لمینت‌های دائمی، لمینت‌های موقت جدا شده و با همان روش جایگزین می‌شوند.

آیا می‌توان لمینت‌های سرامیکی را برداشت؟

آیا می‌توان لمینت‌های سرامیکی را برداشت؟

برداشتن لمینت‌های سرامیکی برای بازگشت به ظاهر طبیعی‌تر غیرممکن است. این به این دلیل است که یک لایه نازک از مینای دندان معمولاً قبل از قرار دادن لمینت روی دندان‌ها برداشته می‌شود.

دندان‌ها پس از برداشتن لمینت چگونه به نظر می‌رسند؟

آنها غیر طبیعی به نظر می‌رسند. شما باید لمینت‌های سرامیکی را تعویض کنید تا خوب به نظر برسند و محافظت شوند. به همین دلیل است که گاهی از لمینت‌های سرامیکی  به عنوان لمینت دائمی یاد می‌شود.

دندان‌های شما پس از برداشتن لمینت‌ها:

برداشتن و تعویض لمینت‌های سرامیکی  نیز گران است؛ بنابراین، قبل از اینکه اقدام به انجام لمینت سرامیکی بکنید، باید تمام گزینه‌های خود را بسنجید. برای اطلاع از قیمت دقیق لمینت‌های سرامیکی، هزینه لمینت کل دهان را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید
15 سوال متداول ایمپلنت دندان

چگونه بدانیم چه زمانی باید لمینت دندان را تعویض کنیم؟

آیا می‌توان لمینت‌ها را برداشت و جایگزین کرد؟ بله.

 اما چگونه متوجه خواهید شد که زمان مناسبی برای جایگزینی آنهاست؟ لمینت‌های دندانی می‌توانند تا 20 سال بدون آسیب باقی بمانند. همه چیز به نحوه مراقبت از آنها بستگی دارد. با این حال، مهم نیست که چقدر خوب از آنها مراقبت می‌کنید، آنها در نهایت خراب می‌شوند. در اینجا علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد لمینت‌های شما نیاز به تعویض دارند:

بریدگی یا ترک خوردگی

بارزترین علامت، بریدگی یا ترک خوردن لمینت است. این امر با سال‌ها جویدن غذای سفت به وجود می‌آید. مثلاً وقتی گوشت گاز می‌گیرید. با گذشت زمان، لمینت‌ها ممکن است آسیب ببینند و ظاهر یا عملکرد آنها را از بین ببرند.

لمینت‌های لکه دار

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی‌های دارای رنگ‌دانه بالا در نهایت منجر به تغییر رنگ لمینت‌های شما می‌شود. زمانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، این امر حتی بدتر می‌شود. اگر سعی کرده‌اید دندان خود را تمیز کنید، اما آنها لکه دار هستند، وقت آن است که قرار ملاقات خود را تعیین کنید.

پوسیدگی زیر دندان

لمینت‌ها معمولاً به مینای دندان‌های طبیعی محکم چسبانده می‌شوند تا از فضاهایی که می‌توانند باکتری‌ها را تولید کنند خلاص شوند. با این حال، با افزایش سن لمینت، ممکن است از دندان جدا شود و محیط‌های مناسبی برای باکتری‌های پوسیدگی ایجاد کند؛ بنابراین اگر متوجه پوسیدگی شدید، به نزدیک‌ترین دندانپزشک خود مراجعه کنید.

عقب کشیدن لثه

اگر متوجه این علامت شدید، لمینت‌های شما نیاز مبرمی به تعویض دارند. اگر بیماری لثه دارید یا بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنید، معمولاً لثه‌ها عقب می‌نشینند. لمینت‌های خود را معاینه کنید، در غیر این صورت در معرض خطر افتادن یکی پس از دیگری قرار می‌گیرید.

بیشتر بخوانید
لمینیت دیجیتال، آخرین تکنولوژی لمینت دندان

پوسیدگی دندان عامل اصلی برداشتن لمینت دندان

آیا لمینت‌های دندانی برگشت پذیر هستند؟

برخی از لمینت‌های دندانی برگشت پذیر هستند، در حالی که برخی غیرقابل‌برگشت هستند. بستگی به این دارد که آیا آماده سازی برای عمل گذاشتن لمینت شامل برداشتن برخی از قسمت‌های مینا از دندان است یا خیر. لمینت‌هایی که به شما امکان می‌دهند هر زمان که بخواهید به دندان‌های طبیعی خود برگردید به عنوان برگشت پذیر شناخته می‌شوند. دو لمینت برگشت پذیر اصلی وجود دارد: لمینت‌های ضربه‌ای و لمینت‌های بدون آماده سازی؛ بنابراین، اگر لمینت‌های سنتی گزینه خوبی برای شما به نظر نمی‌رسند، همیشه می‌توانید بررسی فوری لمینت‌ها را بررسی کنید تا انتخاب‌های خود را گسترش دهید.

لمینت‌ها چقدر دوام دارند؟

انواع مختلف لمینت‌هایی که در بالا ذکر شد، طول عمری بین 5 تا 20 سال دارند. لمینت‌های سرامیکی  دائمی هستند و در نتیجه بیشترین ماندگاری را دارند. حتی برخی از مطالعات نشان می‌دهد که پس از انجام لمینت سرامیکی  می‌توانید به مدت 20 سال بدون نیاز به تعویض بمانید.

لمینت‌های کامپوزیت تقریباً 5 سال طول می‌کشد تا شروع به فرسودگی کنند، در حالی که برخی لمینت‌های بدون تراش نیز می‌توانند 10 سال دوام بیاورند. اما سؤال اینجاست که آیا می‌توان لمینت‌ها را حتی بعد از گذشت این همه‌سال برداشت؟ خوب، اگر از آنها خسته شده‌اید، هنوز هم می‌توانید آنها را تغییر دهید.

آیا لمینت دندان قابل تعویض است؟

 پاسخ کوتاه این است که بله آنها را می‌توان حذف کرد. ممکن است تفاوت جزئی در دشواری حذف آنها وجود داشته باشد. لمینت‌های کامپوزیت در مقایسه با لمینت‌های سرامیکی بسیار راحت‌تر برداشته شوند.

محتوا قرار نیست جایگزینی برای تشخیص یا درمان شخصی حرفه‌ای باشد. در مورد هر گونه سؤالی که ممکن است در مورد یک بیماری دندانی یا پزشکی داشته باشید، همیشه از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید. هرگز توصیه‌های حرفه‌ای را نادیده نگیرید یا به دلیل مطالبی که در سایت خوانده‌اید یا دیده‌اید، جستجوی آن را به تأخیر نیندازید.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.