پریکرونیت عفونت لثه است که در هنگام رویش دندان عقل  آن را می پوشاند و باعث التهاب در ناحیه و ایجاد درد می شود. این عفونت زمانی اتفاق می افتد که دندان عقل شروع به رویش کرده و فضای کافی برای بیرون آمدن نداشته باشد و قسمتی از آن را لثه پوشانده باشد.

عفونت پری کرونیت به این دلیل به وجود می آید که غذا وارد آن قسمت می‌شود وایجاد باکتری می‌کند که به دلیل دسترسی دشوار برای بهداشت مناسب، به راحتی قابل تمیز شدن نیست. عفونت لثه و التهاب این ناحیه از لثه بسیار دردناک است.

پریکورونیت چیست؟

پری کورونیت التهاب لثه روی دندانی است که به طور کامل رویش نکرده است. این می تواند در هر دندانی رخ دهد، اما معمولا روی دندان عقل تاثیر می گذارد.

این واقعیت که پری کورونیت با رویش دندان عقل مرتبط است، آن را به یک آسیب شناسی شایع در افراد بین 17 تا 30 سال تبدیل می کند. یعنی این عفونت در حالی ایجاد می شود که دندان عقل در می آید و به صورت التهاب لثه ای که دندان را احاطه کرده است خود را نشان می دهد.

عکس پریکرونیت

درد دندان عقل چگونه است؟

معمولاً با درد در زاویه فک شروع می شود که می تواند با جویدن افزایش یابد و تا جایی که ممکن است درد به گوش ها نیز برسد. حتی احساس درد شدید هنگام صحبت کردن و اغلب محدودیت باز شدن دهان، مشکل در بلع، بوی بد دهان . گاهی اوقات ممکن است التهاب غدد لنفاوی زیر فکی نیز وجود داشته باشد که معمولاً سفت و دردناک است.

وجود چرک هنگام لمس لثه اطراف دندان عقل. پیشرفته ترین مرحله پریکورونیت می تواند آبسه ای را نشان دهد که می تواند به نواحی مختلف دهان یا حلق گسترش یابد. همچنین ممکن است حالت کسالت همراه با لرز و تب وجود داشته باشد.

علت پریکورونیت مولر سوم چیست؟

پریکورونیت به دلیل کمبود فضا در زمان رویش دندان عقل است. بیشتر آسیب های پریکورونیت زمانی اتفاق می افتد که دندان مولر سوم در مرحله رویش قرار دارد.

علل پریکورونیت

زمانی که لثه تا حدی رویش پیدا می کند، و تا حدودی دندان را می پوشاند. به این ترتیب شرایط ایده‌آل گرما و رطوبت برای نفوذ باکتری‌ها و آلوده کردن آن منطقه و ایجاد پریکورونیت فراهم می‌شود. به عبارت دیگر، یک مکان ایده آل برای نفوذ بقایای مواد غذایی ایجاد می شود و به راحتی تمیزنمی شود.

درمان لثه متورم با سریع ترین روش

این بقایای مواد غذایی که در زیر لثه ای که تا حدی روی دندان را می پوشاند باقی می ماند عامل عفونت هستند. بنابراین، پریکورونیت التهاب حاد لثه اطراف تاج دندان آسیاب عود می‌کند. لثه هایی که روی دندان نیمه رویش یافته را می پوشانند، در نهایت به یک زیستگاه ایده آل برای تکثیر باکتری های دهان تبدیل می شوند. به خصوص اگر در نظر داشته باشید که در قسمت پایین لثه باعث تجمع بقایای مواد غذایی می شود که تمیز کردن آنها با مسواک دشوار است.

عکس درمان پریکرونیت

علائم پری کورونیت چیست؟

دندان آسیاب سوم در محیط مناسبی برای ایجاد التهاب باکتریایی قرار دارد. عفونت پریکرونیت می تواند بسیار دردناک شده و به لثه‌های اطراف سرایت کند.

به عبارت دیگر، نه تنها دندان را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه از طریق بافت هایی که آن را احاطه کرده اند، پخش می شود و حتی سایر نواحی مانند گوش یا لوزه ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر درد شدید و دائمی، باید در مورد علائم دیگری مانند تب نیزدقت کنیم. عواقب اصلی که در صورت ابتلا به عفونت پریکرونیت می توانید داشته باشید عبارتند از:

التهاب لثه اطراف دندان

لثه اطراف دندان نیمه رویش شروع به تورم می کند. این به دلیل تجمع مواد غذایی است که زیر لثه ای که تا حدی روی دندان را می پوشاند گیر کرده و با مسواک زدن معمولی نمی توانیم آن را خارج کنیم. برای کاهش کمی التهاب می توانید آن ناحیه را مسواک بزنید و از دهان شویه هایی با کلرهگزیدین استفاده کنید.

تریسموس و پریکرونیت

عفونت ناشی از این مشکل می تواند بافت های اطراف دندان عقل را تحت تاثیر قرار دهد و از جمله پیامدهای آن می تواند باعث تریسموس شود. این دردی شدید است که حتی می‌تواند جویدن یا باز کردن دهان را دشوار کند. یعنی تریسموس ناشی از پریکرونیت می تواند منجر به مشکل در باز کردن دهان شود.

درد و عفونت پریکرونیت چند روز طول می کشد؟

به وجود آمدن این عفونت به دلیل وجود بهداشت نامناسب دهان و دندان است. افرادی که دارای میزان بالای پلاک باکتریایی دهان هستند، بیشتر از این آسیب شناسی رنج می برند. دما و رطوبت این ناحیه عفونت آن را تسهیل می کند، به حدی که در پیچیده ترین موارد می تواند منجر به پیدایش چرک شود و در نهایت بر نواحی عفونی تأثیر بگذارد یا حتی باعث درد در گوش شود. .

برای کاهش عفونت، توصیه می کنیم محل را به خوبی مسواک بزنید و با کلرهگزیدین شستشو دهید. اما اگر این عفونت پیشرفته است، باید برای تجویز آنتی بیوتیک نزد دندانپزشک خود بروید. معمولا پس از چند روز آنتی بیوتیک عفونت و درد را کاهش می دهد.

هنگامی که عفونت فروکش کرد، دندانپزشک می تواند درمان مناسب دندانپزشکی را برای هر مورد خاص انجام دهد. در همین حال، دندانپزشک شما در کلینیک نیز می تواند مسکن و داروی ضد التهاب را تجویز کند.

ایمپلنت در زعفرانیه با تکنولوژی مدرن 2023

برای درمان قطعی عفونت باید به دندانپزشک مراجعه کرد تا درمان خاصی را انجام دهد که در بیشتر موارد شامل کشیدن دندان آسیاب سوم است.

پریکرونیت

پریکرونیت و آنتی بیوتیک ها

اگرپریکرونیت به عفونت دندان سبب شود در صورت مراجعه به دندانپزشک  او اجازه درمان دندان را نمی دهد. درمان معمولاً در کشیدن دندان عقل گنجانده شده است. اما اگر به دلیل عفونت درد شدیدی دارید، ممکن است دندانپزشک شما استفاده از آنتی بیوتیک برای کاهش عفونت را ضروری بداند.

عوارض پریکورونیت مزمن

در موارد شدید، پریکورونیت مزمن می‌تواند باعث درد هنگام جویدن، بلعیدن یا باز کردن کامل دهان شود. قسمت آسیب دیده صورت متورم می شود و لثه ها شروع به تولید چرک می کنند.

به عبارت دیگر، بدون درمان توسط دندانپزشک، پریکورونیت مزمن می تواند مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بوی بد دهان.
  2. التهاب لثه و مشکلات پریودنتال.
  3. ایجاد چرک وعفونت
  4. تریسموس و مشکل در باز کردن دهان و جویدن.
  5. مولر دوم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یعنی دندان مجاور.
  6. عفونت ها و آبسه های مزمن

سایر نواحی بدن نیز تحت تأثیر این عفونت قرار می گیرند که خاصیت انتشار سریع دارد. عفونت پریکورونیت می تواند به غدد لنفاوی گردن، لوزه ها یا حتی گوش گسترش یابد.

در حالی که به ندرت، فردی که پریکورونیت را تجربه می کند، می تواند به یک عارضه تهدید کننده زندگی به نام آنژین لودویگ مبتلا شود که در آن عفونت به سر و گردن او سرایت می کند. عفونتی که به جریان خون سرایت می‌کند، که به عنوان سپسیس شناخته می‌شود، نیز یک عارضه نادر و تهدیدکننده زندگی است.

آیا می توان از پریکورونیت پیشگیری کرد؟

معاینه منظم دندان ها نزد دندانپزشک بهترین راه برای جلوگیری از عفونت هایی مانند پریکورونیت است. اگر دندان عقل جایی برای رویش ندارد یا در موقعیت نامناسبی قرار گرفته است، باید به کشیدن  دندان اقدام کرد. اگر مشکل خیلی دیر تشخیص داده شود، به دلیل عفونت دندان عقل  درد می تواند شدید باشد.

چگونه پریکورونیت را درمان کنیم؟

درمان پریکورونیت معمولاً شامل درمان فاز حاد با آنتی بیوتیک ها و داروهای ضدالتهاب با توجه به شدت درد و ااتهاب آن است.

لازم به تاکید است که با مسواک نرم و قرقره با کلرهگزیدین بهداشت دهان را افزایش دهید، هرچند ممکن است کمی درد داشته باشد و باعث خونریزی در ناحیه شود. ژل کلرهگزیدین نیز بسیار خوب عمل می کند. آن را دو بار در روز در محل بگدارید تا درمان شود.

پس از پایان مرحله حاد، مورد خاص شما در کلینیک دکتر صالحی ارزیابی می شود. درمان جراحی لثه ای که روی دندان را می پوشاند به نام اپرکولوم  را انجام داد. مخصوصاً زمانی که دندان‌های آسیاب مقابل دائماً آن لثه را گاز می‌گیرند و باعث ایجاد التهاب مکرر در آن ناحیه می‌شوند.

بهترین کلینیک ایمپلنت دندان در تجریش

اگر دندان آسیاب فضای کافی برای رویش ندارد، کشیدن آن برای جلوگیری ازمواقعی که معمولاً دردناک تر هستند توصیه می شود.

در کلینیک صالحی بهترین درمان را برای غلبه بر این التهاب دردناک وجود دارد.  شامل از بین بردن ذرات موجود در کیسه پریکرونال است که دندان مورد نظر را احاطه کرده است. کلاهک پریکرونال که محیط ایده آلی را برای بروز عفونت فراهم کرده است نیز باید برداشته شود. در بیشتر موارد، درمان مشخص شده دندان، کشیدن دندان عقل آسیب دیده است.

درمان های خانگی

در حالی که مراجعه به دندانپزشک یا جراح دهان برای یک برنامه درمانی مناسب بسیار مهم است، آنها ممکن است درمان‌های خانگی را نیز توصیه کنند. اینها باید همراه بi ه همراه درمان حرفه‌ای و نه به جای درمان حرفه‌ای انجام شوند. درمان‌های خانگی عبارتند از:

• مسکن های بدون نسخه
  • شستشو با آب نمک گرم
  • دستگاه های آبیاری خوراکی
  • بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • از استفاده از کمپرس گرم خودداری کنید و اگر تب دارید به پزشک مراجعه کنید.

عکس اسکن پریکرونیت

عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به پریکورونیت را افزایش دهند:

• سن بین 20 تا 29
  • دندان عقل که به درستی رویش نیافته است
  • بهداشت ضعیف دهان
  • بافت لثه اضافی
  • خستگی و استرس عاطفی

سلامت کلی نشان داده نشده است که یک عامل خطر برای پریکورونیت باشد.

عکس دندان پریکرونیت

چگونه می توانم بفهمم که پریکرونیت دارم؟

رویش دندان عقل می تواند باعث انواع عفونت ها شود که پریکرونیت شناخته شده ترین آنهاست. دانستن اینکه آیا این آسیب شناسی را در مراحل اولیه دارید، برای دندانپزشک شما بسیار مفید خواهد بود تا راه حلی موثر و سریع پیدا کند.

ساده ترین راه برای تشخیص درد در لثه اطراف دندان رویش نیافته است.

این درد گاهی اوقات می تواند بسیار شدید یا مزمن باشد. تورم پر از چرک است. به همین دلیل باعث بوی بد دهان می شود. پریکورونیت هنگام جویدن و همچنین هنگام انجام فعالیت های روزمره مانند صحبت کردن یا باز کردن دهان مشکل ایجاد می کند.

اگر این علائم را دارید، به احتمال زیاد به پریکرونیت مبتلا شده اید، به خصوص اگر دندان عقل شما در حال بیرون آمدن باشد. برای پایان دادن به این مشکل، باید معاینه بالینی و رادیولوژیک را با دندانپزشک خود در کلینیک دندانپزشکی انجام دهید.

دندانپزشک شما تشخیص می دهد و راه حل شخصی را پیدا می کند که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. به طور معمول، دندان عقل کشیده می شود، به طوری که بر سلامت دهان شما تأثیر نمی گذارد.

با پری کورونیت چه می توانید بخورید؟

سبزیجات پخته و میوه های کنسرو شده مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات خام می توانند به دهان شما آسیب بزنند. همچنین می توانید میوه ها و سبزیجات را له کنید. غذاهای سرد بخورید مانند، آبمیوه.

اگر هر یک از علائم بالا را دارید، درنگ نکنید و به کلینیک دکتر صالحی مراجعه کنید.