زبان اندام پیچیده ای است که ماموریت های مختلفی را به عهده دارد. رنگ این اندام عضلانی متحرک نیز اطلاعات زیادی در مورد بیماری های احتمالی به ما ارائه می‌دهد. بیماری هایی مانند زبان قهوه ای و زبان توت فرنگی با تغییر رنگی که می دهند، می توانند نشان دهنده بیماری هایی باشد که در حال پیشرفت در بدن ما است.

از نقطه نظر پزشکی، زبان به عنوان “ارگان عضلانی پوشیده از غشای مخاطی” توصیف می شود. ما به زبان نیاز داریم تا به جویدن غذا در دهان و انتقال آن به حلق کمک کند، اما همچنین بتوانیم طعم هایی مانند شیرین، شور، ترش یا تلخ را تشخیص دهیم.

البته زبان نیز در گفتار نقشی اجتناب ناپذیر دارد. بسیاری از صداها را نمی توان بدون زبان منتشر کرد. همچنین این عضو از بدن برای نوزادان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا به واسطه این اندام، فرورفتگی در دهان ایجاد می شود که برای شیردهی از سینه مادر ضروری است.

به گفته دکتر صالحی، متخصص دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی در زعفرانیه، بافت‌های زبان و دهان شفاف‌تر از پوست هستند. بنابراین پزشکان می‌توانند به راحتی علائم یک بیماری را مشاهده کنند.

دکتر صالحی می‌گوید: «زبان و دهان مکانی عالی برای جستجوی علائم بیماری قبل از بروز علائم در بیمار است. این علائم ممکن است ما را برای انتخاب روش درمانی مناسب هدایت کند.

دکتر. ادوارد دامروز، پروفسور گوش و حلق و بینی در استنفورد، می گوید که زبان مملو از اعصاب حسی است که آن را نسبت به سایر قسمت های بدن حساس تر می کند. زبان همچنین برای اعمال روزمره مانند گفتار، خوردن و آشامیدن استفاده می شود. او می گوید: زبان  عضوی از بدن است که اگر مشکلی وجود داشته باشد، افراد معمولاً خیلی زود متوجه آن می شوند.

درمان زبان قهوه ای

مشخصات زبان سالم

زبان سالم صورتی روشن و پوشیده از گره های کوچک (پاپیلا) است. به طور معمول، یک زبان سالم به طور مداوم بازسازی می شود. اگر این اتفاق نیفتد، باکتری ها و سایر مواد روی زبان به دام می افتند. این باکتری می تواند باعث قهوه ای شدن رنگ زبان شما شود. عوامل مختلفی می تواند باعث این تغییر در رنگ زبان شود.

بیشتر بخوانید
درد بعد از پر کردن دندان

همانطور که می دانیم زبان ناحیه ای از بدن است که از ماهیچه ها تشکیل شده است که توسط یک غشاء و به نوبه خود توسط جوانه های چشایی پوشانده شده است. عملکرد اصلی زبان این است که به ما اجازه می دهد کلمات بیان کنیم و وقتی غذایی می خوریم می توانیم طعم آن را احساس کنیم و بنابراین از غذاهای خاصی لذت ببریم.

از رنگ و بافت زبان بارها برای تعیین اینکه آیا همه چیز در بدن ما خوب پیش می رود یا ممکن است از بیماری‌ای رنج ببریم، استفاده شده است.

 

بیشتر بخوانید : ایمپلنت دندان در زعفرانیه

علائم کلی تغییر رنگ زبان به رنگ قهوه ای

بافت زبان قهوه ای ، ممکن است به ما درباره بیماری های خاصی هشدار دهد. بسته به نوع بیماری ممکن است رنگ زبان تغییر رنگ دهد. به عنوان یک قاعده کلی، رنگ صورتی رنگ طبیعی و سالم زبان است، اما ممکن است بنا به دلایل خاص و در موارد خاص آن را سفید، قرمز و یا قهوه ای ببینیم

 سلول های زبان شما دائما در حال رشد هستند. در برخی افراد این سلول‌ها سریع‌تر از زبان شما رشد می‌کنند. همانطور که این سلول ها رشد می کنند، می توانند شبیه مو باشند و با رشد باکتری ها روی آنها، رنگ آنها قهوه ای یا سیاه می شود.

ما در این مقاله قصد داریم توضیحات اجمالی و کلی در مورد  تغییر رنگ زبان به رنگ قهوه ای  را داشته باشیم:

همانطور که قبلا ٌ نیز اشاره شد رنگ طبیعی  زبان صورتی است اما اگر رنگ زبانمان قهوه ای شد لازم نیست زیاد نگران باشیم، زیرا این مورد جدی نیست. اگرچه باید این مورد را در نظر بگیریم که مراجعه به متخصص برای درمان زبان قهوه ای ضروری است.

زمانی که زبان ما به رنگ قهوه ای یا سیاه تغییر می کند، به آن زبان مودار نیز می گویند. زبان قهوه ای به دلیل این که زبان شما در این حالت بافت بسیار خشنی دارد و احساس مو دار شدن را به شما القا می کند، زبان قهوه ای نیز می گویند.

عکس زبان قهوه ای

دلایل قهوه ای رنگ شدن زبان

دلایل زبان قهوه ای را در ادامه تویح داده ایم.

بیشتر بخوانید
طراحی لبخند دیجیتال

قارچ دهان و زبان قهوه ای

دلیل اصلی قهوه ای شدن زبان ما به دلیل ظهور قارچ ها در قسمت بیرونی آن است. اگرچه ممکن است عجیب  به نظر برسد، اما در جامعه امروزی ابتلا به قارچ زبان به ویژه در افرادی که سیگار یا قلیان می کشند اتفاق نسبتا رایجی است. قارچ زبان در صورت عدم درمان می تواند پیشرفت کرده و سلامتی شما را تحت تاثیر می دهد.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

از سوی دیگر، زبان قهوه‌ای نیز می‌تواند به ما هشدار دهد که بهداشت دهان خود را رعایت نمی‌کنیم و در نتیجه به این رنگ تبدیل می‌شود. برای انجام این کار، بهترین کار  این است که از ضد عفونی کننده های زبان استفاده کنیم و بهداشت دهان و دندان را به بهترین شکل ممکن حفظ کنیم.

استفاده از دهانشویه ها

استفاده از دهانشویه های غیر استاندارد می تواند در برخی موارد باعث قهوه ای شدن زبان ما شود، زیرا این دهانشویه ها حاوی عوامل اکسید کننده هستند که باعث تغییر رنگ زبان به قهوه ای می شوند. البته همانطور که اشاره شد استفاده از دهانشویه در موارد بسیار نادر باعث زبان قهوه ای خواهد شد.

مصرف آنتی بیوتیک یا برخی دارو های خاص

زمانی که ما برای مدت طولانی آنتی بیوتیک مصرف می کنیم، زبان ما نیز می تواند تحت تاثیر این آسیب قرار گیرد. در این صورت باید با پزشک خود مشورت کنیم، اما به طور معمول به محض قطع مصرف این دارو، رنگ قهوه ای زبانمان از بین می رود.

سیگار کشیدن عامل اصلی زبان قهوه ای

سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد پوشش قهوه ای روی زبان شود. اگر زبان شما دائما قهوه ای است، ممکن است به دلیل سیگار کشیدن مزمن دچار مشکلات ریوی شده باشید.

مصرف قهوه

مصرف دوز بالای قهوه در روز نیز یکی از دلایلی است که باعث می شود زبان ما قهوه ای به نظر برسد. این به این دلیل است که رنگ قهوه ای قهوه زبان را لکه دار می کند. باید در نظر داشته باشیم که قهوه ماده ای است که مصرف بیش از حد آن به دلیل داشتن کافئین زیاد می تواند باعث مشکلات سلامتی در بلند مدت شود.

داروی بیسموت

بیمارانی که از داروهای بیسموت برای ناراحتی معده استفاده کند، ممکن است تغییر رنگ سیاه در زبان رخ دهد.

اختلالات روده

هنگامی که زبان قهوه ای است، این اغلب با اختلالات روده و احتمالاً به نارسایی کلیه (اگر زبان علاوه بر آن متورم شده باشد) مرتبط است. با این حال، تغییر رنگ قهوه ای می تواند  دلیلی بر مسموم شدن شما نیز باشد.

بیشتر بخوانید
مراحل لمینت دندان

ابتلا به ویروس ایدز

در نهایت، یکی از دلایلی که باعث می شود زبان ما قهوه ای شود این است که ما از ویروس ایدز رنج می بریم. در این صورت، اگر باور داشته باشیم که ممکن است به این ویروس مبتلا شویم، بهترین کار این است که به پزشک خانواده خود مراجعه کنیم تا آزمایشات مربوطه را انجام دهد و به این ترتیب بتوانید احتمال ابتلای ما به این بیماری جدی را بررسی کند.

همانطور که دیدیم، در بیشتر موارد، داشتن زبان قهوه ای نشانه یک بیماری جدی نیست و می توانیم با برخی از درمان های خانگی این مشکل را از بین برود. استفاده از زبان خراش، رعایت بهداشت دهان و دندان با 3 بار مسواک زدن روزانه و در شدیدترین موارد مراجعه به دندانپزشک تنها راه حلی است که می توانیم برای درمان زبان قهوه ای پیشنهاد کنیم.

زبان قهوه ای

درمان قهوه ای شدن زبان

زبان قهوه ای به راحتی قابل درمان است و معمولاً می توانید به تنهایی از آن مراقبت کنید. برای درمان این بیماری بهداشت مناسب دهان و دندان ضروری است. به یاد داشته باشید، هنگامی که دندان های خود را مسواک می زنید، زبان خود را نیز مسواک بزنید. از مسواک طراحی شده برای پاک کننده گونه و زبان استفاده کنید.

حتما از قسمت خراش دهنده مسواک برای از بین بردن سلول های مرده زبان استفاده کنید. اگر اهل نوشیدن قهوه هستید، استفاده از این نوشیدنی را کنترل کنید. اگر سیگاری هستید، هرگز برای ترک دیر نیست. برای افزایش هیدراتاسیون آب بیشتری بنوشید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

تمامی این موارد به کاهش اثرات تغییر رنگ زبان قهوه ای کمک می کند. علاوه بر این، می توانید با دهانشویه آنتی باکتریال یا آب نمک گرم دهان خود را بشویید تا احتمال رشد باکتری را کاهش دهید.

اگرچه مشاهده زبان قهوه ای ممکن است نگران کننده باشد، اما باید بدانید که به راحتی قابل درمان است. داشتن یک برنامه بهداشت دهان و دندان مناسب حیاتی است. اگر نگران هستید یا در عرض چند روز بهبودی روی زبان قهوه ای خود نمی بینید، با متخصص دندانپزشک خود تماس بگیرید تا پس از امتحان گزینه های درمانی ذکر شده، یک قرار ملاقات با متخصصان کلینیک دندانپزشکی در زعفرانیه تعیین کنید.

رزرو نوبت آنلاین

YYYY اسلش MM اسلش DD

اطلاعات نویسنده

نوشته‌های مرتبط

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.