لثه های سالم معمولا صورتی رنگ هستند. گاهی اوقات ممکن است به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان قرمز شوند یا خط سفید زیر لثه تشکیل شود. از سوی دیگر، لثه‌های سفید می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی سلامتی باشند.

خطوط سفید در زیر لثه یک بیماری نادر و جدی است. در صورت عدم درمان، لکه‌های سفید زیر لثه می‌تواند منجر به عفونت تهدید کننده زندگی شود. بسیاری از دندانپزشکان و متخصصان پیشنهاد می کنند که خطوط سفید در زیر لثه می تواند نشانه ای از آبسه پری آپیکال باشد که نوعی آبسه دندانی است. آبسه پری آپیکال که به عنوان عفونت ریشه نیز شناخته می شود، عفونتی است که در دندان ایجاد می شود و معمولاً عصب نوک دندان را تحت تأثیر قرار می دهد. عفونت می تواند به لثه ها و حتی به استخوان فک گسترش یابد. اگر شرایطی مانند آبسه پری آپیکال را درمان نکنید، ممکن است منجر به از دست دادن دندان دائمی شود.

برخی تحقیقات همچنین می گوید خطوط سفید زیر لثه نیز نشانه بیماری لثه است. بیماری لثه باعث التهاب، قرمزی، تورم و درد در بافت لثه می شود. این نوع عفونت معمولاً در اثر تجمع پلاک و سایر عفونت ها ایجاد می شود. اکثر مردم می دانند که یک پوشش سفید مایل به خاکستری روی دندان ها پلاک است. این لایه چسبنده باکتری ها، باکتری های دهان و ذرات غذا است که پس از خوردن غذا روی دندان ها باقی می ماند. برخی از غذاها از جمله میوه های اسیدی، مرکبات و گوجه فرنگی می توانند باعث تجمع سریعتر طاعون شوند.

علت لکه خطوط سفید روی دندان ها و خط سفید زیر لثه چیست؟

علت خط سفید زیر لثه چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است خطوط سفید در زیر لثه های خود داشته باشید، از جمله بهداشت نامناسب دندان، فلوئوروزیس دندان، هیپوپلازی مینای دندان، عادات دهان، رژیم غذایی نامناسب و بیماری لثه. با این حال، یکی دیگر از علل شایع، نتیجه ساییدن یا فشردن دندان ها است. می تواند منجر به ایجاد شیار در لثه شود که پر از بزاق است که خشک می شود و یک خط سفید به جا می گذارد. استفاده از بریس و خوردن غذاهای شیرین نیز می تواند به تشکیل لکه های سفید روی دندان ها و لثه ها کمک کند.

بیشتر بخوانید
مضرات سیگار الکترونیکی برای دندان ها

فلوئوروزیس دندانی می‌تواند منجر به ایجاد خطوط سفید روی دندان‌ها و همچنین  زیر لثه‌ها شود، اما زمانی اتفاق می‌افتد که شما در دوران کودکی خود مقدار زیادی فلوراید مصرف کرده باشید. این یک بیماری شایع است که زمانی رخ می دهد که دندان های شما در حال رشد و رویش هستند. در حالی که اگر مینای دندان در دوران رشد دندان ها در سال های نوجوانی یا کودکی به درستی تشکیل نشود، می توان هیپوپلازی مینا را تشخیص داد. بر خلاف فلوئوروزیس، هیپوپلازی می تواند خطر پوسیدگی دندان را در دهان شما افزایش دهد.

 علت لکه ها و خطوط سفید روی دندان ها اغلب در نتیجه پوسیدگی دندان است. پوسیدگی دندان توسط باکتری هایی ایجاد می شود که شروع به از بین بردن مینا، لایه بیرونی دندان شما می کنند. این باکتری یک ماده شیمیایی به نام اسید تولید می کند که شروع به تجزیه مینای دندان می کند که می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. توصیه می کنیم به محض تشخیص پوسیدگی دندان، آن را درمان یا از آن پیشگیری کنید.

چگونه خط سفید لثه را از بین ببریم؟

چند روش طبیعی وجود دارد که می تواند به از بین بردن این لکه های سفید دندان کمک کند. موثرترین روش استفاده از خمیر دندان یا دهانشویه مبتنی بر پراکسید است. این می تواند دندان ها را با از بین بردن باکتری های ایجاد کننده لکه سفید کند. علاوه بر این، شستن دندان ها با جوش شیرین یا نمک نیز می تواند دندان ها را سفید کند.

5 دلیل احتمالی خط سفید زیر لثه شما

5 دلیل احتمالی خط سفید زیر لثه شما

باید مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید، در غیر این صورت ممکن است منجر به عوارض شود. یکی از این عوارض شامل رنگ پریدگی لثه است. لثه های سفید رنگ لثه های ناسالم هستند، زیرا اغلب نشان دهنده یک علت زمینه ای هستند. با این حال، می تواند به دلیل روش های ساده دندانپزشکی مانند سفید کردن و کشیدن دندان نیز باشد. برای بررسی علل احتمالی رنگ پریدگی لثه به خواندن ادامه دهید.

دلایل زیادی برای سفید شدن زیر لثه ها وجود دارد، از جمله یک بیماری شدید پزشکی. بنابراین، اگر متوجه شدید لثه های خود نسبتاً سبک تر از قبل به نظر می رسند، عاقلانه است که با دندانپزشک خود مشورت کنید.

  1. آفت دهان
بیشتر بخوانید
حساسیت دندان

اگر یک لکه سفید یا زرد زیر لثه خود دارید که با قرمزی احاطه شده است، ممکن است یک زخم شانکر باشد. آفت‌ها ضایعاتی در دهان هستند که معمولاً در قسمت‌های داخلی گونه‌ها، پایین لثه‌ها و ناحیه زیر زبان ظاهر می‌شوند. به خاطر داشته باشید که آفت‌های دهانی کل خط لثه‌تان را رنگ پریده نمی‌کنند. فقط ناحیه ای با این زخم های باز از بقیه خط لثه شما سبک تر خواهد بود. بنابراین، اگر لثه‌های شما به‌طور کلی سفید می‌شوند، ممکن است آفت‌ها دلیل آن نباشد.

5 دلیل احتمالی خط سفید زیر لثه شما

  1. کم خونی

اگر بدن شما اکسیژن لازم را نداشته باشد،  زیر لثه و پوست شما ممکن است رنگ پریده شود. و برای اینکه اکسیژن در بدن شما جریان یابد، گلبول های قرمز خون مورد نیاز است. کمبود گلبول های قرمز به این معنی است که اکسیژن کمی در اندام ها و بافت های شما جریان دارد. در نتیجه، لثه های شما رنگ پریده تر از حد سالم به نظر می رسند. به این حالت کم خونی می گویند.

  1. التهاب لثه

لثه های شما ممکن است به دلیل عفونت های باکتریایی مانند التهاب لثه سفید شوند. ژنژیویت می تواند شبیه لثه های در حال عقب نشینی باشد. نه تنها این، بلکه باعث رنگ پریدگی لثه ها نیز می شود. بنابراین، اگر مشکوک به التهاب لثه هستید، در صورت بروز علائم زیر به دندانپزشک خود مراجعه کنید

  1. سفید کردن دندان

اقدامات دندانپزشکی مانند سفید کردن دندان و کشیدن دندان نیز دلایل احتمالی هستند. ممکن است بعد از سفید کردن دندان متوجه سفید شدن لثه های خود شوید. این به این دلیل است که مواد شیمیایی که دندانپزشک شما در این روش استفاده می کند به طور موقت روی لثه های شما تأثیر می گذارد و باید پس از چند ساعت از درمان به رنگ صورتی طبیعی و سالم خود بازگردند. به همین ترتیب، روش‌های دیگری مانند سفید کردن لثه‌ها را مشاهده خواهید کرد. این نیز به دلیل مواد شیمیایی است که گاهی اوقات باعث ایجاد سوختگی خفیف روی لثه شما می شود.

  1. سرطان دهان

برای لثه های سفید، سرطان نیز یک مقصر احتمالی است. اگرچه نادر است، اما یک علت است. سرطان دهان بر لثه، زبان و سقف دهان شما تأثیر می گذارد. بنابراین، اگر برجستگی های کوچک و نازک قرمز، سفید یا گوشتی را مشاهده کنید، می تواند نشانه سرطان دهان باشد.

بیشتر بخوانید
همه چیز در مورد دندان درد

لثه‌های شما ممکن است به دلایل زیادی سفید شوند، از زخم‌های شانکر و واکنش صرف به روش‌های دندانپزشکی گرفته تا بیماری‌های زمینه‌ای جدی‌تر مانند سرطان دهان. بنابراین، اگر لثه های شما سفید شد، بهتر است فورا با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خط سفید زیر لثه ها

درمان خط سفید زیر لثه ها

همانطور که دلایل سفیدی زیر لثه ها متفاوت است، اقدامات درمانی نیز در وهله اول به شرایطی بستگی دارد که منجر به تغییر رنگ لثه می شود.

درمان التهاب لثه

انجام عادات خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک دو بار در سال می تواند به درمان التهاب لثه کمک کند.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است جرم گیری، برنامه ریزی ریشه یا تمیز کردن لیزر را برای موارد پیشرفته تر توصیه کند.

درمان آفت

آفت دهان یکی از قابل کنترل ترین علل سفیدی زیر لثه است. طبق گفته کلینیک مایو، آفت‌ها بدون درمان در عرض یک تا دو هفته بهبود می‌یابند.

زخم شانکری که در عرض 14 روز بدتر می‌شود یا از بین نمی‌رود، می‌تواند به این معنی باشد که زخم چیزی جدی‌تر است.

اگر به طور همزمان زخم های متعددی دارید، پزشک ممکن است یک دهان شویه یا پماد موضعی تجویز کند. در صورت عدم موفقیت سایر اقدامات درمانی ممکن است به شما دستور داده شود که کورتیکواستروئیدهای خوراکی مصرف کنید.

درمان کم خونی

درمان کم خونی شامل تغییراتی در رژیم غذایی است که ممکن است به شما در دریافت آهن و ویتامین B-12 مورد نیاز گلبول های قرمز خون کمک کند. همچنین ممکن است مکمل ویتامین C را در نظر بگیرید، زیرا این ماده مغذی به بدن شما کمک می کند آهن را به طور موثرتری جذب کند.

مکمل های ویتامین C را خریداری کنید.

درمان لکوپلاکیا

برای تشخیص لکوپلاکیا، پزشک ممکن است از یکی از تکه های لثه بیوپسی بگیرد. درمان معمولاً شامل اصلاح عادات سبک زندگی است که در وهله اول به ایجاد لکه ها کمک می کند. به عنوان مثال، اگر سیگار می کشید، باید آن را ترک کنید. هنگامی که لکوپلاکیا دارید، احتمال بازگشت این بیماری وجود دارد. لثه های خود را بررسی کنید و به دندانپزشک خود در مورد هر تغییری که متوجه می شوید اطلاع دهید.

 

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.