یکی از دغدغه ها در دندانپزشکی، ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی است. سوال اصلی این است که آیا ایمپلنت برای دیابتی ها مضر است یا می توانند انجام دهند.

ایمپلنت برای دیابتی ها

ایمپلنت های دندانی نه تنها برای بیماران دیابتی ایمن هستند، بلکه جایگزینی ایمپلنت های دندانی با دندان مصنوعی سلامت بیماران دیابتی را بهبود می بخشد. ایمپلنت علاوه بر کمک به دیابتی ها در حفظ یک رژیم غذایی متعادل، التهاب و عفونت هایی را که در دندان مصنوعی شایع تر است را از بین می برد. اگرچه افراد مبتلا به دیابت ممکن است قبل و بعد از کاشت نیاز به مراقبت ویژه داشته باشند تا موفقیت خود را به حداکثر برسانند، مطالعات اخیر نشان می دهد که ایمپلنت های دندانی برای افراد مبتلا به دیابت کنترل شده بی خطر هستند

ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی بهتر است یا دندان مصنوعی

علاوه بر این، نشان داده شده است که ایمپلنت های دائمی دندان به طور قابل توجهی سلامت کلی افراد مبتلا به دیابت را بهبود می بخشد. ایمپلنت های دندانی می توانند به شما در حفظ یک رژیم غذایی سالم برای دیابت کمک کنند. آیا متوجه شده اید که سالم ترین رژیم های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت شامل بسیاری از غذاهای تازه و کامل است که نیاز به جویدن غذاهای سفت دارند؟ دائمی بودن ایمپلنت های دندانی، خوردن مواد غذایی مورد نیاز را در مقایسه با دندان های مصنوعی بسیار آسان تر می کند.

علت پس زدن ایمپلنت چیست و چگونه درمان می شود؟

احتمال جابجایی دندان های مصنوعی و ایجاد حساسیت لثه، زخم و التهاب بسیار بیشتر است. بنابراین ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای از بین بردن این التهاب و عفونت است. همچنین ممکن است خوردن غذاهایی که نیاز به نیروی گاز گرفتن قوی تری دارند، مانند سبزیجات مغذی و غنی از فیبر، با دندان مصنوعی غیرممکن باشد. وقتی افراد از تناسب اندام نامناسب، تحریک و ناراحتی ناشی از دندان مصنوعی رنج می برند، احتمال اینکه کمتر غذا بخورند یا غذاهای نادرست بخورند و به گزینه های بی مزه، فرآوری شده و پر کربوهیدرات روی بیاورند. این می تواند کنترل قند خون را غیرممکن کندبا ایمپلنت های دائمی می توانید مطمئن باشید که از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی می کنید که خطر ابتلا به بیماری های پریودنتال جدی و عوارض پس از ایمپلنت را کاهش می دهد. با این حال، باید توجه داشت که افراد مبتلا به دیابت، همانطور که قبلا ذکر کردیم، اگر سطح قند خود را کنترل نکنند، مدیریت التهاب را دشوار می کنند

چگونه دیابت بر میزان موفقیت ایمپلنت دندان تأثیر می گذارد؟

بر اساس مطالعه ای در سال 2016 روی ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی، محققان دریافتند که “وقتی دیابت به خوبی کنترل شود، روش های کاشت ایمپلنت ایمن و قابل پیش بینی با میزان عوارض مشابه بیماران سالم است.” این یک خبر عالی برای بزرگسالان مبتلا به دیابت است که نیاز به دندان های جایگزین دارند یا می خواهند جایگزین ایمن تر و ماندگارتر برای دندان مصنوعی داشته باشند.

تاثیرات بد ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی

دیابت کنترل نشده یا ضعیف کنترل شده می تواند بر موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر بگذارد. قند خون بالا می تواند روند بهبودی را مختل کند و خطر عوارض را افزایش دهد. قبل از انجام درمان ایمپلنت دندان، مهم است که اطمینان حاصل کنید که دیابت شما به خوبی مدیریت می شود و قند خون شما در محدوده هدف قرار دارد. تیم مراقبت های بهداشتی شما کنترل دیابت شما را ارزیابی می کند و ممکن است در صورت نیاز تغییراتی در داروها یا برنامه درمانی شما توصیه کند.آهسته ترمیم زخم: دیابت می تواند توانایی بدن برای التیام را مختل کند و روند بهبود را به تاخیر بیندازد.

بلیچینگ دندان بهتر است یا کامپوزیت

پس از جراحی ایمپلنت دندان، ترمیم مناسب محل ایمپلنت برای ادغام ایمپلنت در استخوان فک ضروری است. افراد مبتلا به دیابت ممکن است بهبود آهسته‌تری را تجربه کنند و در معرض خطر بیشتری برای عوارضی مانند عفونت یا بهبود ضعیف زخم قرار بگیرند. حفظ کنترل خوب قند خون و همکاری نزدیک با تیم مراقبت های بهداشتی برای مدیریت دیابت می تواند به به حداقل رساندن این خطرات کمک کند.خطر عفونت: دیابت می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و افراد را مستعد ابتلا به عفونت کند. پس از جراحی ایمپلنت دندان، خطر عفونت در محل ایمپلنت وجود دارد.

افراد مبتلا به دیابت ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت باشند که می تواند موفقیت ایمپلنت را به خطر بیندازد. رعایت دقیق دستورالعمل های مراقبت پس از عمل، از جمله اقدامات بهداشت دهان و دندان و آنتی بیوتیک های تجویز شده، برای به حداقل رساندن خطر عفونت مهم استبیماری لثه (بیماری پریودنتال): افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه (بیماری پریودنتال) هستند. بیماری لثه می تواند منجر به از دست دادن استخوان و به خطر افتادن ثبات ایمپلنت های دندانی شود. برای پیشگیری و مدیریت بیماری لثه، رعایت بهداشت عالی دهان از جمله مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن حرفه ای دندان ضروری است.