دندان های شیری اغلب به دلیل این تصور غلط  که این دندان ها نیاز به مراقبت کمتری دارند و بر این اساس دست کم گرفته می شود. با این حال، این دندان های شیری چندین هدف مهم دارند که برای سلامت طولانی مدت دندان کودک شما حیاتی است. دندان های شیری مانند دندان های دائمی (بزرگسالان) نیاز به مراقبت دارند تا از جهات مختلف به رشد کلی کودک کمک کند.

بسیاری از والدین تصور می کنند که از آنجایی که فرزندانشان دندان های شیری خود را از دست می دهند، مراقبت از آنها به اندازه دندان های دائمی مهم نیست. اما دندان های شیری برای سلامت دهان و دندان کودک شما چه در حال حاضر و چه در آینده بسیار مهم هستند.

4drsalehi

دلایل اهمیت دندان های شیری

  1. هضم غذای جویده شده آسان تر است. بلع غذای نیمه جویده شده یا بلع سریع می تواند زمان هضم را افزایش دهد. فرآیند جویدن همچنین عضلات فک و صورت را تمرین می دهد و به رشد و شکل گیری آنها کمک می کند.
  2. ترویج یک رژیم غذایی متعادل: دندان های شیری سالم به کودکان اجازه می دهد تا انواع غذاها را مصرف کنند. کودک شما ممکن است از خوردن برخی غذاهای سالم امتناع کند و گزینه های نرم تر را انتخاب کنند. مواد غذایی با بافت های مختلف مانند میوه ها و سبزیجات خام نیز لثه ها را تحریک می کند و به تمیزی دندان ها هم کمک می کند.
  3. دندان‌های شیری به گفتار کودکان نیز کمک می‌کنند: دندان‌های سالم و با فاصله مناسب به شکل ‌گیری صحیح کلمات و گفتار واضح کمک می‌کنند، که مؤلفه‌های مهم رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی هستند.
  4. ریشه های دندان های شیری مسیری را تشکیل می دهند که در نهایت دندان های دائمی از آن عبور می کنند. اگر دندان ها به دلیل پوسیدگی از بین رفته باشند، ممکن است دندان های دائمی هم تراز خود خارج شوند.
  5. لبخندهای زیبایی که باعث ایجاد عزت نفس می شود: حتی کودکان خردسال نیز می توانند نسبت به ظاهر خود احساس آگاهی داشته باشند. یک لبخند سالم می تواند اعتماد به نفس را در هر سنی افزایش دهد.

سالم نگه داشتن دندان های شیری کودک شما، بهداشت دهان و دندان را تضمین می کند. اولین دندان های کودک شما معمولا در حدود 6 ماهگی در دهان ظاهر شود. در سن 3 سالگی، تمام 20 دندان شیری روییده خواهند شد!  آموزش روش‌های صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و نمونه‌ای از عادات خوب و برنامه ی مناسب دندان‌ پزشکی می‌تواند تأثیر مثبتی بر کودک شما داشته باشد که می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد.

بیشتر بخوانید
خارش زبان: علل، علائم، درمان و پیشگیری

3drsalehi

اهمیت دندان شیری

دندان‌های شیری معمولاً در حدود 6 ماهگی شروع به رویش می‌کنند و همه 20 دندان شیری معمولاً تا 3 سالگی در جای خود قرار می‌گیرند. در این مدت، این دندان‌ها فضایی را برای دندان‌های دائمی نگه می‌ دارند که در نهایت رویش پیدا ‌کنند. در بیشتر موارد، دندان شیری تا چند هفته قبل از آماده شدن دندان دائمی در حفره باقی می ماند. در این زمان دندان شیری شل می شود و به طور طبیعی می افتد یا به راحتی کشیده می شود.

با این حال، گاهی اوقات موقعیت ‌های پیش ‌بینی ‌نشده‌ ای ممکن است رخ دهد که منجر به از دست دادن زودرس دندان شیری شود.

دندان های شیری به دلایل زیر می توانند خیلی زود از دست بروند:

پوسیدگی در اوایل دوران کودکی : دندان های شیری می توانند مانند دندان های بزرگسالان پوسیدگی داشته باشند. بدون عادات بهداشتی مناسب، پوسیدگی ممکن است رخ دهد و در صورت عدم درمان ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشد. تخریب و پوسیدگی مینای دندان کودک خردسال به دلیل مصرف بیش از حد شکر یا مایعات شیرین اتفاق می افتد.

آبسه: عفونت می تواند در لثه و سایر بافت های اطراف دندان رخ دهد. دندان شکسته، ترک خورده یا پوسیده می تواند باعث گسترش باکتری به لثه یا ساختار استخوان شود.

دندان ممکن است در اثر یک آسیب ورزشی یا تصادف به طور کامل بشکند.

وضعیت مادرزادی یا پزشکی: ممکن است از بدو تولد یک دندان از بین رفته باشد (دندان‌ها معمولاً در سه ماهه دوم بارداری زیر لثه تشکیل شوند)، یا از دست دادن دندان ممکن است در نتیجه یا علامت یک بیماری رخ دهد.

اگر دندان شیری خیلی زود از دست برود، فضایی که به طور خاص برای یک دندان دائمی در نظر گرفته شده است ممکن است توسط دندان های باقی مانده در هر دو طرف اشغال شود. اگر جابجایی اتفاق بیفتد، ممکن است فضای کافی برای رویش دندان جدیدی وجود نداشته باشد که منجر به شلوغی بیش از حد و ناهماهنگی در تراز دندان ها شود. رویش دندان های دائمی از محل مورد نظرشان می تواند یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری لثه در کودکان باشد.

از آنجایی که مینای دندان‌های شیری کودک شما نازک ‌تر است، احتمال پوسیدگی در کودکان خردسال بیشتر است. شاید تعجب کنید اگر بدانید که بیش از 50 درصد از کودکان قبل از پنج سالگی دچار پوسیدگی دندان می شوند! در صورت عدم درمان، کودکان حتی ممکن است یک دندان آسیب دیده را از دست بدهند. این نتیجه می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در فاصله دندان های بزرگسالان شود.

اگر کودک شما زودتر از موعد دندان شیری خود را از دست بدهد، دندانپزشک اطفال ممکن است برای محافظت از فضای خالی تا زمانی که دندان دائمی وارد شود، یک نگهدارنده نصب کند. جای نگهدارنده ها به صورت سفارشی و متناسب با حفره دهان توسط دندانپزشک یا ارتودنتیست شما ساخته می شوند. این کار از لغزش دندان های دیگر به داخل فضا جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید
علائم آبسه دندان چیست؟

در حالی که همیشه لازم نیست از نگهدارنده استفاده کنید، اما اگر کودک شما مدت ها قبل از رویش دندان دائمی (معمولاً از حدود 6 سالگی شروع می شود) دندان شیری خود را از دست داد، همیشه باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که دندان های شیری برای 5-10 سال استفاده می شوند. بهترین راه برای جلوگیری از از دست دادن زودهنگام دندان های شیری این است که به خوبی از آنها مراقبت کنید. ایجاد عادات بهداشتی دهان و دندان خوب برای کودک کمک زیادی به آنها می کند تا یاد بگیرند که چگونه از دندان های خود تا آخر عمر مراقبت کنند! اطمینان حاصل کنید که دندان های کودک خود را دو دقیقه در روز مسواک بزنید، حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید و هر 6 ماه یکبار برای تمیز کردن و معاینه دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

رشد دندان های شیری چه مراحلی دارند؟

مرحله اول رشد دندان های شیری: (6 ماهگی) اولین دندان هایی که رویش می کنند، دندان های جلویی بالا و پایین، دندان های ثنایا هستند.

مرحله دوم رشد دندان های شیری: (10-14 ماهگی) مولرهای اولیه رویش می کنند.

مرحله سوم رشد دندان های شیری: (22-16 ماهگی) دندان های نیش (بین دندان های ثنایا و آسیاب های بالا و پایین) رویش می کنند.

مرحله چهارم رشد دندان های شیری: (25-33 ماهگی) دندان های آسیاب بزرگ رویش می کنند.

آیا دندان درآوردن در شب بدتر است؟

دندان درآوردن در شب شدیدتر می شود، زیرا کودکان زمانی که حواس پرتی کمتری دارند و خسته هستند، علائم درد و ناراحتی را به شدت احساس می کنند. به همین دلیل است که بزرگسالان در شب درد مزمن بیشتری احساس می کنند.

دندان های شیری

چگونه از سلامت دندان های کودکم مراقبت کنم؟

دختر 5 ماهه ام در حال دندان درآوردن است اما هنوز اولین دندانش را در نیاورده است. چگونه باید از دندان های او در هنگام در آمدن مراقبت کنم؟

مراقبت صحیح از دندان قبل از رویش اولین دندان دختر شما شروع می شود. هر روز یک دستمال تمیز و مرطوب یا یک مسواک نوزاد را روی لثه های او بکشید تا باکتری های مضر را از بین ببرید.

نکات مهم در زمان رشد دندان شیری

دندان های او را با مسواک نوزاد مسواک بزنید. از آب و کمی خمیر دندان استفاده کنید. با دندانپزشک خود در مورد فلورایدتراپی صحبت کنید.

هنگامی که دندان های کودک شما به هم می رسد، می توانید بین آنها نخ دندان کشیدن را شروع کنید.

بیشتر بخوانید
6 درمان خانگی آبسه دندان

وقتی حدوداً 2 ساله شد، شروع به آموزش تف کردن به دخترتان در حین مسواک زدن کنید. آب ندهید که تف کند زیرا ممکن است خمیر دندان را قورت دهد.

حتی نوزادان نیز ممکن است دچار پوسیدگی دندان شوند. خواباندن نوزاد با شیشه شیر می تواند به دندان های کودک آسیب برساند. قندهای آب، شیر خشک یا شیر که ساعت‌ها روی دندان‌های کودک می‌مانند، می‌توانند مینای دندان (لایه‌ای از دندان که از پوسیدگی دندان محافظت می‌کند) را از بین ببرند. ممکن است حفره ایجاد شود و در موارد شدید، دندان های پوسیده ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشند.

9-12 ماهگی : دندان های جدید را مسواک بزنید

در حال حاضر کودک شما احتمالاً چند دندان دارد که از لثه بیرون زده اند. مسواک زدن این دندان ها دو بار در روز، همیشه فقط با یک خمیر دندان حاوی فلوراید و همچنین لثه هایی که هنوز هیچ دندانی در آنها ظاهر نشده است، مهم است. اگر کودک شما تا اولین سالگرد تولدش هنوز هیچ دندانی نداشته است، هنوز دلیلی برای هشدار وجود ندارد. اما صرف نظر از تعداد دندان‌هایی که کودک شما دارد، در این سن وقت آن است که اولین جلسه دندانپزشکی کودک خود را انتخاب کنید. برای مشاوره و وقت گرفتن با دکتر صالحی کلیک کنید.

12-18 ماهگی: به مسواک زدن و ملاقات با دندانپزشک خود ادامه دهید.

از آنجایی که دهان کودک شما پر از دندان می شود، مهم است که یک روال منظم مسواک زدن را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید را رعایت کنید. سعی کنید کودک خود را تشویق کنید تا بعد از مسواک زدن عادت به تف کردن پیدا کند. اگر کودک شما تا 18 ماهگی هنوز دندان نداشت، حتماً با دندانپزشک خود ملاقاتی داشته باشید تا در مورد تاخیر در رویش دندان صحبت کنید.

6drsalehi

3-6 سال: با کمک مراقبت از دندان را تشویق کنید.

در این مرحله کودکان باید شروع به یادگیری مسواک زدن کنند. توصیه می شود که مقدار خمیر دندان حاوی فلوراید در مسواک مناسب سن آن ها به اندازه یک نخود افزایش یابد. همچنان باید در این سن به کودک خود در مسواک زدن کمک کنید تا مطمئن شوید که مسواک زدن صحیح است. کودک خود را تشویق کنید تا خمیر دندان اضافی را بیرون بیاندازد و از قورت دادن آن خودداری کنید.

با دندانپزشکی اطفال دکتر صالحی کودک خود را در مسیر سلامت دندان ها یاری دهید.

شروع زودهنگام مراقبت از دهان کودک باعث می شود تا تمام عمر دندان ها و لثه های سالمی داشته باشند. با بیرون آمدن اولین دندان کودک تان یا اولین سالگرد تولدش، از ما وقت بگیرید.  امروز با شماره  تماس بگیرید تا اولین بازدید خود را برنامه ریزی کنید یا درخواست قرار ملاقات بدهید. ما مشتاقانه منتظریم تا به کودک شما کمک کنیم تا شروعی مثبت برای سلامت دندان های خود داشته باشد.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.