بیماری های زبان

بیماری های زبان – ماکروگلوسیا، ترک خوردن زبان و …

زبان انسان می تواند 2000 تا 8000 جوانه چشایی  که دارای منبع مورد اعتماد هست داشته باشد و به سه نوع طبقه بندی می شوند. این جوانه های چشایی حاوی سلول هایی هستند که برای تشخیص طعم های مختلف فعال می شوند. بسته به عملکردشان، جوانه های چشایی شکل متفاوتی دارند و در نواحی مختلف زبان قرار دارند. بسیاری از مشکلات زبان (بیماری های زبان) اغلب جدی نیستند. اما گاهی اوقات، علائم شما ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای رخ دهد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید از بسیاری از مشکلات زبان میتوانید  پیشگیری کنید. همچنین بسیاری از درمانهای خانگی میتواند در کاهش بیماری های زبان موثر واقع شود.

بیماری های زبان

علائم بیماری های زبان

علائم احتمالی که ممکن است فرد در ارتباط با زبان تجربه کند عبارتند از:

  • از بین رفتن جزئی یا کامل طعم یا تغییر در توانایی شما برای چشیدن طعم های ترش، شور، تلخ یا شیرین
  • ایجاد اشکال در حرکت دادن زبان
  • تورم زبان
  • تغییر از رنگ عادی زبان به تکه های رنگی سفید، صورتی روشن، سیاه یا قهوه ای
  • درد در کل زبان یا فقط در نواحی خاصی
  • تغییر شکل  در اندازه زبان مانند تورم
  • حس سوزش در کل نواحی زبان یا فقط در نقاط خاصی
  • ظاهر خزدار یا مودار زبان

علل مشکلات زبان

علائم خاصی که هنگام بیماریهای زبان تجربه می کنید به پزشک کمک می کند تا دلیل مشکل زبان شما را شناسایی کند. این عوامل ممکن است:

BMS با نام‌های گلوسودینیا، گلوسوپیروز و استوماتوپیروز نیز شناخته می‌شود. این یک بیماری مزمن است که می تواند باعث احساس سوزش در زبان یا جای دیگری در دهان شود. همچنین ممکن است با خشکی دهان و تغییر در احساس شما از طعم تلخ یا فلزی مرتبط باشد.

معمولاً پزشک پس ازاینکه عوامل دیگر رد شد ، BMS را تشخیص می‌دهد.  اکثرا سوزش زبان در افراد یائسه نیز ممکن است رخ دهد. همچنین ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد محرک مانند دود سیگار رخ دهد. در صورت احساس سوزش زبان به پزشک مراجعه کنید تا علت و درمان صحیح آن مشخص شود.

ماکروگلوسیا

ماکروگلوسیا به عاملی اشاره میکند که زبان شما بزرگتر از چیزی است که باید باشد. به این بیماری «زبان بزرگ» یا «زبان بزرگ شده» نیز می گویند. ممکن است شما با این عارضه  از بدو تولد متولد شده باشید یا بعداً در زندگی به آن مبتلا شوید، اگرچه ارث بردن این عارضه بدون علت زمینه ای نادر است. اکثر موارد دلایل زمینه ای مانند:

  1. سندرم بکویت ویدمن
  2. سندرم هانتر
  3. سندرم داون
  4. بیماری پومپ
  5. هیپرتروفی عضلانی ایدیوپاتیک
  6. هیپرپلازی آدنوئید
  7. ناهنجاری های لنفاوی مانند همانژیوم و ناهنجاری لنفاوی

سایر علل تورم زبان که میتوان به آن اشاره کرد:

سایر علل تورم زبان که میتوان به آن اشاره کرد:

ورم زبان ممکن است نشانه یک بیماری یا وضعیت پزشکی باشد، مانند:

آکرومگالی که بیش از حد هورمون رشد (GH) در بدن است

بیشتر بخوانید
کلینیک دندانپزشکی تجریش

آمیلوئیدوز، که افزایش غیر طبیعی پروتئین آمیلوئید است

میکسدم که کم کاری تیروئید شدید است

رابدومیوم، که یک تومور نادر در عضله قلب یا در دستگاه گوارش است.

وقتی زبان خیلی ناگهانی ورم می کند، دلیل احتمالی آن یک واکنش آلرژیک است. این می تواند منجر به آنژیوادم روی زبان یا مشکل در تنفس شود. دشواری در تنفس به دلیل تورم زبان یک اورژانس پزشکی است. اگر این اتفاق افتاد، باید فوراً به پزشگ خود مراجعه کنید.

گلوسیت آتروفیک

گلوسیت آتروفیک وضعیتی است که در آن زبان برخی یا همه پاپیلاهای خود را از دست می دهد و سطح معمولاً ناصاف آن را صاف می کند. در نتیجه، در صورت ابتلا به این بیماری، ممکن است در طعم غذا با مشکلاتی مواجه شوید. علاوه بر این، ممکن است درد، سوزش و بی حسی در زبان را نیز تجربه کنید.

 

دلایلی که میتواند به طور بالقوه باعث گلوسیت آتروفیک شوند

کمبود مواد مغذی مانند کمبود پیریدوکسین، اسید فولیک، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B12، روی، آهن و ویتامین E

  • کمبود پروتئین
  • کاندیدیازیس
  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری
  • تولید ناکافی بزاق

دلایلی که باعث زبان مودار میشود:

دلایلی که باعث زبان مودار می شود

اگر زبان پرمویی مشکی دارید، این می تواند ناشی از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک باشد.

تابش اشعه به سر یا گردن نیز می تواند منجر به پرمویی در زبان شود. همچنین در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض یک ماده تحریک کننده مانند قهوه یا دهانشویه یا سیگار کشیدن ایجاد می شود.

یک بیماری خوش خیم به نام زبان مودار سیاه (BHT) می تواند باعث رشد غیر طبیعی پاپیلاهای روی زبان شود. این ممکن است باعث شود زبان شما سیاه و مودار به نظر برسد، اگرچه رنگ آن می تواند قهوه ای، زرد، سبز، آبی باشد.

علاوه بر این، ویروس اپشتین بار  می تواند منجر به بیماری به نام لکوپلاکی مودار شود و باعث ایجاد زبان مودار شود. اغلب در افراد مبتلا به HIV این اتفاق رخ می دهد، اما ممکن است در افرادی که حتی به این بیماری مبتلا نیستند نیز رخ دهد.

مشکلات زبان چگونه تشخیص داده می شود؟

مشکلات زبان چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مشکل زبان شما شدید، غیرقابل تحمل است یا برای چندین روز بدون هیچ نشانه ای از بهبودی ادامه دارد، باید برای تشخیص  این عوامل و درمان به پزشک مراجعه کنید.

همچنین در صورت داشتن موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  1. زخم های بزرگتری که قبلا سابقه نداشته است
  2. زخم های مکرر و پی در پی
  3. درد مکرر و غیر قابل تحمل
  4. درد مداوم که بیش از 2 هفته طول بکشد
  5. درد زبان که با داروهای ضد درد بدون نسخه یا اقداماتی که خود انجام میدهید بهبود نمی یابد
  6. مشکلات زبان همراه با تب بالا
  7. مشکل شدید در خوردن یا نوشیدن

اگر سابقه مصرف دخانیات یا الکل دارید در طول قرار ملاقات، پزشک زبان شما را به طور کامل معاینه خواهد کرد. آنها به کل زبان نگاه می کنند، نحوه عملکرد آن را می بینند و سطح زبان را بررسی می کنند. شما باید به سوالاتی که پزشک در این مورد میپرسد را جواب دهید مانند:

  • چه مدت  زمان هست که این علائم را دارید
  • آیا توانایی شما برای چشیدن تغییر کرده است
  • اگر حرکت دادن زبانتان دشوار است را باید به پزشک خود اطلاع دهید
  • و همچنین  مشکلات دیگری  که در دهان خود دارید را اطلاع دهید

تست های زبان برای تشخیص بیماری ها

اگر پزشک شما قادر به تشخیص بر اساس معاینه و پاسخ به سؤالات شما نباشد، ممکن است آزمایشاتی را تجویز کند.

بیشتر بخوانید
مراقبت از دندان مصنوعی: راهنمای جامع برای حفظ سلامت دهان

پزشک شما می خواهد سلامت کلی  بدن شما را بررسی کند و اختلالات مختلف را با آزمایش شمارش کامل خون  رد کند. اگر تشخیص آنها این باشد که شما ممکن است بیماری جدی مانند سرطان زبان داشته باشید، ممکن است بیوپسی از زبان را درخواست کنند.

در برخی موارد، ممکن است به فارنگوسکوپی و لارنگوسکوپی غیرمستقیم نیاز داشته باشید، روشی که در آن پزشک ممکن است از یک آینه کوچک روی دسته‌های بلند و نازک برای بررسی پایه زبان شما استفاده کند. معمولاً، آنها از یک آندوسکوپ فیبر نوری انعطاف پذیر برای این روش استفاده می کنند.

اگر پزشک فکر می کند که شما ناهنجاری لنفاوی وریدی روی زبان خود دارید، ممکن است شما را برای آزمایش تصویربرداری بفرستد. تشخیص یک سندرم زمینه ای ممکن است برای تایید نیاز به آزمایش ژنتیک داشته باشد.

پس از تشخیص، پزشک شما درمان هایی را برای مشکل خاص شما توصیه می کند.

مراقبت در منزل برای مشکلات زبان

شما می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان از برخی مشکلات زبان پیشگیری کرده یا آن را برطرف کنید. به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و برای معاینات و تمیز کردن معمول به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اکثر دندانپزشکان حفره دهان شما را از نظر هرگونه ضایعه سرطانی بررسی می کنند.

علاوه بر این، اجتناب از فعالیت‌های خطرناک مانند سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو، جویدن آجیل فوفل یا نوشیدن الکل ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان زبان و سایر انواع سرطان دهان کمک کند.

به عنوان مثال، اگر شما یک زخم شانکر یا زخمی دارید که به دلیل آسیب دهانی ایجاد شده است، باید موارد زیر را انجام دهید:

  • از خوردن غذاهای تند و تند خودداری کنید.
  • سعی کنید فقط نوشیدنی های سرد بنوشید و تا زمان بهبودی زخم فقط از غذاهای ملایم و نرم استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید درمان‌های OTC دهان را امتحان کنید.
  • دهان خود را با آب نمک گرم یا مخلوطی از آب گرم و جوش شیرین بشویید.
  • یخ زخم.
  • اگر در 2 تا 3 هفته آینده هیچ بهبودی مشاهده نکردید با پزشک خود تماس بگیرید.

زبان عضوی عضلانی در دهان است که به ما در خوردن و صحبت کردن کمک می کند. هنگامی که مشکلاتی در زبان وجود دارد، معمولاً در ظاهر و احساسات زبان و توانایی شما در استفاده از آن برای کمک به جویدن غذا و صحبت کردن مناسب مشهود است.بسیاری از چیزها می توانند باعث ایجاد مشکل در زبان شوند. اگر علائم غیرعادی دارید، به خصوص اگر علائم طولانی مدت ادامه داشته باشند، برای تشخیص و درمان صحیح با پزشک مشورت کنید.

وقتی در آینه نگاه می کنید و زبانتان را بیرون می آورید، ترکهایی میبینید؟ شما می توانید یکی از 5 درصد جمعیت باشید که زبان شکاف دارند زبان ترک خورده یک بیماری خوش خیم (غیر سرطانی) است. با یک یا چند ترک عمیق یا کم عمق به نام شیار، شیار یا شکاف در سطح بالایی زبان شما تشخیص داده می شود. زبان شقاق نیز نامیده می شود:

زبان جغرافیایی چیست؟

زبان جغرافیایی چیست؟

افرادی که دارای زبان شقاق هستند، گاهی اوقات به بیماری معروف به زبان جغرافیایی نیز مبتلا هستند. به آن گلوسیت مهاجرتی خوش خیم نیز می گویند. زبان جغرافیایی یک بیماری التهابی بی ضرر است که سطح زبان را تحت تأثیر قرار می دهد. معمولاً تمام سطح زبان با برجستگی های کوچک صورتی مایل به سفید پوشیده می شود. اما با زبان جغرافیایی، تکه‌هایی از آن برجستگی‌های کوچک گم شده‌اند. این لکه ها صاف و قرمز رنگ هستند و گاهی با حاشیه های کمی برجسته هستند

بیشتر بخوانید
ترس از دندانپزشکی در بزرگسالان ( فوبیای دندانپزشکی )

زبان جغرافیایی نشان دهنده عفونت یا سرطان نیست. معمولاً مشکلاتی برای سلامتی ایجاد نمی کند. اگر در زبان خود ترک دارید، ممکن است زبان شما ترک خورده باشد. این برای سلامتی خطری ندارد، اما به مسواک زدن زبان خود توجه کنید تا مطمئن شوید که زباله ها در شکاف ها گیر نمی کنند.

اگر در زبان  خود درد بسیار زیادی را تحکل میکنید یا ضایعاتی در کنار ترک های زبان دارید، علائم و مشکلات  خود را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها می توانند به شما در شناسایی درمان برای تسکین کمک کنند

زبان شقاق

زبان شیاردار یک بیماری خوش خیم است که سطح بالایی زبان را تحت تاثیر قرار می دهد. یک زبان معمولی در طول خود نسبتاً صاف است. زبان شکاف دار با یک شیار عمیق و برجسته در وسط مشخص می شود

همچنین ممکن است شیارها یا شکاف های کوچکی در سراسر سطح وجود داشته باشد که باعث می شود زبان ظاهری چروکیده پیدا کند. ممکن است یک یا چند شکاف با اندازه ها و عمق های مختلف وجود داشته باشد.

شقاق زبان تقریباً در 5 درصد ازانسان ها رخ می دهد. ممکن است در بدو تولد آشکار شود یا در دوران کودکی ایجاد شود. علت دقیق شکاف زبان شناخته نشده است با این حال، گاهی اوقات ممکن است همراه با یک سندرم یا بیماری زمینه ای مانند سوء تغذیه یا سندرم داون رخ دهد.

علائم شکاف زبان

زبان ترک خورده می تواند به نظر برسد که زبان از طول به دو نیم شده است. گاهی اوقات شقاق های متعددی نیز وجود دارد. زبان شما نیز ممکن است ترک خورده به نظر برسد.شیار عمیق در زبان معمولاً بسیار قابل مشاهده است. این امر تشخیص این بیماری را برای پزشکان و دندانپزشکان شما آسان می کند.

محققان هنوز علت دقیق شکاف زبان را مشخص نکرده اند. این وضعیت ممکن است ژنتیکی باشد، زیرا اغلب در غلظت های بالاتر در خانواده ها دیده می شود. زبان شکاف نیز ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای متفاوت باشد. با این حال، بسیاری تصور می‌کنند که زبان شکاف‌دار نوعی زبان معمولی است

علائم شکاف زبان ممکن است در دوران کودکی وجود داشته باشد، اما ظاهر با افزایش سن شدیدتر و برجسته تر می شود. مردان ممکن است کمی بیشتر از زنان دچار شقاق زبانی شوند و افراد مسن با خشکی دهان علائم شدیدتری دارند.

شرایط مرتبط با  بیماری های زبان و زبان ترک خورده

زبان شقاق گاهی با سندرم های خاصی، به ویژه سندرم داون و سندرم ملکرسون-روزنتال همراه است. سندرم داون که تریزومی 21 نیز نامیده می شود، یک بیماری ژنتیکی است که می تواند باعث ایجاد انواع اختلالات جسمی و ذهنی شود. افراد مبتلا به سندرم داون به جای دو نسخه، سه نسخه از کروموزوم 21 دارند. سندرم ملکرسون-روزنتال یک بیماری عصبی است که با شکاف زبان، تورم صورت و لب بالایی و فلج بل که نوعی فلج صورت است مشخص می‌شود.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.