درمان عصب کشی نوعی روش دندانپزشکی است که برای ترمیم دندان و جلوگیری از کشیدن دندان انجام می شود. هنگامی که دندان به شدت آسیب دیده یا پوسیده است، بافت نرم داخل دندان می تواند ملتهب یا عفونی شود. در موارد مقابل از روش های جایگزین عصب کشی استفاده می شود:

  • پوسیدگی بسیار عمیق
  • دندان ترک خورده، شکسته یا آسیب دیده
  • سابقه چندین عمل دندانپزشکی در یک دندان

در عصب کشی پالپ از داخل دندان خارج می شود. سپس داخل دندان، ضدعفونی می شود تا باکتری ها از بین بروند. پس از عصب کشی، دندان ترمیم می شود. سپس روکش دندان برای کمک به ترمیم دندان آسیب دیده قرار می گیرد. کانال ریشه به عنوان یک روش درمانی دردناک شناخته می شود. با این حال، این روش درمانی معمولاً دردناک تر از سایر روش های دندانپزشکی نیست. با این وجود، ممکن است از خود بپرسید که آیا جایگزینی برای عصب کشی وجود دارد یا خیر. در این مقاله، روش های جایگزین عصب کشی ، مواردی که از این روش ها استفاده می شود را بررسی می‌کنیم.

shutterstock 400946872 1920x1280 1

روش های جایگزین عصب کشی

چندین روش جایگزین عصب کشی وجود دارد. بیایید هر یک از این روش های درمانی را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

 

روکش مستقیم پالپ

روکش مستقیم نوعی روش دندانپزشکی است که می تواند برای درمان آسیب های شدید یا پوسیدگی که پالپ را در معرض دید قرار می دهد، استفاده شود. دندانپزشک ممکن است آن را به عنوان روشی مناسب برای جلوگیری از کشیدن دندان توصیه کند. در طی این روش درمانی، یک ماده مستقیماً روی دندان قرار می گیرد. نمونه ای از مواد مورد استفاده برای روکش مستقیم، هیدروکسید کلسیم یا اکسید معدنی (MTA) است. استفاده از این ماده یک سد معدنی ایجاد می کند که هم به محافظت از پالپ در معرض دید کمک می کند و هم باعث ترمیم بافت آسیب دیده می شود. پس از روکش پالپ، دندان مجددا ترمیم می شود.

اما چند نکته کلیدی برای استفاده از این روش وجود دارد. روکش مستقیم پالپ معمولاً تنها زمانی توصیه می‌شود که پالپ دندان در معرض دید باشد و پالپ سالم به نظر برسد و هیچ نشانه‌ای از التهاب یا پوسیدگی نداشته باشد. علاوه بر این، روکش پالپ به عنوان جایگزین عصب کشی در افراد جوان موثرتر است.

بیشتر بخوانید
5 نکته برای مراقبت بهتر از دهان

پالپوتومی

پالپوتومی روشی است که در آن پالپ دندان برداشته می شود. زمانی که پالپ به دلیل پوسیدگی یا آسیب دندان در معرض دید قرار می گیرد، می توان آن را انجام داد. توجه به این نکته ضروری است که پالپوتومی با برداشتن پالپ در عصب کشی (پالپکتومی) متفاوت است. این به این دلیل است که کانال های ریشه و عصب دندان در پالپوتومی حفظ می شوند.

در طی پالپوتومی، قسمت ملتهب پالپ برداشته می شود. سپس ماده ای روی دندان قرار داده می شود تا بهبودی کامل شود و از رشد باکتری ها جلوگیری شود. برخی از نمونه‌های این مواد عبارتند از فرموکرزول، هیدروکسید کلسیم و MTA می باشد. پس از پایان روند درمان دندان پر می شود. یک روکش معمولا برای کمک به ترمیم دندان و محافظت از آن در برابر آسیب بیشتر قرار می گیرد.

به طور کلی، پالپوتومی معمولاً در کودکانی با دندان‌های شیری یا دندان بزرگسالانی که ریشه به طور کامل تشکیل نشده است، انجام می‌شود. در بزرگسالان، معمولا فقط به عنوان یک روش اورژانسی برای تسکین درد انجام شود تا عصب کشی انجام شود. در صورت وجود علائم عفونت یا آسیب غیر قابل برگشت به پالپ، پالپوتومی توصیه نمی شود. در این موارد، پالپکتومی یا کشیدن دندان ضروری خواهد بود.

pulpectomy feat 1140x770 1

کشیدن دندان

در مواردی که پوسیدگی یا آسیب شدید دندان وجود دارد، ممکن است کشیدن دندان توصیه شود. اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که نمی توانید تکنیک های جایگزین عصب کشی را انجام دهید، کشیدن دندان غیر قابل اجتناب است.

در برخی موارد دندان به راحتی کشیده می شود و می توان در مطب دندانپزشکی این کار را انجام داد. فورسپس برای گرفتن دندان در حین کشیدن دندان ساده استفاده می شود. دندان با حرکات مختلف فشار داده می شود تا دندان در سوکت خود شل شود. در برخی از بیماران کشیدن‌ دندان ممکن است پیچیده ‌تر باشد و ممکن است لازم باشد توسط جراح انجام شوند. این معمولا شامل برش و بخیه نیز می شود. ممکن است لازم باشد قبل از کشیدن دندان قطعات بزرگ‌تر = برداشته شوند. پس از برداشتن دندان، می توان از چندین روش مختلف برای جایگزینی دندان استفاده کرد. برخی از این روش های درمانی عبارتند از:

ایمپلنت های دندانی: ایمپلنت دندان پیچی است که مستقیماً روی استخوان فک شما قرار می گیرد. پس از بهبود کامل این ناحیه، یک دندان مصنوعی به ایمپلنت متصل می شود.

بیشتر بخوانید
خشکی دهان

بریج دندان: انواع مختلفی از بریج دندان وجود دارد. به طور کلی، آنها شامل یک دندان مصنوعی هستند که به روکش هایی متصل شده اند که برای قرار گیری روی دندان های مجاور طراحی شده اند.

پروتز پارسیل متحرک: پروتز پارسیل متحرک شامل یک دندان مصنوعی با پایه است که با رنگ لثه شما مطابقت دارد. می توان آن را به کمک دندان های همسایه ثابت کرد.

how to avoid a root canal treatment and are there any alternatives

چرا باید درمان ریشه را در اولویت خود قرار دهید؟

زمانی که دندانپزشک شما درمان عصب کشی را توصیه می کند، احساس عصبی بودن طبیعی است. اما بسیار اهمیت دارد که درمان ریشه را در اولویت خود قرار دهید. همچنین می‌توانید در مورد روش‌های جایگزین عصب کشی مانند روکش پالپ یا پالپوتومی سؤال کنید. اگر درمان ریشه توصیه شود، به این دلیل است که دندانپزشک شما این گزینه درمانی را برای شما مناسب تر می داند. بر اساس ارزیابی آنها از دندان شما، آنها احتمالاً تشخیص داده اند که سایر روش ها ممکن است مناسب یا مؤثر نباشند.

 

درد درمان عصب کشی

یکی از نگرانی های اصلی بسیاری از افراد در مورد کانال ریشه، دردناک بودن آن است. با این حال، ناراحتی که در طول درمان ریشه تجربه خواهید کرد ممکن است مشابه سایر روش های دندانپزشکی مانند پرکردن دندان باشد. مانند بسیاری از روش های دندانپزشکی، درمان عصب کشی با استفاده از یک ماده بی حس کننده انجام می شود. این ماده بی حس دارویی است که درد را تسکین می دهد.

علاوه بر این، فناوری مورد استفاده برای کانال های ریشه نیز در طول سال ها پیشرفت کرده است. به این نکته توجه کنید که عدم درمان عصب کشی می تواند میزان درد یا حساسیتی که ممکن است از دندان آسیب دیده یا پوسیده تجربه کنید را طولانی تر کند. علاوه بر این، هر چه بیشتر صبر کنید، ممکن است نتوانید دندان خود را نجات دهید.

 

آیا کشیدن دندان جایگزین درمان عصب کشی است؟

ممکن است دیده باشید کشیدن دندان به عنوان جایگزینی برای کانال ریشه پیشنهاد می شود. این به این دلیل است که برخی نگران این واقعیت هستند که دندانی که با درمان عصب کشی ترمیم شده ممکن است مدت زیادی دوام نیاورد و این به درمان دیگری نیاز داشته باشد. در 90 درصد موارد یک دندان ترمیم شده می تواند تا 10 سال دوام بیاورد. رعایت بهداشت دهان و دندان پس از درمان ریشه می تواند به سلامت دندان ترمیم شده شما برای سال های آینده کمک کند.

بیشتر بخوانید
مراقبت از لمینت دندان برای ماندگاری بیشتر آن

علاوه بر این، حفظ دندان به جای کشیدن آن مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال، دندان های شما ظاهر طبیعی خود را حفظ می کنند و به شما امکان می دهند به راحتی غذا را بجوید. در نهایت، هزینه نیز باید در نظر گرفته شود. به طور کلی، هزینه کشیدن دندان و ایمپلنت به طور قابل توجهی بیشتر از درمان عصب کشی است.

root canal models 1

آیا می توانید از درمان عصب کشی جلوگیری کنید؟

بهترین راه برای جلوگیری از کانال ریشه رعایت بهداشت دهان و دندان است. برای انجام این کار، نکات زیر را دنبال کنید:

مسواک: مسواک زدن به حذف پلاک از سطح دندان کمک می کند. سعی کنید حداقل دو بار در روز دندان های خود را با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، زیرا تجمع پلاک می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

نخ دندان کشیدن: پلاک همچنین می تواند در فضای بین دندان های شما تجمع پیدا کند. سعی کنید به طور منظم بین دندان ها را با استفاده از نخ دندان تمیز کنید.

مصرف برخی مواد غذایی را کاهش دهید: غذا یا نوشیدنی هایی که حاوی قند زیادی هستند می توانند به پوسیدگی دندان کمک کنند، بنابراین سعی کنید مصرف دسر، کیک و نوشابه را محدود کنید.

از دهان خود محافظت کنید: اگر فعالیت یا ورزشی انجام می دهید که ممکن است دهان شما آسیب ببیند، از محافظ دهان برای محافظت از دندان های خود استفاده کنید.

به دندانپزشکی صالحی مراجعه کنید: برای معاینات و جرمگیری منظم دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائمی مانند درد، حساسیت یا تورم را تجربه کردید، از تماس با آنها دریغ نکنید.

در نتیجه

درمان عصب کشی روشی است که برای ترمیم دندان بدون نیاز به کشیدن دندان استفاده می شود. این معمولا زمانی انجام می شود که پالپ دندان به دلیل مواردی مانند پوسیدگی، ملتهب یا عفونی شود. روش های دیگری نیز وجود دارند که می توانند به عنوان جایگزین  درمان عصب کشی استفاده شوند. این موارد شامل روکش پالپ، پالپوتومی و کشیدن دندان است. اینکه آیا این روش ها مناسب شما هستند یا خیر، بستگی به شرایط دندان شما دارد.

برای انجام عصب کشی و هر یک از روش های جایگزین مینوانید با دندانپزشکی صالحی تماس بگیرید یا به صورت حضوری به کلینیک دندانپزشکی در زعفرانیه مراجعه کنید.

 

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.