صدمات ناشی از گاز گرفتن زبان به خصوص در کودکان شایع و اغلب جزئی است. گاز گرفتن زبان معمولاً در بزرگسالان شدیدتر هستند. زمان بهبودی گاز گرفتن زبان به شدت آسیب بستگی دارد. صدمات خفیف زبان در عرض یک هفته خود به خود بهبود می‌یابند. آسیب‌های شدیدتر گاز گرفتن زبان به مراقبت‌های پزشکی مانند بخیه و دارو نیاز دارد. ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. گاز گرفتن زبان ممکن است منجر به خونریزی شود. حتی در گاز گرفتن زبان ساده و کوچک ممکن است خونریزی باشد، اما معمولاً نیازی به درمان پزشکی ندارند. حتی ممکن است به دلیل ایمپلنت دندان و عادت نکردن به آن این عارضه رخ دهد.

گاز گرفتن زبان کاری نسبتاً رایج است و معمولاً به طور تصادفی اتفاق می‌افتد. ممکن است زبان خود را گاز بگیرید زمانی که:

1. هنگام غذا خوردن
  2. بعد از بیهوشی
  3. در طول خواب
  4. به دلیل استرس
  5. در طول تشنج
  6. در جریان یک رویداد آسیب زا، مانند تصادف با دوچرخه یا اتومبیل یا هنگام سقوط
  7. در حین انجام ورزش

عکس گاز گرفتن زبان

بعد از گاز گرفتن زبان اگر این علائم را داشتید به پزشک مراجعه کنید.

1. خونریزی بیش از حد
  2. بعد از قطع خونریزی اولیه برای بار دوم خونریزی می‌کند.
  3. قرمز یا متورم به نظر می‌رسد.
  4. احساس گرما می‌کنید.
  5. دارای رگه‌های قرمز یا چرک است.
  6. بسیار دردناک است.
  7. با تب همراه است.
  8. به وضوح تغییر شکل داده است.

هنگامی که زبان خود را گاز می‌گیرید، امکان گازگرفتن لب‌ها یا داخل دهان نیز وجود دارد. درمان این نواحی دهان مشابه درمان زبان است.

درمان گاز گرفتن زبان در خانه

اگر گاز گرفتن زبان جزئی است، می‌توانید آن را در خانه درمان کنید. این مراحل را دنبال کنید تا درد را به حداقل برسانید و اطمینان حاصل کنید که آسیب به درستی بهبود می‌یابد:

1. دستان خود را با آب و صابون بشویید یا دستکش لاتکس بپوشید.
  2. دهان خود را با آب بشویید تا بهتر بتوانید آسیب دیدگی را ببینید.
  3. گاز یا پارچه را با فشار روی محل آسیب قرار دهید تا خونریزی متوقف شود.
  4. در صورت وجود تورم، یخ یا یک کیسه سرد را در یک پارچه نازک پیچیده شده در قسمت بیرونی لب یا دهان قرار دهید.
  5. اگر خونریزی متوقف نشد یا متوجه تغییر شکل قابل مشاهده، علائم عفونت یا خونریزی جدید شدید، با پزشک یا دندانپزشکی صالحی در زعفرانیه تماس بگیرید.
درد بعد از پر کردن دندان

اگر آسیب شدید است، علاوه بر درمان خانگی زیر، حتماً از دستورات پزشک پیروی کنید:

1. غذاهایی بخورید که نرم هستند و به راحتی بلعیده می‌شوند.
  2. برای کاهش درد و تورم از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) استفاده کنید.
  3. چند بار در روز به مدت پنج دقیقه کمپرس سرد را روی محل آسیب دیده قرار دهید. همچنین می‌توانید یک تکه یخ یا یخ با طعم میوه را بمکید.
  4. برای کاهش درد و تمیز نگه داشتن زخم، پس از صرف غذا، دهان خود را با محلول آب نمک بشویید. برای تهیه محلول آب شور، 1 قاشق چایخوری نمک غیر یددار را در 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید و قرقره کنید.

گاز گرفتن زبان

چه زمانی برای گاز گرفتن زبان به پزشک خود مراجعه کنید.

برای گاز گرفتن زبان که خونریزی‌اش متوقف نمی‌شود یا علائم عفونت، خونریزی جدید یا تغییر شکل را نشان می‌دهد، با پزشک خود تماس بگیرید.

1. در صورت مشاهده موارد در کودک فوراً به مراقبت‌های پزشکی مراجعه کنید:
  2. بریدگی بر روی زبان، لب‌ها یا داخل دهان آنها
  3. درد شدیدی که در عرض دو ساعت پس از مصرف داروهای مسکن بدون نسخه بهبود نمی‌یابد.
  4. مشکل در بلع مایعات یا تف کردن
  5. ناتوانی در باز یا بستن کامل دهان
  6. علائم عفونت و تب

همه آسیب‌های زبان را روزانه برای تغییرات ظاهری یا احساسی بررسی کنید. زخم‌هایی در دهان که تمیز و سالم هستند ممکن است صورتی روشن تا سفید به نظر برسند.

تشخیص و درمان پزشکی برای گاز گرفتن زبان

اگر تصمیم گرفتید به پزشک خود مراجعه کنید، آنها ابتدا سعی می‌کنند خونریزی را متوقف کنند و ناحیه مورد نظر را به صورت بصری بررسی کنند تا درمان مناسب برای شما تعیین شود. بیشتر آسیب‌های ناشی از گازگرفتن در زبان، لب‌ها و داخل دهان را پارگی می‌گویند. این ها برش‌های عمیق هستند. همچنین ممکن است شما پارگی داشته باشید که در حال بهبود بوده اما عفونی شده است. این نیز نیاز به درمان دارد.

بسته به شدت آسیب شما، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که به موارد زیر نیاز دارید:

1. بخیه برای بستن زخم
  2. آنتی بیوتیک برای درمان یا پیشگیری از عفونت
  3. اتصال مجدد برای اتصال بخشی از زبان که گاز گرفته شده است.
  4. اگر برای آسیب زبان یا دهان به شما آنتی بیوتیک تجویز شده است، حتماً طبق دستور مصرف کنید. حتی اگر احساس بهتری دارید یک دوره آنتی بیوتیک را قطع نکنید.
چرا نباید از کشیدن دندان بترسید؟

زمان بهبودی گاز گرفتن زبان

می‌توانید انتظار داشته باشید که یک پارگی کوچک روی زبان، لب‌ها یا داخل دهان ظرف سه تا چهار روز بهبود یابد. پارگی شدیدتر که نیاز به بخیه زدن یا چسباندن مجدد دارد ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا بهبود یابد. عفونت‌های دهان نادر است، اما ممکن است رخ دهد. معمولاً بعد از چند هفته کاملاً از بین می‌روند.

جلوگیری از گاز گرفتن زبان

در حالت های مختلف ممکن است دچار گاز گرفتن زبان شوید. در اینجا راهکارها پیشگیری را توضیح داده ایم.

گازگرفتن زبان در خواب

اگر شما یا فرزندتان در هنگام خواب تمایل به گازگرفتن زبان خود دارید، برای جلوگیری از گازگرفتن با دندانپزشک در مورد دستگاه خوراکی مشورت کنید. این دستگاه به راحتی روی دندان‌ها می‌لغزد و از حرکت زبان در حین خواب در اطراف دهان جلوگیری می‌کند. همچنین ممکن است از آسیاب کردن یا جویدن جلوگیری کند.

گازگرفتن زبان در هنگام تشنج

بزرگسالان و کودکان مبتلا به صرع می توانند در هنگام تشنج زبان خود را گاز بگیرند. اینها می توانند شدید باشند. برای جلوگیری از گازگرفتن زبان در هنگام تشنج، برنامه درمانی صرع خود را دنبال کنید. داروهای تجویز شده را به طور مداوم مصرف کنید و از هرگونه تشنجی که ممکن است شما و پزشکتان شناسایی کرده‌اید، اجتناب کنید.

گاز گرفتن زبان در حین فعالیت‌های ورزشی

گازگرفتن زبان در طول فعالیت‌های ورزشی خاص، به ویژه آنهایی که شامل حرکات ناگهانی یا سریع، اجسام سخت و تماس فیزیکی هستند، امری عادی است. برای جلوگیری از گازگرفتن زبان در طول این فعالیت‌ها از محافظ دهان نرم استفاده کنید. برای برخی از ورزش‌ها مانند هاکی، استفاده از کلاه ایمنی یا ماسک ضروری است که می‌تواند از گازگرفتن تصادفی نیز جلوگیری کند.

گازگرفتن زبان هنگام غذا خوردن

هنگام خوردن غذاهای سرد یا گرم یا اگر خیلی سریع غذا می‌خورید، احتمال بیشتری وجود دارد که زبان خود را گاز بگیرید. برای جلوگیری از این امر، قبل از خوردن غذاها را به درستی سرد یا گرم کنید و وقت بگذارید.

گزش زبان می‌تواند دردناک باشد، اما مراقبت از آن معمولاً آسان است و پس از چند روز با کمی مراقبت بهبود می‌یابد. به ندرت، نیش زبان ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی یا اورژانسی داشته باشد. برای تسریع بهبودی گاز گرفتن زبان یا لب درمان‌ها را انجام دهید. در این بین، می‌توانید اقداماتی را برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی به زبان و دهان خود انجام دهید.

کلینیک دندانپزشکی فرشته

گازگرفتن زبان در هنگام خواب

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است در خواب زبان خود را گاز بگیرید. وقتی فردی در روز زبان خود را گاز می‌گیرد، به احتمال زیاد هوشیار است. با این حال، به احتمال زیاد در شب ناخودآگاه زبان خود را گاز می‌گیرید. در بیشتر موارد، یک بیماری زمینه‌ای منجر به گازگرفتن زبان در هنگام خواب می‌شود.

دندان‌قروچه

دندان‌قروچه و فشردن دندان، یک مشکل رایج حرکتی است که می‌تواند شما را در طول خواب تحت تأثیر قرار دهد. اغلب دندان‌ها و فک‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث درد، ناراحتی و آسیب می‌شود. اما دندان‌قروچه همچنین می‌تواند باعث شود که فرد زبان و گونه‌های خود را گاز بگیرد. پزشکان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث دندان‌قروچه می‌شود، اما فکر می‌کنند که ارتباطی با رؤیا دیدن در هنگام خواب دارد.

اسپاسم عضلات صورت

اسپاسم عضلات صورت و فک می‌تواند باعث گازگرفتن زبان در طول شب شود. این عارضه بیشتر در کودکان دیده می‌شود و اغلب باعث می‌شود که چانه در هنگام خواب به طور غیرقابل کنترلی بلرزد. افرادی که این اسپاسم‌ها را تجربه می‌کنند قادر به کنترل عضلات صورت و فک خود در هنگام خواب نیستند و اغلب زبان خود را گاز می‌گیرند. به این وضعیت “میوکلونوس فکی” نیز می‌گویند.

گاز گرفتن زبان

چرا گازگرفتن زبان درد دارد؟

گازگرفتن زبانتان می‌تواند یکی از آزاردهنده‌ترین دردهایی باشد که اغلب با آن مواجه می‌شویم. جویدن، بلعیدن و صحبت کردن را سخت می‌کند، بنابراین وقتی زبان خود را گاز می‌گیرید، عملکرد طبیعی آن می‌تواند بسیار دشوار (و بسیار دردناک) باشد. اما چرا چیزی به این جزئی به شدت صدمه می‌زند؟ در اینجا توضیح می‌دهیم که چرا گازگرفتن زبان شما این‌قدر درد دارد، و در صورت وقوع دوباره چه کاری می‌توانید انجام دهید.

چه چیزی گازگرفتن زبان شما را این ‌قدر دردناک می‌کند؟

اگرچه زبان یک عضله ساده به نظر می رسد ، اما زبان شما بسیار حساس است و یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های بدن انسان است. زبان شامل حدود 8000 واحد عصب است که به آن توانایی حرکت با دقت و انعطاف چشمگیر را می‌دهد. چندین اعصاب و فیبرهای عضلانی نیز آناتومی زبان را تشکیل می‌دهند و به توانایی‌های حسی زبان می‌افزایند. برجستگی‌های روی زبان شما پاپیلا نامیده می‌شود و در زیر پاپیلاها جوانه‌های چشایی شما قرار دارد. هر جوانه چشایی حاوی هزاران سلول است که مستقیماً به اعصاب ساقه مغز متصل می‌شوند. این بدان معنی است آسیب عصب زبانی که درک زبان از طعم، دما، بافت و متأسفانه، درد بسیار حساس است.